Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 617
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil)
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 23. juni 2017, som ændret ved lov nr. 1444 af 12.
december 2017, § 1 i lov nr. 45 af 23. januar 2018 og lov nr. 467 af 14. maj 2018 , foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 79 b, stk. 1,
indsættes efter nr. 5 som nyt nummer:
” ) a søg i g og afgørelse o autorisatio og o tilbagekaldelse af e såda autorisatio i he hold til
regler udstedt i edfør af § , stk. ,”
Nr. 6-13 bliver herefter nr. 7-14.
2.
I
§ 79 b, stk. 1, nr. 7,
der bliver r. , æ dres ”§ og § a” til: ” § , § a og §
3.
I
§ 79 b, stk. 1, nr. 13,
der bliver r.
, æ dres: ” r.
-
” til: ” r.
-
”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
, stk. ”.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
1.
Indledning og baggrund
Lovforslaget har til formål at muliggøre en effektivisering af sagsbehandlingen i forbindelse med
indberetning til kommunalbestyrelsen om bekæmpelse af rotter og af Miljøstyrelsens meddelelse af
autorisationer hertil.
Med henblik herpå tilvejebringer forslaget hjemmel i miljøbeskyttelsesloven til at miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om pligt til at anvende digital kommunikation i forbindelse med
indberetninger til kommunalbestyrelsen om rottebekæmpelse og Miljøstyrelsens afgørelser om
autorisationer til bekæmpelse af rotter samt ansøgning herom.
Forslaget følger ligeledes op på regeringens målsætning om, at al kommunikation mellem borgere,
virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt.
I november 2017 udsendte Miljøstyrelsen en ny handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af rotter, der
indeholder en række initiativer til en styrket forebyggende indsats og en mere effektiv rottebekæmpelse,
herunder en øget indsats i forhold til at få indrapporteringen af data om bekæmpelsen af rotter til at fungere
bedre.
Baggrunden var, at man havde måttet konstatere, at den hidtidige indsats mod rotter ikke havde kunnet
knække den stigende tendens i antallet af anmeldte rotteangreb.
En række af handlingsplanens initiativer er blevet gennemført i bekendtgørelse nr. 1723 af 17. december
2017 (herefter rottebekendtgørelsen). Kommunalbestyrelsens mulighed for at lade rottebekæmpelsen udføre
af andre end af kommunens eget autoriserede personale eller af personer, som er autoriseret til
erhvervsmæssig forebyggelse og bekæmpelse af rotter (R1-autorisationer), er f.eks. udvidet til også at omfatte
personer, som er autoriseret til at bekæmpe rotter ved brug af visse kemiske bekæmpelsesmidler på egen
erhvervsejendom (R2- autorisationer). Samtidig giver R1-autorisationen udvidet adgang til at bekæmpe
rotter.
I forlængelse heraf er det forventningen, at en relativt større del af den kommunale rottebekæmpelse vil blive
foretaget af personer med R1- og R2-autorisationer fremover og for at sikre, at kommunalbestyrelsen fortsat
kan føre et effektivt tilsyn med rottebekæmpelsen fastsætter bekendtgørelsen derfor også en skærpet
indberetningspligt for de autoriserede rottebekæmpere.
Kommunalbestyrelsen indberetter i dag alle oplysninger modtaget fra de autoriserede rottebekæmpere til
den fællesoffentlige rottedatabase. Databasen er en del af Miljøportalen, som er et fællesoffentligt
partnerskab mellem Miljøstyrelsen, KL og regionerne.
Som konsekvens af det nye autorisationssystem og den skærpede indberetningspligt er det derfor også
forventningen, at kommunernes arbejde med at håndtere indberetninger om rottebekæmpelse vil stige
betydeligt. Miljøstyrelsen skønner, at der vil være tale om ca. 50.000 indberetninger, der vil skulle indtastes i
den fællesoffentlige rottedatabase af kommunerne.
Med henblik på at kunne håndtere den øgede administrative byrde for kommuner er der således behov for at
effektivisere sagsbehandlingen i forbindelse med indberetninger om den autoriserede rottebekæmpelse til
kommunalbestyrelsen, hvilket lovforslaget tilsigter at muliggøre.
RI- og R2-autorisationer udstedes efter regler i rottebekendtgørelsen. Det følger af bekendtgørelsen, at
autorisationen meddeles ved brug af digital selvbetjening i Miljøstyrelsens Autorisationssystem for brug af
Bekæmpelsesmidler (MAB). Systemet tilgås via Nem-ID. Ved indsættelsen af bestemmelsen om digital
selvbetjening i december 2017 i rottebekendtgørelsen var det opfattelsen, at hjemlen hertil var indeholdt i
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
lov om kemikalier, jf. lovbekendtgørelse nr. 115 af 26. januar 2017
(
kemikalieloven) bestemmelser om digital
kommunikation. Det er imidlertid nu Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at hjemlen hertil rettelig bør
være i miljøbeskyttelsesloven, hvilket sikres med lovforslaget. Det bemærkes, at bestemmelsen om
anvendelse udstedelse af autorisation i MAB endnu ikke har været anvendt.
2.
Lovforslagets indhold
2. 1.
Gældende ret
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i dag en regel i lovens § 17a om borgernes anmeldelse af rotter.
Bestemmelsen forpligter enhver, der konstaterer forekomst af rotter til - ved anvendelse af den digitale
løsning kommunen stiller til rådighed - straks at anmelde forekomsten til kommunen. Anmeldepligten
gælder såvel grundejer som lejer, men også tredjemand, for eksempel en nabo til en ejendom med rotter eller
en person, der opdager rotter på veje eller i parker.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder endvidere en generel bestemmelse i § 79 b, der giver hjemmel til at indføre
krav om anvendelse af digital kommunikation i forbindelse med en lang række bestemmelser om
anmeldelser, indberetninger, ansøgninger og afgørelser mv. på miljøbeskyttelseslovens område. Således kan
der f.eks. i dag i medfør af § 79 b, nr. 5 og 7 i miljøbeskyttelsesloven fastsættes regler om, at der skal ske
anvendelse af digital kommunikation, herunder bestemte it-systemer, særlige digitale formater, digital
signatur el. lign., ved afgørelser og indberetninger i medfør af § 19, § 79 b, kapitel 4, 5, 6, 9 og 9 a samt regler
udstedt i medfør heraf og afgørelser truffet i medfør af disse regler samt regler udstedt i medfør af § 7 og § 7
a. Ligesom der i medfør af samme bestemmelses nr. 6 kan fastsættes regler om anvendelse af digital
kommunikation ved ansøgning og afgørelse om godkendelse som indsamlingsvirksomhed og tilbagekaldelse
af denne godkendelse i henhold til regler udstedt i medfør af § 44, stk. 4, nr. 1 og stk. 5
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i dag ikke hjemmel til at fastsætte regler om digital kommunikation
mellem borgere, virksomheder og myndigheder i forbindelse med indberetning om rottebekæmpelse eller
ansøgning og afgørelse om R1 og R2-autorisationer efter regler udstedt i medfør af lovens § 17, stk.3.
Bekæmpelse af rotter i Danmark er en offentlig opgave, idet kommunalbestyrelsen efter § 17, stk. 1, i
miljøbeskyttelsesloven har til opgave at foretage en effektiv rottebekæmpelse. Efter lovens § 17, stk. 3,
fastsætter miljø- og fødevareministeren regler om rottebekæmpelse, ligesom ministeren kan fastsætte regler
om, at personer der udfører rottebekæmpelse skal være autoriserede samt om tilbagekaldelse af
autorisationer.
Hjemlen i § 17, stk. 3, er bl.a. udnyttet i rottebekendtgørelsen til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens mulighed for at overlade rottebekæmpelsen til personer, som er autoriserede hertil,
R1- og R2-autorisationer, og disses pligt til løbende at registrere oplysninger om rottebekæmpelsen som
angivet i bekendtgørelsens bilag 6, dvs. blandt andet oplysninger om navn og adresse, ejendomstype,
observationssted, kloakering, årsag til rottetilhold, og bekæmpelsesmetode, jf. bekendtgørelsens § 31, stk. 2.
Det følger endvidere af samme bestemmelse, at senest 1 måned efter sagens afslutning skal de registrerede
oplysninger indberettes til kommunalbestyrelsen. Rottebekendtgørelsen indeholder ikke bestemmelser, der
angiver, i hvilken form indberetningen skal ske .
Udover de oplysninger, som skal indberettes til kommunen i medfør af ovennævnte bestemmelser
indeholder rottebekendtgørelsen i § 22 et krav om, at R1-autoriserede personer skal videregive oplysninger
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
til kommunalbestyrelsen om de kontrakter om sikringsordninger de indgår, ændrer eller ophæver.
Sikringsordninger er kontrakter indgået mellem en R!-autoriseret person og en ejer eller lejer af fast
ejendom, der omfatter forebyggelse af rotter. Formålet med anmeldelse er at give kommunen indblik i, hvor i
kommunen der er rotteproblemer, så kommunen har mulighed for, såfremt der er problemer, at løfte sin
opgave som ansvarlig for gennemførelsen af en effektiv rottebekæmpelse. Oplysningernes skal indgives til
kommunen skriftligt, men bekendtgørelsen indeholder ikke yderligere formkrav.
Efter bekendtgørelsens § 31, stk. 3, påhviler det kommunalbestyrelsen løbende at indberette de oplysninger,
som er modtaget fra personer med R1- eller R2-autorisationer, til den fællesoffentlige rottedatabase.
Hjemlen i lovens § 17, stk. 3, er endvidere udnyttet i rottebekendtgørelsens kapitel 5 og 6 til at fastsætte
regler om autorisation til rottebekæmpelse. Miljøstyrelsen meddeler autorisationerne, jf. bekendtgørelsens §
17, stk. 2, og § 25, stk. 2, For at opnå autorisation kræves bevis for gennemført og bestået kursus til enten R1-
eller R2-autorisation jf. bekendtgørelsens § 17, stk. 2, og § 25, stk.2 . For at få adgang til et kursus kræves
endvidere dokumentation for opfyldelse af visse adgangskriterier, jf. bekendtgørelsens § 17, stk. 1, og § 25,
stk. 1. Adgangskriterier og indholdet af kursus afhænger af, hvilken autorisation, R1 eller R2, der ansøges om.
Ansøgning om autorisation sker rent praktisk ved ansøgning til enten Miljøstyrelsen eller en af Miljøstyrelsen
anerkendt kursusudbyder, jf. bekendtgørelsens § 19, stk. 2, og § 26, stk.4. Bekendtgørelsen indeholder
endvidere i kapitel 11 regler om tilbagekaldelse af autorisation.
Bekendtgørelsen indeholder i dag ikke bestemmelser, der angiver i hvilken form ansøgningen skal ske
ligesom bekendtgørelsen ikke indeholder regler, der angiver i hvilken form en eventuel tilbagekaldelse skal
ske.
Efter den gældende rottebekendtgørelsens §§ 17 og 25, udstedes autorisationer til bekæmpelse af rotter (R1-
og R2-autorisationer) via selvbetjening i Miljøstyrelsens Autorisationssystem til anvendelse af
bekæmpelsesmidler (MAB). MAB er et it-system, der udsteder autorisationer via digital selvbetjening.
Adgang til systemet sker via ved anvendelse af Nem-ID. De autoriserede kan logge på og få adgang til deres
egne autorisationer.
Reglerne om pligt til at anvende digital selvbetjening ved meddelelse af autorisation efter
miljøbeskyttelsesloven har i den gældende rottebekendtgørelse hjemmel i kemikalielovens § 55, stk. 2. Denne
bestemmelse indeholder hjemmel for miljø- og fødevareministeren til at fastsætte nærmere regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater, skemaer og
digital signatur.
2.1.2
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der er behov for at effektivisere den kommunale sagsbehandling som følge af den forventede øgede mængde
indberetninger om rottebekæmpelse , der følger af de nye regler i rottebekendtgørelsen. En effektivisering
kan opnås ved, at de autoriserede rottebekæmpere anvender digitale selvbetjeningsløsninger ved
indberetninger om rottebekæmpelse til kommunalbestyrelsen.
Med henblik herpå foreslås det at indsætte en henvisning til § 17, stk.3, i lovens § 79 b, stk. 1, nr. 7, således at
ministeren får hjemmel til at fastsætte regler om anvendelse af digital kommunikation, herunder bestemte it-
systemer, særlige digitale formater, digital signatur eller lign. ved indberetning mv. og afgørelser til
myndigheder i medfør af regler, der er udstedt i medfør af § 17, stk. 3.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
1929526_0006.png
Det er intentionen, at bemyndigelsen aktuelt skal udmøntes i en ændring af rottebekendtgørelsen, hvorefter
de autoriserede rottebekæmperes indberetning om rottebekæmpelse til kommunalbestyrelsen skal ske
direkte til den fællesoffentlige database vedrørende rotter.
Det er endvidere intentionen, at bemyndigelsen aktuelt skal udmøntes i en ændring af rottebekendtgørelsen,
hvorefter oplysninger om sikringsordninger, der i medfør af bekendtgørelsens § 22 skal indgives til
kommunen skriftligt, fremover skal indgives elektronisk til den fællesoffentlige database.
Databasen er som nævnt i lovforslagets punkt 1. en del af Danmarks Miljøportal, som er en platform til
opsamling og opbevaring af natur- og miljødata. Miljøportalen er et fællesoffentligt partnerskab mellem
Miljøstyrelsen, KL og regionerne. Indberetningsmodulet er stadig i udviklingsfasen, men forventes klar til
ibrugtagning primo 2019. Indberetninger fra de autoriserede rottebekæmpere til databasen vil enten skulle
ske ved anvendelse af medarbejdersignatur til indtastning i databasen eller ved tilkobling af firmaets eget
fagsystem til databasen.
I den forbindelse bemærkes, at det er vurderingen, at indførelse af digital selvbetjening ved indberetninger
ikke vil være byrdefuldt for de autoriserede, da der ikke er tale om nye oplysninger der skal indberettes, men
alene om formen for indberetning.
Der er endvidere behov for at tilvejebringe hjemmel i miljøbeskyttelsesloven for, at miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om anvendelse af digitale selvbetjeningsløsninger i forbindelse med
ansøgning og afgørelse om autorisation og tilbagekaldelse heraf til bekæmpelse af rotter efter regler udstedt i
medfør af lovens § 17, stk. 3.
Reglerne om bekæmpelse af rotter findes i miljøbeskyttelseslovens §§ 17 og 17a og i rottebekendtgørelsen,
der er udstedt i medfør af § 17, stk. 3, og som fastsætter de nærmere regler herfor, herunder bl.a. om
autorisation af personer til at udføre rottebekæmpelse og om tilbagekaldelse af en sådan autorisation.
På denne baggrund bør hjemlen til digitalisering af ansøgning og afgørelser om autorisation og det
medfølgende krav om anvendelse af Nem-ID ved modtagelse af autorisation rettelig være at finde i
miljøbeskyttelsesloven og ikke i kemikalieloven, jf. også under lovforslagets punkt 1.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt nr. 6 i miljøbeskyttelseslovens § 79 b, stk.1, således at ministeren
kan fastsætte regler om, at der skal ske anvendelse af digital kommunikation, herunder bestemte it-systemer,
særlige digitale formater, digital signatur el. lign., ved ansøgning og afgørelser om autorisation og om
tilbagekaldelse af en sådan autorisation i henhold til regler udstedt i medfør af § 17,stk 3.
En sådan hjemmel vil sikre, at der kan stilles krav om, at autorisationer til bekæmpelse af rotter kun kan
opnås ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, som stilles til rådighed herfor, ligesom der kan
stilles krav om at ansøgning og afgørelse om autorisation skal ske ved anvendelse af digital
selvbetjeningsløsning.
Det er hensigten, at hjemlen aktuelt skal udnyttes til, at stille krav om, at R1- og R2- autorisationer kun
meddeles digitalt i Miljøstyrelsens Autorisationssystem til anvendelse af Bekæmpelsesmidler (MAB),
herunder ved brug af NEM-ID. Adgang til systemet sker via hjemmesiden
www.mst.dk.
Som nævnt er
systemet endnu ikke taget i brug.
Der er ikke ved de foreslåede formkrav om anvendelse af digital selvbetjening lagt op til at ændre
grundlæggende forvaltningsretlige regler eller principper om eksempelvis notatpligten, myndighedernes
vejledningspligt mv. udover indførelse af formkravet om anvendelse af digitale løsninger.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
De foreslåede bestemmelser kommer til at indgå i den retlige ramme, der i øvrigt omkranser
digitaliseringshjemlerne i miljøbeskyttelseslovens § 79 b, stk. 1. I den sammenhæng kan fremhæves, at
retsvirkningen ved ikke at anvende særlige digitale løsninger til indberetning, når der stilles krav herom, vil
være, at oplysningerne ikke anses som modtaget og at myndighederne vil foretage den fornødne håndhævelse
og sanktionering. Hvis oplysninger indsendes i strid med kravet om digital kommunikation følger det dog af
den almindelige vejledningspligt, at myndigheden må vejlede som reglerne på området, herunder om pligten
til at kommunikere på den foreskrevne digitale måde. Der henvises til forarbejderne til lov nr. 446 af 23. maj
2012 ( bemærkningerne til § 1, nr. 20 i lovforslag nr. L 88 af 22. februar 2012), hvor § 79 b blev indsat.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser samt implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den kommunale byrde til administration vil falde, da kommunerne ikke længere manuelt skal håndtere
anmeldelser af rotter eller manuelt håndtere indberetning af registreringspligtige data fra de privates
rottebekæmpelse. Besparelsesoverslaget er skønnet til i alt ca. 3,5 mio. kr. årligt og baseres på indberetning
af 50.000 årlige private bekæmpelser (den kommunale besparelse er tidlige omtalt i det økonomiske
datakort til rottebekendtgørelsen) og en besparelsestid på 9 minutter (fra før 12 til nu 3 minutter) samt en
antagelse om kommunal timeløn på 465 kr. Den kommunale besparelse må forventes at medføre et lavere
gebyr for erhvervslivet og borgere, da rottebekæmpelse i kommunerne er gebyrfinansieret.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Rottebekæmpelsen i kommunerne er gebyrfinansieret. En administrativ lettelse hos kommunerne forventes
derfor at kunne resultere i en besparelse på gebyret for rottebekæmpelse.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Rottebekæmpelsen i kommunerne er gebyrfinansieret. En administrativ lettelse hos kommunerne forventes
derfor at kunne resultere i en besparelse på gebyret for rottebekæmpelse.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet det dog bemærkes, at der ved udmøntningen af
hjemlen til at fastsætte regler om anvendelse af digital selvbetjening skal tages højde for, at EU- og EØS-
borgere, skal kunne tilgå systemerne og/eller tilbydes alternative kommunikationsmuligheder, således at der
ikke sker forskelsbehandling i strid med EU-retten.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. august 2018 til den 14. september 2018 til været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer, Byggeriets Kvalitetskontrol, Bæredygtigt Landbrug, Campingrådet,
Danmarks Jægerforbund , Danmarks Miljøundersøgelser, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Private Skoler, Danmarks Restauranter og Cafeer, Dansk Arbejdsgiverforening, Boligselskabernes
Landsforening, Dansk Byggeri, Dansk Industri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Ornitologisk Forening,
Dansk Skovforening, Danske kloakmestre, Danske Maskinstationer & Entreprenører, Danske Regioner,
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
1929526_0008.png
DANVA, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Dyrenes Beskyttelse, Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen,
Finansministeriet, Forbrugerrådet, Friluftsrådet, Greenpeace Danmark, Horesta, Håndværksrådet,
Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer, Parcelhusejernes Landsforening,
Sammenslutningen af private udlejere, Sikkerhedsstyrelsen, Sundheds- og Ældreministeriet,
Spildevandsteknisk Forening, Styrelsen for Universiteter og Internationalisering, Styrelsen for Forskning og
Uddannelse, Sundhedsstyrelsen, Teknologisk Institut, Rørcentret Aarhus Universitet (Institut for
Bioscience), Fødevarestyrelsen, Landbrugsstyrelsen, Naturstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Stat: Ingen
Regioner: Ingen
Kommuner: 3,5 mio. kr. årligt
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Stat: Ingen
Regioner: Ingen
Kommuner: Besparelsestid i
kommunen på anslået 9
minutter per indberetning. I alt
forventes 50.000
indberetninger årligt.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Gebyret for rottebekæmpelse
må forventes at falde
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Stat: Ingen
Regioner: Ingen
Kommuner: Ingen
Stat: Ingen
Regioner: Ingen
Kommuner: Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Gebyret for rottebekæmpelse
må forventes at falde
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet det dog bemærkes, at der
ved udmøntningen af hjemlen til at fastsætte regler om anvendelse af digital
selvbetjening skal tages højde for, at EU- og EØS-borgere, skal kunne tilgå
systemerne og/eller tilbydes alternative kommunikationsmuligheder, således at
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
1929526_0009.png
der ikke sker forskelsbehandling i strid med EU-retten.
Går lovforslaget videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Miljøbeskyttelseslovens indeholder i § 17, stk. 3, hjemmel til at fastsætte regler om rottebekæmpelse,
herunder blandt andet, om at personer eller virksomheder, der udfører rottebekæmpelse, skal være
autoriserede, herunder at autorisation kan nægtes og tilbagekaldes såfremt den pågældende gør sig skyldig i
grov eller oftere gentagen forsømmelighed.
Hjemlen er udnyttet i rottebekendtgørelsens bestemmelser i kapitel 5 og 6 om autorisation og i kapitel 11 om
tilbagekaldelse af autorisation.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder imidlertid ikke nogen hjemmel til at fastsætte regler om anvendelse af
digital kommunikation i forbindelse med ansøgning og afgørelse om autorisation og om tilbagekaldelse af
autorisation.
Det foreslås at indsætte en bestemmelse i § 79, stk. 1, som et nyt nummer 6 om, at der kan fastsættes regler
om, at der skal ske anvendelse af digital kommunikation, herunder bestemte it-systemer, særlige digitale
formater, digital signatur el. lign. Ved ansøgning og afgørelse om autorisation og tilbagekaldelse af en sådan
autorisation i henhold til regler udstedt i medfør af § 17, stk. 3.
Det er hensigten, at hjemlen aktuelt skal udnyttes til, at stille krav om, at R1- og R2- autorisationer kun
meddeles digitalt i Miljøstyrelsens Autorisationssystem til anvendelse af Bekæmpelsesmidler (MAB),
herunder ved brug af NEM-ID.
Det bemærkes, at der ved udmøntningen af hjemlen til at fastsætte regler om anvendelse af digital
selvbetjening skal tages højde for, at EU- og EØS-borgere, skal kunne tilgå systemerne og/eller tilbydes
alternative kommunikationsmuligheder, således at der ikke sker forskelsbehandling i strid med EU-retten.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
Hjemlen vil ligeledes kunne anvendes, såfremt der opstår behov for yderligere digitalisering af processer i
forbindelse med ansøgning og afgørelser om autorisation.
Til nr. 2
Miljøbeskyttelseslovens § 79 b, stk. 1, nr. 7, indeholder i dag hjemmel til at fastsætte regler om digital
indberetning mv. til myndigheder i medfør af § 19, kapitel 4, 5, 9 og 9 a samt regler udstedt i medfør heraf og
afgørelser truffet i medfør af disse regler samt regler udstedt i medfør af § 7 og§ 7 a. Bestemmelsen
indeholder derimod ikke hjemmel til at fastsætte regler om digital indberetning mv. til myndigheder i medfør
af regler om rottebekæmpelse udstedt i medfør af § 17, stk. 3.
Det foreslås at ændre § 79 b, stk. 1, nr. 7, så det vil være muligt at fastsætte krav om digital indberetning
vedrørende oplysninger, som indberettes til myndigheder i medfør af bestemmelser udstedt i medfør af § 17,
stk. 3. På den måde kan der i rottebekendtgørelsen stilles krav om digital indberetning vedrørende
rottebekæmpelse til den fællesoffentlige database. Det er i den forbindelse vurderingen at udtrykket
”indberetning til myndigheder”, der anvendes i § 79 b, stk. 1, nr. 7, dækker indberetning til den
fællesoffentlige database.
Det er intentionen, at bemyndigelsen aktuelt skal udmøntes i en ændring af rottebekendtgørelsen, hvorefter
de autoriserede rottebekæmperes indberetning om rottebekæmpelse i medfør af § 31 til
kommunalbestyrelsen skal ske direkte til den fællesoffentlige database vedrørende rotter.
Det er endvidere intentionen, at bemyndigelsen aktuelt skal udmøntes i en ændring af rottebekendtgørelsen,
hvorefter oplysninger om sikringsordninger, der i medfør af bekendtgørelsens § 22 skal indgives til
kommunen skriftligt, fremover skal indgives elektronisk til den fællesoffentlige database.
Hjemlen vil ligeledes kunne anvendes, såfremt der opstår behov for yderligere digitalisering af
indberetninger til myndigheder i forbindelse med rottebekæmpelse,
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der indsættes et nyt nummer i § 79 b, stk. 1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da lov
om miljøbeskyttelse ikke gælder for disse områder, jf. lov om miljøbeskyttelse § 118
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
1929526_0011.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse
nr. 966 af 23. juni 2017, som ændret ved lov nr.
1444 af 12. december 2017, § 1 i lov nr. 45 af 23.
januar 2018 og lov nr. 467 af 14. maj 2018 ,
foretages følgende ændringer:
4.1.
I
§ 79 b, stk. 1,
indsættes efter nr. 5 som
nyt nr.:
” ) a søg i g og afgørelse o autorisatio og
om tilbagekaldelse af en sådan
autorisation i henhold til regler udstedt i
medfør af § 17, stk. 3,
Nr. 6-13 bliver herefter nr. 7-14.
2.
I
§ 79 b, stk. 1, nr. 7,æ
dres ”§ og § a”
til: ” § , § a og § , stk. ”
3.
I
§ 79b, stk. 1, nr. 13,
æ dres: ” r.
-
til: ” r.
-
”.
§ 79 b.
Miljø- og fødevareministeren kan
fastsætte regler om, at der skal ske anvendelse af
digital kommunikation, herunder bestemte it-
systemer, særlige digitale formater, digital signatur
el.lign., ved
1) anmeldelse og ansøgning i henhold til regler
udstedt i medfør af § 7,
2) ansøgning om tilladelse efter § 19,
3) ansøgning om tilladelse efter § 28,
4) ansøgning om godkendelse efter § 33 og
fremsendelse af oplysninger til brug for
revurdering af godkendelse, jf. §§ 41 a og 41 b,
5) afgørelser truffet i medfør af § 19 og kapitel 4,
5, 9 og 9 a samt regler udstedt i medfør heraf og i
medfør af § 7,
6) ansøgning og afgørelse om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed og om tilbagekaldelse af
sådan godkendelse i henhold til regler udstedt i
medfør af § 44, stk. 4, nr. 1, og stk. 5,
7) indberetning m.v. til myndigheder i medfør af
§ 19, kapitel 4, 5, 6, 9 og 9 a og § 79 d, samt
regler udstedt i medfør heraf og afgørelser truffet
i medfør af disse regler samt regler udstedt i
medfør af § 7 og § 7 a,
8) tilmelding og indberetning til Affaldsregistret i
henhold til regler udstedt i medfør af § 45 d, stk.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
1929526_0012.png
2,
9) sagkyndiges indberetning i henhold til regler
udstedt i medfør af § 7 a til myndigheder og til
private organisationer, som udøver nærmere
fastlagte beføjelser i henhold til regler udstedt i
medfør af § 7 a, stk. 4,
10) tilsynsmyndigheders udøvelse af
tilsynsvirksomhed, herunder resultater af
tilsynsmyndigheders udøvelse af
tilsynsvirksomhed,
11) kommunalbestyrelsens indsendelse af
indberetning om deres kortlægnings- og
tilsynsvirksomhed i henhold til regler udstedt i
medfør af § 73, stk. 3, herunder om resultaterne
af målinger og undersøgelser,
12) klage over afgørelser som nævnt i nr. 5 og
13) kommunikation med myndigheder i
forbindelse med de forhold, som er nævnt i nr. 1-
12.
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at myndigheden kan udstede afgørelser
og andre dokumenter i forbindelse med forhold,
som er nævnt i stk. 1, uden underskrift, med
maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse af en teknik, der
sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
afgørelsen eller dokumentet. Sådanne afgørelser og
dokumenter sidestilles med afgørelser og
dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at dokumenter, der udelukkende er
udstedt på grundlag af elektronisk databehandling,
kan udstedes alene med angivelse af myndigheden
som afsender.
Stk. 4.
En digital meddelelse anses for at være
kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten
for meddelelsen.
Stk. 5.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, hvilken myndighed der er ansvarlig for de
oplysninger, som er omfattet af stk. 1.
1.
3.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 617: Lovudkast- forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Obligatorisk digital kommunikation om rottebekæmpelse og autorisation hertil), fra miljø- og fødevareministeren
1929526_0013.png
4.
5.