Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 43
Offentligt
Beskatningens indflydelse på beslutningerne i
skovbruget.
Grundlæggende forhold ved skovbrugserhvervet:
Skovlovens §1.
Mange små skove
20.000 skovejendomme
18.000 af dem er
mindre end 20 ha.
De små skovbrugsvirksomheder udgør alligevel en væsentlig andel af
den samlede produktion af træ og biomasse i DK.
Lang investeringshorisont - 70-140 år.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
Mange faste omkostninger og ujævnt indtægtsforløb.
Ethvert miljøhensyn, som er et samfundsmæssigt ønske, koster på
bundlinien, men skattereglerne er ikke ændret til at skovejeren kan
forfølge disse mål. Store dokumentationskrav i forhold til EUTR mv.
Mange skovejere vil gerne tage miljøhensyn, men skattesystemet skal
tage hensyn til de ændrede indtægts- og udgiftsforhold, der er
forbundet hermed.
Der er et stigende behov for at tage hensyn til fremtidige
klimaforandringer.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
Skattelovning, som påvirker beslutninger i
skovbrugserhvervet:
Virksomhedsbeskatningen. Sondring imellem erhvervsvirksomhed og
hobbyvirksomhed.
Ejendomsbeskatningen.
Generationsskiftebeskatning.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
To scenarier alt efter skattesystemets behandling
af skovbrugserhvervet under
virksomhedsbeskatningsordningen:
Scenarie 1: Skat omdøber i stigende omfang skovbrugsvirksomheder
til hobbyvirksomheder. Hvordan vil virksomhederne reagere på det ?
Scenarie 2: : Skat erkender skovbrugets grundlæggende
forudsætninger og giver skovejerne mulighed for arbejde langsigtet
og tage vide miljøhensyn. Hvilke muligheder giver det skovejeren, når
han skal tage driftsmæssige beslutninger ?
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
Scenarie 1:
Anvendelse af renafdriftssystemet, hvor et areal ryddes helt for træer
efter en given alder.
Eller extraktionsskovdrift, hvor vedmassen reduceres uden at der
reinvesteres i ny produktion, hvorefter skoven sælges.
Udpræget brug af fremmede nåletræsarter med stor
volumentilvækst.
Skovejerne tager ingen/færre biodiversitetshensyn.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
Anvendelse af pesticider for at mindske renholdelsesudgifter og sikre
planternes overlevelse.
Besparelser på investeringerne i gentilplantning vil medføre faldende
produktion af kvalitetstræ. Savværkerne vil komme til at mangle
kvalitetstræ. Øget import af træ.
Arealet med hjemmehørende arter vil i bedste fald stagnere.
Beskæftigelsen i skovbrugserhvervet og træindustrien vil falde.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
Scenarie 2.
Skovejeren kan vælge frit imellem skovdyrkningssystemerne
renafdriftssystemet og naturnær skovdrift eller kombinationer heraf.
Mulighed for at vælge pesticidfri drift.
Træerne kan skoves, når det er optimalt i forhold til skovdyrkningen,
markedsforholdene, hugstfølgehensyn, klimahensyn,
biodiversitetshensyn, føret.
Skovejeren kan vælge at et træartsskifte fra nåletræer til løvtræer
desuagtet at det økonomiske afkast forsinkes mange år.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
Skovejeren kan tage biodiversitetshensyn i form af bevarelse af dødt
ved og gamle træer samt udlæg og pleje af biodiversitetsarealer.
Skovejeren kan tage æstetiske og landskabelige hensyn til glæde for
ikke kun skovejeren.
Skovejeren kan iværksætte foranstaltninger for at imødegå skader på
skoven pga. klimaforandringer
vand, erosion, træartsvalg,
transportveje.
Skovejeren behøver ikke at frygte at blive betragtet som
hobbyvirksomhed efter et altødelæggende stormfald.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
Ejendomsbeskatning.
Løser den nye ejendomsvurderingslov skovbrugets problemer ?
Nej
tværtimod. Grundværdierne fastlåses og reguleres i fremtiden
efter et landbrugsindex. Ingen hensyntagen til skovens træarts- og
aldersklassesammensætning.
Skovejerens motivation for at lave nyudlæg af urørt skov og skov til
biodiversitetsformål svækkes, da grundværdierne for sådanne arealer
fastholdes på et højt niveau, der ikke afspejler
indtjeningsmulighederne.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
Generationsskiftebeskatning.
Godt at ge eratio sbeskat i ge edsættes, e …
Enhver beskatning i forbindelse med generationsskifte af en
skovbrugsejendom vil give uhensigtsmæssigheder i driften
opsparing af vedmasse med efterfølgende store hugster
ikke ideel
skovdyrkning og ujævn råtræforsyning til træindustrien.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
Løsningsmuligheder:
Grundværdiansættelsen for skovbrugsejendomme afkobles
landbruget.
Fjernelse af generationsskiftebeskatning for skovbrugsejendomme.
Oprettelse af en skattemæssig skovkontoordning:
Indtægter kan tages, når det er skovdyrkningsmæssigt fornuftigt og indsættes
skattefrit på skovkontoen.
Beskatning sker først ved hævning fra skovkontoen
enten i forbindelse med
modregning i årets driftsomkostninger eller til beskatning ved hævning til
privatforbrug.
Erfaringer med en skovkontoordningen kan hentes hos vores nabolande.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 43: Præsentationer m.v. fra Skovkonferencen den 12. oktober 2017
1806320_0012.png
Politiske visioner ?
Vil politikkerne fortsat betragte skattepolitikken som en teknisk
disciplin, der ikke tager højde for de ønsker og krav samfundet i øvrigt
har til skovene ?
Eller vil politikkerne gennem en tilpasning af skattereglerne
understøtte samfundets ønsker til fremtidens skovdrift ?
Politikkernes valg kan ændre skovenes driftsmæssige vilkår, så
samfundets ønsker til skovene kan blive tilgodeset.