Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 436
Offentligt
1889237_0001.png
MC Revision A/S
25. april 2018
Sag 2017-13004
/AVE
Indbringelse for Revisornævnet
Erhvervsstyrelsen indbringer, i medfør af revisorlovens
1
§ 43, stk. 5, MC
Revision A/S for Revisornævnet.
Styrelsen lægger følgende forhold til grund for sin klage:
ER HVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
35 29 10 00
35 29 10 01
[email protected]
1. MC Revision A/S har overtrådt revisorlovens § 24, stk. 1, idet re-
visionsvirksomheden er den generalforsamlingsvalgte revisor for
[C] ApS, [D] A/S og [E] A/S, [R] A/S, [T] A/S, [V] A/S og [P]
ApS, selvom flertallet af revisionsvirksomhedens bestyrelse, regi-
streret revisor [1] og registreret revisor [2], ikke opfylder eller har
opfyldt uafhængighedsreglerne, da revisionsvirksomheden påtog
sig opgaven med at revidere virksomhedernes årsregnskaber for
såvel indeværende regnskabsperiode som for årsregnskaberne for
2016/17 for [C] ApS, [D] ApS og [E] A/S.
2. MC Revision A/S har overtrådt revisorlovens § 24, stk. 5, og § 28,
stk. 2, idet revisionsvirksomheden har undladt at sikre, at registre-
ret revisor [1] og registreret revisor [2] i forbindelse med udførel-
sen af arbejdsopgaver i deres arbejdspapirer har dokumenteret alle
væsentlige trusler mod deres uafhængighed, ligesom revisions-
virksomheden ikke har dokumenteret, at dens kvalitetsstyringssy-
stem er anvendt tilstrækkeligt, da førnævnte revisorer udfyldte af-
hængighedsvurderingerne ved afgivelsen af revisionspåtegnin-
gerne på
årsregnskaberne for 2016/17 for [C] ApS, [D] A/S, [E]
A/S, [Z] ApS,
årsregnskaberne for 2016 for [N] ApS, [O] ApS, [J] ApS,
[K] ApS, [L] ApS, [M] ApS,
årsregnskaberne for 2015/16 for [H] ApS, [I] ApS, og
årsregnskaberne for 2016 for [R] A/S, [T] A/S og [V] A/S.
Erhvervsstyrelsen nedlægger påstand om, at Revisornævnet pålægger MC
Revision A/S en forhøjet, jf. revisorlovens § 44, stk. 6, 2. pkt.
Fax
E-post
CVR-nr 10 15 08 17
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
1
Lovbekendtgørelse nr. 1167 af 9. september 2016.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 436: Kopi af erhvervsministerens svar på ERU alm. del - MFU spm. 31 om resultatet af Erhvervsstyrelsens undersøgelse af de forhold, der omtales i artiklen Kvotekonger har tætte bånd til uafhængige revisorer af 1. november 2017 fra Politiken
2/5
Sagsfremstilling og begrundelse
Ad 1)
Erhvervsstyrelsen finder, at MC Revision A/S har overtrådt revisorlovens
§ 24, stk. 1, ved fortsat at være generalforsamlingsvalgt revisor for de syv
ovennævnte selskaber, idet de to eneste godkendte revisorer, der er til-
knyttet MC Revision A/S, tillige udgør flertallet i bestyrelsen i MC Revi-
sion, hvorved de begge kontrollerer de ledelsesmæssige beslutninger, der
træffes i MC Revision A/S. Både registreret revisor [1] og registreret re-
visor [2] indgår i kommandokæden for MC Revision A/S, og de er derved
begge med til at kunne påvirke konklusionerne på de revisionsopgaver,
der afgives igennem MC Revision A/S, inklusiv hinandens revisionsop-
gaver.
Erhvervsstyrelsen finder, at MC Revision A/S ikke kan påtage sig revisi-
onen af de syv selskabers årsregnskaber, idet der vil foreligge overtrædel-
ser af uafhængighedsreglerne, uanset om det er registreret revisor [2] eller
registreret revisor [1], der reviderer selskabernes årsregnskaber. Endvi-
dere vil det forhold, at begge registrerede revisor kontrollerer revisions-
virksomhedens ledelsesmæssige beslutninger gennem deres bestyrelses-
poster i revisionsvirksomheden, medføre, at der vil foreligge en overtræ-
delse af uafhængighedsreglerne, så længe MC Revision A/S er udpeget
som den generalforsamlingsvalgte revisor for de 13 selskaber. Denne
overtrædelse af uafhængighedsreglerne opstod allerede på tidspunktet for
MC Revision A/S’ accept af revisionsopgaverne for den indeværende
regnskabsperiode.
Erhvervsstyrelsen har konstateret, at registreret revisor [1] har overtrådt
uafhængighedsbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 4, ved at have afgivet re-
visionspåtegninger på årsregnskaberne for [C] ApS, [D] A/S og [E] A/S.
Erhvervsstyrelsen finder ikke, at revisionsopgaverne kan overdrages til
den anden godkendte revisor i MC Revision A/S, registreret revisor [2],
idet der i så fald vil foreligge en overtrædelse af uafhængighedsbekendt-
gørelsens § 2, stk. 1, nr. 5.
Erhvervsstyrelsen har ligeledes konstateret, at registreret revisor [2] har
overtrådt uafhængighedsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 5 ved at have
afgivet revisionspåtegninger på årsregnskaberne for [R] A/S, [T] A/S, [V]
A/S. Erhvervsstyrelsen finder ikke, at revisionsopgaverne kan overdrages
til den anden godkendte revisor i MC Revision A/S, registreret revisor [1],
idet der i så fald vil foreligge en overtrædelse af uafhængighedsbekendt-
gørelsens § 6, stk. 1, nr. 4.
Endvidere skal det bemærkes, at [10], bestyrelsesmedlem i MC Revision
A/S, ejer kapitalandele og stemmerettigheder i [V] A/S, og hvis revisionen
af årsregnskabet for [V] A/S blev overdraget til registreret revisor [1],
ville dette medføre en overtrædelse af uafhængighedsbekendtgørelsens §
2, stk. 1, nr. 5 og 6(a).
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 436: Kopi af erhvervsministerens svar på ERU alm. del - MFU spm. 31 om resultatet af Erhvervsstyrelsens undersøgelse af de forhold, der omtales i artiklen Kvotekonger har tætte bånd til uafhængige revisorer af 1. november 2017 fra Politiken
3/5
Erhvervsstyrelsen finder desuden, at ingen af revisorerne kan påtage sig
at revidere årsregnskabet for [P] ApS, idet registreret revisor [2] ville
overtræde uafhængighedsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 5, mens regi-
streret revisor [1] ville overtræde uafhængighedsbekendtgørelsens § 6,
stk. 1, nr. 4.
MC Revision A/S har ligeledes overtrådt revisorlovens § 24, stk. 1, ved at
påtage sig og acceptere revisionsopgaverne af årsregnskaberne for
2016/17 for [C] ApS, [D] ApS og [E] A/S, idet både registreret revisor [2]
og registreret revisor [1] begge indgik i kommandokæden for MC Revi-
sion A/S gennem deres bestyrelsespost i MC Revision A/S, hvorved de
kunne påvirke konklusionerne på de afgivne revisionspåtegninger på de
tre årsregnskaber.
Revisionspåtegningerne på de tre selskabers årsregnskaber for 2016/17
kunne ikke afgives igennem MC Revision A/S, idet både registreret revi-
sor [1] og registreret revisor [2] overtrådte uafhængighedsreglerne, hvis
de påtog sig revisionsopgaven.
Erhvervsstyrelsen har konstateret, at registreret revisor [1] overtrådte uaf-
hængighedsbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 4, da han afgav revisionspå-
tegninger på årsregnskaberne for 2016/17 for [C] ApS, [D] A/S og [E]
A/S. Erhvervsstyrelsen finder ikke, at revisionsopgaverne kunne overdra-
ges til den anden godkendte revisor i MC Revision A/S, registreret revisor
[2], idet der i så fald ville foreligge en overtrædelse af uafhængighedsbe-
kendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 5.
Ad 2)
Revisionsvirksomheden har efter revisorlovens § 28, stk. 1 og 2, pligt til
at etablere en intern organisation, herunder et kvalitetsstyringssystem,
med henblik på bl.a. at forhindre eventuelle trusler mod virksomhedens
og revisors uafhængighed og objektivitet. Revisionsvirksomheden skal
kunne dokumentere, at dens kvalitetsstyringssystem anvendes ved løsnin-
gen af revisionsopgaver
Erhvervsstyrelsen har modtaget en kopi af de udfyldte uafhængighedsvur-
deringer på de 15 revisionsopgaver, og det er styrelsens vurdering, at MC
Revision A/S har udformet en tilstrækkelig klar uafhængighedsvurdering
i sit kvalitetsstyringssystem, som revisorerne kan anvende, når de skal
tage stilling til, om de kan acceptere eller fortsat acceptere en revisions-
opgave.
Alligevel har revisorerne ikke identificeret og dokumenteret deres ulov-
lige relationer til revisionskunderne i uafhængighedsvurderingerne for de
15 selskabers vedkommende, selvom revisionsvirksomheden har en pligt
til at sikre, at dette dokumenteres, jf. revisorlovens § 24, stk. 5. Der fore-
ligger en systematisk mangel på dokumentation af disse overtrædelser af
uafhængighedsreglerne, som dokumenterer, at revisorerne ikke anvender
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 436: Kopi af erhvervsministerens svar på ERU alm. del - MFU spm. 31 om resultatet af Erhvervsstyrelsens undersøgelse af de forhold, der omtales i artiklen Kvotekonger har tætte bånd til uafhængige revisorer af 1. november 2017 fra Politiken
4/5
den udformede uafhængighedsvurdering i overensstemmelse med dens
formål.
Erhvervsstyrelsen finder, at der i alle 15 tilfælde er tale om klare og åben-
lyse relationer mellem begge registrerede revisorer og deres revisionskun-
der, som udgjorde trusler mod deres uafhængighed, og som skulle have
medført, at revisorerne skulle have overvejet enten at fratræde revisions-
opgaverne, eller om der kunne iværksættes sikkerhedsforanstaltninger til
at reducere eller eliminere truslerne.
Det er derfor Erhvervsstyrelsens vurdering, at revisionsvirksomheden
ikke har sikret, at kvalitetsstyringssystemets procedurer for uafhængig-
hedsvurderinger er anvendt tilstrækkeligt, jf. revisorlovens § 28, stk. 2,
ved revisionen af årsregnskaberne for 2016/17 for [C] ApS, [D] A/S, [E]
A/S, [Z] ApS og årsregnskaberne for 2016 for [N] ApS, [O] ApS, [J] ApS,
[K] ApS, [L] ApS, [M] ApS, og årsregnskaberne for 2015/16 for [H] ApS,
[I] ApS, og årsregnskaberne for 2016 for [R] A/S, [T] A/S og [V] A/S.
Afgørelse om påbud
Erhvervsstyrelsen påbyder, jf. revisorlovens § 40, stk. 1, nr. 3, at MC Re-
vision A/S senest den 4. maj 2018 bringer overtrædelserne af revisorlo-
vens uafhængighedsregler til ophør ved at være generalforsamlingsvalgt
revisor i [C] ApS, [D] A/S, [E] A/S, [R] A/S, [T] A/S, [V] A/S og [P]
ApS.
Det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at MC Revision A/S overtræder re-
visorlovens § 24, stk. 1, idet de to tilknyttede registrerede revisorer i MC
Revision A/S ikke kan påtage sig revisionen af årsregnskaberne i hele den
indeværende regnskabsperiode for [C] ApS, [D] A/S og [E] A/S, [R] A/S,
[T] A/S, [V] A/S og [P] ApS. Baggrunden herfor fremgår umiddelbart
nedenfor.
Erhvervsstyrelsen har konstateret, at registreret revisor [1] har overtrådt
uafhængighedsbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 4, ved at have afgivet re-
visionspåtegninger på årsregnskaberne for [C] ApS, [D] A/S og [E] A/S.
Denne overtrædelse af uafhængighedsreglerne foreligger fortsat. Er-
hvervsstyrelsen finder ikke, at revisionsopgaverne kan overdrages til den
anden godkendte revisor i MC Revision A/S, registreret revisor [2], idet
der i så fald vil foreligge en overtrædelse af uafhængighedsbekendtgørel-
sens § 2, stk. 1, nr. 5.
Erhvervsstyrelsen har ligeledes konstateret, at registreret revisor [2] har
overtrådt uafhængighedsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 5 ved at have
afgivet revisionspåtegninger på årsregnskaberne for [R] A/S, [T] A/S og
[V] A/S. Disse overtrædelser foreligger fortsat. Erhvervsstyrelsen finder
ikke, at revisionsopgaverne kan overdrages til den anden godkendte revi-
sor i MC Revision A/S, registreret revisor [1], idet der i så fald vil fore-
ligge en overtrædelse af uafhængighedsbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 4.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 436: Kopi af erhvervsministerens svar på ERU alm. del - MFU spm. 31 om resultatet af Erhvervsstyrelsens undersøgelse af de forhold, der omtales i artiklen Kvotekonger har tætte bånd til uafhængige revisorer af 1. november 2017 fra Politiken
5/5
Endvidere bemærkes det, at [10], bestyrelsesmedlem i MC Revision A/S,
ejer kapitalandele og stemmerettigheder i [V] A/S, og hvis revisionen af
årsregnskabet for [V] A/S blev overdraget til registreret revisor [1], ville
dette medføre en overtrædelse af uafhængighedsbekendtgørelsens § 2, stk.
1, nr. 5.
Erhvervsstyrelsen finder derfor, at MC Revision A/S skal bringe overtræ-
delserne af uafhængighedsreglerne til ophør, enten ved at indsætte til-
strækkelige sikkerhedsforanstaltninger, jf. revisorlovens § 24, stk. 3, som
kan eliminere eller reducere truslen mod revisors uafhængighed til at ac-
ceptabelt lavt niveau, eller ved at revisor fratræder som den generalfor-
samlingsvalgte revisor for de syv selskaber.