Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 370
Offentligt
1872455_0001.png
NOTAT
Til høringsparterne
Den 22. marts 2018
Høring over udkast til lov om projektering og anlæg af et
vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse og udkast til
ændring af lov om hold af dyr, lov om fødevarer og lov om
foderstoffer
(strafskærpelse som led i indsatsen mod afrikansk svinepest)
Hermed sendes udkast til lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske
landegrænse og udkast til lovforslag om ændring af lov om hold af dyr, lov om fødevarer og lov om
foderstoffer i høring.
Lovforslaget forventes fremsat 25. april 2018.
Høringsfrist
Miljø- og Fødevareministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar senest
torsdag den 5. april 2018 kl 12.
Høringssvar ift. udkast til forslag om lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den
dansk-tyske landegrænse kan sendes ved mail til [email protected] med angivelse af sagsnummer 2018
-2437.
Høringssvar ift. udkast til lovforslag om ændring af lov om hold af dyr, lov om fødevarer og lov om
foderstoffer (strafskærpelse som led i indsatsen mod afrikansk svinepest) kan sendes elektronisk til
[email protected] og [email protected] med kopi til [email protected] og med angivelse af journalnummer 2018-34-
30-00104.
Høringssvar kan også sendes ved brev til Miljø- og Fødevareministeriet, Slotsholmsgade 12, 1216
København K.
Høringssvar fra ikke-ministerielle høringsparter offentliggøres på
høringsportalen
efter
høringsfristens udløb og sendes til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg. Ved afgivelse af høringssvar
samtykker høringsparten i, at vedkommendes høringssvar, e-mailadresse og navn offentliggøres på
Høringsportalen efter endt høring.
Generelt
Regeringen har besluttet at iværksætte en samlet pakke af tiltag mod afrikansk svinepest (ASP) i
Danmark med henblik på at sikre den danske eksport af svinekød. Et udbrud af ASP i Danmark vil
medføre et meget betydeligt tab af eksportindtægter.
ASP er en alvorlig smitsom virussygdom, som rammer svin af alle racer med høj dødelighed. Der
findes ingen vaccine
mod afrikansk svinepest.
Mennesker og andre dyrearter kan ikke bliver smittet
med afrikansk svinepest.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
Sygdommen kom til Georgien i 2007 og i 2014 spredte den sig fra Hviderusland til flere EU-lande. I
dag findes sygdommen i Estland, Letland, Litauen, Polen, Tjekkiet, Rumænien og i Italien (Sardinien
siden 1978). I juli 2017 blev der konstateret afrikansk svinepest i vildsvin i det østlige Tjekkiet (Zlín
regionen), hvilket er uventet, idet tilfældene er fundet langt fra tidligere tilfælde af ASP. Senest er der
medio november 2017 fundet ASP i vildsvin i områder omkring Warszawa i Polen, i områder
beliggende ca. 50 km vest for de tidligere kendte områder med ASP.
ASP spredes ved direkte kontakt med inficererede svin, herunder vildsvin eller ved indirekte kontakt
med bl.a. foder, strøelse og vand kontamineret med inficeret gødning, f.eks. på utilstrækkeligt
rengjorte transportvogne, samt ved fordring med køkken- og madaffald eller tidligere fødevarer, som
indeholder ASP.
Miljø- og Fødevareministeriet har allerede iværksat en række indsatser mod ASP, herunder justering
af reglerne om regulering af vildsvin, intensiveret indsats mod vildsvin på statens arealer,
informations- og kontrolkampagner mv.
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering er, at der er behov for at smittespredning forebygges
yderligere. Herunder vurderes, at under hensyn til risiko for spredning og efterfølgende forekomst af
ASP i Danmark, bør de vildsvin, der findes i den danske natur, udryddes. Som en del af strategien for
at udrydde vildsvin i den danske natur er det Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at der for at
minimere antallet af vildsvin, som kommer til Danmark fra Nordtyskland samtidig bør etableres et
vildsvinehegn ved den dansk/tyske grænse. Samtidig hæves bødestørrelsen væsentligt for
overtrædelser, som medfører risiko for at bringe afrikansk svinepest til Danmark. Det kan for
eksempel være ved utilstrækkelig rengøring af dyretransportere, ulovlig indførsel af fødevarer eller
ulovlig fodring med madaffald.
Om forslag om lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske
landegrænse
Lovforslaget bemyndiger miljø- og fødevareministeren til at projektere og meddele tilladelse til anlæg
af et hegn langs den dansk-tyske landegrænse som værn mod, at vildsvin kommer til Danmark fra
Nordtyskland.
Lovforslaget indeholder forslag om, at miljø- og fødevareministeren bemyndiges til at indgå aftaler
med berørte lodsejere og at træffe afgørelse om ekspropriation. Endvidere foreslås det, at beskyttelses-
bevarings- og afvandingsmæssige hensyn efter lov om naturbeskyttelse, lov om skove, lov om
beskyttelse af de ydre koge i Tøndermarsken, lov om jagt- og vildtforvaltning, museumsloven og lov
om vandløb alene varetages af miljø- og fødevareministeren efter denne lov. Miljø- og
fødevareministeren vil således ikke være bundet af eventuelle tilladelses- eller forbudsordninger i disse
love. Endvidere foreslås det, at planlovens regler om landzonetilladelse og kommune- og
lokalplanlægning ikke finder anvendelse.
Det er kun de ovennævnte love, at miljø- og fødevareministeren kan fravige. Miljø- og
fødevareministeren skal således efterleve reglerne i lov om miljøvurdering af planer og programmer og
af konkrete projekter (VVM) i forbindelse med projektering og anlæg af vildsvinehegnet.
I forbindelse med udnyttelsen af bemyndigelsen skal miljø- og fødevareministeren sørge for, at
Danmarks EU-retlige forpligtelser efterleves, herunder EU-regler om natur og miljøbeskyttelse samt
administration af internationale naturbeskyttelsesområder. Det samme gælder reglerne i det såkaldte
Schengen-kodeks samt traktaten fra 1922 mellem DK og Tyskland, der regulerer forskellige
grænseforhold, herunder i Overenskomst vedrørende Ordningen af Vandløbs- og Digeforhold ved
den dansk-tyske Grænse.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
1872455_0003.png
Om lovforslag om ændring af lov om hold af dyr, lov om fødevarer og lov om
foderstoffer (strafskærpelse som led i indsatsen mod afrikansk svinepest)
Konkret indebærer lovforslaget skærpede sanktioner for overtrædelser, som fremkalder fare for
spredning af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr gennem
foder og lign., gennem manglende rengøring og desinfektion af transportmidler samt gennem ulovlig
indførsel af produkter, som kan medbringe smitte.
Der har hidtil ikke været praksis for, at hensynet til
risikoen
for smitte, herunder spredning, af de
alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme, er indgået konsekvent i overvejelserne ved
udmålingen af bødestørrelsen for overtrædelse af regler, som kan indebære en risiko for
smittespredning. Dette foreslås indført ved lovforslaget.
Forslaget indebærer således, at der indføres hjemmel til, at det ved udmålingen af bødestørrelsen
lægges til grund som en skærpende omstændighed, at der ved overtrædelse af de omfattede regler om
beskyttelse mod smittespredning er fremkaldt nærliggende fare for smitte, herunder spredning af
smitte med de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr. Dette vil
medføre, at bødestørrelsen for disse overtrædelser kommer til at afspejle alvoren af overtrædelsen, da
udbrud af smitsomme husdyrsygdomme i Danmark kan have væsentlige konsekvenser, både for
dyrevelfærden og for eksporten.
Lovforslaget er begrænset til de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme, som er
relevante for de klovbærende dyr. Listen over de pågældende sygdomme kan findes i bilaget til denne
bekendtgørelse:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=184805.
Sygdommene på
liste 1, angår mange dyrearter, men det er kun sygdomme som kan ramme klovbærende dyr, som er
relevante for lovforslaget.
I lyset af dette er det Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at de nævnte overtrædelser bør
bedømmes på samme måde som de alvorligste overtrædelser på fødevareområdet generelt. Inden for
fødevareloven er der således fastsat en normalbødestørrelse på 40.000 kr. for overtrædelser, som
indebærer markedsføring af sundhedsskadelige fødevarer. På den baggrund er det med nærværende
lovforslag hensigten, at udgangspunktet for straffastsættelsen i førstegangstilfælde i sager, hvor den
nævnte skærpende omstændighed er til stede, er en bøde på 40.000 kr.
Det skal bemærkes, at denne bødestørrelse er begrænset til overtrædelser begået i relation til
kommercielle aktiviteter. For privates overtrædelser finder Miljø- og Fødevareministeriet, at
normalbødestørrelsen bør være lavere, og efter ministeriets vurdering kan fastsættes til 15.000 kr.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Endelig skal det bemærkes, at der i forbindelse ikrafttrædelsen af lovforslaget vil fokus være på at sikre
gennemslagskraften ved en omfattende information, da dette vil være en forudsætning for at opnå den
maksimale præventive effekt ved højere bødestørrelser for overtrædelser, der indebærer en risiko for
smittespredning. Som led i en samlet indsats vil dette kunne medvirke til at minimere risikoen for
udbrud af de pågældende sygdomme i Danmark.
For en uddybende beskrivelse af lovforslaget henvises til bemærkninger til udkastet til lovforslag.
3