Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 436
Offentligt
1889233_0001.png
Registreret revisor 1
25. april 2018
Sag 2017-13004
/AVE
Indbringelse for Revisornævnet
Erhvervsstyrelsen indbringer, i medfør af revisorlovens
1
§ 43, stk. 3, regi-
streret revisor [1] for Revisornævnet.
Styrelsen lægger følgende forhold til grund for sin klage:
1. Registreret revisor [1] har overtrådt revisorlovens § 24, stk. 2, jf.
uafhængighedsbekendtgørelsens
2
§ 2, stk. 1, nr. 1, og dagældende
revisorlovs
3
§ 24, stk. 2, jf. dagældende uafhængighedsbekendt-
gørelses
4
§ 2, stk. 1, nr. 2, idet han har revideret og afgivet revisi-
onspåtegningen på årsregnskabet for 2015 og 2016 for [A]
F.M.B.A., uanset at registreret revisor [2], der var direktør og be-
styrelsesmedlem i MC Revision A/S, var bestyrelsesmedlem i [A]
F.M.B.A.
2. Registreret revisor [1] har overtrådt revisorlovens § 24, stk. 1, idet
han er den generalforsamlingsvalgte revisor for både [A] F.M.B.A
og [B] F.M.B.A., selvom [2], der er direktør og bestyrelsesmedlem
i MC Revision A/S, samtidig er bestyrelsesmedlem i begge for-
eninger, hvorved der foreligger en overtrædelse af uafhængigheds-
bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 1, som medfører, at registreret re-
visor [1] ikke har været uafhængig i den indeværende regnskabs-
periode for de to foreninger.
3. Registreret revisor [1] har overtrådt revisorlovens § 24, stk. 3, jf.
uafhængighedsbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 4, idet han har re-
videret og afgivet revisionspåtegningen på årsregnskaberne for
2016/17 for [C] ApS og [D] A/S, uanset at [2], der var direktør og
bestyrelsesmedlem i MC Revision A/S, og [3] begge var bestyrel-
sesmedlemmer i [B] F.M.B.A., og uanset at [3] ejede kapitalan-
dele, stemmerettigheder og var ledelsesmedlem i [C] ApS og [D]
A/S.
4. Registreret revisor [1] har overtrådt revisorlovens § 24, stk. 3, jf.
uafhængighedsbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 4, idet han har re-
videret årsregnskaberne for 2015/16 og 2016/17 for [E] A/S., uan-
set at [2], der var direktør og bestyrelsesmedlem i MC Revision
A/S, var bestyrelsesmedlem i [B] F.M.B.A., hvori [3], der ejede
1
2
ER HVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
E-post
35 29 10 00
35 29 10 01
[email protected]
CVR-nr 10 15 08 17
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Lovbekendtgørelse nr. 1167 af 9. september 2016.
Bekendtgørelse nr. 735 af 17. juni 2016. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 18. juni
2016.
3
Lov nr. 468 af 17. juni 2008
4
Bekendtgørelse nr. 663 af 26. juni 2008.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 436: Kopi af erhvervsministerens svar på ERU alm. del - MFU spm. 31 om resultatet af Erhvervsstyrelsens undersøgelse af de forhold, der omtales i artiklen Kvotekonger har tætte bånd til uafhængige revisorer af 1. november 2017 fra Politiken
2/5
kapitalandele og stemmerettigheder i [E] A/S og var medlem af
bestyrelsen i [E] A/S, også var bestyrelsesmedlem, og uanset at
[2] var bestyrelsesmedlem i [A] F.M.B.A., hvori [4], der ejede ka-
pitalandele og stemmerettigheder i [E] A/S, også var bestyrelses-
medlem.
5. Registreret revisor [1] har i strid med god revisorskik, jf. revisor-
lovens § 16, stk. 1, og jf. revisorlovens § 23, stk. 1, ved revisionen
af årsregnskaberne for 2016/17 for [C] ApS, [D] A/S og [E] A/S
ikke identificeret eller dokumenteret identifikationen i uafhængig-
hedsvurderingen af, at der forelå relationer mellem ham og disse
revisionskunder, som medførte, at der forelå trusler mod revisors
uafhængighed ved afgivelsen af revisionspåtegningerne på før-
nævnte årsregnskaber.
Erhvervsstyrelsen nedlægger påstand om, at registreret revisor [1] betin-
get frakendes godkendelsen som statsautoriseret revisor for en periode,
der nærmere fastsættes af Revisornævnet, jf. revisorlovens § 44, stk. 2.
Erhvervsstyrelsen nedlægger desuden påstand om, at registreret revisor
[1] pålægges en forhøjet bøde, jf. revisorlovens § 44, stk. 1, 2. pkt.
Sagsfremstilling og begrundelse
Ad 1)
Registreret revisor [2] har været bestyrelsesmedlem i [A] F.M.B.A. i regn-
skabsperioderne for 2015 og 2016, og han og registreret revisor [1] var
begge i samme periode ledelsesmedlemmer i MC Revision A/S samt til-
knyttet MC Revision A/S som registrerede revisorer.
Det er derfor styrelsens vurdering, at registreret revisor [1] har overtrådt
revisorlovens § 24, stk. 2, jf. uafhængighedsbekendtgørelsens § 2, stk. 1,
nr. 1, samt dagældende revisorlovs § 24, stk. 2, jf. dagældende uafhængig-
hedsbekendtgørelses § 2, stk. 1, nr. 2, idet han har revideret og afgivet
revisionspåtegningen på årsregnskabet for 2015 og 2016 for [A]
F.M.B.A., uanset at registreret revisor [2] var bestyrelsesmedlem i [A]
F.M.B.A.
Ad 2)
Registreret revisor [2] har været bestyrelsesmedlem i både [A] F.M.B.A.
og [B] F.M.B.A. på det tidspunkt, dels hvor registreret revisor [1] blev
udpeget som den generalforsamlingsvalgte revisor for begge foreninger,
og dels på det tidspunkt, hvor registreret revisor [1] har accepteret at på-
tage sig revisionen af årsregnskaberne for 2017 for [A] F.M.B.A. og [B]
F.M.B.A.
Registreret revisor [2] og registreret revisor [1] har i samme periode været
ledelsesmedlemmer i MC Revision A/S samt tilknyttet MC Revision A/S
som registrerede revisorer.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 436: Kopi af erhvervsministerens svar på ERU alm. del - MFU spm. 31 om resultatet af Erhvervsstyrelsens undersøgelse af de forhold, der omtales i artiklen Kvotekonger har tætte bånd til uafhængige revisorer af 1. november 2017 fra Politiken
3/5
Det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at registreret revisor [1] har overtrådt
revisorlovens § 24, stk. 1, idet han har ladet sig vælge som den general-
forsamlingsvalgte revisor for både [A] F.M.B.A. og [B] F.M.B.A., og at
han har påtaget sig revisionen af årsregnskaberne for 2017 for begge for-
eninger. Efter bestemmelsen kræves uafhængighed både i opgaveperioden
og den periode, regnskabet dækker.
Registreret revisor [1] kunne derfor ikke acceptere revisionsopgaverne for
årsregnskaberne for 2017 for begge foreninger, idet hans relation til regi-
streret revisor [2] på accepttidspunktet for revisionsopgaverne ville med-
føre, at han kom til at overtræde uafhængighedsbekendtgørelsens § 2, stk.
1, nr. 1. Dermed kunne han heller ikke lade sig vælge som den general-
forsamlingsvalgte revisor for begge foreninger.
Erhvervsstyrelsen skal påpege, at registreret revisor [1] blev udpeget som
den generalforsamlingsvalgte revisor for [A] F.M.B.A. før ændringerne i
den nugældende revisorlovs § 24, stk. 1, trådte i kraft. Desuagtet har han,
efter den nye revisorlovs § 24, stk. 1, trådte i kraft, fortsat accepteret at
være den generalforsamlingsvalgte revisor for [A] F.M.B.A., herunder af-
givet revisionspåtegningen på årsregnskabet for 2016, som var omfattet af
ændringen i revisorlovens § 24, stk. 1.
Ad 3)
Registreret revisor [2] er direktør og bestyrelsesmedlem i MC Revision
A/S og er samtidig tilknyttet som revisor til MC Revision A/S. Registreret
revisor [2] har derved en direkte tilknytning til MC Revision A/S og regi-
streret revisor [1], jf. uafhængighedsbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 4.
Registreret revisor [2] og [3] er begge bestyrelsesmedlemmer i [B]
F.M.B.A., og dette skaber en forbindelse mellem registreret revisor [2] og
[C] ApS og [D] A/S, idet [3] er direktør og bestyrelsesmedlem og ejer
kapitalandele og stemmerettigheder i begge selskaber.
Derved opstår der en trussel mod registreret revisor [1]’s uafhængighed,
når han reviderer de selskaber, som [3] ejer og er direktør eller bestyrel-
sesmedlem i, jf. uafhængighedsbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 4.
Det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at registreret revisor [1] har overtrådt
revisorlovens § 24, stk. 3, jf. uafhængighedsbekendtgørelsens § 6, stk. 1,
nr. 4, idet han har revideret og afgivet revisionspåtegningen på årsregn-
skaberne for 2016/17 for [C] ApS og [D] A/S.
Samtidig er registreret revisor [1] den generalforsamlingsvalgte revisor
for [B] F.M.B.A., og han kan derfor ikke have været uvidende om relati-
onen mellem registreret revisor [2] og [3], da han afgav revisionspåteg-
ningerne på årsregnskaberne for 2016/17 for [C] ApS og [D] A/S.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 436: Kopi af erhvervsministerens svar på ERU alm. del - MFU spm. 31 om resultatet af Erhvervsstyrelsens undersøgelse af de forhold, der omtales i artiklen Kvotekonger har tætte bånd til uafhængige revisorer af 1. november 2017 fra Politiken
4/5
Ad 4)
Registreret revisor [2] er både direktør og bestyrelsesmedlem i MC Revi-
sion A/S og er samtidig tilknyttet som revisor til MC Revision A/S. Regi-
streret revisor [2] har derved en direkte tilknytning til MC Revision A/S
og registreret revisor [1], jf. uafhængighedsbekendtgørelsens § 6, stk. 1,
nr. 4.
Registreret revisor [2] og [3] er begge bestyrelsesmedlemmer i [B]
F.M.B.A., og dette skaber en forbindelse mellem registreret revisor [2] og
[E] A/S, idet [3] er bestyrelsesmedlem og ejer kapitalandele og stemme-
rettigheder i [E] A/S gennem sit ejerskab til [C] ApS og [D] ApS.
Ligeledes er registreret revisor [2] og [4] begge bestyrelsesmedlemmer i
[A] F.M.B.A., og dette skaber en forbindelse mellem registreret revisor
[2] og [E] A/S, idet [4] er bestyrelsesmedlem og ejer kapitalandele og
stemmerettigheder i [E] A/S gennem sit 100 pct. kontrollerede interessent-
skab [F] I/S.
Derved opstår der en trussel mod registreret revisor [1]’s uafhængighed,
når han reviderer de selskaber, som både [4] og [3] ejer og er direktører
eller bestyrelsesmedlemmer i, jf. uafhængighedsbekendtgørelsens § 6,
stk. 1, nr. 4.
Relationen mellem registreret revisor [1] og [4] har eksisteret ved revisi-
onen af årsregnskaberne for 2015/2016 og 2016/17 for [E] A/S, mens re-
lationen mellem registreret revisor [1] og [3] kun har eksisteret ved revi-
sionen af årsregnskabet for 2015/2016 for [E] A/S.
Det er derfor Erhvervsstyrelsens vurdering, at registreret revisor [1] har
overtrådt revisorlovens 24, stk. 1, jf. uafhængighedsbekendtgørelsens § 6,
stk. 1, nr. 4, idet han har revideret og afgivet revisionspåtegningen på års-
regnskaberne for 2015/2016 og 2016/17 for [E] A/S.
Det bemærkes desuden, at registreret revisor [1] er den generalforsam-
lingsvalgte revisor for både [A] F.M.B.A. og [B] F.M.B.A.
Registreret revisor [1] kan derfor ikke have været uvidende om relatio-
nerne mellem registreret revisor [2] på den ene side og [3] og [4] på den
anden side, da han afgav revisionspåtegningerne på årsregnskaberne for
2015/16 og 2016/17 for [E] A/S.
Ad 5)
Registreret revisor [1] har ved udformningen af uafhængighedsvurderin-
gerne ved revisionen af årsregnskaberne for 2016/17 for henholdsvis [C]
ApS, [E] A/S og [D] A/S ikke identificeret eller dokumenteret en identi-
fikation af trusler mod sin uafhængighed.
Som beskrevet i indbringelsespunkterne 3 og 4, foreligger der relationer
mellem registreret revisor [1] og de førnævnte revisionskunder, som efter
styrelsens vurdering har medført, at registreret revisor [1] har overtrådt
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 436: Kopi af erhvervsministerens svar på ERU alm. del - MFU spm. 31 om resultatet af Erhvervsstyrelsens undersøgelse af de forhold, der omtales i artiklen Kvotekonger har tætte bånd til uafhængige revisorer af 1. november 2017 fra Politiken
5/5
uafhængighedsreglerne ved at have afgivet revisionspåtegningerne på års-
regnskaberne.
Erhvervsstyrelsen finder, at der er tale om klare og åbenlyse relationer
mellem revisor og revisionskunderne, som registreret revisor [1] skulle
have identificeret, da han dokumenterede sin uafhængighedsvurdering, jf.
revisorlovens § 23, stk. 1.
Registreret revisor [1] har imidlertid hverken identificeret eller dokumen-
teret identifikationen af disse relationer med revisionskunderne, hvilket er
strid med god revisorskik, jf. revisorlovens § 16, stk. 1, jf. revisorlovens
§ 23, 1.