Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 481
Offentligt
1902365_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd AÅ om rådsmøde (transport) den 7. juni 2018
Samråd AÅ om rådsmøde (transport) den 7. juni 2018
Møde i Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg den 23. maj 2018 om rådsmøde
(transport) den 7. juni 2018
Spørgsmål AÅ:
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til
den kommende dagsorden for rådsmøde (trans-
port) den 7. juni 2018
miljøpunkter samt even-
tuelle sager inden for ministerens ressort, hvortil
der søges mandat i Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
-
Dagsordenen for rådsmødet (transport) den
7. juni 2018, indeholder to miljøpunkter. Det
ene punkt er til forhandlingsoplæg; det andet
er til orientering.
10.
-
Jeg vil starte med punkt 10 om
forslaget
om modtagelse af affald fra skibe i
havne,
der forelægges til forhandlingsoplæg.
-
Formandskabet vil forsøge at opnå støtte til
en generel indstilling til forhandlinger med
Europa-Parlamentet. Der er generelt opbak-
ning til Kommissionens forslag blandt med-
lemsstaterne.
-
Det nye forslag har for det første til formål at
reducere den mængde affald, der udtømmes
til havet. Det sikrer også en bedre harmonise-
ring af EU-lovgivningen til den internationale
konvention om forebyggelse af forurening fra
skibe (MARPOL).
-
Det er Kommissionens vurdering, at cirka en
tredjedel af det affald, som skibene i Europa i
dag genererer, smides i havet.
-
Jeg tror ikke, der er nogen af os, der synes, at
det er rimeligt, at affald bare kastes overbord
2
1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 481: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 23/5-18 om indstilling til rådsmøde (transport) - miljøpunkter den 7. juni 2018
1902365_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd AÅ om rådsmøde (transport) den 7. juni 2018
Samråd AÅ om rådsmøde (transport) den 7. juni 2018
og ud i havene. Det er derfor positivt, at
Kommissionens forslag sikrer stærkere inci-
tamenter til, at skibene ikke udtømmer affald
til søs.
-
Forslaget vil have en positiv effekt på miljøet
og samtidig bidrage til højere effektivitet i
gennemførelsen af lovgivningen på området.
Det vil være til gavn for både myndigheder og
erhverv.
-
Vi har således i forhandlingerne arbejdet for,
at det sikres, at der fremover vil være langt
mindre affald der ender i vores havområder,
samtidigt med at ingen aktører pålægges
unødvendige omkostninger. Forslaget inde-
bærer:
-
For det første, at skibene forpligtes til at afle-
vere deres affald til havnemodtagelsesfacilite-
ter, når de anløber en havn og bliver længere
end 24 timer.
-
For andet, at der sker en ændring af gebyr-
strukturen. Dermed vil en større del af geby-
ret for skibene vil blive betalt som et indirek-
te gebyr. Det vil sige uafhængigt af den
mængde affald, der afleveres. Man kan på
den måde sige, at der vil være "mindre at
spare" ved for eksempel at udtømme til søs.
-
For det tredje, at der sker en effektivisering af
administrationen igennem en yderligere
harmonisering til den internationale konven-
tion. Derudover er der også lagt op til, at en
større del af registrering og administration
digitaliseres.
-
For det fjerde, at myndighedernes inspektio-
ner af skibene også fremadrettet vil foregå på
et hensigtsmæssigt niveau. Det skal sikre, at
4
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 481: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 23/5-18 om indstilling til rådsmøde (transport) - miljøpunkter den 7. juni 2018
1902365_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd AÅ om rådsmøde (transport) den 7. juni 2018
Samråd AÅ om rådsmøde (transport) den 7. juni 2018
skibene efterlever reglerne, men som også
administrativt er til at håndtere.
-
Vi forventer derfor at støtte formandskabets
kompromis til en generel indstilling i Rådet.
Senere i efteråret forventes forhandlingerne
med Europa-Parlamentet at blive indledt.
9.
-
Punkt 9 er
forslaget om renere køretø-
jer.
Det er en del af den såkaldte vejpakke fra
Kommissionen. Formandskabet vil på råds-
mødet alene give en fremskridtsrapport for
drøftelsen af forslaget.
-
Formålet med Kommissionens forslag er at
fremme andelen af renere og mere energief-
fektive køretøjer i offentligt eje eller leasing.
Det sker for at bidrage til en reduktion i de
samlede transportemissioner.
-
Regeringen ser positivt på intentionerne i
forslaget om at fremme mere miljøvenlige
teknologier og bidrager til at forbedre luften
særligt i byerne.
-
Forslaget er generelt blevet modtaget positivt
af medlemslandene. De fleste er fortsat ved at
undersøge de nationale omkostninger og har
derfor ikke taget stilling til forslaget.
-
Vi er fortsat i færd med at vurdere konse-
kvenserne for Danmark af forslaget. Vi for-
venter, at kende dem nærmere i slutningen af
juni i år. Derefter vil der blive oversendt et
revideret grundnotat.
-
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne noget.
5
6