Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 565
Offentligt
1918360_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.: TS2060107-00787
Dato: 15-06-2018
Status for undersøgelse af snyd med lastbilers NOx-
begrænsende udstyr og anbefalinger til initiativer
Baggrund
Der har i såvel danske som udenlandske medier været fokus på, at
der snydes med det udstyr, der skal begrænse udledningen af NOx-
gasser (kvælstofoxider) fra lastbiler. Dansk politi har via en række
kontroller dokumenteret dette.
Snyd med lastbilers NOx-begrænsende udstyr sker typisk ved, at
NOx-rensesystemet frakobles, hvilket resulterer i væsentlig forhøjet
forurening. De ulovlige indgreb sker typisk for at spare penge til drift-
og vedligeholdelse af lastbilens NOx-begrænsende udstyr.
Transport-, bygnings- og boligministeren har i 2017 sammen med mil-
jø- og fødevareministeren bedt Færdselsstyrelsen og Miljøstyrelsen
om at undersøge, hvad der kan gøres fremadrettet for at finde nogle
løsninger på problemstillingen. Dette er sket som opfølgning på TRU
spørgsmål S601 samt MOF alm. del 417 og TRU alm. del 291 om NOx-
snyd på lastbiler.
Styrelserne har nedsat en projektgruppe sammen med politiet, der
har foretaget en undersøgelse af følgende hovedelementer:
a)
b)
c)
Mulige kontrolmetoder, politiets erfaringer og nabotjek (undersø-
gelse af Teknologisk Institut)
Miljøkonsekvenser ved snyd med NOx-udstyr (undersøgelse fra
DCE ved Aarhus Universitet og NEQ A/S)
Regelgrundlaget ved en gennemgang af det nationale og interna-
tionale regelgrundlag med henblik på at kvalificere anbefalinger
af en evt. videre indsats.
Nedenfor gives et kort resume af undersøgelserne og herefter opfølg-
ning på projektet. Undersøgelserne nævnt i punkt a og b ovenfor er
vedlagt til udvalgets orientering.
Side 1 (7)
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 565: Resultatet af undersøgelse af snyd med lastbilers NOxbegrænsende udstyr samt de tekniske rapporter, som danner grundlag for arbejdet, fra miljø- og fødevareministeren
Folketinget har i november 2017 vedtaget en skærpelse af sanktions-
bestemmelserne for manipulation med køretøjers forureningsbegræn-
sende udstyr i færdselsloven, som trådte i kraft den 1. januar 2018.
Dermed er bødeniveauet for snyd med lastbilers NOx-udledning hævet
til 15.000 kr. for første overtrædelse, hvor det tidligere blev straffet
med en bøde på 1.000 kr. Desuden stiger bødeniveauet i tilfælde af
gentagne overtrædelser, indtil den maksimale bødestraf på 115.000
kr. udløses ved seks gentagne overtrædelser.
1. Resume af resultaterne af undersøgelserne
Teknologisk Institut har undersøgt
mulige kontrolmetoder
og sam-
menfattende kan det konkluderes, at afsløring af NOx manipulation er
umiddelbart en vanskelig disciplin, idet udviklerne lægger stor fantasi
i selve udførelsen og monteringen af udstyret. Første generation af
udstyr til NOx-snyd var simple både med hensyn til montering og vir-
kemåde, men nu kan det konstateres, at udviklerne efterhånden har
oparbejdet stor ekspertise både til udførelse og virkemåde og ikke
mindst efterlader få installationsspor. Udstyret bliver fysisk mindre og
ledsaget af professionel indbygning og er således vanskelige at afsløre
ved visuel kontrol.
En sandsynlig fremgangsmåde fremadrettet er, at der anvendes flere
kontrolmetoder, der tilsammen gør nettet så fintmasket, at al manipu-
lation afsløres.
Fælles for alt NOX-snyd-udstyr er kraftigt forhøjede NOX-emissioner
fra køretøjet uanset typen af udstyr. Derfor vurderes det, at en af de
mest sikre metoder til at fastsætte, hvorvidt der er begrundet mistan-
kegrundlag for snyd, er en emissionsmåling på køretøjet, som forven-
tes at afsløre langt hovedparten af de manipulerede biler. I visse last-
biler er det konstateret, at snydeudstyret kan slås til og fra. Det gør,
at vognmanden kan slippe igennem en kontrol. Derfor bør emissions-
målingen suppleres med en visuel kontrol samt aflæsning af bilernes
elektroniske styresystemer, der kan vise spor fra manipulation eller
fejlkoder.
Politiet
har gennemført en meget målrettet kontrol af 770 lastbiler,
som er udtaget til kontrol for manipulation med det NOx-
begrænsende udstyr. Heraf var 179 manipuleret. Arbejdet er foreta-
get i perioden april 2017 til marts 2018. Der er lagt betydelige res-
sourcer i at udvikle typisk visuelle kontrolmetoder, der er målrettet
konkrete lastbilsmodeller.
Politiet har ved målrettet kontrol siden 1. januar 2018 udstedt 54 bø-
der efter det betragteligt forhøjede bødeniveau.
Teknologisk Institut har indsamlet erfaringer fra
andre lande
om dis-
ses håndtering af NOx-snyd. Resultaterne viser overordnet set, at der
Side 2 (7)
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 565: Resultatet af undersøgelse af snyd med lastbilers NOxbegrænsende udstyr samt de tekniske rapporter, som danner grundlag for arbejdet, fra miljø- og fødevareministeren
ikke er et formaliseret samarbejde over landegrænserne. Nogle lande
er langt fremme med rutinemæssige kontroller, f.eks. Schweiz, der
dagligt kontrollerer et stort antal biler.
Nogle lande, f.eks. Norge, England og Schweiz, har udarbejdet eller
arbejder på udarbejdelse af procedurer for afsløring af NOx-
manipulation ligesom det danske politi, der har en omfattende guide-
line for mærkespecifik gennemgang af køretøjer i forbindelse med
kontrol ved vejsiden.
Det kan konstateres, at der er et stort behov for fælleseuropæisk ko-
ordinering og udvikling af kontrolmetoder, der bringer de nuværende
visuelle kontroller et skridt videre og ikke mindst suppleres med brug-
bare målemetoder. Undersøgelser viser, at anvendelse af avanceret
aflæsning af bilernes elektroniske styresystemer og ikke mindst pro-
cedurer for emissionsmålinger har stort potentiale som værktøj til for-
stærkning af indsatsen mod NOx-snyd på europæisk plan.
For at kortlægge
miljøkonsekvenserne
ved snyd med NOx-udstyret
har Miljøstyrelsen i samarbejde med Færdselsstyrelsen og politiet fået
udført to kampagnemålinger i hhv. Køge og Padborg. Målingerne er
foretaget efter metoden ”remote sensing”, der måler lastbilens ud-
stødning ved hjælp af uskadeligt laserlys, når køretøjet passerer må-
leudstyret. På den måde fås et øjebliksbillede af køretøjets faktiske
NOx-udledning. DCE ved vurderer, at målingerne på de 874 lastbiler
viser, at snyd med SCR-katalysatorerne formentligt er mindre end de
25 %, som politiet fandt ved den første vejsidekontrol i 2017. Her skal
det bemærkes, at politiet bevidst udvælger erfaringsmæssigt mistæn-
kelige køretøjer.
Gennemførte test peger på, at en lastbil med snydeanordning har 25
til 45 gange højere NOx-udledning end et køretøj af samme type med
et velfungerende rensesystem afhængigt af belastning og driftsfor-
hold. Det er tidligere skønnet, at NOx-snyd kunne være årsag til 3-4
for tidlige dødsfald i Danmark årligt, men analysen peger på, at denne
vurdering er i den høje ende, om end der ikke gives noget nyt bud på
de negative helbredseffekter. I projektet lykkedes det ikke at koble
målinger med en kontrol af, om køretøjerne anvendte NOx-snyd.
Undersøgelserne har været forelagt og drøftet med relevante bran-
cheorganisationer, der stillede sig positivt over for, at myndighederne
prioriterede arbejdet med at begrænse NOx-snyd. Branchen udtrykte
et ønske om, at der fortsat skulle være fokus på kontroltrykket, for at
understøtte lige konkurrencevilkår. Der var tilslutning til en bred in-
formationsindsats blandt organisationerne, i håb om at de øgede
sanktioner kan have en vis afskrækkende effekt.
Side 3 (7)
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 565: Resultatet af undersøgelse af snyd med lastbilers NOxbegrænsende udstyr samt de tekniske rapporter, som danner grundlag for arbejdet, fra miljø- og fødevareministeren
2. Regelgrundlaget
Styrelsernes gennemgang af regelgrundlaget har vist, at internationa-
le regler, navnlig EU- og ECE-regler, og nationale regler indeholder
hjemmel til, at danske og udenlandske lastbiler kan standses og un-
dersøges for NOx-udledninger. Hvis udledningerne er for store i for-
hold til de gældende regler kan såvel køretøjets ejer som chaufføren
straffes.
EU regulerer reglerne om
Rammeforordning om typegodkendelse af køretøjer
Luftforurening fra alle typer af nye køretøjer
Syn og syn ved vejsiden, herunder kontrolmetoder for luftforu-
rening med henblik på at sikre, at bilerne er vedligeholdte og
ikke forurener unødigt
I Danmark har der været forbud med salg og markedsføring af ulov-
ligt udstyr (chiptuning), der ikke opfylder gældende regler om luftfor-
urening siden 2006. Dette forbud har været vanskeligt at håndhæve,
idet der markedsføres ulovligt udstyr i alle vores nabolande.
Den nye EU
rammeforordning
træder i kraft i 2020 og fastsætter de
administrative rammer for typegodkendelse af nye køretøjer, og der-
tilhørende udstyr og komponenter, og stiller en række sikkerheds
og
miljømæssige krav. Der indføres nye bestemmelser om, at alle med-
lemsstater skal foretage markedsovervågning af typegodkendte køre-
tøjer, systemer og komponenter.
Desuden er der nye bestemmelser om, at dele eller udstyr, der kan
udgøre en alvorlig risiko for den korrekte funktion af systemer, der er
væsentlige for et køretøjs sikkerhed eller for dets miljøpræstationer,
ikke må sælges eller ibrugtages og skal forbydes. Kommissionen skal
dog gennemføre mere detaljerede regler om markedsovervågning af
konkret udstyr.
EU regler om
luftforurening
(de såkaldte euronormer) er løbende
blevet skærpet og testkravene er udviklet, og gælder for nye køretø-
jer, inden de må markedsføres/registreres i EU. I Danmark er der na-
tionale regler for ibrugtagne køretøjer, der sikrer, at såfremt der æn-
dres på dele af køretøjet, som har konsekvens for dets emissioner,
betragtes dette som en konstruktiv ændring, og det skal dokumente-
res, at køretøjet opfylder de euronormer, der er gældende for køretø-
jet. NOx-snydeanordningerne betragtes i denne sammenhæng som
konstruktive ændringer og falder ind under reglerne om chiptuning.
Endelig har der generelt vist sig at være en forskel i strengheden af
EU’s typegodkendelsesregler
om luftforurening for nye køretøjer og
EU’s regler for
syn
ved vejsiden og ved periodisk syn. Denne forskel
er ikke håndteret i det nyeste direktiv om periodisk syn fra 2014, der
er implementeret i foråret 2018. I direktivets betragtninger nævnes,
Side 4 (7)
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 565: Resultatet af undersøgelse af snyd med lastbilers NOxbegrænsende udstyr samt de tekniske rapporter, som danner grundlag for arbejdet, fra miljø- og fødevareministeren
at kontrolmetoderne ikke er tidssvarende. Der henvises til, at der bør
foretages en undersøgelse med henblik på at udvikle og indføre kon-
trolmetoder til måling af NOx med tilhørende grænseværdier for
ibrugtagne køretøjer ved periodisk syn og ved syn ved vejsiden.
3. Opfølgning
På baggrund af projektgruppens nærmere undersøgelse af NOx-snyd-
problemstillingen vil ministerierne arbejde videre med følgende ind-
satser.
International indsats
EU krav om salg og markedsføring af udstyr og forbedret kontrol ved
syn
For at sikre en effektiv regulering af salg og markedsføring af snyde-
udstyr er det helt centralt, at reglerne et gældende i hele EU og ikke
kun i Danmark. Desuden er et vigtigt, at der i EU’s regler om syn er
en effektiv mulighed for at måle, om der er snydt med det forure-
ningsbegrænsende udstyr.
Transport-, bygnings- og boligministeren og miljø- og fødevaremiste-
ren vil derfor i en fælles henvendelse til Kommissionen ridse problem-
stillingen op omkring manipulation med køretøjernes luftforurenings-
begrænsende udstyr.
Ministrene vil opfordre Kommissionen til hurtigst muligt at fastsætte
fælles EU regulering, der kan forbyde salg og markedsføring af kom-
ponenter (manipulationsanordninger), som påvirker køretøjernes mil-
jøegenskaber negativt.
Desuden vil ministrene understrege, at der er behov for hurtigst mu-
ligt at forbedre kontrolmetoderne ved periodisk syn og ved syn ved
vejsiden til måling af kvælstofoxider (NOx) med henblik på at imøde-
gå den forskel, der er i strengheden mellem typegodkendelse af nye
køretøjer og synsregler for ibrugtagne køretøjer.
Det er hensigten parallelt at orientere øvrige EU /EØS ministerkolle-
gaer.
Følge den internationale udvikling
Igennem projektet har projektdeltagerne prioriteret at følge den in-
ternationale udvikling på området, herunder deltaget i forskellige ar-
bejdsgrupper, komiteer og faktisk kontrol af køretøjer.
Med henblik på at sikre en fælles europæisk interesse og en fortsat
udvikling af kontrolmetoder vil dette fortsat prioriteres blandt andet
Side 5 (7)
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 565: Resultatet af undersøgelse af snyd med lastbilers NOxbegrænsende udstyr samt de tekniske rapporter, som danner grundlag for arbejdet, fra miljø- og fødevareministeren
ved at benytte muligheden for at deltage ved syn ved vejsiden i andre
medlemslande og lade andre medlemsstater deltage ved kontroller i
Danmark.
National indsats
Fokus på kontrolindsatsen
Danmarks er blandt de lande, der går forrest i kontrollen med NOx-
snyd, og det er vigtigt, at andre lande også tager denne problemstil-
ling alvorligt og får viden om de værktøjer, vi anvender.
På grundlag af politiets og Færdselsstyrelsens praktiske erfaringer
med kontrol af lastbiler, hvor der er blevet manipuleret med det
NOx-
begrænsede udstyr, vil Danmark invitere kollegaer i EU/EØS til en te-
madag om kontrol og sanktioner med henblik på at understøtte en
bedre kontrol i vores nabolande og øvrige EU lande.
Temadagen vil omfatte praktiske kontroller og hermed dele de danske
erfaringer med andre EU-lande. Desuden bør der orienteres grundigt
om de skærpede danske sanktioner. Dette initiativ understøttes desu-
den af, at der i direktivet om syn ved vejsiden er en forpligtigelse til,
at medlemsstaterne skal foretage årlige regelmæssige samordnede
syn ved vejsiden.
Desuden vil der på temadagen blive givet nærmere information om
ministrenes henvendelse til Kommissionen om forbud mod salg og
markedsføring af manipulationsanordninger og om bedre kontrolme-
toder ved syn og ved syn ved vejsiden.
Remote Sensing
Projektet har vist, at Remote Sensing kan anvendes til indikation af
emissioner fra vejtrafikken til brug for luftkvalitetsvurderinger og an-
tagelig til en screening af køretøjer med særligt højt udslip af kvæl-
stofoxider (NOx) og evt. partikler, som kan benyttes til at udvælge
biler for yderligere kontrol.
Med baggrund i det første forsøg med Remote Sensing er der behov
for en nærmere vurdering af systemets anvendelighed, for så vidt an-
går dets evne til at udvælge køretøjer til yderligere kontrol, og kombi-
nere disse målinger med politiets nummerpladegenkendelse med hen-
blik på, at få de relevante oplysninger om køretøjets tekniske data,
herunder Euronorm. Det er desuden vigtigt at vurdere omkostninger-
ne ved at anvende Remote Sensing som screeningsværktøj.
Derfor forventes der gennemført et opfølgende forsøgsprojekt, der
nærmere belyser muligheden for at anvende Remote Sensing som
screeningsværktøj.
Side 6 (7)
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 565: Resultatet af undersøgelse af snyd med lastbilers NOxbegrænsende udstyr samt de tekniske rapporter, som danner grundlag for arbejdet, fra miljø- og fødevareministeren
I et opfølgende projekt med Remote Sensing kan man overveje at la-
ve en mere omfangsrig dataopsamling, således at man også medtager
lette køretøjer og partikeludledning i datasættet.
Uddannelse og videndeling mellem politiet og Færdselsstyrelsens in-
spektører
Politiet har opnået stor praktisk erfaring i at afsløre snyd med NOx, og
der er løbende behov for efteruddannelse og opfølgning på kontrol-
indsatsen. Desuden skal Færdselsstyrelsen fortsat varetage fremtidige
syn ved vejsiden sammen med politiet, og der er derfor behov for en
koordineret efteruddannelse og videndeling med politiet.
Færdselsstyrelsen og politiet vil på den baggrund formalisere samar-
bejdet, hvor Færdselsstyrelsen deltager ved udvalgte kontroller, og
hvor de to parter gensidigt informerer om deres erfaringer og udvik-
lingen på området. Der vil endvidere sikres fortsat fokus på uddannel-
se og indkøb af relevant kontroludstyr.
Bred information om NOx-snyd og danske sanktioner
Med henblik på at udbrede kendskabet til de skærpede danske sankti-
oner hos vognmænd, chauffører og reparatørerne vil Færdselsstyrel-
sen i samarbejde med relevante danske brancheorganisationer udar-
bejde relevant informationsmateriale. Materialet vil også være målret-
tet udenlandske vognmænd.
Desuden kan kendskabet til regler om snyd med NOx udbredes til
værksteder og reparatører.
Side 7 (7)