Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 45
Offentligt
PRESSEMEDDELELSE
1. marts 2016
Tvungen udfasning af gamle brændeovne
vil give den største gevinst for samfundet
De økonomiske vismænd har i dag offentliggjort en rapport, hvor blandt andet de samfundsøkonomiske
gevinster ved en regulering af brændeovnsområdet er blevet beregnet.
Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne - DAPO - er enig med vismændene i, at der
ligger en betydelig gevinst for miljøet i at reducere udledningen fra brændeovne. Især er det vigtigt at få
de ældste og mest forurenende brændeovne skrottet og erstatte med nye, rent brændende ovne. En
gammel brændeovn forurener typisk 5-6 gange mere end en moderne brændeovn.
”Allerede
i sommeren 2014 anbefalede brændeovnsbranchen sammen med forskere og
miljøorganisationer den daværende miljøminister en udfasningsmodel, som den i dag praktiseres i
Tyskland”, siger formanden for de danske
brændeovnsproducenter, Carsten Bach.
”Ordningen vil give præcist
det resultat og den samfundsøkonomiske gevinst, man ønsker. De ældre
brændeovne forsvinder fra markedet i nøjagtig det tempo, man politisk beslutter. Samtidig er det en
model, der er helt
enkel at administrere”.
Afgiftsmodel er meget usikker
Modsat mener DAPO, at de samfundsøkonomiske gevinster ved en forbrugsbaseret afgiftsmodel
som
også foreslået af vismændene - er yderst usikre.
”Der
er en alvorlig risiko for, at effekten i forhold til udfasning af ældre brændeovne stærkt overvurderes,
fordi mange vil vælge at betale afgiften uden nødvendigvis at skrotte den gamle brændeovn. I så fald giver
afgiften kun ekstra indtægter i statskassen men ikke den ønskede miljøgevinst. Tvært imod risikerer vi, at
nogen vil spare penge og øger
forbruget af billigt, dårligt brænde og affaldstræ”.
Omvendt må det forudses, at de administrative udgifter til ordningen bliver langt større end beregnet. Der
skal opbygges et helt nyt system til installation, aflæsning og administration af afgiften.
”Det
giver mindelser tilbage til debatten om forslaget om afgift på brænde, som politisk blev lagt i graven,
fordi den viste sig umulig at administrere”,
siger Carsten Bach.
Vismændene har estimeret de administrative udgifter ved en afgiftsmodel til 500 kr. om året pr.
brændeovn. DAPO vurderer, at det er meget lavt sat, da der skal etableres et helt nyt system til at drive og
løbende opkræve en sådan afgift. De økonomiske vismænd konkluderer da også, at hvis de administrative
omkostninger ved en afgift er væsentlig større end antaget, vil et forbud (en udfasning) være bedre end
afgift.
Skrotningspræmie har effekt
DAPO peger på, at den igangværende skrotningsordning for brændeovne fra før 1990 netop viser, at
skrotningsordninger er et vigtigt redskab i arbejdet for at få de gamle brændeovne fjernet
Siden 29. oktober 2015 har over 10.000 husstande søgt om skrotningspræmie, og DAPO ser gerne, at
ordningen forlænges. Det er der interesse for, og vismandsrapporten dokumenterer, at der også i en
fortsat skrotningspræmieordning vil ligge en klar gevinst for
miljøet og samfundet”, siger Carsten Bach.