Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 384
Offentligt
1875584_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget
Sekretariat:
Aalborg Kommune
Miljø- og Energiforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
Tlf. 9931 9400
www.limfjordsraadet.dk
[email protected]
Dato: 27. marts 2018
J. nr.:
Init.: niv
Lokal planlægning og implementering i 3. vandplanperiode.
I forsættelse af aftale med udvalgsformand Pia Adelsteen fremsendes hermed oplæg om lokal planlægning og
implementering i 3 vandplanperiode samt forsøgsprojekter, der bør gennemføres op til denne. Oplægget sendes
som aftalt med henblik på foretræde og dialog med Miljø- og Fødevareudvalget herom.
Limfjordsrådet er et politisk samarbejde mellem 18 kommuner. Rådets formål er at understøtte forbedringer af
Limfjordens miljøtilstand, herunder specielt varetagelsen af de kommunale opgaver i forbindelse med
implementeringen af vandplanerne. Limfjordsrådet er vandoplandsstyregruppe og koordinerer som sådan
vådområdeindsatsen i oplandet til Limfjorden (1/3 af den nationale indsats). Limfjordsrådet har endvidere været
mødeleder og sekretariat for vandrådsarbejdet, herunder koordineret planlægningen af vandløbsindsatser i
oplandet til Limfjorden (2. planperiode).
Der er mange aktører, der hver arbejder med vandplanprojekter i det åbne land, hvilket betyder, at helheden
kan tabes. Mange aktiviteter foregår i oplandet til Limfjorden (LIFE-projekt, minivådområder, vandløbsindsatser,
vådområder etc.), og der er derfor behov for at kommunerne / VOS’erne kan koordinere en samlet indsats, så
en helhedsorienteret indsats opnås i 3. planperiode.
I forhold til planlægning er der specielt med vandrådsarbejdet i 2014 i oplandet til Limfjorden gode erfaringer
med at inddrage vandråd i planlægningen af eksempelvis vandløbsindsatser. Vandrådskonceptet bør bredes ud
til andre dele af indsatsplanlægningen herunder næringsstofindsatsen, og bør (som hidtil) være som rådgiver for
kommunerne. Som understreget er det dog vigtigt med konkrete, accepterede og rammesatte opgaver, hvilket
ikke helt var tilfældet i vandrådsarbejdet i 2017.
Formandskab:
Næstformandskab:
Vesthimmerlands Kommune, Teknik- og Økonomiforvaltning
Frederik IX's Plads 1
9640 Farsø
Tlf. 99 66 70 00
www.vesthimmerland.dk
[email protected]
Jammerbugt Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen
Lundbakvej 5
9490 Pandrup
Tlf. 7257 7777
www.jammerbugt.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 27/3-18 fra Limfjordsrådet om lokal planlægning og implementering i 3. vandplanperiode
1875584_0002.png
Principskitse for tilgangen til det fremadrettede vandplanarbejde.
Det kan tilføjes, at Kommunerne jo er myndighed i relation til det åbne land; grundvand; vandløb; søer; natur
m.v. og forestår klimaindsatsen. Det er derfor også oplagt kommunerne koordineret i oplandssamarbejdet, der
er det naturlige omdrejningspunktet, når der tales om helhedsorienteret og oplandsbaseret lokal planlægning
og implementering af vandplanerne, klimatiltag m.v. Kommunerne har den tekniske / biologfaglige indsigt til at
løse opgaverne; kan koordinere i oplandssamarbejder samt inddrage ekstern lokal viden i en mere forpligtende
involvering af både landbrug/lodsejere og andre interesseorganisationer i løsningsvalgene.
I oplandet til Limfjorden vil vi derfor gerne holde fast i ovenstående principskitse for tilgangen til det
fremadrettede vandplanarbejde.
Behov for udviklingsprojekter i oplandet til Limfjorden
Indsatsbehovet i forhold til næringsstoffer i oplandet til Limfjorden udgør i de statslige vandplaner i
størrelsesordenen 33 % af den samlede nationale indsats. Det er derfor endvidere af stor vigtighed, at der
igangsættes projekter af forskellig karakter i oplandet til Limfjorden, så målene i Vandrammedirektivet nås
inden 2027.
Limfjorden er i dag påvirket af næringsstoffer fra punktkilder herunder rensningsanlæg, regnbetingede udløb,
spredt bebyggelse, industrier, dambrug m.v. såvel som diffus belastning fra det åbne land (landbrug og
naturområder), ophobede næringsstoffer fra bunden etc.
Med den nyligt indgåede aftale om en målrettet kvælstofregulering er der også afsat 90 millioner kr. til en grøn
pulje, der skal understøtte kvælstof-, natur- og klimatiltag, der relaterer sig til den diffuse belastning fra
landbrugsjorde.
I relation til den diffuse belastning er der i vedhæftede notat kort skitseret typer af projekter som Limfjordsrådet
gerne vil opfordre til indeholdes i udmøntningen af den indgåede aftale om den grønne pulje. De anførte
projekter afspejler de nødvendige første skridt hen imod en renere Limfjord og rådets ambitioner om
bæredygtighed på land og i vandet.
Vi vil med udgangspunkt i ovenstående gerne have en mere detaljeret drøftelse med Miljø- og
Fødevareudvalget om vores erfaringer med indsatsplanlægningen og implementeringen af virkemidler til den
videre brug for planlægningen af 3. planperiode. Vi vil endvidere også gerne have en dialog om rækkefølgen for
gennemførelsen af de oplistede projekter og behovet for at inddrage tiltag i forhold til øvrige kilder.
Med venlig hilsen
Jens Lauritzen
Formand, Limfjordsrådet
Jens Chr. Golding
Næstformand, Limfjordsrådet
Formandskab:
Næstformandskab:
Vesthimmerlands Kommune, Teknik- og Økonomiforvaltning
Frederik IX's Plads 1
9640 Farsø
Tlf. 99 66 70 00
www.vesthimmerland.dk
[email protected]
Jammerbugt Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen
Lundbakvej 5
9490 Pandrup
Tlf. 7257 7777
www.jammerbugt.dk
[email protected]