Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 589
Offentligt
1921931_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 4. juli 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til gennemførselsafgørelse, der
autoriserer fravigelse af visse betingelser knyttet til den grønne betaling for ansøgningsåret 2018 i Portugal,
Finland og Sverige.
Forslaget forventes sat til afstemning på det fælles møde i komitéen for Direkte Betalinger og landdistrikts-
komiteen den 12. juli 2018.
En vedtagelse af et muligt kommende forslag vurderes ikke at have indflydelse på beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU.
Regeringen finder henset til konsekvenserne af tørken, at Kommissionens forslag er begrundet. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 589: Grundnotat om undtagelse af grønningskrav pga. tørke i Portugal, Finland og Sverige - komitésag, fra miljø- og fødevareministeren
1921931_0002.png
Den 3. juli 2018
MFVM 581
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til gennemførselsafgørelse, der autoriserer fravigelse af visse betin-
gelser knyttet til den grønne betaling for ansøgningsåret 2018 i Portugal, Fin-
land og Sverige (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til gennemførselsretsakt, der grundet tørke autoriserer
fravigelse af visse betingelser knyttet til den grønne betaling for ansøgningsåret 2018 i Portugal,
Finland og Sverige (komitesag). Danmark har sammen med blandt andet de baltiske lande og Polen
tillige anmodet om at blive omfattet af forslaget, hvilket Kommissionen forventes at tillade. Ifølge
det forventede forslag lempes visse betingelser knyttet til den grønne betaling i 2018 som følge af
tørke. Kravet til afgrødediversificering lempes, således at et areal med brak fortsat betragtes som
brak, selvom arealet afgræsses eller høstes til produktionsmæssigt formål. Kravet til miljøfokusom-
råder lempes således, at arealer med brak må anvendes til afgræsning eller høst til produktions-
mæssigt formål. Lempelserne vil kunne anvendes af landbrugere, hvis arealer er placeret i områder,
der af medlemsstaten er udpeget som påvirket af tørke i henholdsvis januar-marts (Portugal) eller
maj (Sverige og Finland) i 2018. Lempelsen vil kunne anvendes i områder, hvor der er tørkeberørte
landbrugsdyr. En vedtagelse af et muligt kommende forslag vurderes ikke at have indflydelse på
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning på det fælles møde i
komitéen for Direkte Betalinger og landdistriktskomiteen den 12. juli 2018. Regeringen finder henset
til konsekvenserne af tørken, at Kommissionens forslag er begrundet. Regeringen agter på den bag-
grund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge forslag til gennemførselsafgørelse, der autoriserer fravigelse af
visse betingelser knyttet til den grønne betaling for ansøgningsåret 2018 i Portugal, Finland og Sveri-
ge
.
Forslaget ventes fremsat med hjemmel i artikel 69 stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1307/2013 om fastlæggelse af regler for direkte betalinger til landbrugere under støtteordnin-
gen inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 589: Grundnotat om undtagelse af grønningskrav pga. tørke i Portugal, Finland og Sverige - komitésag, fra miljø- og fødevareministeren
Forslag fremsat med denne hjemmel behandles i undersøgelsesprocedure i komitéen for Direkte Beta-
linger. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret for-
slag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalifi-
ceret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver ap-
peludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver
appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på det fælles møde i komitéen for Direkte Betalinger og landdi-
striktskomiteen den 12. juli 2018.
Formål og indhold
Forslaget ventes fremsat med hjemmel i artikel 69 stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1307/2013 om fastlæggelse af regler for direkte betalinger til landbrugere under støtteordnin-
gen inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik. Herefter kan Kommissionen vedtage gennem-
førelsesretsakter vedrørende foranstaltninger, der er nødvendige og begrundede i akutte situationer.
Sådanne gennemførelsesretsakter kan kun fravige bestemmelserne i forordningen i et omfang og tids-
rum, der er strengt nødvendigt.
Ifølge det forventede forslag lempes visse betingelser knyttet til den grønne betaling i 2018. Kravet til
afgrødediversificering lempes, således at et areal med brak fortsat betragtes som brak, selvom arealet
afgræsses eller høstes til produktionsmæssigt formål. Kravet til miljøfokusområder lempes, således at
arealer med brak må anvendes til afgræsning eller høst til produktionsmæssigt formål. Lempelserne vil
kunne anvendes af landbrugere, hvis arealer er placeret i områder, der af medlemsstaten er udpeget
som påvirket af tørke i første halvår af 2018. Lempelserne vil kunne anvendes i områder, hvor der er
tørkeberørte landbrugsdyr.
Kommissionen har i første omgang anført, at forslaget ville omfatte Portugal, Finland og Sverige.
Danmark har sammen med blandt andet de baltiske lande og Polen tillige anmodet om at blive omfat-
tet af forslaget, hvilket Kommissionen forventes at tillade.
Forslaget ventes vedtaget af Kommissionen ultimo juli 2018 og meddelt de respektive medlemsstater
omfattet af undtagelsen direkte.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Konsekvenser
Gennemførelse af forslaget i Danmark forudsætter, at Kommissionen tager Danmark med i ordningen.
Gennemførelse i Danmark af det forventede forslag vil indebære udstedelse af en bekendtgørelse, som
fastlægger de nærmere betingelser for anvendelsen af ordningen. Forslaget forventes at medføre øko-
nomiske lettelser for de berørte landmænd.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 589: Grundnotat om undtagelse af grønningskrav pga. tørke i Portugal, Finland og Sverige - komitésag, fra miljø- og fødevareministeren
1921931_0004.png
Forslaget ventes ikke at have betydning for beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2 udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker, at tørkesituationen i Danmark har udviklet sig i en meget uheldig
retning med udsigt til lave høstudbytter og mangel på grovfoder, strøelse og halm til energiproduktion,
hvilket vil få stor betydning for hele erhvervet.
Landbrug & Fødevarer har generelt et stort fokus på indsatsen for at afhjælpe den alvorlige situation,
og har sammen med landbrugsorganisationer i Sverige, Finland og de baltiske lande sendt et brev til
landbrugskommissær Phil Hogan. Derudover har organisationen taget kontakt til Landbrugsstyrelsen
vedrørende en række forhold omkring regler og støttebetingelser, herunder også med et ønske om, at
det bliver muligt at udnytte brakarealer til foder, halm og til energi.
Mængden af hø, græsensilage og halm risikerer i værste fald et ende på op mod 50 % af det normale
grovfoderudbytte, hvilket skaber et stort behov for at få lov til også at udnytte brakarealerne. Landbrug
& Fødevarer finder det derfor positivt, at Miljø- og Fødevareministeriet arbejder for at få Danmark
med på listen over lande, der kan anvende undtagelsen og ønsker en meget hurtig afklaring.
Landbrug & Fødevarer bemærker også, at tørken giver andre udfordringer i forhold til etablering af
miljøfokusområder, herunder græsudlæg af majs. På grund af tørken og mere kraftig vækst af majsen
er der udfordringer med at sikre et veletableret græsudlæg i majs. Dette græsudlæg anvendes typisk
både som miljøfokusområde-areal, til pligtige efterafgrøder og som opfyldelse af kravet til plantedæk-
ke på undtagelsesbrugene i kvægsektoren. Det er nødvendigt, at det sikres, at der ikke er landmænd,
der kommer i klemme og mister landbrugsstøtte på grund af dette og andre lignende forhold. Land-
brug & Fødevarer betegner dette som en force majeure situation.
Landbrug & Fødevarer bemærker endvidere, at tørken vil medfører et enormt pres på landmændenes
økonomi og likviditet, og ønsker at det undersøges nærmere, om der i EU-regi vil være flere mulighe-
der for at hjælpe økonomien og likviditeten på bedrifterne. En mulighed kunne være at tillade for-
skudsbetaling af landbrugsstøtten, dog uden at denne bør forsinke udbetalingen af den endelige land-
brugsstøtte. Forskudsbetalingen kunne ske efter den administrative kontrol er gennemført, men før
den samlede fysiske kontrol er gennemført.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de andre medlemsstater vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder henset til konsekvenserne af tørken, at Kommissionens forslag er begrundet.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3