Pressemeddelelse
26. oktober 2017
Bevar afgiften på PVC og ftalater
- Skatteministeriets slutrapport om afgiftssanering
Skatteministeriet har i går udsendt slutrapport fra Afgifts-Saneringsudvalget. Ministeriet foreslår bl.a.
afskaffelse af afgiften på den miljøskadelige plast PVC og de hormonforstyrrende ftalater, hvilket vil øge
forbruget heraf. Det advarer miljøorganisationen Det Økologiske Råd stærkt imod.
Saneringsudvalget blev nedsat som et tilbud til erhvervslivet om at komme af med afgifter, som de fandt
generende. Derfor har erhvervslivet bl.a. foreslået at afskaffe af en række miljøafgifter, men helt
uforståeligt, set ud fra et miljø- og sundhedsmæssigt perspektiv, er afgifterne på den miljøskadelige plast
PVC og hormonforstyrrende ftalater heriblandt.
Det Økologiske Råd tager stærkt afstand fra forslaget om at afskaffe afgiften på den problematiske PVC-
plast og de hormonforstyrrende ftalat-blødgørere. Tværtimod mener miljøorganisationen, at afgiften burde
hæves, så man fjerner den udhuling, som er sket siden afgiften blev indført i år 2000
–
idet afgiften ikke er
fulgt med prisudviklingen.
Ministeriets analyse negligerer de positive effekter, der har været af afgiften på blød PVC og ftalater.
Konklusionen begrundes bl.a. med
At EU-lovgivningen om ftalater er blevet skærpet, siden afgiften blev indført i år 2000. Men
fakta er, at det kun er meget få ftalater, som reguleres i EU.
At afgiften ikke har tilstrækkelig effekt på brug af ftalater. Men ministeriet erkender selv,
at ”e afskaffelse af PVC-afgiften
vil således alt andet lige øge forbruget af PVC med
ftalater”. Ved for ræ di g af PVC-affald
dannes 15-30 gange så meget restprodukt som
ved afbrænding af almindeligt affald, og PVC-restprodukter skal deponeres som farligt
affald. Denne deponering betales af de øvrige affaldsproducenter (husholdninger og
virksomheder). Men det betyder, at hvis der
ikke
er afgift på PVC, er der tale om et
indirekte og miljøskadeligt tilskud til PVC-anvendelsen.
At den favoriserer importerede varer, fordi det mest er de danskproducerede, som
beskattes. Dette er et helt generelt problem, som skal løses
–
men løses på EU-plan, da
også EU-reglerne er meget lempelige for varer produceret uden for EU.
Der er forskelsbehandling, idet kun bestemte varer omfattes. Det nævnes, at sækkestole og
penalhuse ikke omfattes af afgiften. Vi anerkender problemet, men det hænger sammen
med, at afgiften har været stedmoderligt behandlet i en årrække. Der bør i stedet ses på,
hvilke væsentlige produktgrupper, som bør omfattes.
De administrative omkostninger er for høje ift. provenuet. Men PVC-afgiften er ikke sat i
verden for at skaffe provenu, men for at medvirke til at løse et miljøproblem. I øvrigt er
provenuet kunstigt lavt, da afgiften ikke er blevet reguleret siden år 2000. I 2006 indførtes
indeksregulering af energiafgifter, men ikke af miljøafgifter. Hvis man regulerede afgiften
med prisudviklingen, ville både miljøeffekt og provenu vokse betydeligt.
”PVC-plast
og ftalat-blødgørere er miljøskadelige produkter, som ikke hører hjemme i et moderne samfund,
og de kan undværes til langt de fleste anvendelser. Hvis man afskaffer afgiften, som Skatteministeriet
foreslår, vil man give PVC- og ftalatholdige produkter en konkurrencefordel, mens skatteyderne skal betale
for skader på miljøet”,
udtaler Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.
Yderligere oplysninger:
Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, telefon 33181933 /
28580698.