KOMMENTARER FRA DANMARKS FISKERIFORENING PRODUCENT ORGANISATION TIL PUNKT 15 I
Aftale mellem
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri
16.november 2017
Aftaleteksten i punkt 15 er følgende:
”15. Initiativer til udvikling af dansk fiskeri
”Aftaleparterne
er enige om, at man
–
i dialog med erhvervet
–
i løbet af 2018 vil finde modeller, der kan
bidrage til at frigøre midler fra fiskeriet til iværksættelse af initiativer til gavn og udvikling for dansk fiskeri,
herunder på kontrolområdet. Aftaleparterne vil blive indkaldt til et første møde i januar 2018. På dette møde vil
aftaleparterne live forelagt udkast til pro esplan og et første idekatalog.”
Dette punkt i aftalen går i daglig tale også under betegnelsen ressourcerente, toldning, eller slet og ret
beskatning (af omsætning, ikke indtjening)
DFPO er blevet bekendt med, at der blandt aftaleparterne tales om anvendelse af Fiskeafgiftsfonden som
opkræver, dels gennem orientering fra Udenrigsministeriet, dels fordi Udenrigsministeriet har haft
embedsmænd udsendt på fact-finding mission omkring Fiskeafgiftsfonden (der jo administreres af DFPO
uhonoreret)
Vi finder det derfor relevant at fremkomme med en række kommentarer i tilknytning til Fiskeafgiftsfondens
historik og virke og mulige problemstillinger ved en udvidelse af fondens virkefelt.
Den følgende fremstilling er opstillet med Afsnit I Konklusioner og Afsnit II Baggrund
I Konklusioner
E ”frigørelse af
1.
2.
3.
4.
Ad 1:
idler” ge
e
æ dri g af pro illeafgifte i da sk fiskeri vil ku
e tæ kes at
edføre:
Et større provenu
Ændrede anvendelsesmuligheder
En ændret bestyrelsessammensætning
En ændret (flyttet) administration
Et større provenu kan fremkomme ved at hæve afgiften. Administrativt er det enkelt at hæve afgiften,
hvis der gælder samme promilleafgift for alle, selv om det skal bemærkes, at fiskeafgiften har mange,
mange flere opkrævningspunkter (i første handelsled), end landbrugsfondene. En provenuforøgelse
med forskellige satser er administrativt vanskelig gennemførlig og har vel ikke paralleller i
landbrugsfondene.
1