Jura
Ref. MATPE/SOSAN
Den 17. oktober 2017
Miljøvurdering af vindmøllebekendtgørelsen
1. Indledning
EU-Domstolen har i 2016 afsagt en bemærkelsesværdig dom
1
om fortolkning af
miljøvurderingsdirektivet
2
. Dommen giver anledning til tvivl om rækkevidden af
direktivet i forhold til generelle retsakter såsom love, bekendtgørelser mv.
Miljø- og Fødevareministeriet har på baggrund af dommen modtaget en række
henvendelser fra bl.a. Folketinget, kommunerne og vindmølleindustrien om dommens
betydning for den danske vindmøllebekendtgørelse
3
, herunder om dommen må forstås
sådan, at bekendtgørelsen burde have været miljøvurderet forud for udstedelsen, og i
givet fald om bekendtgørelsen som følge af den manglende miljøvurdering er ugyldig.
Miljø- og Fødevareministeriet har som svar på disse henvendelser i foråret 2017
foreløbigt tilkendegivet
4
, at ministeriet i samarbejde med Justitsministeriet er i færd med
at analysere den nye praksis fra EU-Domstolen og dennes eventuelle konsekvenser for
bl.a. vindmøllebekendtgørelsen.
Miljø- og Fødevareministeriet har samtidig tilkendegivet, at sagsbehandlingen efter
ministeriets opfattelse bør fortsætte efter gældende ret, herunder i forhold til
igangværende vindmølleprojekter anmeldt til kommunerne i henhold til
vindmøllebekendtgørelsen, indtil ministeriets endelige vurdering foreligger.
2. Miljøvurderingsdirektivet
Efter miljøvurderingsdirektivet skal der med henblik på at sikre et højt
miljøbeskyttelsesniveau foretages en miljøvurdering af bestemte planer og programmer,
som kan få væsentlig indvirkning på miljøet
5
.
1
2
C-290/15, D’Oultremont.
Direktiv 2001/42/EF.
3
Bekendtgørelse nr. 1736 af 21. december 2015 om støj fra vindmøller-
4
Besvarelse af spørgsmål nr. 243 fra Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg (KEB alm. del) stillet den
20. marts 2017.
5
Artikel 1.
Miljøstyrelsen
•
Strandgade 29
•
1401 København K
Tlf. 72 54 40 00
•
CVR 25798376
•
EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019
•
•
www.mst.dk