Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 633
Offentligt
1931764_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 29. august 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om fælles rapporteringsformat for det nationale
program for bekæmpelse af luftforurening under NEC-direktivet (komitésag).
Forslaget er sendt til afstemning i Luftkvalitetsudvalget ved skriftlig procedure med svarfrist den 7.
september 2018.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 633: Grundnotat om fælles rapporteringsformat for det nationale program for bekæmpelse af luftforurening under NEC-direktivet (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1931764_0002.png
Dato: 28. august 2018
MFVM 616
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om fælles rapporteringsformat for det nationale program for bekæmpelse af luftforure-
ning under NEC-direktivet (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om fastlæggelse af et fælles rapporteringsformat til indberetning
af nationale programmer for bekæmpelse af luftforurening under NEC-direktivet (komitesag). For-
slaget vurderes generelt at være uden lovgivningsmæssige, økonomiske eller miljømæssige konse-
kvenser for Danmark. Forslaget er sendt til afstemning i Luftkvalitetsudvalget ved skriftlig procedu-
re med svarfrist den 7. september 2018. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om et fælles rapporteringsformat for det nationale program for
bekæmpelse af luftforurening under NEC-direktivet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 6 (10) i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/2284 om nedbringelse af nationale emissioner af visse luftforurenende stoffer (NEC-direktivet).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i luftkvalitetsudvalget nedsat ved artikel 29 i direktiv
2008/50/EF i skriftlige procedure med afgivelse af stemme senest den 7. september. Afgiver udvalget
en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgives der ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge udvalget et æn-
dret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med
kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver
appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er sendt til afstemning i Luftkvalitetsudvalget ved skriftlig procedure med svarfrist den 7.
september 2018.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 633: Grundnotat om fælles rapporteringsformat for det nationale program for bekæmpelse af luftforurening under NEC-direktivet (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
Formål og indhold
I henhold til NEC-direktivet skal medlemsstaterne udarbejde nationale programmer for bekæmpelse
af luftforurening. Første program skal efter direktivet indsendes til Kommissionen 1. april 2019. Pro-
grammet skal herefter opdateres hvert fjerde år, dog 18 måneder efter seneste emissionsopgørelse eller
emissionsfremskrivning, hvis en af disse indikerer risiko for, at reduktionsmålene i NEC-direktivet
ikke nås med de planlagte tiltag. Programmets minimumsindhold er fastlagt i direktivet. Minimums-
indholdet skal sikre, at der rapporteres om efterlevelse af de obligatoriske krav i direktivet.
Kommissionen skal ifølge direktivet via gennemførelsesretsakter præcisere formatet af de nationale
programmer. Den nærværende gennemførelsesretsakt fastlægger således formatet til brug for indrap-
portering af de nationale programmer.
Rapporteringsformatet skal bruges af medlemsstaterne til at rapportere på deres implementering af
deres nationale program for dermed at vise, at det lever op til minimumsindholdet fastlagt i direktivet.
Formålet med et fælles rapporteringsformat er at lette Kommissionens arbejde med at gennemgå de
nationale programmer samt at skabe sammenlignelighed mellem medlemsstaternes programmer.
Rapporteringsformatet spejler dermed forpligtigelserne i direktivet men lægger ingen nye krav til.
Ifølge forslaget skal der for eksempel redegøres for, hvorvidt reduktionsforpligtelserne i direktivet
forventes opnået. Hvis ikke dette er tilfældet, skal der redegøres for, hvilke nye foranstaltninger og
politikker, der agtes vedtaget, herunder en tidsplan for vedtagelser, gennemførelse og revurdering
heraf. Rapporteringsformatet skal endvidere bidrage til at sikre, at der sker en tilstrækkelig inddragel-
se af det civile samfund i udarbejdelsen af de nationale programmer, for eksempel ved udarbejdelse af
et ikke-tekniske resumé og krav om angivelse af høringsperioder. Rapporteringsformatet angiver der-
imod ikke, hvilke opgørelsesmetoder der skal anvendes for at vurdere overholdelse af forpligtelserne
eller hvilke stoffer, der skal indgå i opgørelsen. Dette er fastlagt direkte i direktivet.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Det nye NEC-direktiv blev implementeret i dansk ret per 1. juli 2018 gennem ikrafttrædelse af Be-
kendtgørelsen om nedbringelse af emissioner af svovldioxid, nitrogenoxider, flygtige organiske forbin-
delser og ammoniak.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 633: Grundnotat om fælles rapporteringsformat for det nationale program for bekæmpelse af luftforurening under NEC-direktivet (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1931764_0004.png
Dansk Byggeri havde ingen bemærkninger.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det er særdeles vigtigt, at der i forbindelse med de nationale ind-
beretninger af programmer for bekæmpelse af luftforurening under NEC-direktivet sker en ensartet
rapportering på tværs af medlemsstaterne, og at medlemsstaterne ved afrapporteringen benytter
sammenlignelige standarder som udgangspunkt for rapporteringen. Dette vil fremme en sammenlig-
ning af vilkår og implementeringsgrad på tværs af medlemsstaterne.
Landbrug & Fødevarer bemærker også, at det er vigtigt at der ved indberetningen om virkemidler i
landbrugssektoren rapporteres med udgangspunkt i UNECE’s Framwork Code for Good Agricultural
Practice for Reducing Ammonia Emissions, som angivet i udkastet til rapporterings-format. Det bety-
der for eksempel, at der ved rapportering af hvilke tiltag, der er gennemført i Danmark vedrørende
udbringning af husdyrgødning, skal rapporteres i forhold til EU-referencen, der er bredspredning af
gylle.
Endeligt understreger Landbrug & Fødevarer, at indberetningen vedrører initiativer, der reducerer
luftforureningen. Fosfor i gødning har ingen betydning for luftforurening og skal derfor ikke indgå i
indberetningen. Selvom fosfor er nævnt i udkastet som en af de faktorer, der skal overvejes, når med-
lemsstaterne laver programmer for reduktion af ammoniakudledningen fra gødning, betyder det såle-
des ikke, at der ved indberetningen skal redegøres for tiltag vedrørende fosforregulering.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Eftersom formatet ikke går videre end bestemmelserne i direktivet, forventes der at være et kvalifi-
ceret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget har ingen selvstændige lovgivningsmæssige, økonomiske eller miljømæssige konsekvenser,
men bidrager udelukkende til at fastlægge et fælles rapporteringsformat. Regeringen agter på den bag-
grund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3