Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 54
Offentligt
1808637_0001.png
Pressemeddelelse
26. oktober 2017
Bevar afgiften på PVC og ftalater
- Skatteministeriets slutrapport om afgiftssanering
Skatteministeriet har i går udsendt slutrapport fra Afgifts-Saneringsudvalget. Ministeriet foreslår bl.a.
afskaffelse af afgiften på den miljøskadelige plast PVC og de hormonforstyrrende ftalater, hvilket vil øge
forbruget heraf. Det advarer miljøorganisationen Det Økologiske Råd stærkt imod.
Saneringsudvalget blev nedsat som et tilbud til erhvervslivet om at komme af med afgifter, som de fandt
generende. Derfor har erhvervslivet bl.a. foreslået at afskaffe af en række miljøafgifter, men helt
uforståeligt, set ud fra et miljø- og sundhedsmæssigt perspektiv, er afgifterne på den miljøskadelige plast
PVC og hormonforstyrrende ftalater heriblandt.
Det Økologiske Råd tager stærkt afstand fra forslaget om at afskaffe afgiften på den problematiske PVC-
plast og de hormonforstyrrende ftalat-blødgørere. Tværtimod mener miljøorganisationen, at afgiften burde
hæves, så man fjerner den udhuling, som er sket siden afgiften blev indført i år 2000
idet afgiften ikke er
fulgt med prisudviklingen.
Ministeriets analyse negligerer de positive effekter, der har været af afgiften på blød PVC og ftalater.
Konklusionen begrundes bl.a. med
At EU-lovgivningen om ftalater er blevet skærpet, siden afgiften blev indført i år 2000. Men
fakta er, at det kun er meget få ftalater, som reguleres i EU.
At afgiften ikke har tilstrækkelig effekt på brug af ftalater. Men ministeriet erkender selv,
at ”e afskaffelse af PVC-afgiften
vil således alt andet lige øge forbruget af PVC med
ftalater”. Ved for ræ di g af PVC-affald
dannes 15-30 gange så meget restprodukt som
ved afbrænding af almindeligt affald, og PVC-restprodukter skal deponeres som farligt
affald. Denne deponering betales af de øvrige affaldsproducenter (husholdninger og
virksomheder). Men det betyder, at hvis der
ikke
er afgift på PVC, er der tale om et
indirekte og miljøskadeligt tilskud til PVC-anvendelsen.
At den favoriserer importerede varer, fordi det mest er de danskproducerede, som
beskattes. Dette er et helt generelt problem, som skal løses
men løses på EU-plan, da
også EU-reglerne er meget lempelige for varer produceret uden for EU.
Der er forskelsbehandling, idet kun bestemte varer omfattes. Det nævnes, at sækkestole og
penalhuse ikke omfattes af afgiften. Vi anerkender problemet, men det hænger sammen
med, at afgiften har været stedmoderligt behandlet i en årrække. Der bør i stedet ses på,
hvilke væsentlige produktgrupper, som bør omfattes.
De administrative omkostninger er for høje ift. provenuet. Men PVC-afgiften er ikke sat i
verden for at skaffe provenu, men for at medvirke til at løse et miljøproblem. I øvrigt er
provenuet kunstigt lavt, da afgiften ikke er blevet reguleret siden år 2000. I 2006 indførtes
indeksregulering af energiafgifter, men ikke af miljøafgifter. Hvis man regulerede afgiften
med prisudviklingen, ville både miljøeffekt og provenu vokse betydeligt.
”PVC-plast
og ftalat-blødgørere er miljøskadelige produkter, som ikke hører hjemme i et moderne samfund,
og de kan undværes til langt de fleste anvendelser. Hvis man afskaffer afgiften, som Skatteministeriet
foreslår, vil man give PVC- og ftalatholdige produkter en konkurrencefordel, mens skatteyderne skal betale
for skader på miljøet”,
udtaler Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.
Yderligere oplysninger:
Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, telefon 33181933 /
28580698.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 54: Pressemeddelelse fra Det Økologiske Råd: "Bevar afgiften på PVC og ftalater"
1808637_0002.png
Uddybning:
Det Økologiske Råd har siddet med i Saneringsudvalget, men rapporten udtrykker alene ministeriets
synspunkter, udover at andres udtalelser er refereret. Ministeriet ser bort fra, at PVC- og ftalat-afgiften
medvirker til at gøre mere miljøvenlige alternativer mere konkurrencedygtige, og dermed stimulerer den
også til innovation
til udvikling af mere miljøvenlige alternativer. F.eks. producerede NKT Cabels allerede
inden år 2000 PVC- og ftalatfri kabler, men disse havde meget lav markedsandel. Efter afgiftens indførelse
blev de PVC-fri kabler dominerende. Afgiften fremmer grønnere danske arbejdspladser. Samtidig er den
ikke
diskriminerende og dermed ikke traktatstridig. Den giver konkurrencefordel til alle - danske og
udenlandske
virksomheder, der bruger renere teknologi.
Vi støtter heller ikke ministeriets indstilling om at afskaffe afgiften på PVC-folier. SKM erkender selv, at
afskaffelse vil medføre øget anvendelse af PVC-folier, hvilket vil medføre problemer i affaldsbehandlingen
men finder, at der ikke vil være negative sundhedseffekter pga. eksisterende EU-regulering. Denne
regulering tager imidlertid ikke tilstrækkeligt hensyn til forsigtighedsprincippet, bl.a. ift.
hormo
forstyrre de stoffer. SKM erke der, at ”afskaffelse af afgifte vil … ska e i ita e t til øget
udbredelse af PVC-folier
i a dre a ve delser, heru der i hushold i ger”.
Andre forslag til afskaffelse af miljøafgifter afvises af Skatteministeriet
Vi støtter SKM anbefaling om ikke at afskaffe indeksreguleringen af punktafgifter, da det udhuler
afgifternes effekt
her har vi særlig interesse i afgiften på glødepærer, som fremmer mindre
klimabelastende lyskilder.
Affaldsafgift:
Vi støtter ministeriets anbefaling om at deponeringsafgiften ikke sænkes, idet dette ville
hæmme mere miljøvenlige behandlingsformer.
Kvælstofafgift:
Vi støtter ministeriets indstilling om ikke nu at afskaffe afgiften. Da dens virkning i høj grad
er på haveejere, golfbaner m.v., ser vi heller ingen grund til, at den skulle afskaffes ifm. indførelse af
målrettet regulering i landbruget. Og endelig
ift. landbruget
tyder meget på, at regeringen
i lighed
med landbrugsorganisationerne - ønsker at målrettet regulering skal være identisk med virkemidler uden
for dyrkningsfladen, dvs. end-of-pipe-”løs
i ger” fre for re ere tek ologi/dyrk i gspraksis. Det vil l.a.
betyde, at man vil fortsætte med høj kvælstoftildeling, også på sårbare jorde (med lav retention), hvilket
bl.a. vil medføre høj klimabelastning i form af lattergas-udled
i g. Skulle de e for for ” ålrettet
reguleri g” live do i ere de –
hvad vi ikke håber
er der i hvert fald ingen begrundelse for at afskaffe
kvælstofafgiften i landbruget.
Mineralsk foderfosfat:
Vi støtter ministeriets indstilling om ikke at afskaffe afgiften. Den miljømæssige
analyse konkluderer, at en afskaffelse vil medføre en øget fosforudledning til skade for vandmiljøet.
Mineralsk fosfat er i dag for billigt, idet man bl.a. ikke værdisætter det faktum, at fosfor er en begrænset
ressource. Desuden mangler økonomiske incitamenter til at recirkulere fosfor. Fosforafgiften løser kun
delvis dette problem, men en afskaffelse vil yderligere forværre problemet.
Emballager, poser, engangsservice og PVC-folier: A)
Vi støtter ministeriets indstilling om ikke at afskaffe
emballageafgiften på pantbelagte emballager, idet afgiften fremmer genbrug og nedbringelse af
affaldsmængden. Vi erkender, at så længe der indføres store mængder af ikke-pantbelagt øl og sodavand
fra Tyskland, kan en sænkning af emballageafgiften marginalt mindske denne indførsel af ikke-pantbelagte
emballager. Men frem for at mindske incitamentet for at anvende genpåfyldelige emballager, skulle
Danmark i stedet lægge yderligere pres på Tyskland for at fjerne de smuthuller i lovgivningen, som muliggør
at ikke-pantbelagte emballager i stor stil indføres i Danmark.
-
2
-