Til
erhvervsminister Brian Mikkelsen
Dansk Retursystem ønsker at hæve gebyrerne for glasflasker med 33 procent fra årsskiftet.
Det er en uhørt stigning på gebyrer til Dansk Retursystem, som vil ramme de fleste små,
danske bryggerier hårdt.
Gebyrstigningen på 33 procent er også konkurrenceforvridende.
De store bryggerier - ejerne af Dansk Retursystem - vil naturligvis profitere på, at øl fra de
små bryggerier bliver dyrere. Forbrugerne vil fravælge øl fra de små bryggerier til fordel for
billigere øl fra de store bryggerier, som kun i beskedent omfang bliver ramt af
gebyrstigningerne.
Tværtimod bliver gebyrerne på flere typer emballage fra de store bryggerier sat ned. Gebyret
for dåser bliver fx sat ned med 40 procent.
Gebyrstigningen på 33 procent er også en teknisk handelshindring.
For de små bryggerier hverken kan eller vil gå over til plastflasker, genpåfyldelige flasker eller
dåser.
At gå over til plastflasker eller genpåfyldelige flasker, som er lig med flasketyper fra de store
bryggerier, vil være at øve vold mod det lille bryggeris brand, som er afgørende for succes.
At komme øllet på dåser er heller ikke en mulighed, fordi ingen små bryggerier har råd til at
købe en dåselinje.
Jeg og mine bryggerkollegaer er meget bevidste om, at vi skal værne om miljøet ved at
genanvende emballage til øl bedst muligt. Vi er gør os umage med at følge anvisningerne fra
Dansk Retursystem til punkt og prikke.
Men en gebyrstigning på 33 procent er egentlig ikke et udtryk for, at Dansk Retursystem
ønsker at forbedre miljøet og forretningen Dansk Retursystem. Snarere er det et udtryk for en
misforstået opfattelse af markedet for øl i Danmark hos Dansk Retursystem og et manglende
fokus på at være innovativ, når det gælder indsamling og genanvendelse af glasflasker. Dansk
Retur System udvikler i stedet deres system for indsamling af emballage, så det passer til
ejerne af Dansk Retur System, de store bryggerier.
De små danske bryggerier er kernen i den såkaldte danske ølrevolution, som tiltrækker sig
opmærksomhed fra flere og flere danske forbrugere, men også fra ølelskere fra hele verden.
1