Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 605
Offentligt
1925344_0001.png
13. juli 2018
Tidslinje for forløbet vedr. manglende sanktionering ifm. kontrol af dyretransporter
Tidspunkt
2010-2011
Hændelse
Redegørelsen omfatter ikke årene 2010 og 2011, da sagerne fra disse år udelukkende findes i gamle og
lukkende journalsystemer, som ikke kan søges i, hvorfor det er en nærmest umulig opgave af finde
sager frem i denne periode. Det kan ikke udelukkes, at der er lukket sager uden sanktionering i denne
periode. Det har i givet fald været en lokal beslutning.
Dog findes der en vejledning om kontrol af logbøger fra 2010, der fastslår at der skal sanktioneres ifm.
overtrædelser, sa t at ”for e ajeure” i for i delse ed tra sporte s ge e førelse ka etyde, at
der ikke bør sanktioneres.
2012-2014
Der gennemføres kontrol af logbøger og returlogbøger, men der foretages ikke konsekvent sanktione-
ring. Det er ikke muligt at få et fuldstændigt overblik over, hvor mange sager der i perioden ikke sankti-
oneres. Ved søgning i journalsystemet er der fremkommet 89 sager vedr. danske virksomheder og 31
sager vedr. udenlandske virksomheder.
Den daværende veterinærchef i EKC beslutter i 2015, at lukke en række returlogbogssager til og med
2014 uden sanktionering. Dette sker på daværende tidspunkt under henvisning til forældelse som følge
af sagsophobning. I forbindelse med denne redegørelses udarbejdelse oplyser daværende veterinær-
chef i EKC, at det også beroede på juridiske problemstillinger
o kri g ”for e ajeure” u dtagelse for
sanktionering. Disse sager fremgår af redegørelsens bilag 2, og udgør tilsammen 536 sager. Hvor man-
ge, der konkret er henlagt på grund af forældelse, force majeure forhold eller en kombination heraf,
kan ikke opgøres.
Den daværende veterinærchef i EKC orienterede mundtligt veterinærdirektøren om at han har beslut-
tet at lukke sagerne. Orienteringen indeholdt kun information om forældelse som følge af sagsophop-
ning og ikke oplysninger om antal sager, og ingen oplysninger om problemer vedr. bevisets stilling el.
andet.
Dette blev taget til efterretning med forventning om, at der fremadrette blev fulgt op på sagerne.
1. - 2. marts
2016
Henvendelse fra EKC til Dyresundhed om sanktionering og politianmeldelse.
EKC efterspørger viden om, hvorvidt man kan sanktionere chauffører som har 9 timers hvil, og om
hvorvidt sager om transport af udsætter-søer over otte timer skal politianmeldes eller skal afvente dom
i Müller-Ricken retssagen. I mailkorrespondancen bliver der nævnt, at der er en række sager, hvor der
er grundlag for politianmeldelse på baggrund af overtrædelser af transportbekendtgørelsens § 6, men
der er uklarhed om, hvorvidt man skal gå videre med sagerne, da der verserer en retssag. Der gives ikke
oplysninger om den generelle problemstillingen omkring sanktionsspørgsmålet, der oplyses heller ikke
om antal sager, men problemstilling vedr. forældelse af sager med grundlag for politianmeldelse berø-
res i forbindelse med transporter af udsættersøer.
August 2016
EKC opgiver at åbne 784 tabte filer.
Efter flere forsøg på at åbne filerne i samarbejde med it-firmaet Progressive opgives dette. Den davæ-
rende Veterinærchefen i EKC beslutter ikke at hjemkalde returlogbøgerne igen og at sagerne lukkes.
Det bliver oplyst til Dyresundhed, at denne beslutning er truffet. Dette bliver ikke videreformidlet til
Veterinærdirektøren.
2015
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 605: Fødevarestyrelsens redegørelse om sanktionering i forbindelse med kontrol af dyretransporter, fra miljøministeren
1925344_0002.png
13. juli 2018
Tidspunkt
22. november
2016
Hændelse
Korrespondance om sanktionering mellem EKC og Kontrol og Data
EKC efterspørger tilbagemelding på mundtlige spørgsmål stillet til Kontrol og Data om, hvorvidt trans-
portører, der har flere sanktionsværdige forhold i forbindelse med sager om kontrol med returlogbø-
ger kan håndteres samlet og puljet.
Korrespondance hvor Kontrol og Data svarer EKC
EKC oplyser om ophobning af gamle sager fra 2015, 2016 og 2017. Kontrol og Data vurderer, at det er
OK at sætte en skæringsdato og undlade at sanktionere de meget gamle sager, men efterspørger flere
oplysninger om antallet af sager og årsagen til ophobningen, før de kan give et bud på en sådan skæ-
ringsdato.
Korrespondancen vedrører i øvrigt samling af indskærpelser og evt. eskalering, men heller ikke i denne
sammenhæng løftes det principielle problem vedrørende vanskeligheden ved at løfte bevisbyrden for
det modsatte i tilfælde, hvor transportøren påstår force majeure.
9. januar 2017
- 12. januar
2017
9. november
2017
Frem til 9. november 2017 er der ikke yderligere korrespondance mellem EKC og Kontrol og Data om
ovenstående. EKC tager kontakt den 9. november 2017, men besvarer ikke de spørgsmål Kontrol og
Data stillede i januar måned, jf. ovenfor.
Veterinærchefmøde hvor kortlægning af risikosager i Miljø- og Fødevareministeriet er på dagsordenen.
Her besluttes det, at der skal laves en kort beskrivelse af opfølgning på efterslæbet af hjemkaldelse af
returlogbøger.
På dette tidspunkt forelægger fortsat ingen oplysninger om manglende opfølgning i form af sanktione-
ring.
9. november
2017
17. - 20. no-
vember 2017
I forbindelse med en kortlægning af
”risikosager”
i Miljø- og Fødevareministeriet indmelder veterinær-
chefen for EKC efterslæb af indkaldelse af returlogbøger i EKC for perioden 2015-2018 som en potentiel
risiko. I forbindelse med afdækningen af risikosager konstaterer den nuværende chef i EKC, at der ikke
blot er tale om et sagsefterslæb, men også, at der over en længere periode ikke er sanktioneret i alle
sager. EKC’s hef forfatter et
notat, hvoraf det fremgår, at der også er et efterslæb i sanktioneringen af
konstaterede overtrædelser i logbogskontrollen.
Enhedschefen i EKC fremsender den 17. november 2017 det uddybende notat til kontorchefen i Dyre-
sundhed. Oplysninger bliver overgivet til Veterinærdirektøren den 20. november.
De nærmere grunde til den manglende sanktionering fremgår ikke. På dette tidspunkt erkendes pro-
blemet, men dets årsager er ikke belyst.
Veterinærdirektøren understreger sagens alvor og anmoder om yderligere information om sagen.
19. januar
2018
Møde mellem EKC og Kontrol og Data
Det bliver besluttet, at Kontrol og Data skal udarbejde et notat om med henblik på at sikre grundlag for
sanktionering af de udestående sager.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 605: Fødevarestyrelsens redegørelse om sanktionering i forbindelse med kontrol af dyretransporter, fra miljøministeren
1925344_0003.png
13. juli 2018
Tidspunkt
Marts 2018
april 2018
Hændelse
Korrespondance mellem EKC og Kontrol og Data vedrørende prioriteringen af notatet.
Kontrol og Data oplyser, at de endnu ikke har udarbejdet notatet. EKC oplyser, at det betyder, at opga-
ven ligger stille og at der ikke er sanktioneret på området siden 2014/2015.
Kontrol og Data oplyser, at det er svært for dem at prioritere opgaven i 1. halvår, da de mangler juri-
ster. Kontrol og Data vil nævne det for Veterinærdirektøren ved et næstekommende møde.
18. april 2018
Veterinærchefen i EKC tager kontakt til kontorchefen i Kontrol og Data og efterspørger et møde vedr.
sanktionering for overtrædelser på logbogsområdet. EKC anfører udfordringen med at have en række
sager, som skal sanktioneres, men som afventer en række svar fra Kontrol og Data, før dette kan gen-
nemføres.
Afholdelse af møde mellem Kontrol og Data og Veterinærdirektøren og mellem EKC, Kontrol og Data og
Dyresundhed, hvor logbogskontrollen og håndteringen af gamle sanktionssager er på dagsordenen.
Det bliver besluttet, at Dyresundhed overtager opgaven med at udarbejde notat om sagen i samarbej-
de med Kontrol og Data og Jura.
30. april 2018
3. maj 2018
31. maj 2018
Møde med Veterinærdirektøren, Kontrol og Data og Dyresundhed. Veterinærdirektøren beslutter,
henset til den forbrugte tid og manglende fremdrift at politianmelde samtlige sager fra 2015
2017.
Dette sker i dagene 7.
13. juni 2018.