Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 45
Offentligt
1806440_0001.png
Fælles udspil
om brændefyring
Mulige indsatser til reduktion af
partikeludledning og gener fra brændefyring
Juli 2014
Forskerne har deltaget i arbejdsgruppen som enkeltpersoner. De repræsenterer
ikke deres respektive institutioner i gruppens arbejde og i dette udspil.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
1806440_0002.png
1. INDLEDNING
BAGGRUND FOR UDSPIL
Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne (DAPO) har taget initiativ til en række
faglige rundbordsmøder med organisationer og forskere om eksisterende problemer med partikel-
udledning fra brændefyring samt mulige indsatser, der kan medvirke til at reducere udledningen.
Gruppen af organisationer og forskere har bestået af følgende deltagere:
Seniorrådgiver Helge Rørdam Olesen, Aarhus Universitet
Seniorforsker Ole Michael Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut
Professor Torben Sigsgaard, Aarhus Universitet
Direktør Thorkild Kjær, Astma-Allergi Danmark
Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen, Det Økologiske Råd
Skorstensfejermester Henrik B. Jensen, formand for Skorstensfejerlaugets Miljøudvalg
Sekretariatsleder Kjeld Vang, DAPO
Videnschef Torben Chrintz fra Concito har endvidere deltaget i det første møde, men har ikke med-
virket i de møder, hvor de konkrete elementer i udspillet har været drøftet.
Deltagerne i arbejdsgruppen har været samlet til tre rundbordsmøder i perioden oktober 2013 til
juni 2014. Med afsæt i de tre møder har gruppen udarbejdet dette udspil til en række konkrete ind-
satser, som gruppen vurderer, kan medvirke til at reducere partikeludledningen fra brændefyring.
Arbejdsgruppens ambition er, at det fælles udspil kan bruges af myndigheder og politikere ved
fremtidige drøftelser om potentielle indsatser i forhold til fyring fra brændeovne, brændekedler
mv. Gruppen håber, at de konkrete forslag og tiltag i dokumentet kan medvirke til at kvalificere
den fremtidige politiske debat på området.
Udspillet består af tre dele:
1. En beskrivelse af grundlæggende præmisser for det samlede materiale, herunder
afgrænsning i forhold til bredere miljø-, klima- og energipolitiske temaer.
2. En gennemgang og beskrivelse af en række konkrete indsatser, som gruppen
vurderer, kan medvirke til at reducere partikeludledningen fra brændeovne.
3.
En beskrivelse af andre forslag, der har været drøftet i gruppen, men som gruppen
ikke samlet kan opnå bred enighed om. Forslagene kan også indgå i fremtidige
politiske drøftelser.
2. AFGRÆNSNING
FOKUS PÅ BRÆNDEFYRING OG PARTIKELUDLEDNING
Fyring fra brændeovne, brændekedler og andre fyringsenheder indgår i dag i danskernes energifor-
syning i meget varieret omfang. I visse områder uden anden energiforsyning, bl.a. i en del sommer-
huse, bruges brændefyring jævnligt uden for sommersæsonen. En del boligejere
typisk uden for
byområder
bruger brændefyring som fast opvarmning, bl.a. fordi de har adgang til billigt bræn-
de. Men de fleste brændeovnsejere bruger formentlig deres brændeovn til hyggefyring, suppleren-
de opvarmning om vinteren eller som egentlig opvarmning i løbet af foråret og efteråret.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
1806440_0003.png
Der knytter sig en bred vifte af energi-, klima- og miljøpolitiske spørgsmål til udviklingen i den
danske energiforsyning, bl.a. i forhold til afgifter, klimamålsætninger, forsyningsspørgsmål, forure-
ning mv. Det vil være meget omfattende at analysere og vurdere spørgsmålet om brændefyring i en
så bred kontekst. Og det ville gøre det fælles udspil mindre konkret og operationelt.
Arbejdsgruppen har derfor valgt at afgrænse indholdet i det fælles udspil til konkrete indsatser og
tiltag, der kan medvirke til at begrænse partikeludledningen fra brændefyring.
Der mangler i høj grad aktuel viden om omfanget af den eksisterende partikeludledning fra bræn-
deovne, brændekedler mv. Usikkerheden knytter sig til antallet af ovne, kedler og andre fyringsen-
heder samt til deres alder og tilstand, udledningen i praksis fra den enkelte enhed, det samlede for-
brug og den geografiske spredning af gener og udledning. Hertil kommer forskellige sundheds-
relaterede spørgsmål.
Arbejdsgruppen er imidlertid enig om, at partikeludledning fra brændeovne i dag udgør et så be-
tydende miljøproblem, at der er behov for at udvikle og drøfte konstruktive løsninger. Et af for-
slagene er netop at styrke videns- og datagrundlaget på området, så indsatser i det fremadrettede
kan baseres på endnu mere præcis viden om forbruget.
3. KONKRETE UDSPIL TIL INDSATSER
I dette afsnit gennemgår og beskriver arbejdsgruppen en række konkrete tiltag, som gruppen vur-
derer, kan medvirke til dels at reducere partikeludledningen i forbindelse med brændefyring mv.,
dels kan hjælpe kommunerne med at løse lokale problemer og konflikter om gener fra brænde-
fyring.
Det er svært at vurdere, hvor stor betydning de enkelte forslag vil have i forhold til at reducere par-
tikeludledning og gener fra brændefyring. Derfor er forslagene ikke prioriteret. Til gengæld er for-
slagene samlet i relevante temaer.
Tiltag vedrørende brændsel og anden fyring
Forslag 1
Forbud mod at fyre med kul og petrokoks i fastbrændselsanlæg
Forskellige kul- og koksprodukter kan i dag købes rimelig billigt i Tyskland og bruges derfor af en
del brændeovnsbrugere, bl.a. fordi produkterne bruges ved fyring hen over natten. Kul og koks,
herunder energikoks (også kaldet petrokoks) er et biprodukt fra olieraffinering og er stærkt foru-
renende. Flere kommuner har i forskrifter fastsat forbud mod at fyre med kul og koks.
Der er allerede i dag forskellige restriktioner over for brug af petrokoks, dels igennem Svovlbe-
kendtgørelsen
1
, der fastsætter et maksimalt svovlindhold på 1% for petrokoks (petrokoks der sælg-
1
Bekendetgørelse nr. 640 af 12. juni 2014 om svovlindholdet i faste og flydende brændstoffer.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
1806440_0004.png
es i Tyskland har dog ofte et svovlindhold på 1,3%), dels igennem Affaldsbekendtgørelsen
2
, idet
asken på grund af nikkelindholdet må betragtes som farligt affald, der skal bortskaffes som sådant.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der indføres et forbud mod kul og koks, alternativt stilles krav i
Brændeovnsbekendtgørelsen om, at fastbrændselsanlægget skal være godkendt til fyring med
petrokoks, kul o.l. faste fossile brændsler, hvis sådanne brændsler benyttes.
Forslag 2
Standardiseret kvalitetsmærkning for brænde og briketter
Brænde og briketter sælges i dag fra en stribe udsalgssteder, bl.a. byggemarkeder, forhandlere af
brændeovne, tankstationer, supermarkeder mv. Brændet markedsføres med en række forskellige
betegnelser, bl.a. ”Ovntørret brænde”, ”Ovnklart brænde” mv. Det
er ikke altid retvisende i forhold
til, hvornår brændet er klar til anvendelse. Eksempelvis er en del ovntørret brænde kun tørt i det
yderste lag, mens det er alt for vådt indvendigt. Samtidig er der stor kvalitetsforskel på briketter i
forhold til forbrænding og udledning. Det er i dag svært for forbrugerne at vurdere kvaliteten.
Kvaliteten af brænde og briketter spiller imidlertid en meget stor rolle for udnyttelsen af træet og
for partikeludledningen. Der er behov for at vejlede forbrugerne bedre om kvaliteten af brænde og
briketter. Og det vil være hensigtsmæssigt at få fjernet de dårligste kvaliteter fra markedet.
Derfor anbefaler arbejdsgruppen, at der etableres en standardisereret kvalitetsmærkning af
brænde og briketter som en vejledning til forbrugerne.
Der eksisterer i dag en række standarder
om kvalitetskrav til fast biobrændsel, som det vil være nærliggende at tage udgangspunkt i.
3
Tiltag vedrørende værktøjer og støtte til kommuner
Forslag 3
Kommunale retningslinjer for anvendelse af brændeovne,
brændekedler mv.
2
Bekendtgørelse nr. 1309 af 18. december 2012 om affald.
Generelle krav:
http://webshop.ds.dk/da-dk/standard/ds-en-iso-17225-12014
Kvalitetsklassificeret træpiler:
http://webshop.ds.dk/da-dk/standard/ds-en-iso-17225-22014
Kvalitetsklassificeret træbriketter:
http://webshop.ds.dk/da-dk/standard/ds-en-iso-17225-32014
Kvalitetsklassificeret træflis:
http://webshop.ds.dk/da-dk/standard/ds-en-iso-17225-42014
Kvalitetsklassificeret brænde:
http://webshop.ds.dk/da-dk/standard/ds-en-iso-17225-52014
Kvalitetsklassificeret ikke-træholdige brændselspiller:
http://webshop.ds.dk/da-dk/standard/ds-en-iso-17225-62014
Kvalitetsklassificeret ikke-træholdige briketter:
http://webshop.ds.dk/da-dk/standard/27-190-biologiske-kilder-og-
alternative-energikilder/ds-en-iso-17225-72014
3
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
1806440_0005.png
En række kommuner, bl.a. Hvidovre, Greve, Sønderborg og Lejre kommune, har udarbejdet egne
kommunale forskrifter for brug af fastbrændselsovne. Forskrifterne dækker brug af brændeovne,
brændekedler mv. i boligområder og fastsætter regler for brændetyper, korrekt opbevaring af
brænde, optænding og anvendelse, forbud mod fyring om natten mv. Efter forskrifterne fastsættes
der også bødestraf for overtrædelse af en række forhold i forskrifterne. Forskrifterne er meget ens-
artede.
Arbejdsgruppen anbefaler, at Miljøstyrelsen sammen med Kommunernes Landsforening udar-
bejder et fælles sæt af retningslinjer for fyring i brændeovne, brændekedler mv.
Regelsættet bør gælde i alle landets kommuner og vil udgøre en central del af en
’kommunal
værk-
tøjskasse’
som støtte til kommunernes
udmøntning og fortolkning af § 17 i den kommende Brænde-
ovnsbekendtgørelsen. Udarbejdelse af fælles kommunale retningslinjer kan naturligt tage afsæt i
flere af de kommunale forskrifter på området.
Forslag 4
Fælleskommunale brændefyringsnævn til afgørelse af
tvister i kommunale klagesager
Klager over brændefyring i boligområder kan ofte være svære at afgøre, herunder fastlægge, hvor
alvorlige generne reelt er, og hvad de skyldes. I sådanne tilfælde hænder det, at kommuner anmo-
der en lokal skorstensfejer om en vurdering af eventuelle gener og udledning af røg for at få en uvil-
dig vurdering. Det kan ofte være en god måde at afslutte en klagesag eller en nabotvist om brænde-
røg på.
Som led i en ’kommunal værktøjskasse’ kan det være hensigtsmæssigt med en formel ordning,
der
giver en entydig proces i den her type af klagesager. Det kender man f.eks. fra Hegnsyn, der efter
Hegnsloven er udpegede nævn med tre personer, hvoraf mindst en er fagligt kvalificeret på områd-
et. Hegnsyn er beskikkede af kommunalbestyrelsen.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der oprettes en række fælleskommunale nævn, der på samme måde
tager stilling til kommunale klager om brændefyring mv.
Der er næppe behov for et nævn i hver kommune som med Hegnsyn. I stedet kan man forestille sig
flere fælleskommunale nævn, oprettet med inspiration fra modellen med Hegnsyn, f.eks. med en
autoriseret skorstensfejermester, en repræsentant fra en patientforening og evt. en lægperson. Som
med Hegnsyn kan klagesager finansieres af de involverede parter.
Tiltag vedrørende ejerskifte og plan for udskiftning af brændeovne
Forslag 5
Miljøattest for brændeovne ved ejerskifte af boliger
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
1806440_0006.png
Det er i dag lovpligtigt for sælger at udarbejde Energimærkning i forbindelse med salg af huse og
ejerlejligheder
3
. En Energimærkning er en vurdering af boligens energimæssige tilstand, som dels
synliggør bygningens energiforbrug, dels giver et overblik over energimæssige forbedringer, der er
rentable at gennemføre. I visse tilfælde kan brændeovnen indgå i vurderingen, hvis den spiller en
afgørende rolle for husets energiforsyning. Det gælder imidlertid ikke i de fleste bolighandler.
Flere skorstensfejere oplever, at huskøbere af og til ønsker en faglig vurdering af brændeovnen,
skorstenen mv. som eventuelt grundlag for en forhandling mellem sælger og køber. Ejerskifte er
generelt et godt tidspunkt for en samlet miljøvurdering af, om ældre brændeovne, brændekedler
mv. kan leve op til kravene i den nye Brændeovnsbekendtgørelse.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der udvikles en miljøattest for brændeovne, brændekedler mv., der
kan anvendes af sælgere og/eller købere i forbindelse med ejerskifte for at vurdere fyringsenhed-
ens miljøprofil i forhold til kravene i Brændeovnsbekendtgørelsen.
Miljøattesten bør udover en faglig vurdering af fyringsenheden også indeholde konkrete anbefalin-
ger til f.eks. efterisolering af skorsten, evt. udskiftning af brændeovn, brændekedel eller anden til-
pasning af fyringsenheden. Miljøattesten kan bestilles af sælger eller køber, og der kan evt. laves en
ordning med delt finansiering af udgifterne til attesten.
Forslag 6
Samlet plan for gradvis udskiftning af ældre brændeovne og brændekedler
En ny Brændeovnsbekendtgørelse forventes at træde i kraft meget snart. Heri stilles skærpede
emissionskrav til nyere brændeovne, brændekedler mv. (fra 2008 og frem). Nye ovne lever generelt
op til kravene i bekendtgørelsen. Derfor vil det nye regelsæt kun i begrænset omfang medvirke til at
reducere partikeludledningen fra brændefyring, og bekendtgørelsen vil ikke løse problemet med de
mange ældre ovne og kedler, der har en dårlig forbrænding og høj partikeludledning.
Flere deltagere i arbejdsgruppen har endvidere påpeget, at der i dag er store problemer rundt om i
landet med tusindvis af ældre brændekedler, der er stærkt forurenende. Samtidig bruges kedlerne
også langt mere systematisk til primær energiforsyning
i forhold til brændeovne. Arbejdsgruppen
lægger derfor vægt på, at eventuelle tiltag på det her område også målrettes ældre brændekedler.
Tyskland har vedtaget en ordning, hvor ældre brændeovne, brændekedler mv. gradvist bringes i
overensstemmelse med nye tyske emissionskrav eller udskiftes med nye fyringsenheder, der lever
op til kravene. Den tyske ordning blev vedtaget i 2010 og har i de første år handlet om at inspicere
og tidsfastsætte fyringsenhederne til at indgå i ordningen. De tyske myndigheder er nu gået i gang
med den gradvise tilpasning og udskiftning.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der udarbejdes en samlet plan, der over en årrække bringer den
danske bestand af brændeovne, brændekedler mv. fra før 2008 i overensstemmelse med kravene
i den nye Brændeovnsbekendtgørelse.
Der fastlægges en gradvis indfasning af ordningen, så de
ældste ovne, kedler mv. først bringes i overensstemmelse med gældende krav eller udskiftes med
nye ovne mv.
3
Bekendtgørelse nr. 636 af 19. Juni 2012 af lov om fremme af energibesparelser i bygninger.
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
1806440_0007.png
Det vil være hensigtsmæssigt at indarbejde en dispensation for ovne, kedler mv., der kun bruges i
begrænset omfang, da miljøgevinsten ved at udskifte eller udfase de fyringsenheder er minimal.
Samtidig er det oplagt at undtage historiske og unikke fyringsenheder.
Det er vigtigt, at de relevante faglige kompetencer som Teknologisk Institut, Statens
Byggeforskningsinstitut, Skorstensfejerlauget m.fl. inddrages i udformningen af den samlede plan
og de enkelte undtagelsesbestemmelser.
Forslag 7
Kursus til brændeovnsbrugere ved nyinstallation eller indflytning i
bolig med eksisterende brændeovn, brændekedel mv.
Mange brugere af brændeovne, brændekedler mv. fyrer med forkert eller for vådt brænde, tænder
forkert op, holder fyringen i gang hen over natten mv. Det gælder også erfarne brugere. Derfor kan
bedre viden om korrekt fyring spille en meget afgørende rolle for at forbedre forbrændingen samt
reducere partikeludledning og gener ved brændefyring.
I Tyskland har myndighederne taget konsekvensen af det og har i forbindelse med et nyt regelsæt
fastsat et obligatorisk krav om, at brugeren inden for et år skal søge rådgivning i forbindelse med
nyinstallation samt ved overtagelse af boliger med et eksisterende fyringsanlæg. I Danmark skal
brugere af brændeovne mv. mindst en gang om året have besøg af en autoriseret skorstensfejer for
at tilse skorstenen. Og skorstensfejeren skal godkende alle nyinstallationer. Det er oplagt at udnyt-
te de besøg til at uddanne brugerne bedre i korrekt brændefyring.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der indføres et krav om, at boligejere med brændeovne, brænde-
kedler mv. skal have et kort kursus om korrekt brændefyring første gang, de får besøg af en skor-
stensfejer efter nyinstallationer eller ved indflytning i boliger med et eksisterende fyringsanlæg.
Det vil være naturligt, at der udstedes et fyringsdiplom til brændeovnsbrugeren. Kurset betales
særskilt af brugeren.
Tiltag vedrørende dataindsamling, viden og brugerinformation
Forslag 8
Systematisk indberetning af viden om godkendte brændeovne
og brændekedler
Skorstensfejerne har i dag en stor viden om den eksisterende bestand af brændeovne, brændeked-
ler mv. Fyringsenhederne skal efter reglerne jævnligt tilses, og skorstenen fejes. Det betyder, at de
enkelte skorstensfejere i dag har en forholdsvis stor viden om alder, tilstand, funktionalitet mv. for
mange af de tusindvis af brændeovne rundt om i landet. Problemet er, at den viden ikke i dag er
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
1806440_0008.png
centralt registreret. En mere central registrering vil give værdifuld viden til brug i forbindelse med
vurdering af nye indsatser på området.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der udvikles et fælles elektronisk indberetningssystem med de
relevante oplysninger om eksisterende brændeovne.
Det vil være nærliggende, at Miljøstyrelsen sammen med relevante parter på området fastlægger
kriterier i en fælles indberetning samt aftaler de nærmere omstændigheder for administration af
indberetningen med Skorstensfejerlauget.
Forslag 9
Partnerskab om fælles informationsportal vedrørende brændeovne
Den seneste viden om brændeovne, brændefyring, regulering og nye undersøgelser er i dag ikke let
tilgængelig for hverken borgere, kommuner eller andre. Viden er i dag spredt på en række forskel-
lige organisationers, forskningsinstitutioners og myndigheders hjemmesider. Det er uhensigts-
mæssigt, fordi det sjældent giver et fælles afsæt for kommuner, brændeovnsbrugerne og professio–
nelle på området.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der etableres et partnerskab med relevante styrelser, forskningsin-
stitutioner, KL, NGO’er
og organisationer om etablering af et samlet forum inden for området
brændefyring.
Miljøstyrelsen bør være initiativtager og nøgleaktør i partnerskabet. Det bærende element i part-
nerskabet er en webportal med overblik over relevante informationer om brændefyring og miljø,
herunder nye forskningsresultater, undersøgelser, lovgivning, rådgivning mv. Partnerskabet kan
også tage et fælles ansvar for seminarer, konferencer etc.
Forslag 10
Etablering af forskningspulje om Bedre Brændefyring
Der arbejdes i dag målrettet med forskning og udvikling inden for nye teknologier. Og de danske
producenter er her blandt de førende i verden. Men der mangler i dag en del viden om konsekven-
serne af forskellige former for fyring, forskellene i partikeludledning ved ældre og nyere ovne, vær-
dien af korrekt optænding og fyring i forhold til forbrænding og partikeludledning samt en række
andre spørgsmål. Det er spørgsmål, som det er relevant at undersøge yderligere, bl.a. i forlængelse
af mere viden om den eksisterende bestand af brændeovne.
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
1806440_0009.png
Arbejdsgruppen anbefaler, at der, eventuelt som led i det ovennævnte partnerskab, etableres en
forskningspulje, hvor der løbende drøftes og formuleres behov for ny viden og nye forskningsre-
sultater.
Behovet for ny viden og nye forskningsresultater kan samtidig indgå systematisk i seminarer,
konferencer mv. som led i partnerskabet.
Tiltag vedrørende energimærkning
Forslag 11
Energimærkning af brændeovne mv.
Energimærkning er kendt fra hårde hvidevarer, biler og ejendomme. I alle tilfælde er disse ord-
ninger indført for at sætte fokus på energiforbruget, dvs. fremme salget af de mest energieffektive
produkter, biler og huse. Ordningerne har vist sig særdeles effektive, idet de på rimelig kort tid kan
flytte markedet i retning af de mest energieffektive produkter. På bilmarkedet har det f.eks. betydet
et stort mersalg af minibiler, og på ejendomsmarkedet har det medført, at ejendomme med de bed-
ste energimærker er steget i værdi, mens ejendomme med de dårligste energimærker er faldet i
værdi.
Når det på tilsvarende vis giver god mening at energimærke brændeovne, skyldes det, at høj energi-
effektivitet generelt er forbundet med lav partikelemission. Med mærket sendes der derved et sig-
nal om, at der er penge at spare på brændselsindkøb og dertil færre gener ved køb af A-mærkede
brændeovne.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der indføres en mærkningsordning for nye brændeovne, helt
tilsvarende ordningerne for hårde hvidevarer, biler og ejendomme, f.eks. mærkning på en skala
fra A til G.
Det vil f.eks. give mulighed for, at svanemærkede brændeovne kan opnå Energimærke B, mens to-
kammer ovne og ovne med automatisk luftregulering kan opnå Energimærke A. En oversigt fra
f.eks. Teknologisk Institut kan samtidig redegøre for gamle brændeovnes placering på skalaen.
Energimærkning af brændeovne vil medvirke til en bedre vejledning for forbrugerne i forbindelse
med udskiftning af brændeovne mv. Og det vil sætte større fokus på energieffektivitet og dermed
besparelser på udgifter til brænde for de bedste ovne. Det kan medvirke til at fremme udskiftnin-
gen af gamle brændeovne.
4. ØVRIGE FORSLAG
Arbejdsgruppen har ved de tre rundbordsmøder også drøftet andre forslag, som det ikke har været
muligt at nå helt til enighed om i gruppen. Nedenfor er beskrevet to forslag i forhold til afgift og
skrotningspræmie, som trods uenighed og kommentarer kan give anledning til videre politiske
drøftelser.
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
1806440_0010.png
Udover en kort beskrivelse af forslagene er der efterfølgende også knyttet enkelte kommentarer til
forslaget for at forstå baggrunden for, at der ikke har været fuld enighed om det enkelte forslag.
Forslag
Forbrugsbaseret afgift på brændeovne og andre fyringsenheder
Det Økologiske Råd (DØR) mener generelt, at brændefyring bør afgiftsreguleres som alle andre
energikilder. Formålet er at minimere partikeludledningen fra brændefyring, så Danmark opnår en
stor miljø- og sundhedsgevinst og kan leve op til det nye NEC-direktiv. DØR ønsker samtidig at re-
ducere omfanget af privat brændefyring ved at sidestille brændefyring afgiftsmæssigt med anden
energiforsyning. Endelig ønsker DØR at motivere brugere af brændeovne, kedler mv. til at udskifte
de mest forurenende enheder med mere effektive og miljøvenlige brændeovne, brændekedler mv.
Forslaget indebærer, at der indføres en forbrugsbaseret afgift på brændefyring mv. som vi kend-
er det fra elafgifter, varmeafgifter og vandafgifter. Afgiften differentieres i forhold til en indde-
ling af brændeovne og andre fyringsenheder i tre miljøklasser og i forhold til, om brændefyring-
en foregår på landet eller i byer med kollektiv varmeforsyning. Forslaget omfatter derfor i alt
seks afgiftsniveauer og betales i forhold til timeforbruget.
Forslaget betyder, at ikke-miljømærkede
ovne placeres i miljøklassen ”Stor forurening”, mens
Svanemærkede ovne og ovne, hvor producenten kan dokumentere, at de opfylder de tekniske krav
til Svanemærket, placeres i miljøklassen ”Middel forurening”, mens træpilleovne, træpillefyr samt
visse to-kammer
brændeovne falder i miljøklassen ”Lille forurening”.
Efter forslaget registreres det årlige antal timer, fyringsenheden er i brug, i en plomberet tempera-
turmåler med en føler i skorstenen. DØR oplyser, at en sådan måler efter aftale med en teknologi-
leverandør kan produceres i samme prisleje som en elmåler. Måleren registrerer det antal timer,
temperaturen i skorstenen er over en vis grænse, dvs. det antal timer der fyres, hvilket sammen
med ovnens miljøklasse afspejler forureningen. Afgiften dækker kun de eksternaliteter, som for-
ureningen ifølge Miljøstyrelsen påfører samfundet, dvs.
forureneren betaler princippet.
DØR har også konkrete forslag til afgiftsniveauer og indfasning. Det er ikke beskrevet yderligere
her. Det afgørende for modellen er, at der er en klar forskel mellem miljøklasser samt by- og land-
zone med og uden kollektiv energiforsyning, bl.a. som et led i at påvirke brugernes adfærd.
Det samlede afgiftsforslag kan læses her:
http://www.ecocouncil.dk/component/docman/doc_download/1534-140404-braendefyring-
afgiftsforslag-final
Kommentarer til forslaget:
Ole Michael Jensen
vurderer ikke, at forslaget er helt gennemarbejdet, fordi det primært fokuserer
på partikler afspejlet i opdelingen af ovne mv. i miljøklasser. Han vurderer imidlertid, at den del af
forslaget, der omfatter en registrering af antallet af forbrugstimer via et termometer i skorstenen,
vil være en god måde at opkræve en eventuel energiafgift på. Dele af forslaget er derfor efter hans
opfattelse anvendeligt sammen med en energimærkning, jf. senere.
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
1806440_0011.png
Helge Rørdam Olesen
anfører, at forslaget om afgift kræver et politisk valg af virkemidler, som han
som forsker ikke ønsker at gå nærmere ind i.
DAPO
vurderer, at en afgift som foreslået ikke fører til den ønskede ændring af adfærd, og at det
derfor er en teknisk og administrativ tung omvej til at få udskiftet gamle brændeovne, særligt når
forslaget sammenlignes med en række af de øvrige forslag, der direkte vil sikre en miljøgevinst.
Skorstensfejerlauget
mener ikke, at brændefyring som en CO2 neutral og vedvarende energikilde
skal belægges med afgift, og lauget henviser til, at planer om en forsyningssikkerhedsafgift er
fjernet netop på grund af modstand mod en brændeafgift. Lauget fremhæver også, at diverse
kampagner fra Miljøstyrelsen og Skorstensfejerlauget om udskiftning af gamle ovne samt korrekt
fyring har vist gode resultater, og at man i stedet bør fortsætte de indsatser.
Torben Sigsgaard
vurderer, at en afgift pr. brugstime, gradueret efter energi og miljøklasse, i
lighed med afgiften på biler, vil kunne motivere brugerne til at fyre mindre i bedre ovne, og det er
netop det, der er målet.
Thorkil Kjær
støtter metoden om at få adgang til et samlet mål for antallet af forbrugstimer for den
enkelte brændeovn. Det kan, f.eks. koblet med miljøklasser for den enkelte brændeovn, anvendes
til at indføre en afgift på brug af brændeovne. Det er Astma-Allergi Danmark positive over for.
Forslag
Skrotningspræmie for udfasning af ældre brændeovne,
brændekedler mv.
Miljøstyrelsen har tidligere overvejet mulighederne for at indføre en skrotningspræmie som led i at
fremskynde en udfasning af de ældre brændeovne. Modellen med en skrotningspræmie kendes fra
biler, oliefyr mv. Her er der generelt gode erfaringer. Meget afhænger imidlertid af præmiens stør-
relse i forhold til investeringen i en ny brændeovn, brændekedel mv.
Det kan på den ene side være svært at vurdere, hvor meget en skrotningspræmie præcist kan med-
virke til at fremskynde en udfasning af de ældre brændeovne
i forhold til den udskiftning der i
forvejen sker. Omvendt har en skrotningspræmie den fordel, at den på kort sigt kan skabe økono-
miske incitamenter for boligejere til at udskifte deres brændeovn. Det kan medvirke til en kortsig-
tet miljøgevinst og fjerne nogle af de ældste og dårligste ovne fra markedet.
Forslaget indebærer, at miljømyndighederne i en given periode tilbyder danskerne en skrot-
ningspræmie, hvis de udskifter deres brændeovn, brændekedel mv. med en moderne ovn, evt. en
Svanemærket ovn.
Her skal præmiens størrelse overvejes nøje i forhold til prisen på en ny ovn.
En skrotningspræmie kan medvirke til på kort sigt at skabe økonomiske incitamenter til at udskifte
ældre brændeovne, der bruges jævnligt eller hyppigt. Derfor kan en skrotningspræmie evt. bruges
som en ordning, der tilbydes brændeovnsbrugerne forud for implementering af en lovreguleret
gradvis udskiftning.
11
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 20/10-17 fra Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne om regulering på brændeovnsområdet
Kommentarer til forslaget:
Helge Rørdam Olesen
anfører, at forslaget om en skrotningspræmie på linje med forslaget om af-
gift kræver et politisk valg af virkemidler, som han som forsker ikke ønsker at gå nærmere ind i.
Det Økologiske Råd (DØR)
kan kun støtte et forslag om en skrotningspræmie, hvis finansieringen
af en sådan ordning tages fra afgifter på forurening fra brændefyring, så ressourcerne ikke tages fra
de generelle skatteindtægter. Skatteyderne skal
efter DØR’s opfattelse
ikke betale folks nye ovne.
DØR understreger desuden, at skrotningspræmier er dyre, da præmien også gives til brugere, der
alligevel har planer om at skifte til en ny ovn. Derfor er det sjældent et økonomisk effektivt virke-
middel.
Skorstensfejerlauget
støtter forslaget og anbefaler, at en skrotningsordning anvendes forud for en
lovreguleret plan for udfasning, fordi det vil fremskynde en udskiftning af de ældre anlæg og der-
ved opnås en hurtigere miljøgevinst. Finansiering af en skrotningsordning er efter laugets opfat-
telse en politisk vurdering.
12