13. juli 2018
Tidslinje for forløbet vedr. manglende sanktionering ifm. kontrol af dyretransporter
Tidspunkt
2010-2011
Hændelse
Redegørelsen omfatter ikke årene 2010 og 2011, da sagerne fra disse år udelukkende findes i gamle og
lukkende journalsystemer, som ikke kan søges i, hvorfor det er en nærmest umulig opgave af finde
sager frem i denne periode. Det kan ikke udelukkes, at der er lukket sager uden sanktionering i denne
periode. Det har i givet fald været en lokal beslutning.
Dog findes der en vejledning om kontrol af logbøger fra 2010, der fastslår at der skal sanktioneres ifm.
overtrædelser, sa t at ”for e ajeure” i for i delse ed tra sporte s ge e førelse ka etyde, at
der ikke bør sanktioneres.
2012-2014
Der gennemføres kontrol af logbøger og returlogbøger, men der foretages ikke konsekvent sanktione-
ring. Det er ikke muligt at få et fuldstændigt overblik over, hvor mange sager der i perioden ikke sankti-
oneres. Ved søgning i journalsystemet er der fremkommet 89 sager vedr. danske virksomheder og 31
sager vedr. udenlandske virksomheder.
Den daværende veterinærchef i EKC beslutter i 2015, at lukke en række returlogbogssager til og med
2014 uden sanktionering. Dette sker på daværende tidspunkt under henvisning til forældelse som følge
af sagsophobning. I forbindelse med denne redegørelses udarbejdelse oplyser daværende veterinær-
chef i EKC, at det også beroede på juridiske problemstillinger
o kri g ”for e ajeure” u dtagelse for
sanktionering. Disse sager fremgår af redegørelsens bilag 2, og udgør tilsammen 536 sager. Hvor man-
ge, der konkret er henlagt på grund af forældelse, force majeure forhold eller en kombination heraf,
kan ikke opgøres.
Den daværende veterinærchef i EKC orienterede mundtligt veterinærdirektøren om at han har beslut-
tet at lukke sagerne. Orienteringen indeholdt kun information om forældelse som følge af sagsophop-
ning og ikke oplysninger om antal sager, og ingen oplysninger om problemer vedr. bevisets stilling el.
andet.
Dette blev taget til efterretning med forventning om, at der fremadrette blev fulgt op på sagerne.
1. - 2. marts
2016
Henvendelse fra EKC til Dyresundhed om sanktionering og politianmeldelse.
EKC efterspørger viden om, hvorvidt man kan sanktionere chauffører som har 9 timers hvil, og om
hvorvidt sager om transport af udsætter-søer over otte timer skal politianmeldes eller skal afvente dom
i Müller-Ricken retssagen. I mailkorrespondancen bliver der nævnt, at der er en række sager, hvor der
er grundlag for politianmeldelse på baggrund af overtrædelser af transportbekendtgørelsens § 6, men
der er uklarhed om, hvorvidt man skal gå videre med sagerne, da der verserer en retssag. Der gives ikke
oplysninger om den generelle problemstillingen omkring sanktionsspørgsmålet, der oplyses heller ikke
om antal sager, men problemstilling vedr. forældelse af sager med grundlag for politianmeldelse berø-
res i forbindelse med transporter af udsættersøer.
August 2016
EKC opgiver at åbne 784 tabte filer.
Efter flere forsøg på at åbne filerne i samarbejde med it-firmaet Progressive opgives dette. Den davæ-
rende Veterinærchefen i EKC beslutter ikke at hjemkalde returlogbøgerne igen og at sagerne lukkes.
Det bliver oplyst til Dyresundhed, at denne beslutning er truffet. Dette bliver ikke videreformidlet til
Veterinærdirektøren.
2015