Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 594
Offentligt
1923843_0001.png
Til høringsparterne jf. høringsliste
Dyresundhed, Dyrevelfærd &
Veterinærmedicin og Foder- &
Fødevaresikkerhed
J.nr. 2017-28-30-00088
Ref.
SIBZU/KISE/CHLKO/HCHR
Den 5. juli 2018
Høring over forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr
smittebeskyttelse, forenkling af reglerne for
sundhedsrådgivning og påbud om rådgivning om Salmonella
Dublin
Fødevarestyrelsen sender hermed forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr -
smittebeskyttelse, forenkling af reglerne om sundhedsrådgivning og påbud om
rådgivning om Salmonella Dublin- i høring.
Fødevarestyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest den14. august 2018. Høringssvar bedes sendt til [email protected] med kopi til
[email protected]
og med angivelse af journalnummer 2017-28-30-00088.
Eventuelle spørgsmål kan i høringsfasen rettes til følgende personer: Sibel Zuferov
på e-mail: [email protected] (Smittebeskyttelse), Kirsten Sejlstrup på e-mail:
[email protected] (Forenkling af reglerne om sundhedsrådgivning) samt Anne Bech på
e-mail: [email protected] (Påbud om rådgivning om Salmonella Dublin).
Høringssvar fra eksterne høringsparter vil efter høringsfristens udløb blive
offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af høringssvar samtykker
høringsparten i, at vedkommendes høringssvar, e-mailadresse og navn
offentliggøres på Høringsportalen efter endt høring.
Formål
Lovforslaget har til formål at skabe hjemmel til, at miljø- og fødevareministeren
kan fastsætte regler om og meddele påbud om gennemførelse af særlige
smitteforebyggende foranstaltninger i andre tilfælde end ved udbrud eller
mistanke om udbrud samt til at meddele påbud om veterinærfaglig rådgivning
med henblik på bekæmpelse af Salmonella Dublin i kvæg. Endvidere ønskes
reglerne om sundhedsrådgivningsaftaler for svine- og kvægbesætninger og i
minkfarme forenklet, så den nuværende ordning med forskellige
rådgivningskategorier afskaffes.
Baggrund
Lovforslaget fremsættes med baggrund i den politiske aftale om Veterinærforlig III
2018-2021, indgået den 13. december 2017 mellem regeringen og alle Folketingets
partier. Med Veterinærforlig III ønsker forligsparterne bl.a. at styrke den
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00
• CVR
62534516
• EAN
5798000986008
www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 594: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra miljø- og fødevareministeren
1923843_0002.png
eksisterende smittebarriere mellem stald og samfund, idet der som en del af den
samlede resistensproblemtik bl.a. sættes fokus på at forebygge at husdyr-MRSA
bæres ud af staldene til det omgivende samfund. Forligsparterne ønsker endvidere,
at der sættes fokus på regelforenkling, herunder et ønske om forenkling af reglerne
om sundhedsrådgivning for svine- og kvægbesætninger og i minkfarme ved at
afskaffe den nuværende ordning med forskellige rådgivningskategorier.
Endvidere fremsættes lovforslaget som en videreførelse af handlingsplanen for
Salmonella Dublin i Fødevareforlig 3, 2015-2018, indgået den 16. april 2015
mellem den daværende regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti. Liberal Alliance tiltrådte
forliget ved sin indtræden i regeringen i november 2016.
Lovforslagets indhold
Smittebeskyttelse
Det foreslås at bringe bestemmelsen i § 30 i lov om hold af dyr i overensstemmelse
med den politiske aftale om Veterinærforlig III 2018-2021 ved, at der som i stk. 5
indsættes en ny bestemmelse i § 30 i loven, der giver miljø- og fødevareministeren
bemyndigelse til administrativt at fastsætte regler om og meddele påbud om
gennemførelse af særlige smitteforebyggende foranstaltninger i andre tilfælde end
ved udbrud eller mistanke om udbrud. Den gældende bestemmelse omfatter
tilfælde af udbrud eller mistanke om udbrud. Med den foreslåede bestemmelse, vil
det fremadrettet også være muligt at fastsætte regler om forebyggelse af spredning
via bakterier og virus herunder fx salmonella og influenza mv. både til det
omgivende samfund og mellem besætninger. Reduktionen sker via
smitteforebyggende foranstaltninger, selvom der hverken er en mistanke eller et
udbrud af en sygdom eller et zoonotiske smitstof, også selvom dyrene ikke selv er
syge, men hvor smitstoffet udgør en sundhedsmæssig risiko for mennesker.
Sundhedsrådgivningsaftaler
Forslaget har til formål at bringe bestemmelsen i § 34 a i loven i overensstemmelse
med den politiske aftale om Veterinærforlig III 2018-2021. Det foreslås således, at
bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 34 a, stk. 1, 2. pkt., ophæves. Efter
bestemmelsen kan ministeren fastsætte regler om op- og nedrykning i
rådgivningskategorier for store og større svine- og kvægbesætninger, for hvilke,
der er indgået sundhedsrådgivningsaftale, jf. bekendtgørelse nr. 1536 af 12.
december 2016 om sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger og
bekendtgørelse nr. 1537 af 12. december 2016 om sundhedsrådgivningsaftaler for
kvægbesætninger.
Med forslaget om at ophæve ordningen med forskellige rådgivningskategorier i
sundhedsrådgivningskonceptet vil bestemmelsen miste sin betydning. P samme
måde er det hensigten at ophæve den tilsvarende ordning med forskellige
rådgivningskategorier i forhold til sundhedsrådgivningsaftaler i minkfarme, jf.
lovens § 34 a, stk. 4, jf. bekendtgørelse om obligatorisk sundhedsrådgivning i
minkfarme. Samtidig med, at lovændringen træder i kraft er det hensigten, at
ophæve den nugældende ordning med forskellige rådgivningskategorier ved en
ændring af de førnævnte tre bekendtgørelser, forventeligt til ikrafttræden den 1.
januar 2919.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 594: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra miljø- og fødevareministeren
1923843_0003.png
Påbud om rådgivning om Salmonella Dublin
Det foreslås, at der ved indsættelse af en ny bestemmelse som § 34 d, skabes
hjemmel i loven til at kunne påbyde den besætningsansvarlige i en kvægbesætning
veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af Salmonella Dublin på
kvægejendomme med Salmonella Dublin smitterisiko og hjemmel til at fastsætte
nærmere regler herom. Udmøntningen af den veterinærfaglige Salmonella Dublin
rådgivning er et af indsatsområderne i den samlede indsats overfor Salmonella
Dublin, som løber frem til 2020. Indsatsen skal supplere den første salmonella-
handlingsplan fra 2008 samt de supplerende initiativer fra 2013. Formålet er at
udrydde Salmonella Dublin i den danske kvægproduktion.
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft den 1. januar 2019.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Erhvervsministeriet, Team Effektiv Regulering (TER) har vurderet, at lovforslaget
medfører administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. Konsekvenserne
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere af TER.
Smittebeskyttelse
Den
påtænkte udmøntning af bemyndigelsen i den foreslåede § 30, stk. 5 i loven
vedrørende fastsættelse af krav for svinebesætninger med
sundhedsrådgivningsaftale, om opstilling af badefaciliteter samt krav om, at der i
den zoonotiske smittebeskyttelsesplan er en plan for brug af badet efter endt
arbejdsdag samt en procedure for smitteforebyggende foranstaltninger for
personer, der hyppigt kommer kortvarigt i staldene, vil indebære økonomiske
konsekvenser for erhvervet. Der vil i den forbindelse være udgifter til etablering af
badefaciliteter, omkostninger til vask, samt omkostninger til overtræksdragter og
masker. Disse krav vil gælde alle svinebesætninger, der har en
sundhedsrådgivningsaftale.
For etablering af badefaciliteter, vurderes det, at en stor del af svinebesætningerne
med sundhedsrådgivningsaftale i forvejen har baderum i forbindelse med
forrummet, mens de resterende besætninger skal have etableret badefaciliteter.
Det vurderes at koste 10.000 kr. pr. bad. Det forventes, at der skal etableres bad på
ca. 950 bedrifter. Omkostninger til etablering af badeforhold vil derfor udgøre ca.
9,5 mio. kr.
For omkostninger til at tage bad antages det, at der er ca. 10.000 personer med
daglig kontakt med svin. I alt for de 10.000 personer ansat i svinestalde estimeres
omkostningerne for besætningsejerne til, at personer, der arbejder i stalden, tager
bad i arbejdstiden til at være i størrelsesordenen 67 mio. kr. om året.
Personer der hyppigt kommer kortvarigt i svinestalde (fx dyrlæger, håndværkere,
landbrugskonsulenter mv.) skal klædes af til undertøjsniveau og benytte udleveret
overtrækstøj inkl. hovedbeklædning, der dækker håret og de skal tilbydes brug af
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 594: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra miljø- og fødevareministeren
1923843_0004.png
maske. Den årlige omkostning til omklædning og gene i forbindelse med brug af
maske samt omkostninger til materiale er estimeret til 9,8 mio. kr.
I forbindelse med myndighedernes kontrolbesøg i besætningen, vil der være en
udgift for besætningsejeren for den tid vedkommende skal være til rådighed.
Udgiften for tabt arbejdsfortjeneste estimeres i 2019 at udgøre 0,1 mio. kr.
Forenkling af reglerne om sundhedsrådgivning
Den påtænkte udmøntning i form af en forenkling af reglerne om
sundhedsrådgivning for svine- og kvægbesætninger samt i minkfarme forventes
ikke at få økonomiske konsekvenser for erhvervet. Forenklingen vil indebære, at
kravet til minimum antal årlige rådgivningsbesøg vil være det samme for alle
besætninger med samme type sundhedsrådgivningsaftale, dvs. underlagt krav, der
på nuværende tidspunkt svarer til de nugældende regler for kategori Almindelig
rådgivning. Der vil således for nogle besætninger blive tale om færre obligatoriske
rådgivningsbesøg og dermed for nogle landmand færre udgifter til dyrlæge, men
da udgangspunktet for beregning af økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervet er regelefterlevelse, skal denne eventuelle besparelse for visse
landmænd ikke medregnes, idet den nuværende placering i kategori med
skærpede krav alene sker for besætninger, hvor der har været konstateret
overtrædelse af gældende regler.
Det bemærkes dog, at afskaffelsen af rådgivningskategorierne Ekstra Rådgivning
og Skærpet Rådgivning, vil medføre administrative lettelser for besætninger, hvor
der første gang indgås aftale om sundhedsrådgivning. De administrative lettelser
består i, at sådanne besætninger fremover ikke automatisk placeres i kategorien
Ekstra rådgivning i op til 12 måneder, og derved i denne periode ikke vil være
pålagt ekstra rådgivningsbesøg med dertil hørende administrative forpligtigelser
set i forhold til kategorien Almindelig rådgivning. Lettelserne herved er indeholdt i
TER’s vurdering af lovforslagets administrative konsekvenser, jf. ovenfor.
Påbud om Salmonella Dublin rådgivning
Udmøntningen
af den påbudte veterinærfaglig Salmonella Dublin rådgivning
estimeres, at kunne koste det samlede erhverv mellem 0,1 og 0,3 mio. kr. årligt.
Det vurderes af SEGES (Landbrug & Fødevarer) på baggrund af nuværende
frivillige rådgivningsaftaler, at pålagt rådgivning vil koste ca. 10.000 kr. pr.
rådgivningsbesøg inkl. forberedelse og afrapportering. Det er uvist, hvor mange
bedrifter, der reelt vil blive pålagt rådgivning, men antages det, at 25 pct. af de 50
bedrifter med øget smitterisiko vil blive pålagt rådgivning, vil det medføre
efterlevelseskonsekvenser for ca. 0,1 mio. kr. i 2020. Antages det derimod, at 50
pct. af bedrifterne vil blive pålagt rådgivning i 2020, vil
efterlevelseskonsekvenserne stige til ca. 0,3 mio. kr. pr. år.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet der er tale om nationale
regler.
Forholdet til reglerne om KO
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 594: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, fra miljø- og fødevareministeren
1923843_0005.png
Lovforslaget indeholder ikke ændring af regler, der relaterer sig til reglerne om
KO.
Med venlig hilsen
5