Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 543
Offentligt
1913456_0001.png
NOTAT
Ref. LBO/MORST/NAAN
Den 7. juni 2018
Orienteringsnotat til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
om nye planteforædlingsteknikker og resultatet af dansk
arbejdsgruppe om nye planteforædlingsteknikker
Problemstilling
Som oplyst til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg (MOF) i april 2017 besluttede den tidligere miljø-
og fødevareminister at nedsætte en bredt sammensat arbejdsgruppe, som skulle drøfte den fremtidige
regulering af de nye planteforædlingsteknikker i en dansk kontekst.
Til MOFs orientering beskrives de nye planteforædlingsteknikker, arbejdet i arbejdsgruppen og den
videre proces.
Baggrund
Reguleringen af en række nye planteforædlingsteknikker har i flere år været uafklaret i EU. Det
centrale spørgsmål
er, i hvilken udstrækning teknikkerne skal omfattes af EU’s regulering af
genmodificerede organismer (GMO). Det er uafklaret, bl.a. fordi de nye planteforædlingsteknikker er
blevet udviklet efter, at den gældende GMO-regulering blev fastlagt. Sagen indeholder både tekniske,
juridiske og politiske aspekter, som beskrives herunder.
Tekniske aspekter
Betegnelsen ”nye planteforædlingsteknikker” dækker over en række meget forskelligartede teknikker,
som kan bruges til at indføre ændringer i afgrøders arvemateriale (DNA). For overskuelighedens skyld
kan teknikkerne opdeles i:
a) Mutagenese-teknikker (betegnes også præcisionsmutageneseteknikker), der resulterer i, at der
i en plante indføjes små ændringer (mutationer)
i DNA’et,
som også kunne være opstået
naturligt (spontant) eller med traditionelle forædlingsmetoder baseret på fx bestråling eller
kemisk behandling.
b) Cis- eller intragenese-teknikker, der resulterer i, at der i en plante indsættes DNA sekvenser
(gener) fra den samme eller nærtbeslægtede arter.
c) Transgenese-teknikker, der resulterer i, at der i en plante indsættes DNA sekvenser (nye
gener) fra andre arter.
Endelig er der nogle teknikker, som ikke entydigt hører til i nogen af de ovennævnte kategorier, f.eks.
fordi de ikke fører til blivende
ændringer af DNA’et.
Det er især de nye mutagenese-teknikker, som forskere og planteforædlere finder lovende, og som
diskussionen derfor fokuserer på.
Disse teknikker, hvoraf ”gensaksen” CRISPR/Cas
er den mest
brugte, gør det muligt at indføje målrettede mutationer i specifikke gener
– såkaldt ”genredigering”.
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf. 33 95 80 00
• CVR
20814616
• EAN
5798000877955
[email protected]
www.lbst.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 543: Orienteringsnotat om nye planteforædlingsteknikker og den danske arbejdsgruppe, fra miljø- og fødevareministeren
1913456_0002.png
De samme mutationer kan i princippet frembringes vha. traditionelle forædlingsmetoder eller de kan
opstå spontant.
Med de nye teknikker kan forædleren imidlertid indføje mutationerne langt mere målrettet, nemmere
og hurtigere. Eftersom der er tale om samme type mutationer, vil det i en kontrolsituation ikke være
muligt at identificere om en given mutation er frembragt vha. de nye mutagenese-teknikker, eller om
den er frembragt med traditionelle teknikker, eller er opstået spontant.
Juridiske aspekter
Definitionen af, hvad der forstås ved en GMO fastlægges i EU i udsætningsdirektivet
1
.
Udsætningsdirektivet skelner mellem to typer af genetisk modificerede
organismer (GMO’er),
som
frembringes med forskellige teknikker. Disse teknikker er beskrevet i to bilag til direktivet (hhv. bilag
IA, del 1 og bilag IB).
Anvendelsen af teknikkerne listet i bilag IA, del 1
resulterer i GMO’er, der er omfattet af EU’s fulde
GMO-regulering.
For regulerede GMO’er
er der bl.a. krav om individuel ansøgning og godkendelse,
krav om en omfattende sundheds- og miljørisikovurdering forud for markedsføring og dyrkning,
overvågning under- og efter markedsføring og dyrkning, samt krav om sporbarhed og mærkning af
produkterne.
Anvendelse af teknikkerne
i udsætningsdirektivets bilag 1B resulterer derimod i GMO’er, som er
undtaget
fra alle kravene i GMO-reguleringen, og som derfor kan markedsføres på lige fod med ikke-
GMO’er
og heraf afledte produkter.
Bilag 1B rummer bl.a. såkaldt ”traditionelle” mutagenese-
teknikker som bestråling og behandling med kemiske stoffer. Derfor betegnes bilag 1B og
undtagelsesbestemmelsen som ”mutagenese-undtagelsen”.
Det omdiskuterede spørgsmål er, om de nye mutagenese-teknikker skal omfattes af mutagenese-
undtagelsen, eller om denne undtagelse kun omfatter de teknikker, som man kendte til i 2001, da
udsætningsdirektivet trådte i kraft. Til sammenligning blev genredigering med den omtalte
CRISPR/Cas-teknik første gang beskrevet i den videnskabelige litteratur i 2012.
Der er rejst en sag ved EU-domstolen om dele af dette principielle spørgsmål. Derudover skal EU-
domstolen bl.a. også tage stilling til, om medlemsstaterne kan indføre nationale regler på dette
område. EU-domstolens generaladvokat fremlagde i januar 2018 et ikke-bindende forslag til afgørelse
af sagen. Generaladvokaten lægger op til, at nogle af de nye mutagenese-teknikker som udgangspunkt
også skal omfattes af mutagenese-undtagelsen. Udtalelsen lægger endvidere op til, at medlemsstaterne
under visse forudsætninger kan regulere området nationalt. EU-domstolens bindende afgørelse
forventes medio 2018.
Politiske aspekter
Siden fremkomsten af de enkelte nye planteforædlingsteknikker har der både i EU, og andre steder i
verden været omfattende diskussioner om, hvordan teknikkerne bør reguleres. I EU er ønskerne til
den fremtidige regulering delte, herunder især til spørgsmålet om, hvorvidt planter forædlet med disse
teknikker bør omfattes af GMO-reguleringens krav om risikovurdering, sporbarhed og mærkning etc.,
eller om de skal reguleres som traditionelt forædlede afgrøder.
Den danske arbejdsgruppe
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 543: Orienteringsnotat om nye planteforædlingsteknikker og den danske arbejdsgruppe, fra miljø- og fødevareministeren
1913456_0003.png
Landbrugsstyrelsen etablerede en bredt sammensat arbejdsgruppe, som på fem møder i perioden fra
juni til december 2017 har diskuteret en række aspekter af problemstillingen vedrørende de nye
planteforædlingsteknikker (teori og metoder, potentialer, risici, detektionsmuligheder, etiske
dilemmaer m.m.). Arbejdsgruppens sammensætning fremgår af bilag 3. Derudover afholdt
Landbrugsstyrelsen i januar 2018 en velbesøgt offentlig temadag om de nye planteforædlingsteknikker
og deres regulering.
Resultatet af arbejdsgruppens arbejde og temadagen
Der var bred enighed i arbejdsgruppen om, at nye transgenese-teknikker bør omfattes af den fulde
GMO-regulering, og der var også bred enighed om at udskyde drøftelserne om cisgenese-teknikker til
et senere tidspunkt.
Diskussionen fokuserede således især på den fremtidige regulering af de nye mutagenese-teknikker, og
den viste, at der også blandt danske interessenter og i offentligheden er delte meninger om dette.
Trods uenigheden foregik drøftelserne imidlertid på en god og nuanceret måde. Mange gav udtryk for,
at de ikke ønskede at gentage tidligere tiders ofte meget polariserede og fastlåste GMO-debat.
Medvirkende til dette var, at forskere og forædlere fremlagde en række eksempler på, at de nye
teknikker ville kunne bruges til at frembringe bedre og mere miljøvenlige afgrøder, f.eks. hvede, der er
resistent overfor den alvorlige svampesygdom meldug eller hjemlige foderafgrøder, der kunne erstatte
den importerede soja. Teknikkerne kan også gøre det muligt hurtigere at udvikle helt nye
landbrugsafgrøder ud fra vilde planter.
Drøftelserne i arbejdsgruppen og på temadagen viste, at der er en række aspekter, som er særligt
følsomme og omdiskuterede, herunder:
a) Risiko
Frembyder planter, som er forædlet med de nye planteforædlingsteknikker en risiko for
mennesker og dyrs sundhed eller for miljøet? Fører teknikkerne til mindre biodiversitet?
Nogle interessenter svarer bekræftende på disse spørgsmål og mener, at der er behov for en
grundig forudgående risikovurdering af de resulterende planter
i stil med den
risikovurdering, som er en del af den nuværende fulde GMO-regulering. Andre interessenter
argumenterer for, at der ikke bør stilles krav om risikovurdering af de nye mutagenese-
teknikker, idet disse teknikker kun indføjer ændringer, som også kunne være opstået ved brug
af traditionelle mutagenese-teknikker (bestråling og kemisk behandling), og her stilles der
ikke krav om risikovurdering.
Det påpeges endvidere, at de nye teknikker er mere målrettede end de traditionelle
mutagenese-teknikker, som indføjer mange utilsigtede genetiske ændringer. Til orientering
har Sverige og UK fx godkendt, at forsøgsdyrkning af afgrøder frembragt med en ny
mutagenese-teknik (CRISPR/Cas) ikke er omfattet af den fulde GMO-regulering.
b) Sporbarhed og mærkning
Nogle interessenter argumenterer for, at planter og produkter, som er forædlet og udviklet
med de nye teknikker, bør mærkes, så de kan spores gennem hele produktions- og
distributionskæden. Det vil gøre det muligt at fravælge sådanne produkter, hvis man ikke
ønsker
at bruge dem. Sådanne krav om sporbarhed og mærkning gælder pt. for GMO’er, der er
omfattet af den fulde EU GMO-regulering. Andre interessenter argumenterer for, at sådanne
krav ikke bør omfatte de nye mutagenese-teknikker, der som nævnt kun forventes at indføje
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 543: Orienteringsnotat om nye planteforædlingsteknikker og den danske arbejdsgruppe, fra miljø- og fødevareministeren
1913456_0004.png
ændringer, der også kunne være opstået med traditionelle teknikker
som ikke er omfattet af
reguleringskrav om sporbarhed og mærkning.
c) Detektion
På basis af en analyse af de resulterende planter, vil det ikke være muligt at detektere, om en
given plante (eller et produkt) er frembragt med en af de nye mutagenese-teknikker eller med
traditionel forædling. Hvis der indføres krav om sporbarhed og mærkning, kan
myndighederne altså ikke på basis af en analyse af selve planterne eller produkterne
kontrollere, om kravene bliver overholdt.
Myndighederne vil således ikke kunne detektere om f.eks. importerede planter fra tredjelande
er frembragt med de omtalte nye teknikker. Det vil derfor i sagens natur være en udfordring,
hvis EU vælger at regulere disse teknikker på en helt anden måde end tredjelande.
d) Problemer med den nuværende EU-GMO-regulering
Ønskerne om risikovurdering, sporbarhed og mærkning ville kunne imødekommes ved at
omfatte de nye teknikker af den fulde GMO-regulering. Konsekvensen forventes imidlertid så
at blive, at teknikkerne ikke ville blive anvendt af små og mellemstore europæiske
planteforædlere, men kun vil være tilgængelige for de største firmaer og kun i de største
globale afgrøder, som majs og soja. Det tilsiger de hidtidige erfaringer med den gældende
GMO-regulering i EU.
Det skyldes de meget høje omkostninger og den langvarige godkendelsesproces, der er
forbundet med at få godkendt en GM-afgrøde under den gældende EU-lovgivning. Der er pt.
kun en GM-afgrøde godkendt til dyrkning i EU
2
, nemlig den insektresistente majs MON 810,
som dyrkes i Spanien og nogle andre EU-lande, hvor majshalvmøl er et alvorligt skadedyr i
majs.
e) Patenter
Ligeledes et vigtigt og omdiskuteret spørgsmål, som dog ligger uden for Miljø- og
Fødevareministeriets ressort og derfor ikke blev behandlet i arbejdsgruppen og på temadagen.
Landbrugsstyrelsen har på baggrund af arbejdsgruppens debat og input udarbejdet tre
diskussionspapirer om de nye teknikker, herunder om ovennævnte aspekter, jf. Bilag 4.
Videre proces
Når EU-domstolens afgørelse foreligger, afdækkes dens konsekvenser, bl.a. hvilket manøvrerum
afgørelsen giver medlemsstaterne for at udarbejde national lovgivning samt afgørelsens afledte
aktiviteter på EU-niveau.
Bilag:
Bilag 3: Arbejdsgruppens sammensætning
Bilag 4: Landbrugsstyrelsens tre diskussionspapirer
2
MON 810 må dog ikke dyrkes i de 19 medlemsstater (herunder Danmark) eller dele af medlemsstater, som har
fået geografiske dyrkningsundtagelser.
4