Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 495
Offentligt
1905924_0001.png
Europaudvalget og Miljø- og Fødevareudvalget
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
1. juni 2018
Kontaktperson:
Morten Knudsen
Lokalnr: 3695
EU-Kommissionen foreslår tiltag, som skal begrænse engangsplastpro-
dukter
Sammenfatning
Europa-Kommissionen foreslår ny EU-lovgivning, som skal re-
ducere det skadelige plastaffald, som mange steder dukker op
på de europæiske kyster. Forslaget er en opfølgning på Kom-
missionens plaststrategi fra tidligere i år. Kommissionen fore-
slår et egentligt forbud mod markedsføring af en række en-
gangsplastprodukter såsom sugerør og vatpinde. Hertil kom-
mer vedtagelsen af nationale reduktionsmål for andre produk-
ter samt udvidet producentansvar for en gruppe plastproduk-
ter.
I. Baggrund
70 pct. af alt havaffald i Europa består af engangsplastprodukter og efterladte
eller mistede fiskeredskaber. Det skal et nyt sæt EU-regler rette op på. EU-
Kommissionen foreslår bl.a. et forbud i hele EU mod en række af disse såsom
bestik, vatpinde, tallerkener og sugerør, hvor der ifølge Kommissionen eksi-
sterer lettilgængelige og økonomisk overkommelige alternativer. For en række
andre plastprodukter foreslår Kommissionen mindre indgribende tiltag såsom
forbrugsreduktionsmål for anvendelsen af plastikkopper og plastikbeholdere til
fødevarer, da Kommissionen vurderer, at de ikke er lige så lette at erstatte
med alternativer. Hertil kommer en række andre tiltag, der spænder fra ind-
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 495: Kopi af EU-note 29 om Kommissionens forslag om engangsplastprodukter
1905924_0002.png
samling af plastflasker til mærkning af hygiejneartikler og udvidet producent-
ansvar for en gruppe plastprodukter. Kommissionens nye forslag til direktiv
1
er en opfølgning på Kommissionens europæiske plaststrategi fra den 12. ja-
nuar i år, som skal bekæmpe unødvendigt og skadeligt plastaffald og bidrage
til omstillingen af EU til en cirkulær økonomi.
Tabel 1: Top ti for engangsplastprodukter fundet på de europæiske strande
Placering
Genstand
Samlet antal
1
Drikkeflasker, låg og hætter
24.541
2
Cigaretfiltre
21.854
3
Vatpinde
13.616
4
Chips- og slikposer
10.952
5
Hygiejneartikler
9.493
6
Plastikposer
6.410
7
Bestik, sugerør og rørepinde
4.769
8
Drikkebægre og -låg
3.232
9
Balloner og ballonpinde
2.706
10
Madbeholdere
herunder emballage
fra fastfood
2.602
1
Kom(2018)340 af 28. maj 2018. Forslaget har
retsgrundlag i EU’s miljøpolitik i TEUF art. 192,
stk. 1, hvilket betyder, at forslaget skal vedtages i fællesskab af Rådet og Europa-Parlamentet
efter den almindelige lovgivningsprocedure. Medlemsstaterne kan desuden opretholde eller
indføre strengere beskyttelsesforanstaltninger på nationalt plan, som er forenelige med EU-
traktaterne. Forslaget udkom i en dansk sprogversion den 30. maj 2018.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 495: Kopi af EU-note 29 om Kommissionens forslag om engangsplastprodukter
1905924_0003.png
Kilde: Europa-Kommissionen konsekvensanalyse til Kom(2018)0340.
II. Hvad foreslår Kommissionen?
De ovenfor nævnte ti produkter udgør 86 pct. af alle de engangsplastproduk-
ter, som findes på de europæiske strande. De udgør samtidig 43 pct. af alt
fundet havaffald på strandene. Kommissionen foreslår derfor, at EU og lan-
dene sætter særligt ind i forhold til at reducere affaldsmængderne fra netop
disse produkter. Den forslår dog forskellige typer af tiltag over for de enkelte
produkter bl.a. afhængigt af, om det er muligt at købe dem i andre materialer
end plastik til rimelige priser.
Kommissionen foreslår følgende tiltag, som den vurderer vil kunne reducere
mængden af havaffald betydeligt:
1. Forbud mod markedsføring af engangsplastikprodukter, hvor der eksi-
sterer let tilgængelige alternativer
2. Generelle reduktionsmål for andre engangsplastikprodukter såsom
drikkebægre og fødevarebeholdere, hvor der enten ikke eksisterer let
tilgængelige alternativer, eller hvor de økonomiske omkostninger er
for høje.
3. Krav om indsamling af engangsflasker til drikkevarer enten gennem
pantordning eller fastsættelse af mål for særskilt indsamling af disse.
Hertil kommer krav om produktudformning, så plastiklåg er fastgjort til
drikkeflasker
4. Krav om mærkning af visse typer produkter om hensigtsmæssig bort-
skaffelse af affaldet
5. Udvidet producentansvar for producenter af engangsplastikprodukter
herunder producenter af fiskeriredskaber, der indeholder plast, så
de afholder omkostningerne ved indsamling af disse
Forbud mod vatpinde, sugerør, m.v.
Kommissionen foreslår som sagt helt at forbyde markedsføring af en række af
de engangsplastprodukter, som hyppigst findes på de europæiske strande.
Det drejer sig ifølge Kommissionen om produkter som vatpinde(3)
2
, bestik(7),
tallerkener(7), sugerør(7), rørepinde til drikkevarer(7) og pinde til balloner(9),
som Kommissionen vurderer kan købes i andre materialer uden, at dette vil
føre til alt for store økonomiske eller miljømæssige omkostninger.
Reduktionsmål for fødevareemballage og drikkebægre
2
Tallene i parentes efter produkttyperne henviser til produktets toptiplacering på de europæiske
strande gengivet i tabel 1.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 495: Kopi af EU-note 29 om Kommissionens forslag om engangsplastprodukter
1905924_0004.png
For en række andre engangsplastprodukter foreslår Kommissionen mindre
indgribende foranstaltninger. Det gælder f.eks. for fødevareemballage(10) og
drikkebægre(8), hvor Kommissionen lægger op til vedtagelsen af nationale re-
duktionsmål. Kommissionen foreslår dog ikke specifikke reduktionsmål for
hvert enkelt produkt, men pålægger i stedet EU-landene at vedtage foranstalt-
ninger, der kan føre til
en betydelig reduktion
i forbruget af disse senest 6 år
efter direktivets gennemførelse. Det overlades til EU-landene selv at sikre, at
der sker en sådan
betydelig reduktion.
Kommissionen foreslår dog, at EU-lan-
dene kan benytte sig af økonomiske incitamenter ved kun at udlevere de på-
gældende engangsplastprodukter til forbrugeren mod betaling, eller ved at
sørge for, at genanvendelige alternativer stilles til rådighed for forbrugerne på
salgsstederne.
Kommissionen foreslår, at den nærmere metode til beregning og verifikation
af, hvad kravet om
en betydelig reduktion
betyder, skal vedtages af Kommis-
sionen i en gennemførelsesretsakt efter høring af en komité af nationale em-
bedsmænd
3
.
Indsamling af engangsflasker og skruelåg
Engangsflasker(1) er ifølge Kommissionen den hyppigst forekommende type
engangsplastprodukt fundet i miljøet. Kommissionen foreslår to typer af tiltag
over for engangsflaskerne.
For det første skal EU-landene senest i 2025 sikre, at der sker en særskilt ind-
samling af 90 pct. af alle engangsdrikkeflasker. For at nå det mål kan EU-lan-
dene ifølge Kommissionens forslag enten indføre en pantordning eller fast-
sætte mål for særskilt indsamling af disse.
For det andet foreslår Kommissionen, at engangsdrikkeflasker kun må mar-
kedsføres i EU, hvis deres hætter eller skruelåg fastgøres til flasken, så de
ikke smides i naturen. Kommissionen opfordrer den europæiske standardise-
ringsorganisation CEN til at udvikle harmoniserede standarder for dette pro-
duktkrav.
Mærkning af hygiejneartikler
Det skal ske gennem en såkaldt undersøgelsesprocedure, som er fastlagt i artikel 5 i forordning
182/2011, som fastsætter to forskellige komiteprocedurer for, hvordan medlemsstaterne kontrol-
lerer Kommissionens udøvelse af sine gennemførelsesbeføjelser: 1) en undersøgelsesprocedure
og en rådgivningsprocedure. Undersøgelsesproceduren anvendes typisk til gennemførelsesrets-
akter, som ligger inden for den fælles landbrugspolitik, handelspolitikken, miljø, sikkerhed eller
beskyttelse af menneskers, dyrs eller planters sundhed. Undersøgelsesproceduren er den stær-
keste af de to komitéprocedurer set fra medlemsstaternes synsvinkel. Hvis Kommissionen skal
kunne udstede en gennemførelsesretsakt under denne procedure, må den ikke have et kvalifice-
ret flertal imod sig. Undersøgelsesproceduren giver med andre ord komiteen mulighed for at blo-
kere Kommissionens forslag.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 495: Kopi af EU-note 29 om Kommissionens forslag om engangsplastprodukter
1905924_0005.png
For så vidt angår engangsplastprodukter som hygiejneartikler(5) og ballo-
ner(9), foreslår Kommissionen en mærkningsordning. Producenterne skal her
bl.a. oplyse forbrugerne om, hvad der er findes af hensigtsmæssige bortskaf-
felsesmuligheder for disse produkter, hvilke miljøbelastninger der er forbundet
ved affaldet, og hvad der er plastindholdet i produktet.
De nærmere regler om mærkningen af disse plastprodukter skal ifølge forsla-
get fastsættes af Kommissionen selv gennem en gennemførelsesretsakt ved-
taget efter en komiteprocedure
4
.
Udvidet producentansvar
Endelig foreslår Kommissionen, at EU-landene indfører et udvidet producent-
ansvar for at dække de omkostninger, der er forbundet med forebyggelse og
oprydning af affaldet fra en lang række engangsplastprodukter. Det drejer sig
bl.a. om oprydning af cigaretfiltre(2), drikkeflasker(1), chipsposer(4), vådservi-
etter, hygiejnebind(5), drikkekopper(8), madbeholdere(10) og balloner(9).
Hertil kommer, at EU-landene skal udarbejde ordninger for udvidet produktan-
svar for udtjente og opfiskede fiskeriredskaber, som ifølge Kommissionen
alene udgør 27 pct. af alle de havaffaldsgenstande, som findes på de euro-
pæiske strande.
III. Hvad sker der nu?
Kommissionens forslag skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter
EU’s almindelige lovgivningsprocedure. Det betyder, at de to lovgivere skal
blive enige om en fælles tekst. Kommissionens mål er at få vedtaget forslaget
inden det kommende valg til Europa-Parlamentet i maj 2019.
Behandlingen er endnu ikke indledt i de to EU-institutioner. Men flere af Eu-
ropa-Parlamentets politiske grupper tog godt imod Kommissionens forslag på
dag 1. Ifølge nyhedsbrevet
Agence Europe
5
, roste den liberale gruppes
(ALDE) kommende ordfører på sagen, belgieren Frédérique Ries, Kommissio-
nen for at foreslå en bred og ambitiøs politik til beskyttelse af miljøet og ocea-
nerne. Den socialdemokratiske gruppe (S&D) kaldte forslaget en grundlæg-
gende søjle i EU’s bestræbelser på at reducere affaldsmængderne og udvikle
en cirkulær økonomi i EU, men efterlyste klare reduktionsmål for specifikke
engangsplastikprodukter. Den grønne gruppe (Greens/EFA) udtrykte ønske
om at se nærmere på, hvad plastikprodukterne indeholder med henblik på at
kunne forbyde farlige kemiske substanser.
Det vil ske efter den såkaldte undersøgelsesprocedure, som er beskrevet nærmere i fodnote nr.
3.
5
Se Agence Europe fra den 30. maj 2018.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 495: Kopi af EU-note 29 om Kommissionens forslag om engangsplastprodukter
1905924_0006.png
Den europæiske plastikindustri, EuroPlast, erklærede sig som tilhænger af de
overordnede mål med forslaget, men mente ikke, at et forbud mod bestemte
plastikprodukter er en løsning, som vil skabe de nødvendige strukturelle
forandringer, som er påkrævet for at opbygge en bæredygtig og effektiv
økonomi.
Endelig har EU-landenes nationale parlamenter frem til den 25. juli til at
vurdere, om forslaget er i overensstemmelse med EU’s nærhedsprincip.
Bilag I:
Tabel over foreslåede tiltag i Kommissionens forslag
Reduk-
tion af
forbrug
Restrikti-
oner på
markeds-
føring
Krav til
produkt-
design
Mærk-
ningskrav
Udvidet
produ-
centan-
svar
Mål for
særskilt
indsam-
ling
Oplys-
ningstil-
tag
Fødevarebehol-
dere
Drikkebægre
Vatpinde
Bestik, tallerke-
ner, rørepinde
og sugerør
Ballonpinde
Balloner
Indpakningspo-
ser og folier
Drikkevarerbe-
holdere samt
hætter og låg
Drikkeflasker
Filtre til tobaks-
varer
Vådservietter
Hygiejnebind
Letvægtsplast-
bæreposer
Fiskeredskaber
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter Fol-
ketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herunder
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 495: Kopi af EU-note 29 om Kommissionens forslag om engangsplastprodukter
1905924_0007.png
lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at yde
upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Folketin-
gets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.