Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 467
Offentligt
1897523_0001.png
!
Forum for Samfundets Beredskab (FSB)
København den 18. maj 2018
BORGMESTERERKLÆRING TIL REGERING OG FOLKETINGET
ATT:
Energi-, Forsynings og Klimaministeren
Miljø- og Fødevareministeren
Forsvarsministeren
Formanden for
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Formanden for
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalget
Formanden for
Forsvarsudvalget
Sikring af menneskeliv, ejendom og værdier mod vandmasserne er også
et nationalt anliggende
Det er vurderingen at de klimatiske variationer vi oplever i Danmark vil blive større end det
i dag er tilfældet med hyppigere ekstremer i natur og nedbør. De stigende vandstande vil
ikke blot udfordre de berørte kommuner, men også den enkelte lodsejer, og spørgsmålet
som trænger sig på, er hvorvidt forebyggelse og kystsikring af landets infrastruktur er et
anliggende alene for kommunerne og lodsejerne, eller også om staten bærer et (med)an-
svar herfor?
Ifølge FN’s klimapanel forudser man, at verdenshavene vil kunne stige med op til to meter
inden år 2100, hvis iskappen på Antarktis kollapser, og det er dobbelt så meget som først
antaget. Skulle FN få ret i sine beregninger og forudsigelser, vil flere danske kommuner
blive ganske alvorligt berørt.
Miljøstyrelsen har på baggrund heraf beregnet, at flere af landets kommuner vil komme til
at stå under vand, herunder halvdelen af Tårnby Kommune og Tønder Kommune, hvor
førstnævnte kommune selv har påtaget sig den fulde økonomiske udgift.
Hvor Kystdirektoratet har udarbejdet en ny kystsikringsplan, som betyder at kommunerne
selv skal blive bedre til, at sikre kysterne rundt omkring i landet, og overtage sagsbehand-
lingen fra Kystdirektoratet, som skal gøre det lettere for de enkelte kommuner, at klimatil-
passe ejendomme og udsatte områder, samt træffe afgørelser i sager om kystbeskyttelse
fra staten og borgere, følger der omvendt ingen økonomiske midler med til opgavevareta-
gelsen.
Anderledes forholder det sig i de lande, som Danmark normalt sammenligner sig med,
hvor lande som Storbritannien, Holland, Sverige og Norge, hvor staten påtager sig en
mere styrende rolle, og således indgår mere solidarisk og ikke mindst, påtaget sig det ful-
de finansieringsgrundlag.
1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 467: Borgmestererklæring til regeringen og Folketinget om klimaforandring-, tilpasning og kystsikring
Derfor vil vi gerne at man fra central politisk side vil forholde sig til de faktiske klimaforan-
dringer i Danmark, med de deraf manglende økonomiske ressourcer, ligesom vi gerne ser
staten agere katalysator, og påtage sig omend ikke det fulde ansvar, så i det mindste et
seriøst medansvar for opgaveløsningen, det være sig såvel politisk som økonomisk.
Langs den jyske vestkyst har kommunerne allerede i dag en række fællesaftaler med
Kystdirektoratet. Dette samarbejde mellem kommunerne og staten kunne være et oplagt
og fint afsæt for netop staten til også at involvere sig endnu mere i de problemer der op-
træder i andre dele af landet omkring sikring af vores kyster.
Dog handler det ikke om at omfordele allerede fordelte penge fra fællesaftalerne, ligesom
det heller ikke
handler
om at målrette dele af den mellem Kommunernes Landsforening
(KL) og regeringen indgåede anlægsramme for kommunerne, og således fremadrettet få
øremærket ressourcer,.
Opgaven er stor og voksende, hvilket nødvendiggør, at staten er kommunerne behjælpelig
med at finde og afsætte de nødvendige økonomiske ressourcer til såvel de nye opgaver,
som kommunerne overtager fra Kystdirektoratet, og de kommunale beredskabers voksen-
de omkostninger.
Forebyggelse er vigtig og nødvendig, men i de situationer hvor forebyggelsen ikke er til-
strækkelig, er det ovenud vigtigt at såvel det statslige redningsberedskab (Beredskabssty-
relsen) som de kommunale beredskabsfællesskaber kan afbøde konsekvenserne af de
stigende vandstande, som følge af de ekstreme vejrforhold.
Det handler ikke om at staten skal påtage sig det fulde økonomiske ansvar, blot et me-
dansvar i en fair økonomisk fordelingsnøgle mellem stat, kommuner og lodsejere.
Vi forventer derfor at regeringen og folketinget tager vores henvendelse alvorlig, ligesom vi
har forventning om, at KL prioriterer opgaven omfattende kommunernes merudgifter til
kystsikring i forhold til Økonomi- og Indenrigsministeriet forud for finanslovsforhandlingerne
på de forestående økonomiforhandlinger for finansloven, samt at området tages op og
indgår i økonomiforhandlingerne om næste års økonomiaftale i juni 2018.
Med bedste hilsen
Preben Bonnén
Politisk rådgiver & analytiker
Forum for Samfundets Beredskab (FSB)
På vegne af:
Borgmester Arne Boelt, Hjørring Kommune
Borgmester Birgit Hansen, Frederikshavn Kommune
Borgmester Ulla Vestergaard, Thisted Kommune
Borgmester Mogens Christen Gade, Jammerbugt Kommune
Borgmester Erik Buhl Nielsen, Varde Kommune
Borgmester Joy Mogensen, Roskilde Kommune
Borgmester John Dyrby Paulsen, Slagelse Kommune
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 467: Borgmestererklæring til regeringen og Folketinget om klimaforandring-, tilpasning og kystsikring
Borgmester John Schmidt Nielsen, Frederikssund Kommune
Borgmester Kasper Olesen, Kerteminde Kommune
Borgmester Anders Gerner Frost, Gribskov Kommune
3