Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 527
Offentligt
1908987_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 11. juni 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 197 (EUU alm. del), stillet den 17.
maj 2018 vedrørende brugen af vandscootere.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 527: Kopi af miljø- og fødevareministerens besvarelse af EUU alm. del – spm. 197 om brugen af vandscootere
1908987_0002.png
Den 11. juni 2018
MFVM 547
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 197 (EUU alm. del), stillet den 17. maj 2018
efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 197
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan vedtage et totalforbud
mod brugen af vandscootere i danske farvande og samtidig give kommunerne lov til at vedtage undta-
gelser for dette forbud på særligt udvalgte områder.
Svar
Det vurderes ikke at være mulig, idet det lægges til grund, at der spørges til en ordning, som i det væ-
sentlige svarer til den tidligere gældende vandscooterbekendtgørelse.
Før 2012 indeholdt vandscooterbekendtgørelsen et generelt forbud mod sejlads med vandscootere.
Dog kunne sejlads ske efter tilladelse fra kommunerne, idet kommunerne dog ikke kunne tillade sej-
lads i visse særlige naturbeskyttelsesområder. I praksis indebar denne regulering, at sejlads med vand-
scootere var forbudt overalt på søterritoriet, alene med undtagelse af to særligt udlagte vandscooter-
baner i Københavns Nordhavn og ud for Grenå, samt enkelte tilladelser i henhold til konkrete ansøg-
ninger.
Der blev taget stilling til denne regulerings forenelighed med EU-retten i 2010 i forbindelse med en
straffesag i Højesteret.
Højesteret henviste i sin dom til, at EU-Domstolen i en dom fra 2009 om (til dels) lignende svenske
regler (C-142/05) udtalte, at den svenske regulering giver grund til at antage, at der vil være områder,
der kan anvendes til vandscootersejlads, uden at medføre risiko eller skade, der skønnes at være uac-
ceptabel for miljøet, og at et generelt forbud mod at anvende vandscootere derfor “er en foranstaltning,
der går videre, end hvad der er nødvendigt for at nå formålet
om beskyttelsen af miljøet”.
EU-
Domstolen anførte videre, at retsforskrifter med et i udgangspunktet generelt forbud i princippet kan
anses som forholdsmæssige på betingelse af, at myndighederne udpeger de områder, hvor de påberåb-
te hensyn ikke gør sig gældende, og hvor sejlads med vandscootere derfor er tilladt.
På denne baggrund fandt Højesteret, at den danske ordning måtte anses for en foranstaltning, der gik
videre end nødvendigt for at sikre de påberåbte hensyn til mennesker og miljø, og at reguleringen der-
for måtte anses for at være i strid med TEUF artikel 34, jf. artikel 36.
På baggrund af Højesterets dom blev vandscooterbekendtgørelsen i 2012 ændret til at have det nuvæ-
rende indhold, der tillader sejlads med vandscootere og lignende fartøjer, undtagen i
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 527: Kopi af miljø- og fødevareministerens besvarelse af EUU alm. del – spm. 197 om brugen af vandscootere
internationale naturbeskyttelsesområder, i vildtreservater og i fredede områder. Desuden er det inden
for 300 meter fra kysten kun tilladt at sætte fartøjet i vandet og sejle vinkelret ud fra kystlinjen med en
maksimal hastighed på 5 knob.
3