Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 477
Offentligt
1900889_0001.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Lemvig den 24. maj 2018
Sendt til:
Folketingets Udvalg for fiskeri og miljø
Sag/ID nr. 2018-18256
Tak til udvalget og sekretariatet for indsatsen og modtagelsen af svaret på spørgsmål 644.
Vi må nu tage til efterretning at fartøjet VE 412
”Al Capo e” ikke
skrabede muslinger den 4. og 5.
april 2018, dog mener vi at en redegørelse fra fartøjets skipper og rederi ville have været en mere
fyldestgørende dokumentation, end den der her er givet med Fiskeristyrelsens analyse af data fra
den sorte boks.
Vi talte med folk i Fiskeristyrelsen og fiskerikontrollen og vi fik forskellige forklaringer og tolkninger
af hvad VE 412 foretog sig i Helnæs Bugt.
Blandt andet fik vi besked om at fartøjet havde forladt bugten samme aften, mens det dét tidligt
næste morgen blev observeret i bugten over mod Fyn.
En fiskerikontrol bekræftede at
”de
nu ville tage en alvorlig snak med rederiet”. I Fiskeristyrelsen
oplyste de at de havde beordret fartøjet ud af bugten.
Men hvorfor gjorde styrelsen dét, når de havde fuld kontrol over alt hvad fartøjet foretog sig og
hvorfor overhovedet beordre fartøjet ud af bugten når dét var dér i et lovligt ærinde?
Og hvorfor filme i bugten og hvorfor søge en tilladelse til noget så uskyldig som at filme?
Det forstår vi nu bedre med ministerens svar, som ikke lukker, men åbner, for at der kan skrabes
muslinger i Helnæs Bugten.
Indeholdt i svaret på spørgsmål 644 var der en overraskende konklusion, som rejser vigtige fiskeri-
og miljøpolitiske spørgsmål som Folketinget og alle os andre må have svar på. For svaret fra
ministeren kan også få betydning for andre fredede områder i de indre farvande, hvor der er et
potentiale for et fiskeri efter muslinger.
Vi skal derfor bede Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om at få svaret på følgende spørgsmål:
-
Hvorfor og hvordan mener ministeren at redskabet
” usli geskraber”
kan være undtaget
forbuddet mod brugen af slæbende redskaber i Helnæsbugten? Ministeren skriver at
snurrevod er forbudt,
” e ikke a dre odtyper, h ilket e
usli gskraber he hører u der”.
Men hvordan kan et slæbende redskab blive til et
” od”,
som jo er et redskab man trækker?
Både os i Levende Hav, de lokale fiskeriforeninger og andre som beskæftiger sig med det praktiske
fiskeri, mener at Vedtægten nr. 7000 af 18 august 1978 også forbyder brugen af muslingeskrabere.
1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 477: Henvendelse af 24/5-18 fra Landsforeningen Levende Hav om muslingefiskeri i Helnæs Bugt
1900889_0002.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Vi mener derfor at ministerens konklusion kun kan være resultatet af en semantisk øvelse, for
intentionerne med denne og lignende vedtægter, for beskyttelse af miljø sårbare havområder, er
netop indeholdt i forbuddet mod brugen af alle slags slæbende redskaber.
Forbuddet blev også bekræftet i 2010-2011 i forbindelse med BIO Rev projektet, hvor de lokale
fiskeriforeninger, i samarbejde med DTU, genoprettede miljøet i bugten. Resultatet er rapporteret
og genopretningen har virket, der er flere fisk i bugten i dag end før 2011.
Alle aktive i Bio Rev projektet bidrog med tid og penge med det formål at få bugten
naturgenoprettet, det var ikke støtte kulturbanker til muslingindustrien. (som det ses i DTU Aqua
rapporten 251-2012 deltog industrien slet ikke i dette Bio Rev projekt)
Denne sag og ikke mindst svaret fra ministeren rejser derfor spørgsmålet om den politiske
forståelse af 2016
”Vækst og Ud ikli gspakken” for da sk fiskeri,
herunder accepten af vilkårene
for muslingefiskeri politikken vedtaget i 2012.
-
Ministeren bør nu også redegøre for om hensigten med Muslingepolitikken 2012/13 var at få
skabt et nyt teknisk begreb om en muslingeskraber, så industrien kunne komme udenom
forbuddet mod alt
”tra l-,
snurrevods- og notfiskeri”?
https://fiskeristyrelsen.dk/media/9853/muslingepolitikken_final_200613.pdf
Med Muslingepolitikken blev det vedtaget at alle informationer skulle være tilgængelige på
styrelsens hjemmeside. På styrelsens hjemmeside finder man intet om hvad der er foregået i
Helnæs Bugten og intet om hvad denne kameraundersøgelse skulle gøre godt for og intet om at
muslingeskrabere nu ikke længere er defineret som et skrabende redskab og derfor med i et
forbud mod trawl-, vod-, og notfiskeri.
Vi har brug for mere klarhed og en samarbejdede Fiskeristyrelse og fiskerikontrol. Der er alt for
mange skjulte dagsordner i denne sag. Fiskeriforvaltningen er pålagt at tage vare om den gode
miljøtilstand i havet, herunder sunde bestande af fisk og skaldyr. Vi har oplevet det modsatte i
denne sag hvor alle tilsyneladende spiller med fordækte kort, hvorfor gør man det når alt er i
orden?
Med Rigsrevisionens rapport og statsrevisorernes sønderlemmende kritik af fiskeriforvaltningen i
2017 har Folketinget også stillet ministeriet og fiskeriforvaltningen til ansvar. Vores oplevelse med
fiskeriforvaltningen i denne og andre aktuelle sager viser desværre at fiskeriforvaltningen endnu
ikke arbejder for alles interesser, men fortsat arbejder snævert for fiskeindustriens interesser,
Denne sag er klar. Hvis Folketinget ikke griber ind og får skabt klarhed, risikerer vi at de mange
beskyttede områder, i de indre danske farvande, bliver skrabet sønder og sammen de kommende
år.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 477: Henvendelse af 24/5-18 fra Landsforeningen Levende Hav om muslingefiskeri i Helnæs Bugt
1900889_0003.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Sagen er nu også sendt til de lokale borgmestre og myndigheder i Assens og Fåborg for deres
opmærksomhed. Og hvis der mod vores forventninger gives en tilladelse til at skrabe muslinger i
Helnæs Bugten, må en sådan tilladelse afvente en afgørelse fra Folketingets ombudsmand, for i så
fald bliver sagen et rent forvaltningsspørgsmål.
Sagen er klar på det område. De lokale fiskere og deres fiskeriforeninger har brugt tid og penge,
samt offentlige LAG midler og DTU på at få en bedre miljøtilstand i bugten. De kan selvfølgelig ikke
acceptere at et privat firma gives en tilladelse til at høste de muslinger og smadre de banker de
har lagt ud.
I Levende Hav er vi ikke i tvivl om sagens alvor og vores ansvar. Vi arbejder for et rent hav og et
mere økologisk bæredygtigt fiskeri. Og når vi møder noget i verden og i den politiske forvaltning,
der strider mod det formål, er det vores pligt at gøre noget ved dét.
De indre danske farvande har ikke brug for færre, men flere områder i fred for at blive påvirket af
slæbende redskaber. De indre danske farvande har mindst af alt brug for at få fjernet de muslinger
som giver et mere robust levende hav.
Musling erhvervet og industrien kan bruge deres egne kulturbanker, ligesom de kan bruge dyrkede
muslinger. De kan ikke, og skal ikke have lov til at, undskylde sig med at de mangler råvarer. De
kan selv skabe deres banker og dyrke deres muslinger og lade de vilde muslingebanker være
meget mere i fred end de lader dem i dag.
Det er almen viden i dag, alle arbejder for dét. Hvorfor er det så svært for de danske
fiskerimyndigheder og fiskeriforvaltning at forstå og acceptere dette almene krav? Hvorfor bruger
fiskeriforvaltningen stadig deres kræfter på at tilgodese industriens behov på bekostningen af alles
behov?
Denne sag viser at de ansvarlige stadig er optaget af at tage naturen fra os alle, for at give den til
industrien. For denne sag er et spørgsmål om begreber. De ansvarlige vil se det som en sejr for
dem at få tilladt brugen af muslingskrabere i Helnæs Bugten, udelukkende ved at sætte
spørgsmålstegn ved vedtægtens begreber fra 1978, mens vi har brug for mere, ikke mindre, af det
vilde levende hav.
Det var eller burde også være hensigten med Muslingepolitikken fra 2012/13. Hvis der er ønsker
og behov for dét er vi klar med en uddybning og kommer også til møde i Folketinget om
nødvendigt.
Kurt Svennevig Christensen
Formand Levende Hav
3