Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 526
Offentligt
1908981_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 11. juni 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 189 (EUU alm. del) stillet den 16.
maj 2018 vedrørende kampagner for lokalt producerede fødevarer.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 526: Kopi af miljø- og fødevareministerens besvarelse af EUU alm. del – spm. 188 om kampagner for lokalt producerede fødevarer
1908981_0002.png
Den 11. juni 2018
MFVM 546
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 189 (EUU alm. del) stillet den 16. maj 2018
efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 189
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan tillade stat, regioner
eller kommuner at lave kampagner for at købe lokalt producerede fødevarer?
Svar
Spørgsmålet er forelagt for Fødevarestyrelsen, som oplyser at:
”Kampagner, som
via markedsføring søger at fremme salget af nationale/lokale produkter, kan være
med til at begrænse importen af udenlandske fødevarer. Spørgsmålet berører derfor det
grundlæggende EU-princip om retten til varernes frie bevægelighed, som fremgår af TEUF artikel 28. I
henhold til dette princip er det som udgangspunkt ikke muligt for en medlemsstat at lave nationale
foranstaltninger, som begrænser importen af varer fra andre medlemsstater eller varer fra tredjelande,
som frit kan omsættes i medlemsstaterne.
Vurderingen af, hvornår en kampagne til fremme af nationale/lokale produkter er i overensstemmelse
med EU-retten, vil være en konkret vurdering. Et forhold vurderes i høj grad på substansen, snarere
end formen. Der lægges vægt på, om et tiltag i praksis begrænser importen af fødevarer fra andre
medlemsstater eller varer fra tredjelande, som frit kan omsættes i medlemsstaterne, uanset om det
fremstår som en åbenlys promovering af nationale produkter, og uanset om tiltaget er af bindende
karakter. Desuden kan et forhold stadig være traktatstridigt, uanset om en myndighed kun er indirekte
involveret i en kampagnes tilblivelse og afvikling.”
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk