Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 397
Offentligt
1877349_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 9. april 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til optagelse af pyroligneous destillat
(romæter) på EU-listen over tilladte aromaer i forordning 1334/2008 aromaer og visse fødevareingredienser
med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer, komitésag.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 17. april 2018.
Forslaget vurderes generelt at ville opretholde et utilstrækkeligt beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 397: Grundnotat om optagelse af romæter på EU-listen over tilladte aromaer, Komitésag
1877349_0002.png
Den 6. april 2018
MFVM 489
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til optagelse af pyroligneous destillat (romæter) på EU-listen over
tilladte aromaer i forordning 1334/2008 aromaer og visse fødevareingredienser
med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om optagelse af romæter på EU-listen over tilladte aromaer i
Bilag I til forordning 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende
egenskaber til anvendelse i og på fødevarer (komitesag). Romæter tillades i to traditionelle spiritus
fra Tjekket og Slovakiet. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har risikovurderet
romæter og finder anledning til sundhedsmæssig bekymring, da aromaen indeholder stoffer, som er
skadelige for vores arveanlæg (DNA). De rådgivende danske eksperter ved DTU Fødevareinstituttet
er enige i EFSA’s vurdering. Forslaget vurderes generelt at ville opretholde et utilstrækkeligt
beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 17. april 2018. Regeringen agter på den baggrund
ikke at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om optagelse af romæter på EU-listen over tilladte aromaer i Bilag
I til forordning 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber
til anvendelse i og på fødevarer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 11, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i
og på fødevarer med hjemmel i artikel 7, stk. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1331/2008
om en fælles godkendelsesprocedure for fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer og
fødevarearomaer.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 397: Grundnotat om optagelse af romæter på EU-listen over tilladte aromaer, Komitésag
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 17. april 2018.
Formål og indhold
Alle aromaer i kategorien ’andre aromaer’, herunder romæter, kan frit anvendes i fødevarer uden
forudgående godkendelse indtil d. 22. april 2018. Efter denne dato er det kun tilladt at anvende
aromaer i denne kategori i fødevarer, hvis de er opført på listen i Bilag I over tilladte aromaer. Der er
endnu ingen aromaer i kategorien ’andre aromaer’ på listen.
Fristen for indgivelse af ansøgninger for optagelse af aromaer i kategorien ’andre aromaer’ på listen
var den 22. oktober 2015.
Inden denne dato modtog EU fire ansøgninger i kategorien ’andre aromaer’.
Romæter er en af de fire aromaer.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) publicerede i august 2017 en negativ vurdering
af romæter, og den kan derfor ikke optages på listen i Bilag I. Tjekkiet og Slovakiet har efterfølgende
ansøgt Kommissionen om at tillade romæter i to af deres traditionelle spiritus, tuzemsk�½ og tuzemak, i
mængder op til 3800 mg/L.
Romæter anvendes i dag i blandt andet slik, bagværk og alkoholiske drikkevarer. Disse anvendelser
bliver forbudte fra den 22. april 2018.
Kommissionens begrundelse for at tillade romæter i de to traditionelle spiritus fra Tjekkiet og
Slovakiet er, at præambel 7 i forordning 1334/2008 indikerer, at godkendelsen af aromaer
undtagelsesvist skal inkludere samfundsmæssige og traditionelle faktorer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aromaer reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1334/2008 om aromaer og visse
fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer. Forordningen er
direkte gældende i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 397: Grundnotat om optagelse af romæter på EU-listen over tilladte aromaer, Komitésag
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Danmark har
en producent af aromaer, der anvender romæter i deres aromablandinger. Denne producent har oplyst
Fødevarestyrelsen, at de inden den 22. april 2018 vil udfase anvendelsen af romæter i deres
aromablandinger.
Forslaget skønnes at betyde, at et utilstrækkeligt beskyttelsesniveau vil blive opretholdt i Danmark og
EU, da forslaget tillader anvendelsen af en aroma med indhold af stoffer, der vil være skadelige for
arveanlæggene i cellerne hos mennesker (DNA). Forslaget angår tilladelse af romæter i de to
traditionelle spiritus fra Tjekkiet og Slovakiet, hvorfor berøring af sikkerhedsniveaet i Danmark vil
være meget begrænset.
EFSA, har vurderet, at romæter giver anledning til sundhedsmæssig bekymring. DTU
Fødevareinstituttet kan tilslutte sig EFSA’s vurdering af romæter.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Tjekkiet og Slovakiet forventes at stemme for forslaget, da det er baseret på deres ønske om
anvendelse i to traditionelle spiritusprodukter. Man er fra dansk side ikke bekendt med øvrige
offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt at sikre harmoniserede regler for aromaer, der
kan anvendes i fødevarer, og at godkendelsen og anvendelsen af aromaer sker ud fra kriterier fastsat i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser
med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer.
Det er regeringens holdning, at aromaer, hvor EFSA har vurderet, at der er sundhedsmæssig
bekymring ved deres anvendelse, ikke bør tillades tilsat fødevarer. Regeringen agter på den baggrund
ikke at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3