Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 605
Offentligt
1925341_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. juli 2018
Som I ved, blev jeg den 12. juni 2018 orienteret om, at Fødevarestyrelsen gennem flere år ikke har haft
tilstrækkeligt fokus på danske og udenlandske vognmænd, der forbrød sig mod EU-reglerne for
transport af levende dyr ud af Danmark. Jeg bad straks om en udførlig redegørelse fra
Fødevarestyrelsen om årsagerne til dette svigt
og hvordan vi sikrer, at det ikke gentager sig.
Jeg har nu modtaget Fødevarestyrelsens redegørelse om sanktionering i forbindelse med kontrol af
dyretransporter. I tillæg til redegørelsen har Fødevarestyrelsen svaret på en række opklarende
spørgsmål og udarbejdet en tidslinje over sagsforløbet.
./.
Redegørelsen, svar på de opklarende spørgsmål og tidslinjen sendes hermed til udvalgets orientering.
Af redegørelsen fremgår det, at
De udarbejdede vejledninger omkring håndtering af sager om lange dyretransporter ikke har
været tilstrækkelige til effektivt at kunne sikre sanktionering af begåede overtrædelser.
Der har manglet håndhævelse af området fra EKC (Eksport Kontrol Centret). Ultimo 2014
besluttede EKC at henlægge en række sager bl.a. pga. forældelse, og fra 2014/15 er der ikke
sanktioneret konsekvent og i fornødent omfang i forhold til overtrædelser. Fødevarestyrelsen i
Glostrup blev primo 2015 orienteret om, at EKC ultimo 2014 besluttede at lukke nogle sager pga.
forældelse.
Der har ikke kunnet følges op på en række sager af juridiske og tekniske og ressourcemæssige
årsager.
Der har ikke været en tilstrækkelig journalisering og dermed dokumentation af sagerne i EKC.
Der er ikke givet klar melding fra EKC til Fødevarestyrelsen i Glostrup om problemets omfang og
den manglende lovpligtige håndhævelse i forhold til overtrædelser.
Trods meldinger og spørgsmål fra EKC til Fødevarestyrelsen i Glostrup om problemer på dette
område, er der ikke blevet fulgt op fra Fødevarestyrelsen i Glostrup på at få dette håndteret.
Samlet viser redegørelsen omfanget af overtrædelser og den mangelfulde sanktionering heraf under
reglerne om dyretransporter. Forløbet er klart utilfredsstillende og viser, at der er begået fejl i
Fødevarestyrelsen og specielt, at sanktionering af konstaterede overtrædelser i forbindelse med
returlogbogskontrollen ikke har været tilfredsstillende.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 605: Fødevarestyrelsens redegørelse om sanktionering i forbindelse med kontrol af dyretransporter, fra miljøministeren
Jeg har derfor bedt styrelsen om straks at rette op, så der fremover er fokus på korrekt og konsekvent
sanktionering i forbindelse med transporterne af dyr. I den forbindelse noterer jeg følgende tiltag på
den korte bane:
Fødevarestyrelsen sikrer, at der fra den 12. juni 2018 sker opfølgning på overtrædelser
konstateret i forbindelse med returlogbogskontrollen. Senest 1 måned efter returlogbogen er
modtaget, skal der ved overtrædelser således være sket den nødvendige opfølgning (jf.
Fødevarestyrelsens vejledning om kontrol af logbøger). Derudover vil kontrollen med de lange
dyretransporter blive forbedret jf. følgende punkter.
Den endelige digitalisering af logbogsmodulet i Eksportportalen forventes færdigudviklet med
udgangen af 2018
dog med et lille forbehold for eventuelle forsinkelser hos leverandøren.
Styrkelsen af den nuværende styrings- og driftsmodel i EKC vil være indført inden udgangen
november 2018.
Balancen mellem kontrolindsats og de tilgængelige ressourcer i EKC sikres så hurtigt som muligt.
Da der sandsynligvis vil skulle ansættes og oplæres medarbejdere, vil denne balance senest være
tilvejebragt ved udgangen af januar 2019.
Det nye fuldt integrerede kontrolkoncept med eventuel opdatering af vejledninger vil være klart
beskrevet ved udgangen af 2018 og implementeret ved udgangen af første kvartal 2019.
Fødevarestyrelsens ledelsesinformation skal generelt strømlines, så problemområder fremover
hurtigere bliver identificeret, kommunikeret og - vigtigst af alt - løst.
Erhvervets brancheorganisationer opfordres til at styrke medlemmernes fokus på deres ansvar
for, at de lever op til de fælleseuropæiske regler for dyretransporter.
Hændelsesforløbet er klart utilfredsstillende, og viser at der er begået fejl. Forløbet er af sådan en
karakter, at departementschefen generelt vil påtale de uacceptable forhold overfor Fødevarestyrelsen,
og at der for de ansvarlige samtidig vil ske en opfølgning indenfor de personalejuridiske rammer, som
gælder i staten.
Jeg har for det første bedt departementschefen om, at fejl og svigt, der kan sanktioneres, vil blive
sanktioneret på passende vis over for ansvarlige på direktionsniveau. For det andet vil
Fødevarestyrelsens direktør blive bedt om at påtale sagen i forhold til de involverede chefer i
Fødevarestyrelsens centrale og decentrale enheder. Endelig konstaterer departementet at en betydelig
del af ansvaret for forløbet og de kritisable forhold ligger hos personer, der ikke længere er ansat i
Fødesvarestyrelsen. Her ville en proces med vurdering af personalemæssige konsekvenser være
indledt, hvis ikke ansættelsesforholdet var ophørt.
Som tidligere nævnt, har jeg endvidere bedt Fødevarestyrelsen igangsætte en analyse af den generelle
stikprøvekontrol ift. transport af dyr for at undersøge, hvorvidt den nuværende kontrol kan optimeres
f.eks. med øget brug af risikobaseret kontrol, så vi fokuserer på de steder, hvor vi ved, at der kan være
problemer med overholdelse af reglerne.
Jeg vil straks efter sommerferien invitere jer til møde, hvor I kan få mulighed for at stille uddybende
spørgsmål til redegørelsen.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 605: Fødevarestyrelsens redegørelse om sanktionering i forbindelse med kontrol af dyretransporter, fra miljøministeren
Jakob Ellemann-Jensen
3