Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 564
Offentligt
1917563_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 27. juni 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til en ændring af den
fælles markedsordning for landbrugsprodukter for perioden 2021-2027. KOM (2018) 394
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 564: Grundnotat om den fælles markedsordning
1917563_0002.png
Den 26. juni 2018
MFVM 565
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til en ændring af den fælles markedsordning for
landbrugsprodukter for perioden 2021-2027
KOM(2018) 394
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4. juni 2018. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionens forslag til en ændring af den fælles markedsordning for landbrugsprodukter for
perioden 2021-2027 sammenskriver og afløser Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1308/2013, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1151/2012 om kvalitetsordninger
for landbrugsprodukter og fødevarer og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
251/2014 om definition, beskrivelse, præsentation, mærkning og beskyttelse af geografiske betegnel-
ser for aromatiserede vinprodukter. Kommissionen har den 1. juni 2018 offentliggjort sit forslag til
forordningen.
Baggrund
Kommissionens forslag KOM(2018)394 om ændring af forordning (EU) nr. 1308/2013 om oprettelse
af en fælles markedsordning for landbrugsprodukter, forordning (EU) nr. 1151/2012 om kvalitetsord-
ninger for landbrugsprodukter og fødevarer, forordning (EU) nr. 251/2014 om definitionen, beskrivel-
se, præsentation, mærkning og beskyttelse af geografiske betegnelser for aromatiserede vinprodukter t
udgør en del af det samlede forslag til reform af den fælles landbrugspolitik for perioden 2021-2027.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og skal behandles efter proceduren for den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 564: Grundnotat om den fælles markedsordning
1917563_0003.png
Formål og indhold
Den gældende fælles markedsordning for landbrugsprodukter fastsætter regler under den fælles land-
brugspolitik i EU for blandt andet markedsunderstøttende tiltag som for eksempel opkøb til interven-
tion, muligheden for at yde støtte til privat oplagring, eksportrestitutioner, handelsnormer, herunder
vin og geografiske betegnelser for vin, samt regler for etablering af producentorganisationer, støtte til
producentorganisationer for frugt og grønt, støtte til skolemælk og skolefrugt, samt muligheden for
ekstraordinære tiltag ved for eksempel tab af forbrugertillid eller dyresygdomme.
Forslaget indeholder en ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013
om den fælles markedsordning for landbrugsprodukter. Forslaget omfatter også ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1151/2012 om kvalitetsordninger for landbrugsprodukter
og fødevarer samt om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 251/2014 om
definition, beskrivelse, præsentation, mærkning og beskyttelse af geografiske betegnelser for aromati-
serede vinprodukter.
Forslaget opretholder i det store hele den eksisterende fælles markedsordning, idet nogle støtteord-
ninger, som forudsætter nationale gennemførelsesplaner overflyttes til en ny forordning om strategi-
ske planer for landbrugspolitikken. Dette gælder støtteordninger vedrørende producentorganisationer
for frugt og grønt, biavl, olivenolie, vin og humle. Denne overflytning er nærmere beskrevet i notatet
om den nye forordning om strategiske planer for landbrugspolitikken.
Ordningen med støtte til uddeling af skolefrugt og skolemælk vil forblive i den fælles markedsordning.
Bestemmelserne om støtte til uddeling af frugt og grønt og mælk og mejeriprodukter i skoler er ikke
væsentligt ændrede.
Ydermere indgår en afskaffelse af eksportrestitutioner (eksportstøtte). Kommissionen forslår således
en ophævelse af reglerne om eksportstøtte i forlængelse af WTO-aftale herom.
Derudover foreslås bestemmelserne om sukker ophævet i det omfang, de vedrører det nu ophørte sy-
stem for sukkerkvoter. Produktionen af sukker skal dog fortsat baseret på aftaler mellem avlerne og
sukkerproducenterne
Kommissionens forslag fastsætter regler om kontrol af handelsnormer, herunder at vin med beskyttet
geografisk betegnelse og vin med beskyttet oprindelsesbetegnelse, overføres til forordningen om den
fælles markedsordning, som en konsekvens af, at den specifikke forordning om finansiering, forvalt-
ning og overvågning af den fælles landbrugspolitik, forventes foreslået ophævet og afløst af en ny for-
ordning.
Reglerne om intervention og privat oplagring foreslås uændrede. Bestemmelserne om mulighed for
særlige kriseforanstaltninger foreslås ikke ændret. Det skal bemærkes, at den såkaldte krisefond som
indgår i forslag til den horisontale forordning (forslag om forordning om finansiering, forvaltning og
overvågning af den fælles landbrugspolitik) foreslås tilpasset, så der bliver mulighed for at overføre
ubrugte midler til efterfølgende år. Dette er også beskrevet i et notat om forslaget til den horisontale
forordning.
Forslaget indeholder en række forslag vedrørende vinsektoren. Desuden foreslås en mindre udvidelse
for de berørte medlemslande (ikke Danmark) til at forøge arealet, hvortil der kan gives plantningsret-
tigheder til vin. Forslaget indeholder en lempelse af reglerne om, hvilke sorter, der må anvendes til
vinproduktion med henblik på bedre at kunne anvende sorter med en højere resistens mod sygdomme.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 564: Grundnotat om den fælles markedsordning
1917563_0004.png
Herunder foreslås, at kravet om, at vin med beskyttet oprindelsesbetegnelse (BOB) kun kan produce-
res på sorter af arten
Vitus vinifere,
ophæves.
Det vil desuden, blive indført en definition på produkterne de-alkoholiseret vin og delvist de-
alkoholiseret vin. Yderligere vil Kommissionen foreslås bemyndiget til at etablere en databank med
data fra prøver indsamlet af medlemsstaterne med henblik på at forbedre indsatsen mod svindel med
oprindelsen af vin.
Med forslaget foretages en række ændringer i reglerne om procedurerne for registrering af beskyttede
oprindelsesbetegnelser (BOB) og beskyttede geografiske betegnelser (BGB) for vin, som er reguleret i
forordning (EU) nr. 1308/2013, samt i procedurerne for registrering af beskyttede oprindelsesbeteg-
nelser (BOB), beskyttede geografiske betegnelser (BGB) og garanteret traditionelle specialiteter (GTS)
for fødevarer og landbrugsprodukter, der er reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1151/2012. Forslaget indeholder også en bestemmelse om, at beskyttelsen af beskyttede regi-
strerede betegnelser også omfatter varer i transit og varer, der sælges via internettet.
Endeligt foreslås det, at aromatiserede vinprodukter samt andre alkoholholdige drikkevarer tilføjes til
bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1151/2012, der er listen over produkter
uden for Traktatens bilag 1, men som falder under forordningens anvendelsesområde.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er til-
godeset.
Gældende dansk ret
Gældende dansk ret omfatter lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om
ordninger under Den Fælles Landbrugspolitik finansieret af Den Europæiske Garantifond for Land-
bruget m.v. (landbrugsstøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 231 af 22. marts 2018. Lov om fødevarer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 43 af 12. januar 2016, med den ændring, der følger af § 62 i lov nr. 1715 af 27.
december 2016.
Konsekvenser
Forslaget ventes at få statsfinansielle, erhvervsøkonomiske, lovgivningsmæssige og administrative
konsekvenser samt konsekvenser for udmøntningen af EU’s budget og for miljøet og beskyttelsesni-
veauet. Der udestår en vurdering af forslagets konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Den samlede årlige budgetramme til uddeling af frugt, grønt, mælk og mejeriprodukter er reduceret
fra 250 mio. euro i den gældende forordning med knap 12 % til 220,8 mio.
€.
Forholdet mellem tilde-
ling til henholdsvis skolefrugt og skolemælk er fortsat 60 % til skolefrugt og 40 % til skolemælk. For
Danmark indebærer det, at den budgetmæssige tildeling vil falde
fra 4,7 mio. € og 4,3 mio. €
ud fra tal
fra 2017/2018.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevareudvalg, og der
er ikke indkommet høringssvar.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 564: Grundnotat om den fælles markedsordning
1917563_0005.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende den fælles landbrugspolitik ikke foregriber for-
handlingerne om den kommende finansielle ramme (MFF), idet regeringens hovedprioritet for MFF-
forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00 % af EU's BNI.
Regeringen lægger generelt vægt på, at reformen af EU’s landbrugspolitik bidrager til en
modernise-
ring af den fælles landbrugspolitik med fokus på udvikling af en fortsat markedsorienteret, bæredygtig
og konkurrencedygtig landbrugssektor. Regeringen arbejder for, at landbrugssektoren styrkes gennem
et velfungerende indre marked og fortsat fokus på det globale marked og på innovation og udvikling.
Regeringen arbejder ligeledes for at sikre en mere omkostningseffektiv og enkel administration i med-
lemsstaterne.
Regeringen støtter forslaget til at ophæve mulighederne for at yde eksportstøtte (eksportrestitutioner).
Det har Danmark arbejdet for i mange år.
I forbindelse med plante- og dyresygdomme som eksempelvis afrikansk svinepest og fugleinfluenza vil
regeringen arbejde for at kriseforanstaltninger ikke kun fokuserer på kompensation og støtte til den
enkelte landbrugere, men også kan omfatte mere generelle sygdomsforebyggende tiltag.
Regeringen er umiddelbart positiv over for de forventede forslag i relation til vinsektoren og over for
de forventede ændringer i procedurer i forbindelse med registrering af beskyttede betegnelser.
Regeringen er dog uforstående overfor, at der i forslaget er indsat en bestemmelse, hvorefter beskyttel-
sen af beskyttede registrerede betegnelser også omfatter varer i transit. Danmark vurderer, at forhol-
det allerede er reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 608/2013.
Regeringen vil tage mere specifik stilling til forslagets forskellige elementer, når der er gennemført en
nærmere analyse af forslagets indhold og konsekvenser.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdning til forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 13. juni 2018 forud for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 18. juni 2018, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4.
juni 2018.
Kommissionens meddelelse om reform af landbrugspolitikken har senest været forelagt Folketingets
Europaudvalg den 8. marts 2018 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. marts 2018, jf.
samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. marts 2018.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
4