Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 640
Offentligt
1934100_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 3. september 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til gennemførselsretsafgørelse, der
autoriserer fravigelse af visse betingelser knyttet til den grønne betaling for ansøgningsåret 2018 i Belgien,
Danmark, Tyskland, Irland, Frankrig, Letland, Litauen, Nederlandene og Sverige (komitésag).
Forslaget forventes sendt til skriftlig afstemning den 7. september 2018.
Forslaget ventes ikke i sig selv at have betydning for beskyttelsesniveauet.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 640: Grundnotat om forslag til retsakt, der grundet tørke autoriserer fravigelse af grøn betaling, komitésag
1934100_0002.png
Den 1. september 2018
MFVM 618
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til gennemførselsretsafgørelse, der autoriserer fravigelse af visse
betingelser knyttet til den grønne betaling for ansøgningsåret 2018 i Belgien,
Danmark, Tyskland, Irland, Frankrig, Letland, Litauen, Nederlandene og Sveri-
ge (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til gennemførselsretsakt, der grundet tørke autoriserer
fravigelse af visse betingelser knyttet til den grønne betaling for ansøgningsåret 2018 i Belgien,
Danmark, Tyskland, Irland, Frankrig, Letland, Litauen, Nederlandene og Sverige (komitésag). Iføl-
ge det forventede forslag lempes visse betingelser knyttet til kravet om miljøfokusområder (MFO) i
2018 som følge af tørke i visse medlemsstater, samt kraftig nedbør i Frankrig. Forslaget indeholder
for disse medlemsstater en undtagelse, så arealer med efterafgrøder eller grønt plantedække kan
etableres i renbestand af græsafgrøder og må omfatte arealer med græs og andet grønfoder, som er
tilsået i efteråret med henblik på høst eller afgræsning (det vil sige næste års hovedafgrøde). Forsla-
get indeholder endvidere for disse medlemsstater en undtagelse, hvorefter der kan ske en afkortning
af perioden, hvor arealer med efterafgrøder eller grønt plantedække skal opretholdes på arealet,
forudsat der på arealet efterfølgende etableres en vinterafgrøde. Endvidere får Frankrig mulighed
for at tillade, at arealer med brak som miljøfokusområde anvendes til afgræsning eller høst til pro-
duktionsmæssigt formål i 2018. En mulighed visse medlemsstater, herunder Danmark, allerede har
fået. Forslaget ventes ikke i sig selv at have betydning for beskyttelsesniveauet. Forslaget forventes
sendt til skriftlig afstemning den 7. september 2018. Regeringen agter at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til gennemførselsretsafgørelse, der autoriserer fravigelse
af visse betingelser knyttet til den grønne betaling for ansøgningsåret 2018 i Belgien, Danmark, Tysk-
land, Irland, Frankrig, Letland, Litauen, Nederlandene og Sverige.
Forslaget ventes fremsat med hjemmel i artikel 69 stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1307/2013 om fastlæggelse af regler for direkte betalinger til landbrugere under støtteordnin-
gen inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik.
Forslag fremsat med denne hjemmel behandles i undersøgelsesprocedure i komitéen for Direkte Beta-
linger. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 640: Grundnotat om forslag til retsakt, der grundet tørke autoriserer fravigelse af grøn betaling, komitésag
Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret for-
slag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sendt til skriftlig afstemning med frist den 7. september 2018.
Formål og indhold
Forslaget ventes fremsat med hjemmel i artikel 69 stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1307/2013 om fastlæggelse af regler for direkte betalinger til landbrugere under støtteordnin-
gen inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik. Herefter kan Kommissionen vedtage gennem-
førelsesretsakter vedrørende foranstaltninger, der er nødvendige og begrundede i akutte situationer.
Sådanne gennemførelsesretsakter kan kun fravige bestemmelserne i forordningen i et omfang og tids-
rum, der er strengt nødvendigt.
Det forventede forslag er nyeste element af en tørkepakke, som Kommissionen har fremsat i 2018 for
at afhjælpe medlemsstaterne med de særlige vejrforhold, som store dele af Europa har været under-
lagt, herunder tørke. Kommissionen har således allerede tilladt, at en række medlemsstater, herunder
Danmark, gives mulighed for i 2018 at anvende brakarealer under den grønne betaling til produkti-
onsmæssigt formål, med henblik på at afhjælpe fodermangel til husdyr. I det forventede forslag vil
Frankrig få tilsvarende mulighed for at anvende denne mulighed i 2018, da de har haft store udfor-
dringer med kraftig nedbør i forsommeren efterfulgt af tørke.
Ifølge det forventede forslag vil der ske yderligere lempelser af visse betingelser knyttet til den grønne
betaling i 2018 med henblik på at kunne anvende flere arealer under den grønne betaling til foder.
Belgien, Danmark, Tyskland, Irland, Frankrig, Letland, Litauen, Nederlandene og Sverige får således
mulighed for at tillade, at MFO-efterafgrøder ikke etableres i blandinger, men i renbestand af græs og
andet grøntfoder, og må omfatte arealer med græs og andet grønfoder, som er tilsået i efteråret med
henblik på høst eller afgræsning (det vil sige næste års hovedafgrøde). Lempelserne vil kunne anven-
des i områder, hvor der er tørkeberørte landbrugsdyr, og områder der i 2018 i Frankrig er påvirket af
kraftig nedbør.
For at undgå at en eventuel sen såning af MFO-efterafgrøder medfører forsinket såning af den efterføl-
gende vinterafgrøde, gives disse medlemsstater mulighed for at afkorte en 8-uger periode, hvor arealer
med MFO-efterafgrøder eller grønt plantedække minimum skal opretholdes på arealet, forudsat der på
arealet efterfølgende etableres en vinterafgrøde. Lempelsen vil kunne anvendes af landbrugere, hvis
arealer er placeret i områder, der af medlemsstaten er udpeget som påvirket af tørke i 2018, og områ-
der der i 2018 i Frankrig er påvirket af kraftig nedbør.
Forslaget ventes vedtaget af Kommissionen den 21. september 2018 og meddelt de respektive med-
lemsstater omfattet af undtagelsen direkte.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 640: Grundnotat om forslag til retsakt, der grundet tørke autoriserer fravigelse af grøn betaling, komitésag
1934100_0004.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Konsekvenser
Gennemførelse af forslaget i Danmark vil indebære udstedelse af en bekendtgørelse, som fastlægger de
nærmere betingelser for anvendelsen af ordningen. Forslaget forventes at medføre økonomiske lettel-
ser for de berørte landmænd.
Forslaget ventes ikke i sig selv at have betydning for beskyttelsesniveauet, idet det afhænger af, hvor-
dan det udmøntes i medlemsstaterne.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2 udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer anfører, at sommerens tørke har givet store udfordringer i dansk landbrug, som
kommer til at mærkes langt ind i 2019. En af de helt store udfordringer er ifølge Landbrug & Fødevarer
at skaffe grovfoder i husdyrproduktionen, hvorfor organisationen flere gange har appelleret til, at der
gøres så meget som muligt for at give mulighed for at skaffe foder til dyrene. Landbrug & Fødevarer ser
derfor meget positivt på, at Kommissionen nu giver mulighed for, at MFO efterafgrødeblandinger, der
etableres efter høst, kan bestå udelukkende af græs og andet grøntfoder (idet der dispenseres fra blan-
dingskravet), og at disse afgrøder må fortsætte som næste års hovedafgrøde. Landbrug & Fødevarer
har ønsket dette gennem længere tid for at hjælpe på fodersituationen. Landbrug & Fødevarer bemær-
ker, at det er vigtigt, at den nye mulighed bliver implementeret i Danmark så hurtigt som overhovedet
muligt, da fristen for etablering af efterafgrøder er fremskreden.
Landbrug & Fødevarer bemærker endvidere, at det er vigtigt, at isåning af rug eller andre kornafgrøder
i efterafgrøden også tillades, da det kan være med til at hæve foderværdien til næste år. Kornet vil ty-
pisk blive høstet som grønkorn, og kan derfor uden problemer betragtes som grøntfoder ifølge Land-
brug & Fødevarer. Desuden vil det hæve foderværdien af græsudlægget markant, hvis det tillades at iså
kløver i udlægget.
Landbrug & Fødevarer understreger, at det er ekstremt vigtigt, at muligheden for at afkorte 8-ugers
perioden for MFO-efterafgrøder, hvis efterafgrødearealet efterfølges af en vinterafgrøde, implemente-
res og anvendes i Danmark. Denne ordning vil give mulighed for, at danske landmænd kan etablere
flere vinterafgrøder, som vil være mere robuste og vil give et højere udbytte end vårafgrøder. Ordnin-
gen har et stort potentiale ifølge Landbrug & Fødevarer, og kan hjælpe med at sikre, at landmændene
bliver mere økonomisk robuste til næste år.
Generelt appellerer Landbrug & Fødevarer til, at efterårets kontrol tager hensyn til den meget svære
situation, som danske landmænd står i efter sommerens tørke. Til sidst nævner Landbrug & Fødeva-
rer, at det er meget vigtigt med en lynhurtig implementering og udmelding om de nye muligheder, da
det ellers vil være for sent for danske landmænd at udnytte dem.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de andre medlemsstater vil støtte forslaget.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 640: Grundnotat om forslag til retsakt, der grundet tørke autoriserer fravigelse af grøn betaling, komitésag
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen agter at støtte forslaget. Regeringen arbejder for, at tidligere undtagelser til eksisterende
regelsæt, som Kommissionen har givet i forbindelse med de særlige vejrforhold i 2018, skal omfatte
alle medlemsstater i lignende situation.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er tidligere oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 4. juli 2018 om fravigelse af
visse betingelser knyttet til den grønne betaling.
4