Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 503
Offentligt
1906689_0001.png
Erhvervsregulering
J.nr. 2018-636
Den 6. juni 2018
Høring af ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse (nye emissionsfakto-
rer, nye anmeldeordninger m.v.)
Miljø- og Fødevareministeriet sender hermed udkast til ny husdyrgodkendelsesbe-
kendtgørelse i offentlig høring.
Høringssvar bedes senest den 27. juni 2018, kl. 12.00, sendt pr. e-mail til
[email protected] med cc til [email protected] med angivelse af j.nr. 2018-636.
Miljø- og Fødevareministeriet gør opmærksom på, at man ved afgivelse af hørings-
svar giver samtykke til, at svaret, herunder afsenders navn og mailadresse, offent-
liggøres på Høringsportalen efterfølgende.
Ændringerne vil blive gennemført med forventet ikrafttræden den 1. august 2018.
Der henvises endvidere til, at udkast til screeningsafgørelse med bilag over æn-
dringer i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen, som kan have væsentlig virkning
på miljøet, samtidig er sendt i offentlig høring. Screeningsafgørelsen er udarbejdet
i henhold til lovbekendtgørelse nr. 448 af 10. maj 2017 af lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) efter en indledende af-
grænsningshøring af berørte myndigheder. Screeningsafgørelsen med bilag er
tilgængelig på høringsportalen.
Ændringerne i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen omfatter navnlig:
- Opdaterede emissionsfaktorer for kvæg, opdaterede BAT-krav for kvæg i
nye staldafsnit og opdaterede BAT-krav for kvæg i eksisterende staldafsnit
samt mulighed for at anmelde bortfald af vilkår om spalteskrabere i eksi-
sterende godkendelser og tilladelser i konsekvens af, at spalteskrabere er
udgået af Miljøstyrelsens teknologiliste
- Indførelse af en anmeldeordning for gødningsopbevaringsanlæg der pas-
ser til den nye emissionsorienterede husdyrregulering
- Indførelse af mulighed for skift mellem tung race og Jersey i anmeldeord-
ningerne for skift mellem dyretyper
- Ophævelse af anmeldeordningen for emissionsorienteret produktionstil-
pasning for slagtesvin
- Emissionsfaktorer for avlstyre
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1906689_0002.png
-
-
Justering af beregning af geneafstande for lugt efter FMK-modellen
Mindre ændringer af lugtregler, herunder navnlig ophævelse af "120 %-
reglen" og justering af "50 %-reglen"
Som følge af at anmeldeordningen for opbevaringsanlæg til husdyrgødning indpla-
ceres som ny § 12 i kapitel 6, der gælder for alle husdyrbrug, rykker de efterfølgen-
de bestemmelser et nummer. Den hidtil gældende § 12 bliver således § 13 og så
fremdeles.
De foreslåede ændringer beskrives nærmere nedenfor. Rettelser, der har karakter
af ren korrektur og lignende, omtales ikke.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelsesudkastet kan rettes til
Malene Linderoth,
[email protected],
eller Anne-Marie Madsen,
[email protected]
Med venlig hilsen
Anne-Marie Madsen
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
Indhold
1
Indholdet af de foreslåede ændringer af
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen............................................ 4
1.1
Husdyrbruglovens og bekendtgørelsens anvendelsesområde .......... 4
1.2
Ændring af anmeldeordning for ensilageopbevaringsanlæg ............ 4
1.3
Ny anmeldeordning for gødningsopbevaringsanlæg ......................... 4
1.4
Anmeldelse af skift mellem tung race og Jersey ................................ 8
1.5
Ny anmeldeordning om bortfald af vilkår for spalteskraber
(kvægbrug) ........................................................................................................... 8
1.6
Afprøvning af miljøeffektive teknologier eller teknikker ................... 9
1.7
Ophør af anmeldeordning for emissionsorienteret
produktionstilpasning ......................................................................................... 9
1.8
Helt eller delvist bortfald af afgørelser ............................................. 10
1.9
Præcisering af digital offentliggørelse .............................................. 10
1.10
Justering af lugtregler........................................................................ 10
1.10.1 Justering af "50 %-reglen" ................................................... 10
1.11
Ændring af emissionsfaktorer og BAT-krav ......................................12
1.11.1 Forslag til nye emissionsfaktorer, bilag 3, tabel 1 ................13
1.11.2 Forslag til BAT-krav til nye og renoverede stalde ................14
1.11.3 Forslag til ændringer vedr. BAT-Krav (bilag 3 tekstdel) ..... 15
1.11.4 Forslag til nye emissionsgrænseværdier (BAT-krav) for
nye kvægstalde, bilag 3, tabel 4 .......................................................... 15
1.11.5 Forslag til nye emissionsgrænseværdier (BAT-krav) for
eksisterende kvægstalde, bilag 3, tabel 5 ...........................................16
1.12
Nye emissionsfaktorer for husdyrbrug med avlstyre ........................ 17
1.13
Justering af lugtberegning efter FMK-modellen ............................. 18
2
3
Miljøvurdering (SMV) af de planlagte ændringer ............ 18
Administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser ... 19
4
Forholdet til EU-retten .................................................... 19
4.1
Overholdelse af regeringens fem faste principper for
implementering af EU-regulering ......................................................................19
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1
Indholdet af de foreslåede ændringer af husdyrgodkendel-
sesbekendtgørelsen
1.1
Husdyrbruglovens og bekendtgørelsens anvendelsesområde
Husdyrbruglovens anvendelsesområde fremgår i dag primært af husdyrgødnings-
bekendtgørelsens § 1, men suppleres af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 1,
stk. 2-5. I det udkast til husdyrgødningsbekendtgørelse, der er sendt i offentlig
høring den 19. marts 2018, er det foreslået, at regler om afgrænsning af husdyr-
bruglovens anvendelsesområde samles i husdyrgødningsbekendtgørelsen. I kon-
sekvens heraf foreslås det, at henvisningerne til husdyrbrugloven udgår af husdyr-
godkendelsesbekendtgørelsens § 1, stk. 2-5, således at § 1 alene fastlægger husdyr-
godkendelsesbekendtgørelsens anvendelsesområde.
Ændringen er udelukkende af lovteknisk og ordensmæssig karakter.
1.2 Ændring af anmeldeordning for ensilageopbevaringsanlæg
Det foreslås, at bestemmelsen om opbevaringsanlæg til restvand og ensilagesaft i
den gældende anmeldeordning for ensilageopbevaringsanlæg m.v. flyttes til den
foreslåede nye anmeldeordning for gødningsopbevaringsanlæg i udkastets nye §
12. Derved samles anmeldeordningen for forskellige gødningsopbevaringsanlæg,
mens den gældende § 11 alene regulerer opbevaringsanlæg til fodertypen ensilage.
1.3 Ny anmeldeordning for gødningsopbevaringsanlæg
Det foreslås som en ny bestemmelse i bekendtgørelsens afsnit IV, at et husdyrbrug
efter anmeldelse kan etablere, udvide eller ændre opbevaringsanlæg til husdyr-
gødning, hvis husdyrbruget overholder de betingelser, som er knyttet til anmelde-
ordningen. Med forslaget indføres dels en anmeldeordning for gyllebeholdere,
møddingpladser m.v., dels flyttes den gældende anmeldeordning for opbevarings-
anlæg til restvand eller ensilagesaft fra § 11, i den gældende bekendtgørelse til § 12,
jf. beskrivelsen under pkt. 1.2.
Hvad der forstås ved restvand, ensilagesaft og husdyrgødning fremgår af definitio-
nerne i husdyrgødningsbekendtgørelsen. Husdyrgødningsbekendtgørelsen inde-
holder desuden generelle regler for, hvordan restvand, ensilagesaft og husdyrgød-
ning skal opbevares og udbringes m.v., som skal overholdes ved siden af reglerne i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Anmeldeordningen for gødningsopbevaringsanlæg vil kunne anvendes af alle hus-
dyrbrug, der er omfattet af krav om godkendelse eller tilladelse, uanset hvad deres
hidtidige retsgrundlag er, men enkelte af betingelserne for anvendelse af ordnin-
gen afhænger dog af, om husdyrbruget er godkendt eller tilladt efter lovens §§ 16 a
eller 16 b m.v.
Formålet med anmeldeordningen er en administrativ forenkling for kommuner og
husdyrbrug, idet ordningen skal gøre det muligt at opføre og foretage visse etable-
ringer, udvidelser eller ændringer af gødningsopbevaringsanlæg uden forudgående
godkendelse eller tilladelse efter husdyrbruglovens §§ 16 a eller 16 b, hvis en række
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
nærmere fastsatte betingelser er opfyldt. Hvis betingelserne ikke er opfyldt, må der
i stedet indgives en ansøgning om godkendelse eller tilladelse, hvor kommunalbe-
styrelsen i modsætning til anmeldelser kan stille vilkår på baggrund af en nærmere
konkret vurdering.
Betingelserne i udkastets § 12, stk. 3-7, gælder som udgangspunkt for såvel opbe-
varingsanlæg til restvand og ensilagesaft som for opbevaringsanlæg til husdyrgød-
ning og svarer i vidt omfang til de betingelser, der gælder i dag for anmeldelse af
opbevaringsanlæg til restvand og ensilagesaft.
Opbevaringsanlæg til husdyrgødning skal være erhvervsmæssigt nødvendige og
beliggende i tilknytning de hidtidige bebyggelsesarealer, jf. stk. 3. Tilsvarende be-
tingelser findes i de øvrige anmeldeordninger i bekendtgørelsens kapitel 6, som er
beskrevet i Miljøstyrelsens vejledning til bekendtgørelsen.
Det samlede areal af gødningsopbevaringsanlæg, der ikke er omfattet af en god-
kendelse eller tilladelse, på husdyrbruget må ikke overskride 3.000 m
2
, jf. stk. 4.
Det betyder, at der maksimalt kan anmeldes 3.000 m
2
anlæg i alt til opbevaring af
fast og flydende husdyrgødning, restvand og ensilagesaft. Begrænsningen omfatter
kun anlæg der opføres efter anmeldelse. Når og hvis de pågældende anlæg omfat-
tes af en godkendelse eller tilladelse, vil der på ny kunne anmeldes op til 3.000 m
2
.
Det er arealet af anlægget, der er afgørende, dvs. enten grundplanen af et anlæg til
fast husdyrgødning eller overfladearealet af en beholder til flydende husdyrgød-
ning eller restvand. Det har derimod ikke i relation til størrelsesbegrænsningen på
3.000 m
2
betydning, hvor stor en kapacitet, det pågældende anlæg har.
Efter stk. 5 skal en række afstandskrav være overholdt. Der skal være mindst 300
m/150 m til byzoner, sommerhusområder, lokalplanlagte boligområder i landzone
m.v. Der skal desuden være mindst 100 m til nabobeboelser uden landbrugspligt,
som ikke ejes af den ansvarlige for husdyrbruget. Endelig skal der være mindst 50
m til søer over 100 m
2
og åbne vandløb for så vidt angår opbevaringsanlæg til rest-
vand, ensilagesaft eller fast husdyrgødning. I relation til sidstnævnte krav bemær-
kes det, at der efter husdyrbruglovens § 8, stk. 2, gælder krav om mindst 100 m,
hvis der er tale om opbevaringsanlæg til flydende husdyrgødning.
Disse skærpede afstandskrav, der supplerer de almindelige forbud og afstandskrav
i husdyrbruglovens §§ 6-8, svarer i vidt omfang til de afstandskrav, der gjaldt for
anmeldelse af gødningsopbevaringsanlæg i § 27 i den nu ophævede bekendtgørelse
nr. 211 af 28. februar 2017 om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug og i §
11, stk. 5, i den gældende bekendtgørelse nr. 1380 af 30. november 2017, der dog
alene gælder for opbevaringsanlæg til restvand og ensilagesaft.
Det anmeldte må efter udkastets stk. 6 ikke medføre terrænændringer på mere end
+/- 1 m, og der skal som udgangspunkt etableres beplantning. Som noget nyt
i
forhold til de gældende betingelser for opbevaringsanlæg til restvand og ensilage-
saft
foreslås det, at betingelsen om en maksimal højde på 3 m ændres således, at
det er siden, der maksimalt må være 3 m, mens højden kan være op til 8 m inklu-
siv overdækning. Dette er navnlig relevant i forhold til gyllebeholdere med telt-
overdækning.
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
§ 12, stk. 7, indeholder krav om, at der senest 31. december året efter etableringen,
udvidelsen eller ændringen af opbevaringsanlægget, skal være etableret en be-
plantning til afskærmning, og at beplantningen skal vedligeholdes i nødvendigt
omfang. Der er dog mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan fravige kravet helt
eller delvist på grundlag af en vurdering af de landskabelige forhold, jf. § 20, stk. 5,
i udkast til bekendtgørelse.
§ 12, stk. 8-14, indeholder krav til og regler om beregning af ammoniakemission
for opbevaringsanlæg til husdyrgødning.
§ 12, stk. 8 og 9, handler om den maksimale deposition af ammoniak til kategori 1-
3-natur. Udgangspunktet i stk. 8 er, at den maksimale
totaldeposition
fra husdyr-
bruget, inklusiv det anmeldte opbevaringsanlæg, til kategori 1-3-natur ikke må
overstige følgende niveauer:
Kategori 1-natur:
- 0,2 kg N pr. ha pr. år, hvis der er flere end 1 husdyrbrug i nærheden
- 0,4 kg N pr. ha pr. år, hvis der er 1 husdyrbrug i nærheden
- 0,7 kg N pr. ha pr. år, hvis der ikke er husdyrbrug i nærheden
Kategori 2-natur:
- 1,0 kg N pr. ha pr. år
Kategori 3-natur:
- 1,0 kg N pr. ha pr. år
Kravene for så vidt angår kategori 1- og 2-natur svarer til totaldepositionskravene,
som gælder for godkendelser og tilladelser, jf. §§ 25 og 26 i den gældende bekendt-
gørelse (bekendtgørelsesudkastets §§ 26 og 27).
Totaldepositionskravet for så vidt angår kategori 3-natur er skrappere end kravet
ved godkendelser og tilladelser med henblik på at undgå en væsentlig virkning på
miljøet, idet der ved anmeldelser ikke er mulighed for at stille vilkår som i en god-
kendelse eller tilladelse. Efter udkastets stk. 9 gælder betingelsen dog ikke, hvis
der ikke er givet godkendelse eller tilladelse til husdyrbruget de seneste 8 år, og
hvis den årlige deposition fra alle gødningsopbevaringsanlæg på husdyrbruget, der
er anmeldt de seneste 8 år samlet set ikke overstiger 1,0 kg N pr. ha .
For at vurdere, om kravene til maksimal totaldeposition er overholdt, er det nød-
vendigt at beregne husdyrbrugets maksimale totalemission af ammoniak inklusiv
det anmeldte. Stk. 10-13 indeholder regler om beregningen. Emissionen skal som
udgangspunkt beregnes efter de metoder, der er anført i bekendtgørelsens § 21,
stk. 2 og 4, svarende til beregningsmetoden for godkendelser og tilladelser.
Det følger af sammenhængen med udkastets § 21, stk. 2, at ammoniakemissionen
fra staldafsnit beregnes for hvert staldafsnit for sig ud fra produktionsarealets
størrelse i m² og emissionsfaktoren for den pågældende dyretype og staldsystem i
bilag 3, pkt. A. Der skal dog ikke fastlægges produktionsareal i en anmeldelse, idet
det er det produktionsareal, der er fastlagt i en godkendelse eller tilladelse, der
skal lægges til grund for beregningen.
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
Hvis anmeldelsen vedrører et husdyrbrug, der er godkendt eller tilladt efter hus-
dyrbruglovens §§ 16 a og 16 b, er det eksisterende lovlige produktionsareal fastlagt
i godkendelsen eller tilladelsen og evt. i senere anmeldelser, hvorfor det fastlagte
produktionsareal skal anvendes ved beregningen, jf. udkastets § 12, stk. 12.
For husdyrbrug, der ikke er godkendt eller tilladt efter §§ 16 a eller 16 b i husdyr-
brugloven, er der ikke fastlagt et produktionsareal. Derfor beregnes ammoniak-
emissionen i stedet for på grundlag af bygningsarealet for alle staldafsnit (brutto-
arealet). Det følger af udkastets § 12, stk. 13. Ved beregning af emissionen fra hvert
enkelt staldafsnit anvendes emissionsfaktoren for den dyreart eller -type i den
eksisterende lovlige produktion, der aktuelt har den højeste emissionsfaktor i be-
kendtgørelsens bilag 3, pkt. A, tabel 1. Der er alene tale om et beregningsgrundlag.
Der fastlægges ikke produktionsareal, og beregningsgrundlaget er ikke bindende
for fastlæggelsen af produktionsareal i senere godkendelser og tilladelser.
Ved beregning af emissionen fra opbevaringsanlæg til husdyrgødning følger det af
sammenhængen med § 21, stk. 4, at ammoniakemissionen beregnes ud fra anlæg-
genes overfladeareal henholdsvis grundplan i m². For opbevaringsanlæg til fly-
dende husdyrgødning anvendes emissionsfaktoren i tabel 2 i bekendtgørelsens
bilag 3, pkt. A.
Ved beregning af emissionen fra opbevaringsanlæg til fast husdyrgødning følger af
§ 12, stk. 11, at der skal anvendes den emissionsfaktor for hele anlægget, som gæl-
der for den gødningstype med den højeste emissionsfaktor, som ifølge anmeldel-
sen skal opbevares i anlægget, eller som ifølge en eksisterende godkendelse eller
tilladelse må opbevares på anlæg, der ikke er omfattet af anmeldelsen.
Derfor skal det af anmeldelsen fremgå, hvilke typer af fast husdyrgødning der skal
opbevares på det anmeldte anlæg. Emissionen fra andre/eksisterende opbeva-
ringsanlæg skal også beregnes som led i anmeldelsen, selvom anmeldelsen ikke
vedrører disse. Beregningen skal bruges til konstatering af, at depositionskravene
kan overholdes. For disse gælder også princippet om anvendelse af emissionsfak-
toren for den ”gødningstype”, der har den højeste faktor. Hvis der ikke er en god-
kendelse eller tilladelse, som ”låser” anvendelsen af
en eksisterende møddingplads
til bestemte ”gødningstyper”, dvs. hvis
det er lovligt at opbevare al slags fast hus-
dyrgødning, må den højeste faktor (pt. 5,0) anvendes for hele anlægget, som
grundlag for beregning.
Det foreslås i § 12, stk. 14, at for husdyrbrug, som er tilladt efter § 16 b i husdyr-
brugloven, må det anmeldte ikke medføre, at husdyrbrugets emission inklusiv
emissionen fra det anmeldte overskrider grænsen på 3.500 kg NH
3
-N pr. år i § 16
a, stk. 1, i husdyrbrugloven, eller grænsen på 750 kg NH
3
-N pr. år, jf. § 27, stk. 2, i
husdyrbrugloven. Overskridelse af disse grænser forudsætter, at kommunalbesty-
relsen skal fastsætte vilkår, som sikrer reduktion af ammoniakemissionen. Hus-
dyrbrug, der allerede har en godkendelse eller tilladelse, der tillader en ammoni-
akemission over henholdsvis 3.500 kg NH
3
-N pr. år eller 750 kg NH
3
-N pr. år, er
ikke forhindret i at anvende anmeldeordningen. Husdyrbrug, der er etableret efter
tidligere gældende regler, er heller ikke omfattet af udkastets § 12, stk. 14.
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1906689_0008.png
Anmeldelsen indgives til kommunen gennem www.husdyrgodkendelse.dk. An-
meldelsen skal indeholde de basisoplysninger, der er angivet i bekendtgørelsens
bilag 1, pkt. A. Herudover er der i konsekvens af den foreslåede ordning indsat et
nyt pkt. C, i bilag 2, pkt. A, som fastlægger nærmere krav til oplysninger i anmel-
delsen. I
www.husdyrgodkendelse.dk
kan anmelderen genanvende oplysninger fra
tidligere godkendelser og tilladelser og indtegne det gødningsopbevaringsanlæg,
der anmeldes. Hvis der ikke er registreret oplysninger om husdyrbrugets anlæg i
www.husdyrgodkendelse.dk,
skal anmelderen indtegne disse anlæg samt det an-
meldte gødningsopbevaringsanlæg til brug for beregning af totalemissionen. Det
skal bemærkes, at anmelderens indtegning/estimering af
bruttoarealet (”produkti-
onsarealet”) alene danner grundlag for
beregningen
i anmeldelsen. Et egentligt
produktionsareal i husdyrbruglovens og bekendtgørelsens forstand fastlægges
først, når og hvis der meddeles godkendelse eller efter §§ 16 a eller 16 b i husdyr-
brugloven.
Ved behandling af anmeldelsen skal kommunalbestyrelsen påse, at det anmeldte
opfylder betingelserne for at anvende anmeldeordningen i den foreslåede nye § 12
på grundlag af oplysningerne i udkast til det nye pkt. C i bilag 2, og kommunens
øvrige oplysninger om husdyrbruget, herunder dets beliggenhed.
Ved en vurdering af en eventuel efterfølgende ansøgning om godkendelse eller
tilladelse indgår alle etableringer, udvidelser og ændringer af husdyrbruget, der
godkendt, tilladt eller afgjort efter anmeldelse inden for de seneste 8 år før kom-
munalbestyrelsens afgørelse, jf. § 33, stk. 2, i den gældende bekendtgørelse (§ 34,
stk. 2, i udkastet).
1.4 Anmeldelse af skift mellem tung race og Jersey
Det foreslås, at anmeldeordningerne for skift mellem dyretyper i § 15 (§ 14 i den
gældende bekendtgørelse) suppleres, sådan at der også kan skiftes fra tung race til
Jersey, og fra Jersey til tung race. For at sikre, at produktionsarealet ikke forøges
som følge af skiftet og under overholdelse af dyrevelfærdsreglerne, er det en betin-
gelse, at der sker en reduktion af antal dyreenheder på 5 pct. ved skift fra Jersey til
tung race for malkekøer og 15 pct. ved skift fra tung race til Jersey for andet kvæg
end malkekøer. Ved andre skift mellem tung race og Jersey, end nævnt ovenfor,
må antallet af dyreenheder ikke øges.
Ved skift fra malkekøer til kvier og stude, hvor der efter stk. 4 gælder et redukti-
onskrav på 30 pct., gælder der efter det foreslåede stk. 7 et yderligere reduktions-
krav på 5 pct., hvis der samtidig skiftes fra Jersey til tung race. Det yderligere re-
duktionskrav beregnes som supplerende reduktion efter reduktionen på 30 pct.
Ved skift fra slagtekalve til kvier, jf. stk. 5, nr. 2, gælder der efter det foreslåede
stk. 7, et reduktionskrav på mindst 15 pct., hvis der samtidig skiftes fra tung race
til Jersey.
1.5
Ny anmeldeordning om bortfald af vilkår for spalteskraber
(kvægbrug)
Spalteskraber som en effektiv miljøteknologi er fjernet fra Miljøstyrelsens teknolo-
giliste, da test har dokumenteret, at den ikke som hidtil antaget har en ammoniak-
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
reducerende effekt i kvægstalde med spaltegulve. Spalteskraberen har dog, udover
den tidligere antagne effekt på ammoniak, en driftsmæssig effekt i stalden med at
holde spaltegulvet fri for gødning. Hvis kvægbruget lader vilkåret bortfalde, skal
der findes en anden metode til at holde gulvet fri for gødning.
Der foreslås på den baggrund etableret en anmeldeordning om bortfald af vilkår
om anvendelse af spalteskraber i tilladelser og godkendelser. Anmeldeordningen
tilføjes som stk. 2 i § 16 (§ 15 i den gældende bekendtgørelse), og det gældende stk.
2 bliver herefter stk. 3.
Anmeldeordningen kan bruges af husdyrbrug, der i deres godkendelse eller tilla-
delse har vilkår om anvendelse af spalteskraber til reduktion af ammoniakemissi-
on, og som f.eks. endnu ikke har udnyttet godkendelsen eller tilladelsen, eller som
ønsker at fjerne husdyrgødningen på anden vis, selv om de har etableret en spalte-
skraber. Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at det i mange tilfælde er unød-
vendigt at anmelde bortfald af vilkår om spalteskrabere, men det kan evt. tages op
i forbindelse med tilsynet, om der er behov for ændringer. Det må anses for at
være af underordnet betydning i forhold til ammoniakemissionen, hvor ofte spal-
teskraberen anvendes.
1.6 Afprøvning af miljøeffektive teknologier eller teknikker
Efter den gældende anmeldeordning for miljøeffektive teknologier eller teknikker,
jf. den gældende § 16, stk. 8, skal afprøvningen være afsluttet senest 3 år efter, at
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse. Der er endvidere mulighed for forlæn-
gelse med op til et år, jf. § 19, stk. 8, i den gældende bekendtgørelse. Det foreslås,
at bestemmelsen om forlængelse af afprøvningsperioden med 1 år flyttes ind som
et nyt punktum i § 17, stk. 8, i bekendtgørelsesudkastet, og at det samtidig præci-
seres, at kommunalbestyrelsens afgørelse om at forlænge afprøvningsperioden
skal træffes inden udløbet af afprøvningsperioden på op til 3 år, der er fastsat efter
anmeldelsen.
1.7
Ophør af anmeldeordning for emissionsorienteret produktions-
tilpasning
Det foreslås, at anmeldeordningen for emissionsorienteret produktionstilpasning
for slagtesvin i § 17 i den gældende bekendtgørelse ophæves. Ordningen har i en
overgangsperiode fra ikrafttræden af ændringen af husdyrbrugloven givet mulig-
hed for, at der efter anmeldelse kunne foretages visse udvidelser af produktionen
af slagtesvin i eksisterende stalde. Det var forudsat, at denne anmeldeordning ale-
ne skulle gælde i en overgangsperiode frem til sommeren 2018, hvor alle, der har
ønsket at bruge ordningen, har haft mulighed for det.
Anmeldeordningen for at anmelde en udvidelse af mælkeydelsen pr. malkeko i
forhold et godkendt eller tilladt maksimum for den producerede mængde mælk på
husdyrbruget i § 17 i den gældende bekendtgørelse, der blev tilføjet ved den sene-
ste ændring af bekendtgørelsen, foreslås ikke ophævet, da vilkår om mælkeydelse
indgår i en række tilladelser og godkendelser efter §§ 10-12 i den tidligere gælden-
de husdyrbruglov.
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1.8 Helt eller delvist bortfald af afgørelser
I § 48, stk. 3, (§ 47 i den gældende bekendtgørelse) præciseres, at reglerne om
bortfald også gælder for afgørelser efter anmeldereglerne i bekendtgørelse nr. 916
af 23. juni 2017 om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug og senere be-
kendtgørelser. Reglen svarer til § 49, stk. 3, (§ 48, stk. 3, i den gældende bekendt-
gørelse).
1.9 Præcisering af digital offentliggørelse
Det foreslås præciseret i udkastets § 57 (§ 56 i den gældende bekendtgørelse), at
kommunalbestyrelsen skal foretage digital annoncering af information og afgørel-
ser. Det kan ske på kommunens hjemmeside, eller ved link eller anvisning på
kommunens hjemmeside om, hvor og hvordan den pågældende information er
tilgængelig. Formålet med bestemmelsen er, at der skal være digital tilgængelig
information til offentligheden om de forhold, der er nævnt i § 57. Bestemmelsen
ændrer ikke på, at der kan være krav om offentliggørelse af afgørelser og andre
oplysninger efter regler i f.eks. godkendelsesbekendtgørelsen eller tilsynsbekendt-
gørelsen, f.eks. om offentliggørelse af nærmere bestemte oplysninger og afgørelser
i DMA. Der foreslås således ikke ændret på, hvilke informationer og afgørelser, der
skal være tilgængelige og på hvilke digitale platforme.
1.10 Justering af lugtregler
Det generelle beskyttelsesniveau for lugt og beregningsgrundlaget for vurderingen
af overholdelsen heraf er centrale elementer i godkendelser og tilladelser. Reglerne
herom findes i den gældende bekendtgørelse navnlig i §§ 21, 30-32 (udkastets §§
22, 31-33), jf. bilag 3, pkt. B. De foreslåede justeringer indebærer ikke væsentlige
indholdsmæssige ændringer i lugtreglerne.
1.10.1 Ophævelse af "120 pct-reglen"
Det foreslås, at der fremover ikke skal ske bortscreening af staldafsnit, der er pla-
ceret længere væk end 120 pct. af den ukorrigerede geneafstand, beregnet på bag-
grund af alle staldafsnit på husdyrbruget, i lugtberegningen. Dette er derfor udgået
af teksten i bilag 3, pkt. B, i bekendtgørelsesudkastet.
Bortscreeningen er en rest fra en tidligere beregningsmetode, hvor der kun blev
lavet én samlet beregning for alle staldafsnit. Formålet med bortscreeningen var at
hindre åbenlyst uhensigtsmæssige situationer, hvor en overskridelse af geneaf-
standen fra eksisterende staldafsnit til boliger m.v. omfattet af genekategorierne,
kunne løses ved at bygge en ny stald længere væk. Denne helt simple bortscreening
var dog ikke tilstrækkelig, og i dag skal alle kombinationer af staldafsnit vurderes
selvstændigt, hvilket fremgår af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen og er indar-
bejdet i husdyrgodkendelse.dk.
Derfor er der ikke længere behov for bortscreening. Bortscreeningen giver dog
nogle husdyrbrug en fordel. Når bortscreeningen fjernes, kan der derfor være en-
kelte husdyrbrug, som ud fra den standardiserede beregning i husdyrgodkendel-
se.dk umiddelbart vil få sværere ved at leve op til lugtkravene, men ansøgere kan
som hidtil erstatte de standardiserede beregninger med en konkret OML-
beregning, der er mere nøjagtig.
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1.10.2 Justering af "50 pct-reglen"
Efter den gældende § 32, stk. 1, kan kommunen fravige geneniveauerne for lugt i
en konkret sag, hvis afstanden til byzone, boliger m.v. er mere end 50 pct. af gene-
afstanden, og hvis husdyrbrugets lugtemission hverken forøges samlet set, eller
forøges i staldafsnit, der ligger nærmere byzone, boliger m.v., end de staldafsnit,
hvor ændringen eller udvidelsen sker. Bestemmelsen indebærer, at kommunen
kan dispensere fra geneniveauerne, hvis betingelserne er opfyldt. Hvorvidt kom-
munen vil dispensere i en konkret sag er
inden for de forvaltningsretlige rammer
for skønsmæssige afgørelser - op til kommunen.
Bestemmelsen har i den nuværende udformning givet anledning til tvivl, og det
generelt formulerede kriterium om, at den samlede lugtemission ikke må forøges,
er ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt i alle tilfælde.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen justeres, således at kommunen overordnet
set kan dispensere fra lugtbeskyttelsesniveauet,
hvis
den vægtede gennemsnitsaf-
stand er mere end halvdelen af geneafstanden for alle kombinationer af staldafsnit
på husdyrbruget, jf. udkastets § 33, stk. 1, nr. 1, og
hvis
lugtemissionen i de enkelte
staldafsnit ikke forøges, jf. udkastets § 33, stk. 1, nr. 2. Sidstnævnte betingelse gæl-
der dog ikke i alle tilfælde, jf. udkastets § 33, stk. 1, nr. 2, litra a og b.
For at vurdere om det første kriterium er opfyldt, skal den vægtede gennemsnitsaf-
stand sammenholdes med geneafstanden for det aktuelle staldafsnit. Det fremgår
af bilag 3, pkt. B, i bekendtgørelsen, at den vægtede gennemsnitsafstand er gen-
nemsnitsafstanden mellem centrum af staldafsnittene og nærmeste punkt på by-
zone, nabobeboelse m.v. vægtet i forhold til lugtemissionen fra de enkelte staldaf-
snit. Det fremgår også, at der ved geneafstanden forstås den korrigerede geneaf-
stand. 50 pct-kravet skal være opfyldt efter både FMK-modellen og Miljøstyrelsens
lugtmodel.
Ifølge det andet kriterium må lugtemissionen i de enkelte staldafsnit kun forøges i
de to tilfælde, der er nævnt i litra a og b.
Lugtemissionen i et eller flere staldafsnit kan altså forøges, hvis emissionen samti-
dig reduceres tilsvarende eller mere i staldafsnit, som ligger nærmere byzone, boli-
ger m.v. end det staldafsnit, hvor forøgelsen sker, jf. udkastets § 33, stk. 1, nr. 2,
litra a. Det skal fremhæves, at det afgørende her er lugtemissionen og ikke lugtge-
nerne, dvs. lugtemissionen kan forøges i et staldafsnit, hvis lugtemissionen samti-
dig reduceres med mindst det samme i staldafsnit, der ligger tættere på byzone,
boliger m.v. Dermed vil lugtgenerne reelt blive mindre for de omboende.
Herudover kan emissionen forøges i staldafsnit, hvor afstanden til byzone, boliger
m.v., er mindst det dobbelte af den ukorrigerede geneafstand beregnet på bag-
grund af alle staldafsnit på husdyrbruget, jf. udkastets § 33, stk. 1, nr. 2, litra b. Det
er herved muligt at udvide i staldafsnit, der ligger langt fra omboende, og hvor en
øget lugtemission derfor ikke vil have betydning for disse, uden at der er krav om
reduktion i andre staldafsnit. Kravet om mindst 200 pct. af den ukorrigerede ge-
neafstand svarer til kravet i anmeldeordningen for skift mellem dyretyper m.v., jf.
11
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
udkastets § 19, stk. 5, nr. 2. Hvad der nærmere forstås ved ukorrigeret geneafstand
fremgår af bekendtgørelsens bilag 3, pkt. B, herunder at den skal beregnes efter
både FMK-modellen og Miljøstyrelsens Lugtmodel. Den ukorrigerede geneafstand
skal således være mindst 200 pct. efter begge modeller, for at lugtemissionen kan
forøges i et staldafsnit i disse tilfælde.
Medfører en ansøgning forøgelse af lugtemissionen på anden måde end de to
nævnte, er det ikke muligt for kommunen at dispensere.
Sammenfattende er udgangspunktet fortsat, at beskyttelsesniveauet for lugt skal
overholdes. Med de foreslåede justeringer af 50 pct-reglen vil der som hidtil kun
være tale om en begrænset fravigelsesmulighed, som i alle tilfælde forudsætter, at
afstanden til byzone, boliger m.v. er mindst halvdelen af geneafstanden. Hensyne-
ne bag fravigelsesmuligheden er, at der er tale om eksisterende lovlig drift, og at
det kan være hensigtsmæssigt for såvel husdyrbrug som for naboer, at der i et vist
omfang kan foretages udvidelser og ændringer af eksisterende husdyrbrug, som
nedbringer
eller i hvert fald ikke forøger
lugtgenerne. De foreslåede justeringer
skal ses i det lys, idet bestemmelsen overordnet set er udformet sådan, at lugte-
missionen fra et staldafsnit kun kan øges, hvis lugtgenerne for naboer m.v. de facto
formindskes.
Stk. 2 er justeret på baggrund af de foretagne ændringer af stk. 1. Ved beregningen
af, om der sker en forøgelse eller en reduktion af lugtemissionen i de enkelte stald-
afsnit skal, nudrift og ansøgt drift som hidtil beregnes ud fra de emissionsfaktorer,
der er gældende på afgørelsestidspunktet.
1.10.3 Tilretning af § 19, stk. 5, nr. 2
Af hensyn til ensartethed i formuleringerne i bekendtgørelsen foreslås det i øvrigt,
at den gældende bekendtgørelses § 18, stk. 5, nr. 2 (udkastets § 19, stk. 5, nr. 2,)
om anmeldelse af skift i dyretype m.v., formuleres på samme måde som den lig-
nende bestemmelse i udkastets § 33, stk. 1, nr. 2, litra b. Ændringen af er af sprog-
lig karakter og indebærer ikke indholdsmæssige ændringer.
1.11 Ændring af emissionsfaktorer og BAT-krav
Aarhus Universitet (AU), SEGES og Teknologisk Institut har gennemført målinger
i otte kvægstalde med henblik på at fastlægge ammoniakemissioner for kvægstalde
samt dokumentere miljøeffekten af spalteskrabere, der er den mest udbredte am-
moniakreducerende miljøteknologi til kvægstalde.
Målingerne har vist, at staldsystemet
”Sengestald, fast drænet gulv med skraber og
ajleafløb”
har en højere ammoniakemission end hidtil antaget, mens det mere
udbredte
staldsystem ”Sengestalde med spalter (kanal, bagskyl eller ringkanal)”
(hidtil kaldet ”referencestalden”)
har en lavere ammoniakemission. Derudover
kunne der ikke dokumenteres en ammoniakreducerende effekt ved anvendelse af
spalteskraber på spaltegulve, som hidtil antaget. Resultaterne er publiceret i DCA
rapport no. 110
”Ammonia
emission from Danish cubicle barns for dairy cows.
Effect of floor type and manure scraping”.
12
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1906689_0013.png
Tilvejebringelse af denne nye viden har betydet, at spalteskraber er blevet fjernet
fra Miljøstyrelsens teknologiliste.
Herudover betyder den nye viden, at emissionsgrænseværdierne (BAT krav) i hus-
dyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3, tabel 4 og 5 skal opdateres.
Miljøstyrelsen har fået udarbejdet en faglig udredning fra Institut for Ingeniørvi-
denskab ved Aarhus Universitet til fastsættelse af ammoniakemissionsfaktorer og
BAT-krav for kvægstalde med henblik på implementering af den nye viden i hus-
dyrgodkendelsesbekendtgørelsen,
”Faglig vurdering af BAT-krav
til sengestalde
efter fremkomst af ny viden” fra 26. januar 2018.
1.11.1 Forslag til nye emissionsfaktorer, bilag 3, tabel 1
Emissionsfaktorer for kvæg opdateres på baggrund af nyeste viden om lavere
emissioner fra ”sengestalde med spalter (kanal, bagskyl eller ringkanal)” og højere
emission fra ”sengestalde med fast drænet gulv med skraber og ajleafløb”.
Endvidere fastsættes
emissionsfaktorerne fra ”sengestalde med spalter (kanal,
linespil)” til samme som for ”sengestalde med spalter (kanal, bagskyl eller ringka-
nal)”, da der ikke er fagligt belæg for at differentiere mellem de to staldsystemer.
Emissionsfaktorer for dybstrøelsesstalde justeres tillige som følge af den nye vi-
den.
Emissionsfaktoren for ”Får og geder. Dybstrøelse” justeres af praktiske årsager, så
den fortsat følger ” Malkekøer, kvier og stude. Dybstrøelse”.
Tabel 1: Emissionsfaktorer for kvægstalde angivet i kg NH
3
-N pr. m
2
produktionsareal
pr. år
Dyretype og staldsystem
Malkekøer. Bindestald med grebning
Malkekøer. Bindestald med riste
Malkekøer, kvier og stude. Sengestald med fast gulv
Malkekøer, kvier og stude. Sengestald med spalter (kanal,
linespil)
Malkekøer, kvier og stude. Sengestald med spalter (kanal,
bagskyl eller ringkanal)
Malkekøer, kvier og stude. Fast drænet gulv med skraber
og ajleafløb
Malkekøer, kvier og stude. Dybstrøelse
Kvier, stude, ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Binde-
stald med grebning
Kvier, stude, ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Binde-
stald med riste
Kalve (under 6 mdr.). Dybstrøelse
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Sengestald med fast
gulv
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Sengestald med
spalter (kanal, linespil)
Gældende Kommende
1,99
1,19
1,68
1,0
1,34
0,67
0,88
1,42
0,87
0,88
1,4
0,84
uændret
uændret
uændret
1,16
1,16
0,89
0,84
uændret
uændret
0,84
uændret
0,91
Relativ
ændring
0%
0%
0%
+16 %
-13 %
+33 %
-5 %
0%
0%
-5 %
0%
+8 %
13
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1906689_0014.png
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Sengestald med
spalter (kanal, bagskyl eller ringkanal)
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Spaltegulvbokse
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Fast drænet gulv
med skraber og ajleafløb
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Dybstrøelse
Får og geder. Dybstrøelse
1,12
1,12
0,56
0,66
0,88
0,91
0,91
0,70
0,67
0,84
-19 %
-19 %
+25 %
+1,5 %
-5 %
1.11.2 Forslag til BAT-krav til nye og renoverede stalde
Det nuværende BAT-krav ligger på 0,67 kg NH
3
-N/m
2
/år. Landmanden har, indtil
spalteskraber som en effektiv miljøteknologi blev fjernet fra Miljøstyrelsens tekno-
logiliste, kunnet vælge mellem tre staldtyper for at opfylde dette krav, hvor to af
staldtyperne skulle suppleres med spalteskraber eller gylleforsuring for at kunne
overholde kravene.
AU foreslår i notatet, at BAT-kravet fremover sættes til 0,89 kg NH
3
-N/m
2
/år, dvs.
svarende til den nu dokumenterede emission fra d stalden
”Sengestalde med fast
drænet gulv, ajleafløb og skraber”. AU vurderer på baggrund af tidligere BAT-
udredninger fra 2010 samt den nye viden om ammoniakreducerende effekt fra
lavemissionsgulve, at denne staldtype fortsat vil kunne ligge til grund for fastsæt-
telse af BAT-kravet. AU har vurderet, at udgiften pr. kg reduceret N vil være ca. 20
kr., hvilket er under 100 kr. pr. kg. N, som var grænsen for fastsættelse af BAT i
2010.
En fastsættelse af BAT-kravet til 0,89 kg NH
3
-N/m
2
/år er en videreførelse af det
eksisterende BAT-niveau justeret på baggrund af ny viden. Denne løsning vil give
mulighed for valg mellem to staldtyper:
1. Sengestalde med fast drænet gulv, ajleafløb og skraber og
2. Sengestalde med spaltegulv (kanal, bagskyl eller ringkanal) med gylleforsuring
som virkemiddel.
Et BAT-krav på 0,89 kg NH
3
-N/m
2
/år vil således betyde, at staldtypen sengestalde
med spaltegulv (kanal, linespil), som siden opdateringen af Miljøstyrelsens tekno-
logiliste i februar 2018 ikke har kunnet opfylde det eksisterende BAT-krav, fortsat
ikke kan anvendes ved nybyggerier.
Forslaget til BAT-kravets fastsættelse skal bl.a. ses i lyset af miljøkonsekvenserne
ved et mere lempeligt BAT-krav, der ville muliggøre valg af alle tre staldtyper uden
brug af miljøteknologi. Desuden er der lagt vægt på en vurdering af, at BAT-kravet
på 0,89 kg NH
3
-N/m
2
/år giver mulighed for at vælge løsninger, der ikke er for-
bundet med økonomiske konsekvenser for den enkelte landmand.
Der sættes et arbejde i gang nu, som skal komme med forslag til opdatering af de
eksisterende BAT-standardvilkår (BAT-krav) for alle dyretyper. De fastsætter hvil-
ke emissionsgrænseværdier, der er rimelige at fastsætte ud fra de tilgængelige
ammoniakemissionsreducerende teknologiers pris og effekt. De nuværende BAT-
standardvilkår er fra 2010, og opdateringen forventes at omfatte en gennemgang
14
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
af mulige nye teknologier, evt. ny viden om miljøeffekt, driftsstabilitet, teknik og
økonomi med henblik på evt. justering.
Erhvervet har peget på, at der kan være problemer for en del af kvægerhvervet i at
anvende de to tilbageværende muligheder for valg af staldtype på grund af drifts-
mæssige problemstillinger, og at der dermed ikke er tilgængelige teknologier til
rådighed for alle i erhvervet. Problemstillingen om mulige driftsmæssige udfor-
dringer ved kvæggulve generelt forventes derfor, at indgå i dette arbejde.
Det er planen, at arbejdet igangsættes nu med henblik på afslutning i 2019. På
baggrund af arbejdet forventes det, at der skal gennemføres en opdatering og æn-
dring af BAT-krav for en eller flere dyretyper i husdyrgodkendelsesbekendtgørel-
sen.
1.11.3 Forslag til ændringer vedr. BAT-Krav (bilag 3 tekstdel)
I bilag 3, afsnit 2.1.1 Nye staldafsnit, afsnit 4, foreslås det at slette sætningen
”For
økologiske malkekøer, kvier og stude i sengestalde er den maksimale NH
3
-N-
emission pr. m
2
pr. år ved anvendelse af BAT det samme som for eksisterende
staldafsnit, jf. tabel 5.”. Kravet var fastsat under antagelse
af, at spalteskraber hav-
de en effekt på ammoniakemissionen.
Da spalteskraberen ikke længere er et dokumenteret virkemiddel, er det ikke mu-
ligt at overholde de særlige BAT-krav for sengestalde til økologiske malkekøer,
kvier og stue med eksisterende teknologier. BAT for disse økologiske produktioner
sættes derfor lig emissionsfaktoren for den pågældende dyretype og staldsystem,
der fremgår af tabel 1.
1.11.4 Forslag til nye emissionsgrænseværdier (BAT-krav) for nye
kvægstalde, bilag 3, tabel 4
Forslag til opdatering af BAT-krav for kvæg i nye og renoverede kvægstalde på
baggrund af ny viden emissioner fra kvægstalde og miljøeffekt af spalteskraber
(bortfald af spalteskraber fra Miljøstyrelsens Teknologiliste).
15
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1906689_0016.png
Tabel 4: Emissionsgrænseværdier (BAT-krav) for nye kvægstalde angivet i kg NH
3
-N pr.
m
2
produktionsareal pr. år
Dyretype og staldsystem
Malkekøer. Bindestald med grebning
Malkekøer. Bindestald med riste
Malkekøer, kvier og stude. Sengestald med fast gulv
Malkekøer, kvier og stude. Sengestald med spalter (kanal,
linespil)
Malkekøer, kvier og stude. Sengestald med spalter (kanal,
bagskyl eller ringkanal)
Malkekøer, kvier og stude. Fast drænet gulv med skraber
og ajleafløb
Malkekøer, kvier og stude. Dybstrøelse
Kvier, stude, ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Binde-
stald med grebning
Kvier, stude, ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Binde-
stald med riste
Kalve (under 6 mdr.). Dybstrøelse
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Sengestald med fast
gulv
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Sengestald med
spalter (kanal, linespil)
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Sengestald med
spalter (kanal, bagskyl eller ringkanal)
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Spaltegulvbokse
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Fast drænet gulv
med skraber og ajleafløb
Ammekøer, slagtekalve (over 6 mdr.). Dybstrøelse
Får og geder. Dybstrøelse
Gældende Kommende
0,67
0,67
0,67
0,67
0,67
0,67
0,88
0,67
0,67
0,88
0,67
0,67
0,67
0,67
0,67
0,66
0,88
0,89
0,89
0,89
0,89
0,89
0,89
0,84
0,89
0,89
0,84
0,89
0,89
0,89
0,89
0,89
0,67
0,84*
Relativ
ændring
+33 %
+33 %
+33 %
+33 %
+33 %
+33 %
-5 %
+33 %
+33 %
-5 %
+33 %
+33 %
+33 %
+33 %
+33 %
+1,5 %
+33 %
*AU forholder sig ikke til får og geder i den faglige udredning. Hidtil har dyretypen
af praktiske hensyn haft samme BAT-krav
som ”Malkekøer, kvier og stude.
Dybstrøelse”.
1.11.5 Forslag til nye emissionsgrænseværdier (BAT-krav) for eksiste-
rende kvægstalde, bilag 3, tabel 5
BAT-Krav til malkekøer var fastsat under antagelse om, at spalteskraber havde
effekt på ammoniakemissionen. Da spalteskraberen ikke længere er et dokumen-
teret virkemiddel, har det, siden spalteskraberen blev taget af Miljøstyrelsens tek-
nologiliste, ikke været muligt at overholde de særlige BAT-krav for eksisterende
sengestalde til malkekøer, kvier og stue med eksisterende teknologier. BAT-krav
for disse produktioner i eksisterende stalde foreslås derfor fastsat lig emissionsfak-
toren for den pågældende dyretype og staldsystem, der fremgår af bilag 3, tabel 1.
16
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1906689_0017.png
Tabel 5: Emissionsgrænseværdier (BAT-krav) for eksisterende kvægstalde angivet i kg
NH
3
-N pr. m
2
produktionsareal pr. år
Gældende Kommen-
de
Malkekøer, kvier og stude. Sengestald med spalter (kanal,
0,67
1,16
linespil)
Malkekøer, kvier og stude. Sengestald med spalter (kanal,
1,0
1,16*
bagskyl eller ringkanal)
Malkekøer, kvier og stude. Fast drænet gulv med skraber
0,67
0,89
og ajleafløb
Dyretype og staldsystem
Relativ
ændring
+73 %
+16 %
+33 %
*Allerede fastsatte vilkår fra tidligere godkendelser om anvendelse af fx gylleforsu-
ring videreføres, jf. regler i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen, bilag 3, afsnit
2.1.2.
Bortfaldet af spalteskraber og de ændrede BAT-krav til eksisterende kvægstalde
betyder, at disse tre ”Dyretype og staldsystem” udgår af tabel 5 og BAT-kravet
sæt-
tes lig emissionsfaktorerne på linje med øvrige dyretyper og staldsystemer, hvor
der ikke er fastsat BAT-krav for eksisterende stalde.
1.12 Nye emissionsfaktorer for husdyrbrug med avlstyre
I bilag 3, pkt. A, tabel 1 og 4, og bilag 3, pkt. B, tabel 6, foreslås der tilføjet særskilte
emissionsfaktorer for ammoniak- og lugtemissioner for avlstyre, der har mindst 20
m
2
produktionsareal pr. dyr i gennemsnit på ethvert tidspunkt af året.
Avlstyre indgår i de officielle normtal, som anvendes i gødningsregnskaberne, hvor
det i Vejledningen om gødsknings- og harmoniregler for 2017/2018 er angivet i
note 4) og 5), hvorledes kvælstof- og fosforindholdet for avlstyre skal beregnes ud
fra normen for slagtekalve og derfor kan betragtes som en selvstændig kategori.
Der har også i mange år været en særskilt omregningsfaktor for dyreenheder for
avlstyre. I forhold til ammoniakberegningerne har den dog ikke fået en selvstæn-
dig norm i Husdyrgodkendelse.dk, og de skal derfor i dag angives som slagtekalve.
Den forudsætning om, at produktionsarealet kan udnyttes fuldt ud inden for ram-
merne af dyrevelfærdsreglerne, økologireglerne m.v., der ligger til grund for ek-
sempelvis emissionsfaktorerne for slagtekalve, gør sig imidlertid ikke gældende for
visse produktioner af avlstyre. I forbindelse med offentlig høring over de seneste
ændringer af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen blev der efterspurgt selvstændi-
ge emissionsfaktorer for produktioner af avlstyre (tyrestationer), hvor der typisk er
3-4 gange så meget plads pr. dyr som foreskrevet i dyrevelfærdsreglerne.
Miljø- og Fødevareministeriet har på den baggrund fået Aarhus Universitet til at
beregne emissioner fra sådanne produktionsarealer med avlstyre med henblik på
fastsættelse af selvstændige emissionsfaktorer i bekendtgørelsen. De foreslåede
emissionsfaktorer er i overensstemmelse med Aarhus Universitets beregning, som
er foretaget ud fra samme faglige tilgang som beregningen af de øvrige emissions-
faktorer i bekendtgørelsen og ud fra oplysninger om en konkret produktion af avls-
tyre, herunder en forudsætning om at avlstyrene i gennemsnit har mindst 20 m
2
pr. dyr.
17
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
1906689_0018.png
De tilfælde, hvor de foreslåede emissionsfaktorer i tabel 4 (ammoniak) og 6 (lugt)
kan anvendes, er i overensstemmelse hermed begrænset til produktioner, hvor der
på et konkret produktionsareal er avlstyre (dvs. tyre over 440 kg tung race eller
over 327 kg øvrige racer), som i gennemsnit har adgang mindst 20 m
2
produkti-
onsareal pr. dyr på ethvert tidspunkt af året. Faktoren i tabel 4 (BAT) er den sam-
me som i tabel 1. BAT-kravet svarer således til den beregnede emission, dvs. i
praksis er der ikke et krav om reduktion af ammoniakemission ved anvendelse af
BAT.
Det er således et krav, at der på produktionsarealet kun er avlstyre. Endvidere er
det et krav, at avlstyrene på ethvert tidspunkt i gennemsnit skal have mindst 20 m
2
tilgængeligt produktionsareal pr. dyr. Hvis der er tale om husdyrbrug med blandet
produktion og/eller produktion af tyre af lavere vægt eller på mindre plads end
angivet, kan emissionsfaktorerne for avlstyre ikke anvendes.
1.13 Justering af lugtberegning efter FMK-modellen
Der er sket en utilsigtet konverteringsfejl af FMK lugttal ved overgang til ny regu-
lering pr. 1. august 2017. Det foreslås derfor, at lugtemissionsfaktorerne i LE/m
2
/s
for søer i bilag 3, tabel 6, justeres på grundlag af beregninger gennemført af Aar-
hus Universitet, som anført herunder.
Tabel 6. Emissionsfaktorer for lugtemission i OU
E
pr. m
2
pr. s og LE pr. m
2
pr. s.
Lugtemission
LE/(m
2
/s)
eksisterende
3,9
3,9
11
11
11
6,6
6,6
6,6
6,6
Staldsystem og dyretype
Søer, diegivende. Kassestier, delvis spaltegulv
Søer, diegivende. Kassestier, fuldspaltegulv
Søer, golde og drægtige. Individuel opstaldning, delvis
spaltegulv
Søer, golde
spaltegulv
Søer, golde
gulv
Søer, golde
spaltegulv
Søer, golde
gulv
Søer, golde
Søer, golde
og drægtige. Individuel opstaldning, fuld-
og drægtige. Individuel opstaldning, fast
og drægtige. Løsgående, dybstrøelse +
OU
E
/(m
2
/ s)
16
22
12
12
12
7,1
LE/(m
2
/s)* nye
2,9
2,9
9,9
9,9
9,9
5,9
5,9
5,9
5,9
og drægtige. Løsgående, dybstrøelse + fast 7,1
og drægtige. Løsgående dybstrøelse
og drægtige. Løsgående, delvis spaltegulv
7,1
7,1
2
Miljøvurdering (SMV) af de planlagte ændringer
Miljø- og Fødevareministeriet gennemfører forud for udstedelsen af den ændrede
bekendtgørelse m.v. en screening af relevante ændringer. Der henvises til scree-
ningsafgørelsen med bilag, der er i offentlig høring samtidig med udkast til be-
kendtgørelsen, og som er tilgængelig på Høringsportalen.
18
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 503: Udkast til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse
3
Administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Et foreløbigt udkast til nærværende bekendtgørelse har været sendt i præhøring i
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER). TER vurderer, at bekendtgø-
relsesudkastet medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet på under 4
mio. kr. årligt.
4
Forholdet til EU-retten
4.1
Overholdelse af regeringens fem faste principper for implemen-
tering af EU-regulering
Udkastet til ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse bidrager til eller udgør dele af
gennemførelse af en række EU-direktiver, herunder habitatdirektivet, IE-
direktivet og NEC-direktivet.
Bekendtgørelsesudkastet har været forelagt sekretariatet for regeringens Imple-
menteringsudvalg, der har vurderet, at udkastet overholder regeringens fem prin-
cipper for implementering af EU-ret.
19