Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18, Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 370, MOF Alm.del Bilag 603
Offentligt
Fra:
Dato:
13. juli 2018 kl. 01.19.27 CEST
Til:
Cc:
Emne: Klage over ulovlig motorreversering, fly AIC157 samt klage over TBST miljøtilsyn med CPH
Ulovlig motorreversering
Hermed indgives klage over ulovlig motorreversering i Københavns Lufthavn (CPH) torsdag 12. juli kl.
18:48:30, for flyet AIC157 (Screendump 1).
Motorreverseringen var langvarig og markant og kunne tydeligt høres i Søvang. Vejret fint med kun let
nordlig vind (6 m/s). Der var således ingen begrundelser for at foretage motorreverseringen, som ikke er
tilladt (med mindre TBST også har fjernet denne støjdæmpende regel).
Lufthavnen (CPH) burde selv have indberettet denne motorreversering, men lufthavnens egenkontrol er
ikke-eksisterende og ulovlige motorreverseringer sker flere gange i timen som resultatet heraf.
Motorreverseringen ses tydeligt af Screendump 1, hvor støjniveauet igen øges kort tid efter landingen
(foranlediget af den kraftige og vedvarende motorreversering). Sammenlignes støjkurven for det
foregående fly (SAS698) ses ingen stigning af støjniveauet efter landingen. Nu mangler vi bare CPH og TBST
svar om at dette skyldes en passerende Movia bus eller andre lignede og usande undskyldninger, som jeg
synes CPH og TBST bør informere Folketinget om.
Ved landingen og passage af støjmålestation NMT blev i øvrigt målt 92 dB (Screendump 2). Denne
støjmålestation ligger tæt på Tømmerupvej og offentlig trafik, beboelse (gårde) og rideskole. 92 dB er
direkte skadelig for hørelsen, men dette forholder TBST sig heller ikke til.
Klage over TBST miljøtilsyn med CPH
Jeg har gentagne gange argumenteret for at TBST tilsyn med miljøet og støj er ikke-eksisterende og direkte
betændt og absolut ikke uvildig. Derfor har jeg medtaget Folketinget som Cc, da TBST tilsyn og
miljøgodkendelser for lufthavnen er yderst betændt, herunder usandheden om udvidelsen af bane 22L/04R
til at tage tunge fly, som hviler på en spøgelsesrapport om bane 22R/04L's bærevne, som TBST påstår de
aldrig har set og CPH nægter at udlevere. Denne ukendte "rapport" dannede alligevel useriøst og
udokumenteret grundlag for udvidelse af bane 22L/04R og ophævelse af forbuddet mod brug af bane 22L i
dagtimerne (paralleloperationer) og som medfører et markant øget støjniveau i St. Magleby og Dragør. Så
alvorlige ændringer til de støjbegrænsende bestemmelser for CPH bør selvfølgelig være veldokumenteret
og kendt af TBST, men TBST har udvist forbløffende mangel på interesse for dokumentation for ændring
(ophævelse) af støjbestemmelserne for CPH. Dette tøver jeg ikke med at kalde betændt sagsbehandling
Tilsvarende støjer CPH som en større skydebane ved deres uhæmmet brug af pyrotekniske hjælpemidler,
skræmmeskud og skarpe skud for at holde fugle og vildt nede på CPH område. CPH tilladelse til at brage og
myrde løs på fugle og dyrevildt hele døgnet hviler på en "polititilladelse", se nedenfor mail fra CPH, og ikke
en saglig miljøgodkendelse.
"CPH har tilladelse fra politiet, til at måtte anvende skræmmeskud og skarpe skud (jagtpatroner) til
bortskræmning og regulering af Fugle & vildt på lufthavnens manøvreområde.
Beklager den lange svartid.
Kopi af denne mail er sendt til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.