Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 637
Offentligt
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2019
i forhold til finansloven for 2018
August 2018
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 637: Forslag til finanslov for 2019 for Miljø- og Fødevareministeriets område
FFL19 sammenlignet med FL18
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2019 sammenlignet
med finansloven for 2018 inden for hvert ministerområde samt for fællesparagrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største
ændringer i forhold til finansloven for 2018. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på
finanslovforslaget for 2019.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2019, der ændres med mere end 20 pct.
samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2018 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2019 skal ses i sammenhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2019 i forhold til finansloven for 2018,
der indeholder en mere detaljeret
oversigt over ændringer fra finansloven for 2018 til finanslovforslaget for 2019.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 637: Forslag til finanslov for 2019 for Miljø- og Fødevareministeriets område
Indholdsfortegnelse
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet ........................................................................... 4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 637: Forslag til finanslov for 2019 for Miljø- og Fødevareministeriets område
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet
Nye initiativer
Merudgiften skyldes primært, at der er afsat i alt 16,5 mio. kr. i 2019 til etableringen af et
vildsvinehegn som ét af initiativerne i Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om styrket
indsats mod afrikansk svinepest i Danmark af marts 2018. Derudover er der på kontoen afsat i alt
51,7 mio. kr. i 2019 til anlæg af de to naturgenopretningsprojekter Søborg Sø og Ekkodalen. (§
24.74.04.).
Merindtægten på 68,9 mio. kr. skyldes indtægtsbevilling i form af salg af diverse ejendomme til at
finansiere de to naturgenopretningsprojekter, samt en indtægtsbevilling til medfinansiering af
vildsvinehegnet fra erhvervet. (§ 24.74.04.).
Reserver
Merudgiften skyldes afsat ny reserve på 40,3 mio. kr. i 2019 til Fødevareforlig 4, og at reserven fra
2018 til indsatser rettet mod forbedring af danskernes madvaner og sundhed er udmøntet i 2019-
2021. (§ 24.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften og på 364,4 mio. kr. skyldes flytning af bevillinger på tilskudsordninger under
landdistriktsprogrammet fra Miljøstyrelsens administration til Landbrugsstyrelsens administration,
herunder forudsat tilskudsomfang (§ 24.52.02.).
Mindreindtægten på 275,7 mio. kr. skyldes flytning af bevillinger på tilskudsordninger under
landdistriktsprogrammet fra Miljøstyrelsens administration til Landbrugsstyrelsens administration,
herunder forudsat tilskudsomfang og EU-medfinansiering (§ 24.52.02.).
Mindreudgiften på 59,8 mio. kr. skyldes udløb af midlertidig bevilling vedrørende Aftale mellem
den daværende SR-regering, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om finansloven for 2015 af
november 2014 om forhøjelse af bevillingen til Miljøteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram, herunder indsats vedrørende bæredygtigt byggeri, samt udløb af bevilling
til en innovationspulje, jf. Aftale mellem den daværende SR-regering, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten om et grønnere Danmark. Endelig skyldes mindreudgiften udløb af midlertidig
bevilling fra forskningsreserven, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om fordeling af forskningsreserven for 2018 af oktober
2017. (§ 24.53.15.).
Mindreindtægten på 73,3 mio. kr. skyldes primært, at regnskabsprincippet er omlagt fra 2019 så den
interne statslige overførselsindtægt, der udligner udgiftsbevillingen, ikke længere indbudgetteres
under landdistriktsprogrammets anlægsindsatser vedr. Vådområdeindsats, projektjord kommunal
model og Udtagning af lavbundsjorder mv. (§ 24.21.05.).
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 637: Forslag til finanslov for 2019 for Miljø- og Fødevareministeriets område
Mindreudgiften på 41,6 mio. kr. skyldes, at der i 2018 er udlagt færre hektar målrettede
efterafgrøder end i 2017, og da kompensation herfor ydes med et års forskydning i hhv. 2018 og
2019 er bevillingen tilsvarende lavere. Endvidere udløber den statslige bevilling til
oplandskonsulenter, som forudsat. (§ 24.23.07.).
Mindreudgiften på 125,0 mio. kr. skyldes udløb af Aftale mellem den daværende SRSF-regering,
Venstre og Det Konservative Folkeparti om finansloven for 2014 af november 2013 om statens
ydelse af tilskud til Den Danske Naturfond. (§ 24.81.02).
Merudgiften på 864,5 mio. kr. skyldes primært gentegning af 5-årige tilsagn, der er udløbet, samt
forventet øget søgning om økologisk arealtilskud i 2019. Derudover er der forudsat øget bevilling
på tilskudsordninger til udvikling i primært jordbrug, pleje af græs- og naturarealer og projektstøtte
til minivådområder. Dette modsvares delvist af mindreudgifter som følge af ændret
regnskabsprincip fra 2019 på flere ordninger, således at den interne statslige overførselsudgift ikke
længere indbudgetteres, da den statslige bevilling er flyttet fra § 24.52.02. Vand- og naturindsats. (§
24.23.03.).
Merindtægten på 599,3 mio. kr. skyldes justeringerne i udgiftsbevillingen, jf. ovenfor, idet
tilskudsordningerne er medfinansieret af EU på mellem 75 og 100 pct. Dette modsvares delvist af
ændring af regnskabsprincipper fra 2019 på flere ordninger, således at den interne statslige
overførselsindtægt ikke længere indbudgetteres. (§ 24.23.03.).