Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 482
Offentligt
1902359_0001.png
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
FOTO
RAMBØLL
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0002.png
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
er udgivet af
SEGES
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
Agro Food Park 15
8200 Aarhus N
8740 5000
seges.dk
Frank Bondgaard
Irene Asta Wiborg
Charlotte Kjærgaard
Simon Rosendahl Bjorholm
Flemming Gertz
Michael Højholdt
Foto:
Rambøll
Danapix
Mads Fjeldsø Christensen
Frank Bondgaard
Landbrugsstyrelsen
Design og layout: Marianne Kalriis
December 2017
SIDE
4
8
10
14
18
INDHOLD
Vådområdeprojekter og incitament for lodsejere
Vådområder har en god og sikker effekt på miljø og natur
Jordfordeling i vådområdeprojekter – fordele, ulemper og muligheder
Økonomi i at lægge jord til et vådområde
Kontakt
2
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0003.png
FAKTAARK OM
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
Med dette katalog får du som lodsejer indblik i flere helt afgørende aspekter af
vådområder, såsom jordfordeling, økonomi og effekt. Ud fra denne viden kan du tage
stilling til om det er noget for dig. At gennemføre et vådområdeprojekt kan tage 2-6
år.
Læs de fire faktaark, og du er godt klædt på:
VÅDOMRÅDEPROJEKTER OG INCITAMENT FOR LODSEJERE
VÅDOMRÅDER HAR EN GOD OG SIKKER EFFEKT PÅ MILJØ OG NATUR
JORDFORDELING I VÅDOMRÅDEPROJEKTER
FORDELE, ULEMPER OG MULIGHEDER
ØKONOMI I AT LÆGGE JORD TIL ET VÅDOMRÅDE
Det er vigtigt, at du indgår i et vådområdeprojekt med et åbent sind, og at du er ind-
stillet på at finde de rigtige løsninger i et konstruktivt samarbejde med mange aktører.
Husk, at alt er baseret på frivillighed.
Du kan finde mere information om vådområdeprojekter på
www.vådområder.dk
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0004.png
MAR 2017
FOTO:
MADS FJELDSØ CHRISTENSEN
Vådområde ved Ørum by.
Faktaark
VÅDOMRÅDEPROJEKTER OG
INCITAMENT
FOR LODSEJERE
Her kan du læse om erfaringer og gode råd fra fire lodsejere, som har
været med i vådområdeprojekterne ved Hundsø og Jordbro Å, og
som i den forbindelse har deltaget i jordfordeling.
Så er det nu I skal slå til kære produktionslandmænd
- det kan kun gå for langsomt!
/Poul Roesen
Det er nu I som lodsejere skal melde jer på banen, hvis I står med
marginale lavbundsarealer og I gerne vil have indflydelse på
udviklingen. Der skal findes ca. 13.900 ha* arealer til vådområder
og der er således både penge og politisk fokus på denne proces.
Arealerne skal findes i samarbejde mellem kommune og land-
brugsorganisationerne. Staten har også en deadline for hvornår
vådområderne skal være gennemført.
____________________________________________________________
* Der skal i perioden 2016-2021 reduceres i kvælstofudledningen med ca.
1.250 ton til de indre farvande via kvælstofvådområder. Hvis der fjernes
90 kg N/ha, svarer det til, at der skal bruges ca. 13.900 ha vådområder.
LODSEJERNE
Poul Roesen
Karen Marie Jørgensen
Vær med, få indflydelse – og få noget for jorden
Der indgår ofte jordfordeling i større vådområdeprojekter med man-
ge lodsejere. Deltagelse i vådområdeprojekter kan derfor give dig
mulighed for at få del i en mere dyrkningssikker jord eller forbedre
økonomien på lavbundsarealer, hvor jorden er sunket og blevet
vandlidende.
Gert Vestergaard
Frank Jessen
4
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0005.png
FOTO:
MADS FJELDSØ CHRISTENSEN
Poul Roesen, Mors.
LODSEJERNE OM FORDELENE
• Jorden er nu samlet omkring ejendommen - det var den ikke før.
• Afhændet den trælse jord. De dårlige arealer høstede man til
sidst, for man vidste aldrig, om man fik mejetærskeren med hjem
igen.
• Harmoniareal er opretholdt, men er mere dyrkningssikker, fordi
det er høj jord / agerjord.
• Dem, der gerne ville have mere jord, fik jord. De, som ønskede at
komme af med jord, gjorde det.
• Fredede og beskyttede diger er nu i de nye skel - de er dermed
bedre bevaret og ligger ikke i ”vejen”.
• Flere mark- og matrikelskel er blevet fjernet, så man har fået
større og mere rationelle marker, der passer bedre ind i driften.
• God samvittighed, fordi kvælstofbelastningen bliver nedsat - alle
drænene løber ned i vådområdet.
• Gården har fået større herlighedsværdi.
• Forbedrede jagtmuligheder pga. den nye sø – nemmere ved at
leje jagten ud, dermed ekstra indtægt.
• Gården har fået jorden samlet omkring ejendommen og dermed
bedre arrondering.
• Vådområdeprojektet har løftet værdien af hele området.
Natur- og jagtmuligheder
Det, der har drevet os, er naturen, og at vi får et skønt og attraktivt
område. Vi bruger arealerne næsten hver dag. Vådområdeprojek-
tet har skabt bedre muligheder for natur- og jagtoplevelser, hvilket
er medvirkende til, dels at tiltrække nye tilflyttere, men også at
gøre vores bedrift mere attraktiv i forhold til et evt. salg på sigt.
Ejendomsværdien stiger nemlig på de ejendomme (hobbyland-
brug), som er beliggende nær naturgenopretnings- og vådområde-
projekter.
/Karen Marie Jørgensen
Optimeret markdrift
Arealerne blev mere og mere besværlige at dyrke og gennem
jordfordelingen slap jeg af med den dårlige sumpede jord. Jeg fik
lagt arealerne sammen, fik mere dyrkningssikker jord og opnåede
en mere rationel drift. Jeg kan nu komme til alle arealer uden
problemer.
/Gert Vestergaard
Tid til at omlægge konventionelle arealer til økologiske
Jeg var lidt forbeholden i starten, fordi jeg var i tvivl om en række
krav i forhold til min økologiske kvægproduktion herunder om tid
til at omlægge jord fra konventionel til økologisk, kunne tilgodeses
i projektet. Jordfordeleren var med til at klarlægge problematikker-
ne og fik tingene sat på plads, så der overhovedet ikke var nogen
problemer i det.
/Frank Jessen
Ved jordfordeling i forbindelse med vådområdeprojekter har man
også mulighed for, hvis man planlægger langsigtet, at forberede sin
jord til økologisk drift, altså at få nok jord det rigtige sted, selvom
man ikke pt. har planer om at omlægge.
LODSEJERNE OM ULEMPERNE
Det kan være følelsesmæssigt svært at afgive jord, som familien
har ejet, drænet og dyrket gennem generationer.
Finansieringen i jordfordelingen kan være en udfordring, hvis
en jordfordelingsløsning ikke kan holde lodsejeren økonomisk
neutral.
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0006.png
HVORFOR ER DET VIGTIGT NU?
Inden udgangen af vandområdeplanernes anden planperio-
de i 2021 skal der gennemføres kollektive kvælstofindsatser
for i alt ca. 2.500 ton N. Vådområder alene skal fjerne 1.250
ton. Derfor er det meget vigtigt, at der bliver etableret så
mange miljøindsatser som muligt i Danmark i de kommen-
de år. Af mulige virkemidler kan nævnes minivådområder,
skovrejsning, vådområder og lavbundsprojekter.
I projektet ved Jordbro Å blev det besluttet at det resterende beløb
i pumpelaugets kasse skulle helliges rekreative tiltag som stier og
opholdsarealer med bordbænkesæt, som kommunen skulle stå
for. Man kan sige, at lodsejere har bidraget til at understøtte de
rekreative formål fra start.
/Karen Marie Jørgensen
AFSØG MULIGHEDERNE – DET ER JO FRIVILLIGT, OM
MAN ØNSKER AT VÆRE MED – MAN KAN ALTID SIGE NEJ
Se muligheder og stil krav
Det er vigtigt at være åbne overfor nye muligheder og samtidig stille
krav og have fat i styrepinden i vådområdeprocessen, så den bliver
så positiv som muligt for alle parter. Det kræver man er aktiv og
er med til at stille betingelser, som skal opfyldes i forbindelse med
projektet.
Processen er i gode hænder
Jordfordelingsplanlæggerne har stor erfaring med jordfordelings-
processer og er medvirkende til at få tingene til at ske. De er gode
til at lytte, så bekymringer, spørgsmål og ønsker bliver synliggjort,
respekteret og håndteret. Alle fik deres ønsker om jord opfyldt. På
samme tid har de stor erfaring med til at tilrettelægge processen,
afholde og styre møder, så lodsejerne kan føle sig trygge og i gode
hænder.
/Gert Vestergaard
Jordfordeleren brændte for projektet og gik 100 % ind i processen.
Han fik belyst de barrierer, der var, og fik dem løst. Da han kom ind
i projektet, ændrede det sig for mig. Jeg blev mere tryg ved proces-
sen og overbevist om, at projektet godt kunne lade sig gøre og ville
komme til at se ud som jordfordeleren beskrev.
/Frank Jessen
Projektlederen var god til fra start at inddrage forskellige interesse-
organisationer fx Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks
Sportsfiskerforbund, så de bliver hørt, var med i processen og
eventuelle uoverensstemmelser blev afklaret.
/Karen Marie Jørgensen.
PROCESSEN – ANBEFALINGER OG
OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
Vær på forkant
Gå i gang i god tid. Det er vigtigt, at der er god tid til at gøde
jorden og få snakket sammen om alle muligheder og løsninger. Få
alle lodsejere med fra start, så man opnår et fælles mål og dermed
mulighed for at få indflydelse og opnå de fordele, man ønsker.
/Gert Vestergaard
Det er utrolig vigtigt, at man som lodsejer går ind i vådområdepro-
jektet fra starten, så man er med til at påvirke det derhen, hvor
man selv kan se nogle fordele ved at være med. Det er den beløn-
ning, man skulle have for at deltage. Man skulle jo gerne selv have
noget ud af det her. Derfor er det vigtigt, at man træder i karakter
og er med helt fra starten, og man er med rundt om det bord, hvor
beslutningerne bliver truffet.
/
Poul Roesen
Sammenhængende stisystem binder nu to sogne sammen
I processen kan man vejre stemningen hos alle lodsejere fra start.
Det er nemmere at tænke relevante emner ind fra starten, i stedet
for at komme med gode idéer efter af jordfordelingen er gennem-
ført.
6
FOTO:
MADS FJELDSØ CHRISTENSEN
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0007.png
Vådområdeprojekt ved Odder.
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
FOTO:
FRANK BONDGAARD
7
www.vådområder.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0008.png
FOTO:
RAMBØLL
Odense Å efter restaurering.
MAR 2017
Faktaark
VÅDOMRÅDER
HAR EN GOD OG SIKKER
EFFEKT PÅ MILJØ OG NATUR
Siden Vandmiljøplan II blev vedtaget i 1998, er der gennemført 182
vådområdeprojekter rundt om i Danmark.
Inden udgangen af vandområdeplanernes anden planperiode i 2021
skal der gennemføres kollektive kvælstofindsatser for i alt ca. 2.500
ton N. Vådområder alene skal fjerne 1.250 ton. Derfor er det meget
vigtigt, at der bliver etableret så mange miljøindsatser som muligt
i Danmark i de kommende år. Af mulige virkemidler kan nævnes
minivådområder, skovrejsning, vådområder og lavbundsprojekter.
I de områder, hvor der etableres vådområder, mindskes transporten
af næringsstoffer til søer og kystvande på flere forskellige måder ved:
at nitrat i drænvandet ved denitrifikation omdannes til luftfor-
migt kvælstof
at lerpartikler, som indeholder fosfor aflejres på græsarealer
at arealer ekstensiveres
Gedebækken på Fyn er et godt eksempel på, hvor hurtigt et våd-
områdeprojekt virker. Her er der foretaget målinger før og efter, at
vådområdeprojektet blev etableret.
Grafen viser et markant og sikkert fald i nitratkoncentrationen efter
etablering af vådområdeprojektet.
Kilde: Vådområder virker. Vand og Jord 2016
Total kvælstof
Uorganisk kvælstof
EFFEKTEN AF ETABLERING AF VÅDOMRÅDER PÅ
KVÆLSTOF PÅ OPLANDSNIVEAU
I Odense Å oplandet er der i perioden 2000-2013 blevet målt
på effekten af etablering af kvælstofvådområder. Det er gjort
ved at sammenligne den årlige fjernelse af kvælstof i Odense
Å oplandet, hvor der er etableret mange vådområder (860
ha), med et kontrolopland, hvor der er etableret meget få
vådområder. Resultatet viser, at effekten af vådområderne
medfører, at der bliver fjernet 2,5 kg N/ha opland mere kvæl-
stof i Odense Å oplandet, svarende til i alt 124 ton kvælstof
i perioden 2000-2013. Kvælstofvådområderne har altså en
betydelig effekt.
Konklusion fra Vådområder virker. Vand og Jord 2016
Koncentration (mg N/I)
År
Vådområde etableres
8
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0009.png
SÅDAN VIRKER ET VÅDOMRÅDEPROJEKT
Vådområder kan opdeles i tre hovedtyper:
1. Arealer, der
oversvømmes
af vandløbsvand. Det sker ved at
genetablere vandløbet med
naturlige slyngninger
og
hæve
vandløbsbunden,
så strømhastigheden i vandløbet sænkes og
de vandløbsnære arealer oversvømmes periodevist.
2. Arealer, der gennemstrømmes af grundvand. Det sker ved at
dræn eller grøfter sløjfes på lavbundsarealerne, så vandet løber
naturligt ud som grundvand eller overfladevand.
3. Arealer, der overrisles med dræn- og/eller grøftevand. Det sker
ved at vand fra de højere liggende arealer ledes til vådområdet
gennem grøfter eller dræn, der afbrydes i kanten af vådom-
rådet. Vandet fordeles ud i vådområdet ved
infiltration
eller
overrisling.
Målet er, at jorden er vandmættet eller oversvømmet i vinterhalv-
året, hvor den største afstrømning af næringsstoffer fra oplandet
foregår.
Farten på vandet sænkes, og dermed øges opholdstiden af vandet i
vådområdet. Herved skabes de bedste betingelser for denitrifikation
og aflejring af næringsstoffer.
Alle disse forhold medfører en høj N-effekt i vådområderne.
2
1
1
2
3
www.vådområder.dk
FOTO:
DANAPIX
Kolding å ved Lunderskov
FORSKNINGSRESULTATER
Effekten af vådområder er dokumenteret flere steder, bl.a. i
virkemiddelkataloget udarbejdet af Aarhus Universitet. Hvor
målinger viser, at der i gennemsnit er fjernet 216 ± 71 kg
kvælstof pr. hektar pr. år i de 4 vådområdeprojekter, hvor der
er målt på kvælstoftransporten op- og nedstrøms projektom-
råderne.
I en DMU-rapport fra 2005, som undersøger effekten af
vådområder, konkluderes det at ”Kvælstoffjernelsen i de 477
ha vådområde, der er data fra, var på 99,5 tons N/år svarende
til 208 kg N/ha/år.
”Enkelte områder har været overvåget længere end den
fastsatte etårige periode og har vist stigende eller stabile
kvælstofjernelsesrater på 200 - 300 kg N/ha/år.”
Der kan være store forskelle i effekt af det enkelte vådområde.
For at få godkendt et vådområdeprojekt skal der doku-
menteres en kvælstoffjernelse på 90 kg kvælstof pr. hektar
vådområdeprojekt.
FOTO:
CLAUS HAGENSEN
Det er normalt at afgræsse og tage slæt på dele af de vådlagte
arealer i sommerhalvåret. Natura 2000 vådområdeprojekt ved Grejs
i Vejle.
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0010.png
FOTO:
MADS FJELDSØ CHRISTENSEN
Vådområde ved Ørum by.
Faktaark
FEB 2017
JORDFORDELING I VÅDOMRÅDEPROJEKTER
FORDELE, ULEMPER OG MULIGHEDER
Jordfordeling tager tid, men slutresultatet bliver bedre
end lodsejerens udgangspunkt, ellers ville jordfordelinger
ikke blive til noget. I vådområdeprojekter er jordforde-
lingsværktøjer gratis til rådighed for lodsejerne. Vådom-
rådeprojekterne er 100 procent finansieret af den danske
stat og EU, dog kan det være nødvendigt at betale for
egen rådgivning.
Det er altid frivilligt, om du som lodsejer vil deltage i en
jordfordeling i forbindelse med et vådområdeprojekt. Del-
tag derfor med åbent sind og få viden om mulighederne.
Der indgår ofte jordfordeling i større vådområde- og lavbundspro-
jekter med flere lodsejere. Projekterne kan give mulighed for at få
del i en mere dyrkningssikker jord, bedre arrondering eller forbedre
økonomien på lavbundsarealer, hvor jorden er sunket og er blevet
vandlidende.
JORDFORDELING
Ved etablering af vådområder kan de berørte lodsejere få tilbud om
at indgå i en jordfordeling for at imødegå de udfordringer, der måtte
opstå ved projektet. I vådområdeprojekter stiller Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen en jordfordelingsplanlægger gratis til rådighed for
lodsejerne. Jordfordelingsplanlæggeren står for forhandlingerne
med de enkelte lodsejere.
Jordfordeling er, når et antal jordlodder inden for et afgrænset
geografisk område byttes samtidig. Der foregår altså ingen direkte
KOMPENSATION
Lodsejere kan kompenseres på to måder:
Ved salg til staten (Landbrugs- og Fiskeristyrelsen) af det
areal, der indgår i vådområdeprojektet
Ved at beholde jorden i projektområdet og modtage et
20-årigt fastholdelsestilskud
Begge kompensationsformer giver mulighed for at efter-
spørge køb af erstatningsjord. Det er i givet fald Landbrugs-
og Fiskeristyrelsens opgave at fremskaffe erstatningsjorden.
De nødvendige køb og salg håndteres i en jordfordeling.
handel mellem de enkelte lodsejere, og det er altid frivilligt at
deltage. Omlægningerne gennemføres som kombinationer af køb og
salg. Formålet er primært, i det omfang det er nødvendigt, at købe
projektarealer fra lodsejere og videresælge erstatningsjord til lods-
ejerne. Lodsejerne har også mulighed for at købe mere eller bedre
erstatningsjord i processen. Jordfordelingen er gratis undtagen egen
rådgivning og den tid, som lodsejer kommer til at bruge på projektet.
Jordfordelingskontoret i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, ”Tønderkon-
toret”, berigtiger jordfordelingerne og sørger for endelig registrering
og notering i matrikelregisteret og tingbogen.
10
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0011.png
KOMPENSATIONSMULIGHEDER I ET VÅDOMRÅDEPROJEKT
MULIGHEDER
Fastholdelse i 20 år.
Grundbetaling
kan modtages
samtidig.
Aktivitetskravet for grund-
betaling og den almindelige
rydningspligt skal overholdes på
arealer, hvor det er muligt.
BETYDNING FOR LODSEJER
Der tinglyses deklaration om
permanent vådområdetilstand.
Lodsejerne beholder jorden i
projektområdet og søger tilsagn
om 20-årig fastholdelse.
Efter 20 år vil arealerne ligge i
natur eller græs. Der vil være
rydningspligt på arealerne,
såfremt det er muligt at køre på
dem med almindelige land-
brugsmaskiner.
TILSKUD
3.500 kr. pr. ha
for omdriftsa-
realer, brakarealer, frugt, bær,
pyntegrønt mv. Omfatter ikke
arealer, der har været udlagt som
græsarealer i mindst 5 år.
1.800 kr. pr. ha
for arealer, hvor
afvandingsforholdene er ændret
som følge af en MVJ-aftale.
1.800 kr. pr. ha
for permanente
græsarealer.
300 kr. pr. ha
for naturarealer
undtagen skov.
Ved salg, har lodsejer ingen
indflydelse på, hvad der skal ske
med arealet i vådområde-
projektet.
EJERSKAB OG INDFLYDELSE
Lodsejeren ejer stadig arealerne
og plejer dem.
Lodsejeren har indflydelse på
eget areal i vådområdeprojektet
Jordfordeling. Køb & salg af
projektjord og andre arealer
Lodsejerne indgår i jordfordeling
i området.
Erstatningsjord kan være
Jordfordelingen sikrer ofte lods-
opkøbte landbrugsejendomme
ejeren en mere dyrkningssikker
i lokalområdet
jord, tættere på bedriften eller
mere rationelle arealer at dyrke.
Forkøbsret ved salg
af projektjord
Det er muligt for lodsejeren at købe projektjorden tilbage efter et
Hvis jorden tilbagekøbes via
salg af jorden ind i projektet, dog skal arealet sættes i offentligt
forkøbsret, har lodsejeren
udbud til højstbydende. Arealet opretholder sin landbrugspligt og
indflydelse på eget areal.
vil være tinglyst som permanent vådområde og blive omfattet af § 3.
I vådområdeprojekter eksproprieres jorden undtagelsesvist. Der
Foretages undtagelsvis på meget
eksproprieres alene rådighedsindskrænkningen i form af permanent små arealer.
vådområdetilstand med tinglyst deklaration, da der kun kan ekspro-
prieres i nødvendigt omfang. I praksis eksproprieres ofte efter ejers
ønske/forlangende ejendomsretten til arealet.
Ekspropriation
Vådområdeprojekter
kan ikke udvikle sig til
at blive ammoniak-
følsomme. De kan
derfor ikke udløse
begrænsninger for
udvidelse af husdyr-
produktion.
JORDFORDELING
Fordele
Jordfordeling i vådområdeprojekt gennemføres
rationelt for at håndtere de mange samtidige
handler i form af Landbrugs- og Fiskeristyrel-
sens køb af projektarealer og lodsejernes køb
af erstatningsarealer.
Vådområdejordfordelingen giver lodsejeren
mulighed for en mere rationel drift i form af en
bedre arrondering.
Lodsejer får mulighed for større sammenhæn-
gende arealer og en økonomisk gevinst ved en
mere effektiv markproduktion.
Der bliver mindre kørsel med landbrugsmaski-
ner og formindsket kørsel på kommunale veje
og i lokalsamfundet.
Jordfordeling kan give mulighed for mere sam-
menhængende natur. Lokalsamfundets syn på
landbruget kan herved ændres, når landbruget
gør noget for vandmiljøet og naturen.
Ulemper
Det kan være følelsesmæssigt svært at afgive
jord, som familien har ejet, drænet og dyrket
gennem generationer.
Finansieringen i jordfordelingen kan være en
udfordring, hvis en jordfordelingsløsningen
ikke kan holde lodsejeren økonomisk neutral,
især hvis lodsejer har harmoniproblemer.
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
11
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0012.png
VURDERINGSFORRETNING
Når Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har godkendt, at en jordforde-
ling kan gennemføres, skal der igangsættes en vurderingsforret-
ning. Fastsættelse af prisen på landbrugsjorden i projektområdet
og øvrige berørte arealer foregår typisk ved at udvalgte lodsejerre-
præsentanter sammen med uvildige konsulenter, typisk planteavls-
konsulenter, besigtiger al jord i projektområdet sammen med en
eller flere jordfordelings-planlæggere fra Landbrugs- og Fiskeristy-
relsen.
JORDFORDELINGSOVERENSKOMST
Når en jordfordelingsplanlægger laver en aftale med en lodsejer,
udfyldes der en jordfordelings-overenskomst. Der bliver således
ikke skrevet slutsedler/skøder ved jordfordeling. Jordfordelings-
overenskomsten indeholder oplysninger om, hvem lodsejeren
er, og hvilke arealer han køber/sælger, samt prisen og eventuelle
særlige aftaler, f.eks. om adgangsforhold. Lodsejeren underskri-
ver jordfordelingsoverenskomsten med vitterlighedsvidner, og
planlæggeren kan gå videre til næste lodsejer. Bag på jordforde-
lingsoverenskomsten står der de almindelige vilkår for deltagelse i
jordfordelingen. Det er vigtigt, at lodsejeren læser indholdet, inden
han skriver under.
Jordfordelingsaftalerne indgås til en fastsat skæringsdag, den sam-
me for alle aftaler i jordfordelingen. Når planlæggeren er færdig
med alle aftaler, forelægges den samlede jordfordelingsplan for
Jordfordelings-kommissionen. Jordfordelings-kommissionen god-
kender jordfordelingen og afsiger kendelse for den samlede jord-
fordeling. Kendelsen tinglyses som byrde på alle de ejendomme,
der er med i jordfordelingen. Derefter udarbejder en landinspektør
den matrikulære sag, og efterfølgende noteres jordfordelingen ved
Matrikelregisteret og i tingbogen.
FOTO:
FRANK BONDGAARD, SEGES
Vurderingsforretning på Mors i 2013.
Den bedste mark i området besøges først og takseres til forholdstal
100. Derefter takseres de andre marker i forhold til denne mark,
f.eks. ved at se på jordprofiler med en spade i de øverste jordlag.
Taksten på jord påvirkes af jordbundsforhold, fugtighedsforhold,
arrondering, dvs. markens størrelse, facon og beliggenhed samt,
om der er adgang til markvanding via hydranter på marken.
Boniteten på jorden kan i nogle egne være meget forskellig fra
ejendom til ejendom Det er her vigtigt, at lodsejerudvalget tager
hensyn til dette forhold i vurderingsforretningen. Efter mødet i
marken udarbejdes et kort, hvor taksterne med forholdstal indsæt-
tes. Disse forholdstal er afgørende for prisen på den jord, der skal
jordfordeles og handles efterfølgende.
Der afholdes et nyt møde med lodsejerudvalget, hvor jordprisen på
takst 100 skal findes. Prisen skal både tilgodese lodsejere, der øn-
sker at sælge jord, og lodsejere, der ønsker at købe erstatningsjord,
men prisen skal først og fremmest afspejle jordens markedsværdi,
så der ikke senere kan rejses kritik fra revisionsinstanserne om
eventuel overkompensation.
Før jordfordeling.
Efter jordfordeling. Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
Vurderingskort fra
Aborg Minde på Fyn.
Kilde: Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen
12
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0013.png
FOTO: MADS FJELDSØ CHRISTENSEN
Kongens Kær, Vejle
FORHOLD TIL PANTHAVER SKAL AFKLARES
Salg af jord, via jordfordeling, giver ikke anledning til, at lodsejeren
skal informere panthaver, da det sker automatisk via jordfordelings-
kontoret i Tønder.
Skal lodsejeren have udbetalt en nettosalgssum, altså der sælges
for mere end der købes, bestemmer jordfordelingskommissionen,
om panthaverne skal høres. Panthaverne kan alene svare, om de
skal eller ikke skal have udbetalt nettosalgssummen. De kan ikke
modsætte sig, at jordfordelingen gennemføres, for der er afsagt en
jordfordelingskendelse, og den kan ikke rulles tilbage.
I forbindelse med gennemførelsen af en jordfordeling, kan Jordfor-
delingskommissionen, som er myndighed på området, godt erklæ-
re, at den gennemførte jordfordeling ikke har nogen pantmæssige
konsekvenser for de deltagende jordejere. Dette skal panthaverne
rette sig efter på trods af, at der kan være mindre variationer i både
værdien og størrelsen af de jordstykker, som man bytter ejerskab
til i jordfordelingen. Dette er én af fordelene ved at gennemføre en
egentlig jordfordelingsproces.
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
13
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0014.png
FOTO:
MADS FJELDSØ CHRISTENSEN
Vognkær enge.
Faktaark
MAR 2017
ØKONOMI
I AT LÆGGE JORD TIL ET VÅDOMRÅDE
Der kan være en fornuftig økonomi i at lægge jord til et vådområde.
De forventede økonomiske konsekvenser af at lade jord indgå i et
vådområde- eller lavbundsprojekt afhænger bl.a. af:
nuværende driftsform og indtjening
om arealet sælges nu eller beholdes
de forventede jordpriser efter 20 år med uændret drift eller
med vådområde.
20-ÅRIG FASTHOLDELSESTILSKUD
• 3.500 kr. pr. ha pr. år på omdriftsrealer
• 1.800 kr. pr. ha pr. år på permanente græsarealer
• 300 kr. pr. ha pr. år på naturarealer.
Hvis jorden sælges til markedspris, og der eventuelt handles
erstatningsjord, må de økonomiske konsekvenser forventes at være
neutrale. Her kan også opnås nye fordele, når f.eks. erstatningsjor-
den passer bedre i ejendommens arrondering.
ØKONOMIEN AFHÆNGER AF JORDTYPE
Sand og humusjorde:
Beregningseksempler på baggrund
af bl.a. afgrødekalkuler viser for sand- og humusjord, at de
20-årige tilskud kan kompensere for tab i driftsindtjening
på naturarealer, permanent græs og korndyrkning, og
samtidig kompensere for hele værditabet eller en god del af
det værditab, der må forventes på arealerne ved overgang
til vådområde.
Lerjorde:
Beregningseksempler for permanent græs og
særligt omdriftsarealer på lerjord viser, at det ikke er øko-
nomisk attraktivt at lægge jord til et vådområdeprojekt, der
alene er kompenseret med fastholdelsestilskud.
Du bør vurdere økonomien ud fra egne forudsætninger og forvent-
ninger. På en del af de arealer, der er i spil til vådområdeprojekter,
vil det være realistisk at forvente et kerneudbytte under det, der
angives i afgrødekalkulerne. Der kan også være tale om reduceret
dyrkningssikkerhed på grund af perioder, hvor jorden er vandliden-
de. Er det tilfældet, bliver det mere økonomisk attraktivt at lægge
jord til et vådområde.
Har du små eller ukurante jordlodder, der er tidskrævende at dyrke,
kan det være mere attraktivt at lægge jord til et vådområde, da
jordfordelingen kan være med til at samle flere små jordlodder til
et større samlet areal. Omvendt kan meget lave dyrkningsomkost-
ninger gøre det lidt mindre attraktivt at lægge jord til et vådområ-
de.
Forventningerne til den fremtidige jordpris udgør en væsentlig del
af den samlede økonomi, hvorfor den enkelte lodsejer må anbefa-
les at overveje disse forhold forud for en beslutning.
14
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0015.png
Bjergvipstjerten yngler langs åer og mindre vandløb med naturlige slyngninger.
FOTO:
MADS FJELDSØ CHRISTENSEN
DINE MULIGHEDER I ET VÅDOMRÅDEPROJEKT?
Hvis du har jord i et område, hvor der er påtænkt etablering af
vådområdeprojekt, vil du typisk overveje konsekvenser af neden-
stående scenarier:
1.
2.
Forsætte nuværende drift
Sælge arealet til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen. Der kan være
mulighed for at købe anden mere dyrkningssikker jord af
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen gennem en jordfordeling i hele
projektområdet. Der kan evt. være mulighed for at tilbagekø-
be det solgte areal i offentligt udbud efter projektafslutning.
Ved tilbagekøb vil der være tinglyste dyrkningsrestriktioner,
og der kan ikke søges om fastholdelsestilskud til vådområder
på tilbagekøbt jord. Der kan evt. være mulighed for at opnå
tilskud til pleje af natur og græsarealer.
Lade arealet indgå i projektet og opnå 20-årigt fastholdelses-
tilskud, samt evt. tilskud til pleje af natur og græsarealer. Hvis
der retmæssigt var udbetalt enkeltbetaling til arealet i 2008,
kan der desuden stadig opnås ret til grundbetaling, jf. undta-
gelsen i artikel 32. Arealet bliver tinglyst og efter de 20 år er
der ikke mulighed for at opnå yderligere fastholdelsestilskud,
og jorden kan ikke lægges tilbage til tidligere drift.
KØB OG SALG AF PROJEKTJORD
Ved etablering af vådområder kan de berørte lodsejere få tilbudt
jordfordeling for at afbøde de udfordringer, der måtte opstå ved
projektet. Der kan være mange fordele ved at gå ind i salg og køb af
jord. Da du som lodsejer friholdes for udgifter til køb og salg i for-
bindelse med jordfordeling, og vandlidende arealer byttes til mere
udbyttesikre jorde, kan der opnås en fornuftig økonomi, når jorder-
ne takseres efter produktionspotentiale. Der kan også opnås bedre
arrondering af bedriftens jord i forbindelse med jordfordeling.
Du skal som lodsejer i høj grad vurdere de fordele, som en mere
dyrkningssikker jord kan give.
I den sammenhæng er det værd at huske, at der på de lavtliggen-
de jorde kan være forhold, som gør dyrkning mindre rentabel
end tilsvarende, højereliggende jorde. De forhold omfatter bl.a.
omkostninger til pumpning af vand, lavere udbytte og høstbesvær
på jorde der er meget vandlidende pga. at jorden er sunket. Mange
drænede lavbundsjorde synker ca. 1 cm om året. Der kan også være
øgede omkostninger til ukrudtsbekæmpelse på humusjorde.
Taksering af jorden er altid udgangspunkt for de efterfølgende
individuelle forhandlinger. Hvis du som lodsejer har brug for et vist
antal hektar til din nuværende husdyrproduktion, kan der være
udfordringer ved at deltage i et vådområdeprojekt. Hvis den jord
der sælges er takseret væsenligt lavere end den erstatningsjord, der
kan anskaffes, skal du som lodsejer selv finansiere den eventuelle
prisforskel der er efter endt forhandling.
3.
Ekspropriation anvendes kun undtagelsesvist og indgår ikke i
beregninger og vurderinger i dette faktaark. Vådområder forsøges
så vidt muligt at blive gennemført via frivillighed.
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
15
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0016.png
BEREGNINGER VEDRØRENDE 20-ÅRIGT
FASTHOLDELSESTILSKUD
For at belyse de økonomiske konsekvenser af fastholdelsestilskud-
det har SEGES opstillet beregninger for henholdsvis uændret drift
og ved at lade arealet indgå i vådområdeprojekt.
Beregningerne er udarbejdet som en opgørelse af det økonomiske
resultat af driften over 20 år, beregnet som nutidsværdi af det
enkelte års resultat over en 20-årig periode beregnet med kapital-
værdimetoden. Som mål for resultat er her anvendt dækningsbi-
drag efter arbejde og maskiner for afgrøderne, og tilskudssats for
vådområde. Grundbetaling indgår ikke i beregningerne.
Tilsvarende indgår nutidsværdien af den forventede jordværdi
om 20 år. Der er hæftet en væsentlig usikkerhed på størrelsen af
indtjeningen fra arealerne over de 20 år; tilsvarende er det svært at
spå om jordprisens udvikling generelt, herunder på arealer som de
der kan indgå i vådområdeprojekter.
Nutidsværdi for 20 års drift og jordværdi om 20 år er beregnet for:
Naturarealer og fastholdelsestilskud
Permanent græs og fastholdelsestilskud
Omdrift korn(opdelt for kornkøber/-sælger, med/uden husdyr-
gødning og vårbyg/vinterhvede) og fastholdelsestilskud.
Som resultat kan nutidsværdi af henholdsvis uændret drift og til-
skud sammenlignes. Det antages, at beregningerne for JB 1-3 også
gælder for JB 11 humusjord, da udbytter mv. forudsættes ens.
Tabellen viser, at det på JB 1-3 og JB 11 humusjord vil være
økonomisk attraktivt at lægge jord til et vådområde, hvis man
har korndyrkning med udbytter og omkostninger svarende til
afgrødekalkulerne som kornsælger, samt som kornkøber uden brug
af husdyrgødning. Er man kornkøber og har husdyrgødning, er
resultatet neutralt. Beregningen viser, at tilskuddene næsten - men
ikke helt - kan opveje driftstab og fald i jordværdi for permanent
græs og naturarealer.
På JB 5-6 vil det ikke være økonomisk attraktivt at lægge jord til
et vådområde hvis man har korndyrkning eller permanent græs.
Beregningen viser, at tilskuddene knapt kan opveje driftstab og fald
i jordværdi for naturarealer.
Beregningsresultater skal tolkes med forsigtighed og med forbe-
hold for de angivne forudsætninger. Der er gennemført en række
følsomhedsberegninger, som viser konsekvensen af ændrede
forudsætninger. Beregninger og forudsætninger kan læses på Land-
brugsInfo.
Tabellen nedenfor læses fra venstre mod højre: først vælges
Arealanvendelse (naturareal, permanent græs, eller forskellige
vilkår for korndyrkning)
JB (1-3 eller 5-6).
Eksempel:
En kornsælger uden husdyrgødning på JB 1-3
der primært dyrker vårbyg, kan forvente en nutidsværdi
på 36.319 kr. pr. ha ved uændret drift – i sammenligning
vil omlægning til vådområde modsvare en nutidsværdi på
59.961 kr. pr. ha.
SAMMENLIGNING AF NUTIDSVÆRDI - UÆNDRET DRIFT OG TILSKUD.
Beregnet af SEGES.
Driftsform
Naturareal
Permanent græs
uden husdyrgødning
Kornsælger
med husdyrgødning
Gødningsanvendelse
Naturareal
Tilskud
Permanent græs
Tilskud
Vårbyg
Vinterhvede
Tilskud
Vårbyg
Vinterhvede
Tilskud
Vårbyg
Vinterhvede
Tilskud
Vårbyg
Vinterhvede
Tilskud
Nutidsværdi af 20 års drift og jordværdi ved udløb, kr. pr. ha
JB 1-3 & JB 11
JB 5-6
24.170
25.568
18.246
18.246
41.373
77.176
37.800
37.800
36.319
101.647
35.808
119.378
59.961
59.961
46.596
110.817
48.255
134.605
59.961
59.961
47.149
117.315
48.020
139.425
59.961
59.961
57.425
126.486
60.467
154.652
59.961
59.961
uden husdyrgødning
Kornkøber
med husdyrgødning
Beregningsforudsætninger
Jordpris på JB 1-3 & JB 11
pr. ha Omdrift:
Jordpris på JB 5-6 pr. ha
Omdrift:
Pris foderbyg 105 kr./hkg
Pris foderhvede 115 kr./hkg
Inflation 1 %, rente 4 % og
realrente 2,97 %. Tilskud:
Omdrift 3.500 kr. pr. ha
Permanent græs 1.800 kr. pr. ha
Naturareal 300 kr. pr. ha
Korn 80.000 kr. pr. ha
Korn 140.000 kr. pr. ha
Permanent græs 80.000 kr. pr. ha
Naturareal 50.000 kr. pr. ha
Permanent græs 140.000 kr. pr. ha Naturareal 50.000 kr. pr. ha
Jordprisen forudsættes til at være den samme efter 20 år, men prisen pr. hektar for et vådområdeareal sættes til 25.000 kr./ha.
16
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0017.png
Kongens Kær, vådområde
FOTO:
MADS FJELDSØ CHRISTENSEN
www.vådområder.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0018.png
SE DENNE FILM
OG HØR LANDMÆNDENES
ERFARINGER
Arne & Lars i Odder
Vådområder –
landmænds erfaringer
www.våd
HVOR KAN
DU FÅ HJÆLP?
HVEM SKAL
DU RINGE TIL?
Kontakt din oplandskonsulent
for en indledende drøftelse
Overvejer du at indgå i et vådområdeprojekt, vil
oplandskonsulenten kunne hjælpe dig med følgende
opgaver:
• En afklaring af dine muligheder for at lave
et vådområdeprojekt
• Et overblik over de økonomiske konsekvenser
ved at indgå i et projekt
• En gennemgang af, hvordan vådområdet
vil kunne se ud.
• Kontakt til kommunen, der vil kunne søge
tilskud og gennemføre et projekt.
Du kan kontakte kommunens miljø-
afdeling eller den lokale Naturstyrelse
enhed, såfremt du er interesseret i
at igangsætte et vådområdeprojekt.
Din landboforening hjælper dig også
gerne på vej.
Det er vigtigt, at du indgår i et vådom-
rådeprojekt med et åbent sind, og at
du er indstillet på at finde de rigtige
løsninger i et konstruktivt samarbejde
med mange aktører.
Kommunen kan søge om økonomi-
ske midler til en forundersøgelse,
hvor alle lodsejere bliver besøgt og
hørt. Hvis hovedparten af lodsejere
tilkendegiver, at de er interesserede,
igangsættes vådområdeprojektet, når
det er godkendt af Miljøstyrelsen og
Landbrugsstyrelsen. Kommunen vil i
de fleste tilfælde fungere som projekt-
leder, når vådområdeprojektet skal
gennemføres.
www.oplandskonsulenterne.dk
18
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0019.png
områder.dk
VÅDOMRÅDEPROJEKTER
19
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 482: Materiale fra Centrovices foretræde for udvalget den 16/5-18 om kollektive virkemidler uden for dyrkningsfladen
1902359_0020.png
SEGES
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
Agro Food Park 15
DK 8200 Aarhus N
T +45 8740 5000
E [email protected]
W seges.dk