Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 550
Offentligt
1914854_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 21. juni 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret samlenotat for rådsmøde (miljø) den 25. juni 2018
vedrørende dagsordenspunkt 5: Forslag til Rådets afgørelse om indsendelse, på vegne af den europæiske
union, om forslag til ændring af bilag 2 og 3 til aftalen om beskyttelse af afrikansk-eurasiske migrerende
vandfugle (AEWA).
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 550: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde (miljø) den 25. juni 2018 - pkt. 5
1914854_0002.png
EU og Internationalt
Den 21. juni 2018
MFVM 556
___________________________________________________________________
Revideret supplerende samlenotat
Rådsmøde (miljø) den 25. juni 2018
____________________________________________________________________
1.
5.
2.
Forslag til Rådets afgørelse om indsendelse, på vegne af den europæiske union,
om af forslag til ændring af bilag 2 og 3 til aftalen om beskyttelse af afrikansk-
eurasiske migrerende vandfugle (AEWA)
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 25. juni 2018, men
forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
KOM (2018) 399
side 2
3.
4.
5.
6.
7.
1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 550: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde (miljø) den 25. juni 2018 - pkt. 5
1914854_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (MILJØ)
den 25. JUNI 2018
5.
Forslag til Rådets afgørelse om indsendelse, på vegne af den europæiske union,
om af forslag til ændring af bilag 2 og 3 til aftalen om beskyttelse af afrikansk-
eurasiske migrerende vandfugle (AEWA)
KOM(2018) 399
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 19. juni 2018. Ændringer
er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har på baggrund af forslag fra Italien, Kroatien og Luxemburg udarbejdet forslag til
ændringer af bilag 2 og 3 til aftalen om beskyttelse af afrikansk-eurasiske migrerende vandfugle (AEWA).
De foreslåede ændringer er i overensstemmelse med gældende EU-lovgivning, men vil være af betydning
for Færøerne, der ikke er omfattet af reglerne, men som er part i AEWA under det danske medlemsskab. De
foreslåede ændringer til bilag 3 vil betyde, at Færøerne som udgangspunkt ikke længere må drive jagt på
topskarv, alk og lunde, som i dag er jagtbare på Færøerne. Færøerne ønsker derfor ikke forslaget stillet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 399 af den 5. juni 2018 fremsendt forslag om indsendelse, på vegne af
den europæiske union, af forslag til ændring af bilag 2 og 3 til Aftalen om beskyttelse af afrikansk-eurasiske
migrerende vandfugle (AEWA) under Bonn-konventionen om trækkende arter. Forslaget foreligger endnu
ikke i en dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 med henvisning til TEUF artikel 218, stk. 9.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
Kommissionens forslag indbefatter forslag til ændringer af bilagene til aftalen om beskyttelse af afrikansk-
eurasiske migrerende vandfugle (AEWA). Forslagene er stillet af Kroatien og Italien, samt af Luxemburg. Der
er frist for fremsættelse af forslag til ændringer af bilagene til aftalen om beskyttelse af afrikansk-eurasiske
migrerende vandfugle (AEWA) den 7. juli 2018. Det næste partsmøde under aftalen vil finde sted den 4.-8.
december 2018 i Sydafrika.
Kroatien og Italien har foreslået, at inkludere topskarv (Phalacrocorax
aristotelis)
i bilag 2 til aftalen, der
lister de arter aftalen omfatter. Endvidere foreslår de to medlemsstater, at de to populationer af topskarv,
henholdsvis den nordlige population i Barentshavet (Phalacrocorax
aristotelis aristotelis),
der forekommer
uden for EU, og populationen i den østlige del af Middelhavet (Phalacrocorax
aristotelis desmarestii)
listes i
bilag 3 til aftalen. Kommissionen har efterfølgende, ud fra kriterierne i aftaleteksten til AEWA vurderet, at
populationerne foreslås anført i kolonne A i tabel 1 i henholdsvis kategori 2 og 1c, hvilket som udgangspunkt
betyder, at der vil være forbud mod jagt, indsamling af æg, forsætlig forstyrrelse med skadelig virkning for
bestanden samt opbevaring, udnyttelse og handel med ulovligt nedlagte fugle eller indsamlede æg.
Forslaget om at inkludere topskarv er begrundet med, at skarv-familien allerede er omfattet af aftalen og at
netop disse to populationer, af denne ellers stationære art, trækker mellem yngle- og vinterområder, og
dermed opfylder betingelserne for at være omfattet af aftalen. Der har for den nordlige population været
svingninger i populationens størrelse, og den er rødlistet i UK og Rusland, mens den i Norge vurderes
Næsten truet. Middelhavsbestanden er rødlistet i for eksempel Bulgarien og Albanien. Begge populationer er
beskyttet i henhold til gældende EU lovgivning, og forslaget er således i overensstemmelse med gældende EU
lovgivning.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 550: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde (miljø) den 25. juni 2018 - pkt. 5
1914854_0004.png
Forslaget er dog ikke i overensstemmelse med færøsk lovgivning, da der i dag er mulighed for jagt på
topskarv på Færøerne.
Luxembourg har foreslået at flytte krumnæbbet ryle (Calidris
ferruginea),
lunde (Fratercula
arctica)
og alk
(Alca
torda)
til kolonne A i tabel 1 i bilag 3 til AEWA aftalen. Luxemburg har ikke foreslået kategorisering i
kolonne A, men Kommissionen oplyser, at i henhold til kriterierne for listning i tabel 1 vil lunde blive
kategoriseret i kolonne A kategori 1b, mens krumnæbbet ryle og alk vil blive kategoriseret i kolonne A,
kategori 4. Dette vil som udgangspunkt betyde, at der vil være forbud mod jagt, indsamling af æg, forsætlig
forstyrrelse med skadelig virkning for bestanden samt opbevaring, udnyttelse og handel med ulovligt
nedlagte fugle eller indsamlede æg. Dog vil bæredygtig jagt på krumnæbbet ryle og alk kunne fortsætte inden
for rammerne af en international forvaltningsplan, da disse placeres i kategori 4. Kommissionen støtter
forslaget, da ingen af de tre arter er jagtbare i EU, og forslaget derfor er i overensstemmelse med gældende
EU lovgivning. Forslaget er dog ikke i overensstemmelse med færøsk lovgivning, da der i dag er mulighed for
jagt på alk og lunde på Færøerne. Der er ikke jagt på krumnæbbet ryle.
Danmarks medlemskab af aftalen om beskyttelse af afrikansk-eurasiske migrerende vandfugle (AEWA)
omfatter Færøerne. Færøerne er ikke underlagt EU lovgivning, og kan som det er i dag drive jagt på de
pågældende arter. Der er i dag jagt på topskarv, alk og lunde på Færøerne. Derfor vil de stillede forslag
betyde indskrænkninger for Færøerne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
EU er part i Aftalen om beskyttelse af afrikansk-eurasiske migrerende vandfugle (AEWA) og da formålet med
forslaget vedrører opfyldelse af EU’s internationale forpligtelser omkring internationalt
samarbejde om
beskyttelse af biodiversitet, vurderes det, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
EU fuglebeskyttelsesdirektivet er implementeret i dansk lovgivning gennem dels Jagt- og
Vildtforvaltningsloven med tilhørende bekendtgørelser, samt Naturbeskyttelsesloven med tilhørende
bekendtgørelser.
For de pågældende arter gælder på dansk territorium forbud mod jagt, indsamling af æg, forsætlige
forstyrrelser med skadelig virkning på bestanden, samt forbud mod opbevaring, udnyttelse og handel med
illegalt nedlagte fugle og indsamlede æg.
På Færøerne er der i dag mulighed for jagt på alk, lunde og topskarv.
Konsekvenser
For Danmark vurderes følgende:
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forslaget er i
overensstemmelse med gældende EU-lovgivning, der er implementeret i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 550: Revideret samlenotat vedr. rådsmøde (miljø) den 25. juni 2018 - pkt. 5
1914854_0005.png
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
For Færøerne vurderes følgende:
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet tre af de omtalte arter i dag er jagtbare på
Færøerne, og der med forslaget lægges op til et fremtidigt jagtforbud.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil betyde en strengere beskyttelse af topskarv, alk og lunde.
Høring
Forslaget er i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I det der er tale om forslag, der er i overensstemmelse med gældende EU lovgivning, forventes bred
opbakning til forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen vil stemme imod forslaget om ændringer af bilag 2 og 3 til aftalen om beskyttelse af afrikansk-
eurasiske migrerende vandfugle (AEWA), da det foreliggende forslag ikke vurderes at kunne forenes med
Rigsfællesskabets samlede interesser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt supplerende samlenotat forud for rådsmøde (miljø) den 25. juni 2018 til Folketingets
Europaudvalg den 19. juni 2018.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
4