Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 370
Offentligt
1872453_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr, lov om fødevarer og lov om
foderstoffer
(strafskærpelse som led i indsatsen mod afrikansk svinepest)
§1
I lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 21 af 11. januar 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 70
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Ved udmåling af bødestraf for overtrædelse af bestemmelser nævnt i stk. 1 eller
overtrædelse af regler fastsat efter stk. 3 skal det i almindelighed indgå som en skærpende
omstændighed, hvis der ved overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare for spredning, herunder
indslæbning, af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
som til enhver tid er fastlagt i medfør af § 25.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§2
I lov om fødevarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 46 af 11. januar 2017, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 60
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7. Ved udmåling af bødestraf for overtrædelse af bestemmelser nævnt i stk. 1 eller
overtrædelse af regler fastsat efter stk. 3 skal det i almindelighed indgå som en skærpende
omstændighed, hvis der ved overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare for spredning, herunder
indslæbning, af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
som til enhver tid er fastlagt i medfør af § 25 i lov om hold af dyr. «
§3
I lov om foderstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 11. januar 2017, foretages følgende ændring:
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
1.
I
§ 6
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4. Ved udmåling af bødestraf for overtrædelse af bestemmelser nævnt i stk. 1 eller
overtrædelse af regler fastsat efter stk. 2 skal det i almindelighed indgå som en skærpende
omstændighed, hvis der ved overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare for spredning, herunder
indslæbning, af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
som til enhver tid er fastlagt i medfør af § 25 i lov om hold af dyr. «
§4
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Indledning .................................................................................................................................... 3
Lovforslagets baggrund ................................................................................................................ 4
Lovforslagets hovedpunkter ......................................................................................................... 5
3.1.
3.1.1.
3.1.2.
3.1.3.
3.1.4.
3.2.
3.3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Gældende ret ......................................................................................................................... 5
Smittespredning gennem foder og lignende ..................................................................... 5
Rengøring og desinfektion af transportmidler .............................................................. 7
Ulovlig indførsel ............................................................................................................. 9
Alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme ............................................. 12
Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser ....................................................................... 13
Lovforslagets indhold .......................................................................................................... 14
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ................................................ 14
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ........................................ 15
Administrative konsekvenser for borgerne ................................................................................ 15
Miljømæssige konsekvenser ....................................................................................................... 15
Forholdet til EU-retten ............................................................................................................... 15
Hørte myndigheder og organisationer m.v. ............................................................................... 15
Sammenfattende skema .......................................................................................................... 15
1. Indledning
Danmark har et højt veterinært stade og er fri for en lang række alvorlige indberetningspligtige
smitsomme sygdomme som f.eks. afrikansk svinepest, klassisk svinepest og mund- og klovesyge.
Dette er resultatet af en mangeårig målrettet indsats fra såvel myndigheder som erhverv, og udgør
grundlaget for den store danske eksport af levende dyr og animalske produkter til både
samhandelslande og tredjelande. Den internationale omsætning af husdyr og animalske produkter
er imidlertid stigende ligesom turisme og trafik over grænserne, hvilket medfører en øget risiko for,
at smitsomme husdyrsygdomme spredes over landegrænserne. Dette indebærer et behov for at
styrke indsatsen mod introduktion af smitsomme husdyrsygdomme i Danmark.
Som led i den styrkede indsats er der brug for en skærpelse af bødestørrelserne for overtrædelse af
regler, der beskytter mod introduktion af alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme.
Dette er begrundet i den fare, som et udbrud af disse sygdomme vil indebære for den danske
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
eksport af levende dyr og animalske produkter. En skærpelse af bødestørrelsen forventes især at
have en præventiv effekt. Den konkrete baggrund for lovforslaget er spredningen af afrikansk
svinepest. Dette har aktualiseret behovet for skærpede sanktioner for overtrædelser, som
fremkalder fare for spredning, herunder indslæbning, dvs. introduktion til Danmark af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr.
2.
Lovforslagets baggrund
De alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme kan smitte på forskellig vis. Det kan være
via levende dyr, avlsmateriale (sæd, æg og embryoner) eller insektvektorer. Sygdommene kan
smitte klovbærende dyr ved fodring med eksempelvis fødevarer (pølser og pålæg), køkken- og
madaffald samt foder, ligesom smitte kan overføres via animalske biprodukter herunder
husdyrgødning. Desuden kan gødningsforurenede transportmidler til dyr udgøre en smitterisiko.
Alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme kan spredes til klovbærende dyr i Danmark
via disse smitteveje. Eksempelvis kan mund- og klovesyge, klassisk svinepest og afrikansk
svinepest spredes via alle de nævnte smitteveje, mens insektbårne sygdomme primært kan spredes
med levende dyr og insekter, der sidder i pelsen, eller i transportmidlet.
Det kan bemærkes, at afrikansk svinepest-virus er meget modstandsdygtigt og kan overleve i f.eks.
fødevarer og foder gennem længere tid. Såvel forarbejdede som uforarbejdede fødevarer, som
indeholder virus, er sikre for mennesker, men kan overføre sygdommen til svin.
Afrikansk svinepest forekommer på nuværende tidspunkt i Afrika, Rusland, Hviderusland, Ukraine
og flere lande i Europa. Sygdommen kom til Georgien i 2007 med køkken- og madaffald fra et
afrikansk skib. Køkken- og madaffaldet blev ædt af fritgående svin på havnearealet. Efterfølgende
bredte sygdommen sig op gennem Rusland, og i 2014 spredte den sig fra Hviderusland til flere EU
lande. I dag findes sygdommen i EU i Estland, Letland, Litauen, Polen, Tjekkiet, Rumænien og i
Italien (på Sardinien hvortil den kom i 1978 med køkken- og madaffald fra et fragtskib).
Et stort udbrud af klassisk svinepest ramte svinebesætninger i Nederlandene i 1997-98.
Sygdommen kom til landet via et ikke tilstrækkeligt rengjort transportmiddel fra Tyskland fra et
område, hvor der på daværende tidspunkt var udbrud af klassisk svinepest i vildsvin. Et stort
udbrud af mund- og klovesyge ramte UK i 2001. Udbruddet skyldtes fodring med køkken- og
madaffald i en svinebesætning. Køkken- og madaffaldet stammede formentlig fra en restaurant,
som havde anvendt ulovligt importerede fødevarer.
Afrikansk svinepest blev i 2017 spredt til Tjekkiet sandsynligvis med ulovligt indførte,
virusinficerede fødevarer, der efterfølgende blev ædt af vildsvin.
Fødevarestyrelsen følger den globale udvikling af smitsomme sygdomme tæt. Der udarbejdes
løbende trusselsvurderinger i forhold til risikoen for, at sygdommene introduceres til Danmark via
vores nabolande samt handelspartnere.
World Organisation for Animal Health (OIE) lister alvorlige sygdomme, der kan spredes på tværs
af landegrænser. Afrikansk svinepest, klassisk svinepest og mund- og klovesyge er alle listet af OIE.
Sygdommene er af stor betydning for den internationale handel med dyr og animalske produkter.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
Et udbrud af en af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme, f.eks. afrikansk
svinepest, i Danmark vil have meget vidtgående samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige
konsekvenser. Således vil alle tredjelands eksportmarkeder, såsom USA, Kina, Japan og Sydkorea
lukke. Lukningen vil i mange tilfælde ikke være begrænset til den berørte dyreart, men omfatte en
bredere kreds af levende dyr og produkter. I relation til afrikansk svinepest har DTU
Veterinærinstituttet beregnet, at et enkelt udbrud i Danmark kan koste i størrelsesordenen 2-4
mia. kr. i tabte eksportomkostninger og udgifter til bekæmpelse af sygdommen.
Endvidere vil dyr, der bliver ramt af de pågældende sygdomme, blive udsat for store smerter og
lidelser, og det vil derfor have meget negative konsekvenser for dyrevelfærden. For de ramte dyr vil
der være en høj grad af dødelighed. Det er derfor Miljø- og Fødevareministeriets opfattelse, at der
er behov for en skærpelse af bødeniveauet.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Gældende ret
3.1.1. Smittespredning gennem foder og lignende
Der findes både nationalt og på EU-plan en lang række regler, som har til formål direkte eller
indirekte at hindre spredning af dyresygdomme gennem foder og lignende, f.eks. strøelse. Dette
omfatter også anvendelse af køkken- og madaffald som foder. Straffebestemmelser for
overtrædelser af disse regler er fastsat i medfør af lov om hold af dyr, foderstofloven og
fødevareloven.
Der er tale om både generelle regler og regler knyttet til det enkelte konkrete udbrud. Nedenfor er
nævnt de væsentligste eksempler på disse regler.
Forordningen om animalske biprodukter (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr.
1069/2009 af 21. oktober 2009 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter og afledte
produkter, som ikke er bestemt til konsum, og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1774/2002),
fastsætter i artikel 6 generelle dyresundhedsrestriktioner for afsendelse af animalske biprodukter
og afledte produkter fra bedrifter, virksomheder, anlæg og zoner, der er omfattet af restriktioner i
henhold til EF-veterinærbestemmelser eller på grund af alvorlige smitsomme sygdomme. I artikel
11 fastsættes restriktioner for anvendelse af animalske biprodukter og afledte produkter, herunder
at det er forbudt at fodre landdyr af en given art, bortset fra pelsdyr, med forarbejdet animalsk
protein afledt af kroppe eller dele af kroppe af dyr af samme art (kannibalismeforbuddet).
Endvidere er det forbudt at fodre opdrættede dyr, bortset fra pelsdyr, med køkken- og madaffald.
Desuden fastsættes i artikel 31 betingelserne for omsætning af animalske biprodukter og afledte
produkter til fodring af andre opdrættede dyr end pelsdyr.
I tilknytning til forordningen om animalske biprodukter har Kommissionen i artikel 21 i
gennemførelsesforordningen (Kommissionens forordning (EU) nr. 142/2011 af 25. februar 2011
om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 1069/2009 af 21.
oktober 2009 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter og afledte produkter, som ikke
er bestemt til konsum, og om gennemførelse af Rådets direktiv 97/78/EF for så vidt angår visse
prøver og genstande, der er fritaget for veterinærkontrol ved grænsen som omhandlet i samme
direktiv) fastsat nærmere betingelser for forarbejdning og omsætning af animalske biprodukter og
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
afledte produkter til fodring af andre opdrættede dyr end pelsdyr. I bilag X er fastsat specifikke
betingelser for fremstilling af specifikke fodermidler, herunder krav til hvilke råvarer, der kan
anvendes og til forarbejdning af fodermidlerne.
I TSE forordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001 af 22. maj 2001
om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible
spongiforme encephalopatier) er det i artikel 7, jf. bilag IV, fastsat, hvilket foder af animalsk
oprindelse, der er tilladt at fodre til forskellige dyrearter. Bestemmelsernes formål er at forebygge
og udrydde kogalskab og lignede TSE sygdomme (transmissible spongiforme encephalopatier) i
husdyr. Dette gælder både for fodring med foder af animalsk oprindelse og vegetabilsk foder
forurenet med animalske bestanddele.
Fødevareforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 178/2002 af 28.
januar 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed)
fastsætter i artikel 15, at foder ikke må markedsføres eller gives til dyr, der anvendes i
fødevareproduktion, hvis det er farligt. Foder anses for farligt, hvis det bl.a. kan have en negativ
indvirkning på dyrs sundhed. Denne bestemmelse er ved markedsføringsforordningen (Europa-
Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 767/2009 af 13. juli 2009 om markedsføring og
anvendelse af foder, ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1831/2003 og
ophævelse af Rådets direktiv 79/373/EØF, Kommissionens direktiv 80/511/EØF, Rådets direktiv
82/471/EØF, 83/228/EØF, 93/74/EØF, 93/113/EF og 96/25/EF og Kommissionens beslutning
2004/217/EF) udvidet til at gælde for foder til alle dyrearter.
Markedsføringsforordningen, bilag III, kapitel I, indeholder en liste over materialer, som er
forbudt at markedsføre eller anvende til fodring. Blandt disse materialer er følgende relevante i
relation til et forbud mod salg af og fodring med farligt foder og om forebyggelse af indslæbning og
spredning af alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme blandt dyr:
Fæces, urin og separeret indhold af fordøjelseskanalen efter tømning eller fjernelse af
denne, uanset eventuel behandling eller blanding.
Fast by-affald, som f.eks. husholdningsaffald.
Emballage og dele af emballage fra produkter fra fødevareindustrien.
I fødevarehygiejneforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 852/2004 af
29. april 2004 om fødevarehygiejne) er det i artikel 4, stk. 1, fastsat, at primærproducenter –
herunder husdyropdrættere – skal overholde de særlige betingelser i forordningens bilag I. Det
fremgår af bilag I, del A, punkt 4, litra h, at landmænd, der opdrætter dyr til slagtning eller til
levering af produkter, f.eks. mælk, skal forebygge indslæbning og spredning af smitsomme
sygdomme, der kan overføres til mennesker gennem fødevarer, bl.a. ved at træffe forholdsregler
ved indsættelse af nye dyr og indberette formodede udbrud af sådanne sygdomme til
myndighederne.
Der er i de sygdomsspecifikke EU-retsakter fastsat bestemmelser om forbud mod fraførsel af dyr,
animalske produkter, foder og lignende fra udbrudszonen. Som eksempler på sygdomsspecifikke
retsakter kan nævnes Rådets direktiv 2002/60/EF om specifikke bestemmelser for bekæmpelse af
afrikansk svinepest og om ændring af direktiv 92/119/EØF for så vidt angår Teschener syge og
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
afrikansk svinepest, som er implementeret i bekendtgørelse nr. 1469 af 8. december 2015 om
bekæmpelse af afrikansk svinepest.
Endvidere kan nævnes Rådets direktiv 2001/89/EF om EF-foranstaltninger til bekæmpelse af
klassisk svinepest, som er implementeret i bekendtgørelse nr. 1322 af 26. november 2015 om
bekæmpelse af klassisk svinepest samt Rådets direktiv 2003/85/EF om EF-foranstaltninger til
bekæmpelse af mund- og klovesyge, om ophævelse af direktiv 85/511/EØF og beslutningerne
89/531/EØF og 91/665/EØF og om ændring af direktiv 92/46/EØF, som er implementeret i
bekendtgørelse nr. 1261 af 10. december 2004 om bekæmpelse af mund- og klovesyge.
Den generelle straffebestemmelse for overtrædelser af regler indenfor de områder, som er dækket
af lov om hold af dyr, er § 70 i denne lov, idet § 70, stk. 1, strafbelægger overtrædelser af
bestemmelser i selve loven, mens § 70, stk. 3, indeholder hjemmel til at fastsætte
straffebestemmelser for overtrædelser af regler udstedt i medfør af loven og overtrædelser af EU-
retsakter på området.
Den generelle straffebestemmelse for overtrædelser af regler indenfor de områder, som er dækket
af foderstofloven, er § 6 i denne lov, idet § 6, stk. 1, strafbelægger overtrædelser af bestemmelser i
selve loven, mens § 6, stk. 2, indeholder hjemmel til at fastsætte straffebestemmelser for
overtrædelser af regler udstedt i medfør af loven og overtrædelser af EU-retsakter på området.
Den generelle straffebestemmelse for overtrædelser af regler indenfor de områder, som er dækket
af fødevareloven, er § 60 i denne lov, idet § 60, stk. 1, strafbelægger overtrædelser af bestemmelser
i selve loven, medens § 60, stk. 3, indeholder hjemmel til at fastsætte straffebestemmelser for
overtrædelser af regler udstedt i medfør af loven og overtrædelser af EU-retsakter på området.
Der findes ikke bestemmelser i de nævnte love, som regulerer en skærpelse af bødestraffen, hvor
handlingen medfører risiko for vidtgående skadevirkninger, som eksempelvis risiko for
smittespredning gennem foder og lignende med deraf følgende begrænsninger i Danmarks
eksportmuligheder.
3.1.2. Rengøring og desinfektion af transportmidler
Rengøring og desinfektion af transportmidler med henblik på at undgå introduktion af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme er reguleret i medfør af lov om hold af dyr.
Der er således med hjemmel i lov om hold af dyr udstedt bekendtgørelse nr. 1312 af 30. november
2010 om rengøring og desinfektion af transportmidler til klovbærende dyr. Bekendtgørelsen
implementerer dele af artikel 12 i Rådets direktiv 64/432/EØF om veterinærpolitimæssige
problemer ved handel inden for Fællesskabet med kvæg og dele af artikel 8c i Rådets direktiv
91/68/EØF om dyresundhedsmæssige betingelser for samhandelen med får og geder inden for
Fællesskabet, hvoraf det følger, at transportmidler til klovbærende dyr skal rengøres og
desinficeres umiddelbart efter hver transport. Undladelse af dette vil især være alvorligt i
situationer, hvor transportmidlet har været anvendt inden for zoner og områder med udbrud af
alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme.
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
Der er i de sygdomsspecifikke EU-retsakter fastsat bestemmelser om, at transportmidler til dyr og
andet, der udgør en smitterisiko, efter konstatering af udbrud skal rengøres og desinficeres, inden
en udbrudszone forlades. Som eksempler på sygdomsspecifikke retsakter kan nævnes Rådets
direktiv 2002/60/EF om specifikke bestemmelser for bekæmpelse af afrikansk svinepest og om
ændring af direktiv 92/119/EØF for så vidt angår Teschener syge og afrikansk svinepest, som er
implementeret i bekendtgørelse nr. 1469 af 8. december 2015 om bekæmpelse af afrikansk
svinepest.
Endvidere kan nævnes Rådets direktiv 2001/89/EF om EF-foranstaltninger til bekæmpelse af
klassisk svinepest, som er implementeret i bekendtgørelse nr. 1322 af 26. november 2015 om
bekæmpelse af klassisk svinepest samt Rådets direktiv 2003/85/EF om EF-foranstaltninger til
bekæmpelse af mund- og klovesyge, om ophævelse af direktiv 85/511/EØF og beslutningerne
89/531/EØF og 91/665/EØF og om ændring af direktiv 92/46/EØF, som er implementeret i
bekendtgørelse nr. 1261 af 10. december 2004 om bekæmpelse af mund- og klovesyge.
Forekommer afrikansk svinepest i tamsvinebesætninger, håndteres dette efter reglerne fastsat i
Rådets direktiv nr. 2002/60/EF. Der oprettes en 3-kilometers-zone (beskyttelseszonen) og en 10-
kilometers-zone (overvågningszonen) omkring udbrudsbesætningen. Forekommer afrikansk
svinepest i vildsvinebestanden, bliver området, ud over reglerne i Rådets direktiv nr. 2002/60/EF,
pålagt restriktioner jf. Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2014/709/EF. I zonerne er der
blandt andet restriktioner for flytning af dyr og animalsk produkter. Dette betyder bl.a. at der
oprettes restriktionszoner (Part I, II og III) ved fund af afrikansk svinepest i vildsvin. Part I er en
bufferzone, hvor der endnu ikke er fundet afrikansk svinepest i inficerede vildsvin, men som
grænser op til områder med en inficeret population af vildsvin. I Part II er der forekomst af en
inficeret vildsvinepopulation. I Part III er der forekomst af både en inficeret tamsvine- og
vildsvinepopulation.
Ved udbrud af klassisk svinepest og mund- og klovesyge oprettes zoner og områder tilsvarende,
som det gøres for afrikansk svinepest, tilpasset den konkrete sygdoms epidemiologi i medfør af
fællesskabslovgivningen. I medfør af Rådets direktiv nr. 2002/60/EF, som er implementeret ved
bekendtgørelse nr. 1469 fra 2015, skal transportmidler, der har været anvendt indenfor zoner med
udbrud af afrikansk svinepest rengøres og desinficeres, inden zonen forlades.
Den generelle straffebestemmelse for overtrædelser af regler indenfor de områder, som er dækket
af lov om hold af dyr, er § 70 i denne lov, idet § 70, stk. 1, strafbelægger overtrædelser af
bestemmelser i selve loven, medens § 70, stk. 3, indeholder hjemmel til at fastsætte
straffebestemmelser for overtrædelser af regler udstedt i medfør af loven og overtrædelser af EU-
retsakter på området.
Der findes i § 70 ikke bestemmelser, som regulerer en skærpelse af bødestraffen, hvor handlingen
for eksempel medfører risiko for vidtgående skadevirkninger, som eksempelvis risiko for
indslæbning af alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme med deraf følgende
begrænsninger i Danmarks eksportmuligheder.
Der er i retspraksis eller lovgivningen ikke fastsat vejledende normalbødestørrelser for
overtrædelse af reglerne om smittespredning for overtrædelse af reglerne om rengøring og
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
desinfektion af transportmidler. Som eksempel fra retspraksis på en sag, hvor der er straffet for
overtrædelse af reglerne om rengøring og desinfektion af transportmidler til klovbærende dyr, kan
henvises til Retten i Grindsteds dom af 14. januar 2005, hvor tiltalte, føreren af en lastbil, undlod at
rengøre og desinficere lastbilen efter transport af kreaturer, inden han kørte ud for at hente grise.
Tiltalte blev kendt skyldig, og straffen blev fastsat til bøde på 10.000 kr. Det skal bemærkes, at
sagen vedrørte en national transport og ikke medførte særlig risiko for smittespredning.
3.1.3. Ulovlig indførsel
Der findes både nationalt og på EU plan en lang række regler, som har til formål direkte eller
indirekte at hindre spredning af dyresygdomme gennem ulovlig indførsel. Straffebestemmelser for
overtrædelser af disse regler er fastsat i medfør af lov om hold af dyr, foderstofloven og
fødevareloven.
Der er tale om både generelle regler og regler knyttet til det enkelte konkrete udbrud. Nedenfor er
nævnt de væsentligste eksempler på disse regler.
Reglerne for indførsel af animalske produkter, herunder animalsk foder, er reguleret i Rådets
direktiv nr. 89/662/EØF om veterinærkontrol i samhandelen i Fællesskabet med henblik på
gennemførelse af det indre marked (samhandelsdirektivet) og i Rådets direktiv nr. 97/78/EF om
fastsættelse af principperne for tilrettelæggelse af veterinærkontrollen for tredjelandsprodukter,
der indføres til Fællesskabet (veterinærkontroldirektivet). Disse direktiver er implementeret i
bekendtgørelse nr. 1570 af 12. december 2016 om veterinærkontrol ved indførsel af animalske
fødevarer og om straffebestemmelser for overtrædelse af relaterede EU-retsakter og i
bekendtgørelse nr. 1614 af 11. december 2015 om veterinærkontrol ved indførsel af avlsmateriale
samt animalske biprodukter og afledte produkter m.v., der ikke er bestemt til konsum, om
registrering som importør af disse produkter og om straffebestemmelser for overtrædelse af diverse
EU-retsakter.
Der er særlige regler for privates import eller modtagelse af animalske produkter, herunder foder,
fra tredjelande til eget brug. Disse regler fremgår af Kommissionens forordning (EF) nr. 206/2009
om indførsel til Fællesskabet af sendinger af animalske produkter til eget forbrug og om ændring af
forordning (EF) nr. 136/2004. Dette indebærer, at privates import af fødevarer til eget brug fra
tredjelande er underlagt restriktioner. Der må således hverken importeres kød, kødprodukter,
mælk eller mælkeprodukter. Øvrige animalske produkter er underlagt mængdemæssige
restriktioner.
Private må medføre eller modtage fødevarer til eget brug fra samhandelslande. Det er dog forbudt
for private, at indføre animalske fødevarer fra lande, zoner eller områder, som er underlagt
restriktioner på grund af udbrud af dyresygdomme.
Forordningen om animalske biprodukter fastsætter i artikel 6 generelle dyresundhedsrestriktioner
for afsendelse af animalske biprodukter og afledte produkter fra bedrifter, virksomheder, anlæg og
zoner, der er omfattet af restriktioner i henhold til EF-veterinærbestemmelser eller på grund af
alvorlige smitsomme sygdomme. Reglerne for indførsel af animalske biprodukter og afledte
produkter fra samhandelslande og tredjelande er reguleret i forordningen om animalske
biprodukter og gennemførelsesforordningen. For så vidt angår samhandel af animalske
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
biprodukter og afledte produkter til fodring af andre opdrættede dyr end pelsdyr fastsættes
specifikke regler for denne omsætning i artikel 31 og artikel 48 i forordningen om animalske
biprodukter samt i artikel 21 og bilag X i gennemførelsesforordningen. For så vidt angår import fra
tredjelande af animalske biprodukter og afledte produkter til fodring af andre opdrættede dyr end
pelsdyr fastsættes specifikke regler for denne import i artikel 41 i forordningen om animalske
biprodukter samt i artikel 25, stk. 3, litra a) og bilag XIV i gennemførelsesforordningen.
Der er i TSE forordningen fastsat regler bl.a. for indførsel af dyr samt foder af animalsk og
vegetabilsk oprindelse. Der må eksempelvis ikke forekomme bestanddele fra drøvtyggere
(eksempelvis kvæg og får) i foder til fødevareproducerede dyr i EU for at undgå smitte med TSE
sygdomme.
Der er i EU-Kommissionens forordning (EF) nr. 136/2004, fastsat en liste over de tredjelande,
hvorfra import af hø og halm er tilladt. Der er ikke fastsat tilsvarende generelle regler for indførsel
af hø og halm fra samhandelslande, men disse produkter kan blive omfattet af restriktioner i de
EU-bestemmelser, der vedtages ved udbrud af smitsomme sygdomme.
Reglerne for indførsel af levende dyr fra samhandelslande er reguleret i Rådets direktiv nr. 90/425
om veterinærkontrol og zooteknisk kontrol i samhandlen med visse levende dyr og produkter inden
for Fællesskabet med henblik på gennemførelse af det indre marked, Rådets direktiv nr.
64/432/EØF om veterinærpolitimæssige problemer ved handel inden for Fællesskabet med kvæg
og svin og Rådets direktiv nr. 91/68/EØF om dyresundhedsmæssige betingelser for samhandelen
med får og geder inden for Fællesskabet. Reglerne om import af levende dyr fra tredjelande er
fastlagt i Rådets direktiv nr. 91/496/EØF om fastsættelse af principperne for tilrettelæggelse af
veterinærkontrollen for dyr, der føres ind i Fælleskabet fra tredjelande, og om ændring af direktiv
89/662/EØF, 90/425/EØF og 90/675/EØF. Disse direktiver er implementeret ved
bekendtgørelser udstedt med hjemmel i hold af dyr, herunder bekendtgørelse nr. 1407 af 29.
november 2016 om veterinærkontrol ved ind- og udførsel af levende dyr.
Reglerne for indførsel af avlsmateriale er reguleret i Rådets direktiv 88/407/EØF om fastsættelse
af de veterinærpolitimæssige krav i forbindelse med handelen inden for Fællesskabet med frosset
tyresæd og indførsel heraf, Rådets direktiv nr. 89/556/EØF om fastsættelse af
veterinærpolitimæssige betingelser i forbindelse med handel inden for Fællesskabet med
embryoner af tamkvæg samt med indførsel heraf fra tredjelande, Rådets direktiv nr. 90/429/EØF
om fastsættelse af de dyresundhedsmæssige krav i forbindelse med handelen inden for
Fællesskabet med ornesæd og indførsel heraf og Rådets direktiv 92/65/EØF om
dyresundhedsmæssige betingelser for samhandel med og indførsel til Fællesskabet af dyr samt
sæd, æg og embryoner, der for så vidt angår disse betingelser ikke er underlagt specifikke
fællesskabsbetingelser som omhandlet i bilag A, del I, til i Rådets direktiv 90/425/EØF. Disse
direktiver er implementeret i en række bekendtgørelser udstedt med hjemmel i lov om hold af dyr.
Der er i de sygdomsspecifikke EU-retsakter fastsat bestemmelser om forbud mod fraførsel af dyr,
animalske produkter, foder og lignende fra udbrudszonen. Som eksempler på sygdomsspecifikke
retsakter kan nævnes Rådets direktiv 2002/60/EF om specifikke bestemmelser for bekæmpelse af
afrikansk svinepest og om ændring af direktiv 92/119/EØF for så vidt angår Teschener syge og
afrikansk svinepest, som er implementeret i bekendtgørelse nr. 1469 af 8. december 2015 om
bekæmpelse af afrikansk svinepest.
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
Endvidere kan nævnes Rådets direktiv 2001/89/EF om EF-foranstaltninger til bekæmpelse af
klassisk svinepest, som er implementeret i bekendtgørelse nr. 1322 af 26. november 2015 om
bekæmpelse af klassisk svinepest samt Rådets direktiv 2003/85/EF om EF-foranstaltninger til
bekæmpelse af mund- og klovesyge, om ophævelse af direktiv 85/511/EØF og beslutningerne
89/531/EØF og 91/665/EØF og om ændring af direktiv 92/46/EØF, som er implementeret i
bekendtgørelse nr. 1261 af 10. december 2004 om bekæmpelse af mund- og klovesyge.
Forekommer afrikansk svinepest i tamsvinebesætninger, håndteres dette efter reglerne fastsat i
Rådets direktiv 2002/60/EF. Der oprettes en 3-kilometers-zone (beskyttelseszonen) og en 10-
kilometers-zone (overvågningszonen) omkring udbrudsbesætningen. Forekommer afrikansk
svinepest i vildsvinebestanden, bliver området, ud over reglerne i Rådets direktiv 2002/60/EF,
pålagt restriktioner jf. Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2014/709/EF. I zonerne er der
blandt andet restriktioner for flytning af dyr og animalske produkter. Dette betyder bl.a. at der
oprettes restriktionszoner (Part I, II og III) ved fund af afrikansk svinepest i vildsvin. Part I er en
bufferzone, hvor der endnu ikke er fundet afrikansk svinepest i inficerede vildsvin, men som
grænser op til områder med en inficeret population af vildsvin. I Part II er der forekomst af en
inficeret vildsvinepopulation. I Part III er der forekomst af både en inficeret tamsvine- og
vildsvinepopulation.
Ved udbrud af klassisk svinepest og mund- og klovesyge oprettes zoner/områder analogt som det
gøres for afrikansk svinepest, tilpasset den konkrete sygdoms epidemiologi, i medfør af
fællesskabslovgivningen.
Den generelle straffebestemmelse for overtrædelser af regler indenfor de områder, som er dækket
af lov om hold af dyr, er § 70 i denne lov, idet § 70, stk. 1, strafbelægger overtrædelser af
bestemmelser i selve loven, medens § 70, stk. 3, indeholder hjemmel til at fastsætte
straffebestemmelser for overtrædelser af regler udstedt i medfør af loven og overtrædelser af EU-
retsakter på området.
Den generelle straffebestemmelse for overtrædelser af regler indenfor de områder, som er dækket
af foderstofloven, er § 6 i denne lov, idet § 6, stk. 1, strafbelægger overtrædelser af bestemmelser i
selve loven, medens § 6, stk. 2, indeholder hjemmel til at fastsætte straffebestemmelser for
overtrædelser af regler udstedt i medfør af loven og overtrædelser af EU-retsakter på området.
Den generelle straffebestemmelse for overtrædelser af regler indenfor de områder, som er dækket
af fødevareloven, er § 60 i denne lov, idet § 60, stk. 1, strafbelægger overtrædelser af bestemmelser
i selve loven, medens § 60, stk. 3, indeholder hjemmel til at fastsætte straffebestemmelser for
overtrædelser af regler udstedt i medfør af loven og overtrædelser af EU-retsakter på området.
Der findes ikke bestemmelser i de nævnte love, som regulerer en skærpelse af bødestraffen, hvor
handlingen for eksempel medfører risiko for vidtgående skadevirkninger i form af spredning,
herunder indslæbning, af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme med deraf
følgende begrænsninger i Danmarks eksportmuligheder.
11
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
På fødevarelovens område blev der ved lov nr. 1549 af 20. december 2006, jf. Folketingstidende
2006-07, tillæg A, side 988, fastsat vejledende normalbødestørrelser på en lang række områder. I
relation til ulovlig import, genindførsel, transit og samhandel af fødevarer m.v. blev der i
forarbejderne fastlagt en normalbødestørrelse på 10.000 kr. Denne bødestørrelse omfatter bl.a.
indførsel af fødevarer fra lande eller områder, hvorfra der af særlige grunde ikke må ske indførsel,
og den vil således omfatte overtrædelse af en række af de ovenfor nævnte bestemmelser vedrørende
import og samhandel. Der er dog ikke ved denne normalbøde taget hensyn til, om overtrædelsen
har fremkaldt en mere konkret risiko for introduktion af de alvorlige indberetningspligtige
smitsomme sygdomme.
3.1.4. Alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme
Med hjemmel i § 25 i lov om hold af dyr er der udstedt bestemmelser for, hvilke sygdomme der skal
indberettes til Fødevarestyrelsen, og hvornår de skal indberettes. Det drejer sig om smitsomme
sygdomme, som er af samfundsøkonomisk eller produktionsmæssig betydning at bekæmpe.
De pågældende sygdomme fremgår af lister, som findes i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 1332 af 18.
november 2016 om lister over smitsomme sygdomme til lov om hold af dyr og anmeldepligt af
sygdommene. De indberetningspligtige sygdomme er opdelt i to grupper: De alvorlige og de
mindre alvorlige. Ved mistanke om udbrud skal de alvorlige sygdomme straks indberettes af
dyrlægen til Fødevarestyrelsen, mens de mindre alvorlige først skal anmeldes ved påvisning.
Reglerne forpligter alle, der holder dyr, til at tilkalde en dyrlæge, hvis et dyr kan mistænkes for at
være angrebet af en indberetningspligtig sygdom. Dyrlægen skal søge mistanken be- eller afkræftet.
Overvågningen af de danske dyr sker for at komme sygdomsudbrud i forkøbet. Sunde husdyr er
afgørende for en stor produktion af husdyr og sunde fødevarer. Sygdomme hos husdyr forebygges
både af hensyn til dyrenes velfærd, fødevaresikkerhed og handelsinteresser. Overvågning og
bekæmpelse sker efter internationale regler og retningslinjer fastsat i EU og OIE.
Lovforslaget er begrænset til de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme som er
relevante for de klovbærende dyr. Nedenfor findes en oversigt over disse sygdomme.
Sygdomme hos flere dyrearter:
Aujeszkys sygdom, bluetongue, brucellose (Brucella abortus, B. melitensis og B. suis), Japansk
hjernebetændelse, miltbrand, mund- og klovesyge, Nipah-virus-hjernebetændelse, rabies hos
andre dyr end flagermus, Rift Valley-feber, transmissibel spongiform encephalopati (TSE),
herunder bovin spongiform encephalopati (BSE) og tuberkulose (TB), vesikulær stomatitis.
Sygdomme hos hjortedyr:
Chronic wasting disease (CWD) og epizootisk hæmoragi
Sygdomme hos kvæg:
enzootisk kvægleukose, infektion med bovin herpesvirus 1, herunder infektiøs bovin rhinotracheitis
(IBR), kvægpest, lumpy skin disease og oksens ondartede lungesyge.
Sygdomme hos svin:
klassisk svinepest, afrikansk svinepest og smitsomt blæreudslæt hos svin.
12
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
Sygdomme hos får og geder:
fåre- og gedekopper, fåre- og gedepest, scrapie (klassisk og atypisk) og Q-feber.
3.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser
Det er et væsentligt samfundsanliggende at fastholde Danmarks høje veterinære stade og dermed
sikre grundlaget for den store danske eksport af levende dyr og animalske produkter. Det er derfor
af stor vigtighed, at overtrædelser af de ovenfor nævnte regler bliver sanktioneret konsekvent og
mærkbart for hhv. virksomhederne og borgerne.
Miljø- og Fødevareministeriet finder derfor, at der er behov for at øge den præventive indsats
gennem en skærpelse af det nuværende sanktionsniveau for handlinger, der øger risikoen for
spredning af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme. I den forbindelse skal fokus
være på at sikre gennemslagskraften ved en omfattende information, da dette vil være en
forudsætning for at opnå den maksimale præventive effekt ved højere bødestørrelser for
overtrædelser, der indebærer en risiko for smittespredning. Som led i en samlet indsats vil dette
kunne medvirke til at minimere risikoen for udbrud af de pågældende sygdomme i Danmark.
Der har hidtil ikke været praksis for, at hensynet til risikoen for smitte, herunder spredning, af de
alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme, er indgået konsekvent i overvejelserne ved
udmålingen af bødestørrelsen for overtrædelse af regler, som kan indebære en risiko for
smittespredning.
Der er hverken i retspraksis eller lovgivningen fastsat vejledende normalbødestørrelser for
overtrædelse af reglerne om smittespredning gennem foder og lignende.
I relation til overtrædelse af reglerne om rengøring og desinfektion af transportmidler kan der
alene henvises til den ovenfor under pkt. 3.1.2. citerede sag vedrørende manglende rengøring og
desinfektion af transportmiddel. Efter Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, er den i sagen
fastsatte bødestørrelse på 10.000 kr. for lav, hvis overtrædelsen indebærer en nærliggende risiko
for spredning af alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme.
I forarbejderne til fødevareloven er der fastlagt en normalbødestørrelse på 10.000 kr. for ulovlig
import, genindførsel, transit og samhandel af fødevarer m.v. Denne bødestørrelse omfatter bl.a.
indførsel af fødevarer fra lande eller områder hvorfra der af særlige grunde ikke må ske indførsel,
og den vil således omfatte overtrædelse af en række af de ovenfor nævnte bestemmelser vedrørende
import og samhandel. Bødeniveauet bør derfor justeres, så bødestørrelsen i større omfang afspejler
overtrædelsens alvor med fokus på at øge den præventive effekt, så det kan medvirke til at undgå
udbrud af de pågældende sygdomme i Danmark.
Disse overvejelser om bødestørrelser er baseret på overtrædelser begået i tilknytning til
kommercielle aktiviteter. Miljø- og Fødevareministeriet finder ikke, at argumentationen med
samme styrke kan anvendes over for overtrædelser begået af private uden kommercielt sigte. I
relation til private vil der være tale om overtrædelser af reglerne om indførsel til eget brug og derfor
kun vedrøre små partier af mindre værdi. Endvidere kan der være tale om privates ulovlige
anvendelse af køkken- og madaffald eller andet til fodring af hobbydyr, herunder kælegrise.
13
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
3.3. Lovforslagets indhold
Forslaget indebærer, at der indføres hjemmel til, at det ved udmålingen af bødestørrelsen lægges til
grund, som en skærpende omstændighed, at der ved overtrædelse af reglerne af de i pkt. 3.1.1. til
3.1.3. beskrevne regler om beskyttelse mod smittespredning er fremkaldt nærliggende fare for
smitte, herunder spredning af smitte med de alvorlige indberetningspligtige smitsomme
sygdomme hos klovbærende dyr, således at bødestørrelsen for disse overtrædelser kommer til at
afspejle alvoren.
I lyset af dette er det Miljø- og Fødevareministeriets vurdering at de nævnte overtrædelser bør
bedømmes på samme måde som de alvorligste overtrædelser på fødevareområdet generelt. Inden
for fødevareloven er der således fastsat en normalbødestørrelse på 40.000 kr. for overtrædelser,
som indebærer markedsføring af sundhedsskadelige fødevarer. På den baggrund er det med
nærværende lovforslag hensigten, at udgangspunktet for straffastsættelsen i førstegangstilfælde i
sager, hvor den nævnte skærpende omstændighed er til stede, er en bøde på 40.000 kr. Det skal
bemærkes at denne bødestørrelse er begrænset til overtrædelser begået i relation til kommercielle
aktiviteter.
I relation til overtrædelser begået af private uden kommercielt sigte finder Miljø- og
Fødevareministeriet ikke, at argumentationen kan anvendes med samme styrke. Der vil således
som udgangspunkt være tale om overtrædelser af væsentlig mindre omfang, for eksempel en enkelt
ulovligt indført pølse, og den private vil typisk have ingen eller kun meget begrænset økonomisk
gevinst ved overtrædelsen. Desuden må der stilles væsentligt højere krav til de professionelles
aktørers kendskab til reglerne end til privatpersoner. Dette indebærer samlet set til at
normalbødestørrelsen bør differentieres således at den for overtrædelser begået af private uden
kommercielt sigte sættes til et væsentligt lavere beløb. Udover det allerede anførte skal også
bemærkes, at der efter Miljø- og Fødevareministeriets vurdering i disse tilfælde vil opnås samme
præventive effekt, selvom der fastsættes en væsentlig lavere normalbøde. For privates
overtrædelser finder Miljø- og Fødevareministeriet derfor, at normalbødestørrelsen bør være
lavere og efter ministeriets vurdering bør fastsættes til 15.000 kr.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Kontrollen af privates indførsel af ulovlige fødevarer m.v. foretages af Toldmyndighederne i
lufthavne samt som koordineret indsats med politiet og Fødevarestyrelsen ved Danmarks grænser.
Der udføres 100% kontrol af kommerciel import af fødevarer fra 3. lande, mens der udføres
stikprøvekontrol af kommerciel indførsel af fødevarer fra andre EU-lande, idet ansvaret for at
hindre smittespredning derfra påhviler oprindelseslandet eller afsenderlandet.
Fødevarestyrelsen vurderer, at en forhøjelse af bødeniveauet ikke vil medføre en øget udgift til
kontrol.
14
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
1872453_0015.png
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, som har vurderet, at
[Indsættes
efter høring]
En forhøjelse af bødestørrelser vil ikke have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, da det forudsættes, at de efterlever reglerne.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
En forhøjelse af bødestørrelser er forudsat ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for borgere, da det forudsættes, at de efterlever reglerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 23. marts 2018 til den 5. april 2018 været i høring
hos følgende organisationer m.v.:
[Indsættes
efter høring]
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter
(…)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser /
merudgifter
(…)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
15
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter § 70, stk. 1, i lov om hold af dyr straffes overtrædelse af de nærmere opregnede bestemmelser
med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Efter § 70, stk. 2, kan
straffen stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den ved handlingen eller undladelsen skete overtrædelse
er begået med forsæt eller grov uagtsomhed, og der ved overtrædelsen enten er forvoldt skade på
sundheden eller fremkaldt fare herfor, eller der er opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk fordel
for den pågældende selv eller andre. Det fremgår endvidere af § 70, stk. 3 at der kan fastsættes straf
af bøde for overtrædelser af regler udstedt i medfør af loven eller EU-retsakter omfattet af loven.
Det foreslås med den nye bestemmelse i stk.
5,
at der ved udmålingen af bødestraf for overtrædelse
af bestemmelser nævnt i stk. 1 eller overtrædelse af regler fastsat efter stk. 3 i almindelighed skal
indgå som en skærpende omstændighed, hvis der ved overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare
for spredning, herunder indslæbning, af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme
hos klovbærende dyr, som til enhver tid er fastlagt i medfør af § 25.
Med hensyn til en nærmere afgrænsning af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme
sygdomme hos klovbærende dyr henvises til pkt. 3.1.4.
Bestemmelsen vil således alene være relevant i de tilfælde, hvor handlingen eller undladelsen har
medført en nærliggende fare for, at der kan ske smittespredning. Dette vil typisk være i situationer,
hvor overtrædelsen er knyttet til områder, zoner eller lande med udbrud af én af de omfattede
sygdomme.
Som et konkret eksempel på en situation, hvor bestemmelsen vil være relevant, kan nævnes det
hollandske udbrud af klassisk svinepest i 1997-1998. Sygdommen kom til landet via et ikke-
tilstrækkeligt rengjort transportmiddel fra Tyskland fra et område, hvor der på daværende
tidspunkt var udbrud af klassisk svinepest i vildsvin. Endvidere kan nævnes tilfælde, hvor køkken-
og madaffald, som indeholder produkter fra områder under restriktioner, anvendes ulovligt til
fodring af eksempelvis svin.
Formålet med den foreslåede ændring er at medvirke til at sikre Danmarks veterinære stade, for
blandt andet at kunne fastholde de nuværende eksportmuligheder, idet en introduktion eller
spredning af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr, vil
have meget negative samfundsøkonomiske konsekvenser. På den baggrund forudsættes det, at
udgangspunkt for en overtrædelse i disse sager, hvor de nævnte skærpende omstændigheder
foreligger, er en bøde på 40.000 kr., da de pågældende overtrædelser vil blive begået som led i
kommercielle aktiviteter mens normalbødestørrelsen for overtrædelser i privat regi fastsættes til
15.000 kr.
Ved fastlæggelsen af bødestørrelsen er det lagt til grund, at den skal afspejle overtrædelsens alvor
for derved at øge den præventive effekt. Dette kan medvirke til at undgå udbrud af de pågældende
sygdomme i Danmark med deraf følgende væsentlige samfundsøkonomiske og
dyrevelfærdsmæssige konsekvenser.
16
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Til § 2
Efter § 60, stk. 1, i fødevareloven straffes overtrædelse af de nærmere opregnede bestemmelser
med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Efter § 60, stk. 2, kan
straffen stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den ved handlingen eller undladelsen skete overtrædelse
er begået med forsæt eller grov uagtsomhed, og der ved overtrædelsen enten er forvoldt skade på
sundheden eller fremkaldt fare herfor, eller der er opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk fordel
for den pågældende selv eller andre. Det fremgår endvidere af § 60, stk. 3 at der kan fastsættes straf
af bøde for overtrædelser af regler udstedt i medfør af loven eller EU-retsakter omfattet af loven.
Det foreslåede nye stk. 7 indfører hjemmel til, at der ved udmåling af bødestraf for overtrædelse af
bestemmelser nævnt i stk. 1 eller overtrædelse af regler fastsat efter stk. 3 i almindelighed skal
indgå som en skærpende omstændighed, hvis der ved overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare
for spredning, herunder indslæbning, af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme
hos klovbærende dyr, som til enhver tid er fastlagt i medfør af § 25 i lov om hold af dyr.
Med hensyn til en nærmere afgrænsning af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme
sygdomme hos klovbærende dyr henvises til pkt. 3.1.4.
Bestemmelsen vil således alene være relevant i de tilfælde, hvor handlingen eller undladelsen har
medført en nærliggende fare for, at der kan ske smittespredning. Dette vil typisk være i situationer,
hvor overtrædelsen er knyttet til områder, zoner eller lande med udbrud af én af de omfattede
sygdomme.
Som eksempler på konkrete situationer hvor bestemmelsen vil være relevant kan nævnes
udbruddet af mund- og klovesyge i UK i 2001 hvor udbruddet blev forårsaget af fodring af en
svinebesætning med køkken- og madaffald som formodes at stammes fra en restaurant, som havde
anvendt ulovligt importerede fødevarer. Desuden kan nævnes udbrud af afrikansk svinepest i den
tjekkiske vildsvinebestand i 2017, hvor kilden til smitte var ulovligt indførte virusinficerede
fødevarer, der efterfølgende blev ædt af vildsvin. Det førstnævnte eksempel vedrører således
kommercielle aktiviteter, medens overtrædelsen i det andet eksempel blev begået af private.
Formålet med den foreslåede ændring er at medvirke til at sikre Danmarks veterinære stade, for
blandt andet at kunne fastholde de nuværende eksportmuligheder, idet en introduktion eller
spredning af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr, vil
have meget negative samfundsøkonomiske konsekvenser. På den baggrund foreslås det, at
normalbødestørrelsen i disse sager fastsættes i størrelsesordenen 40.000 kr. når det begås i
tilknytning til kommercielle aktiviteter medens normalbødestørrelsen for overtrædelser i privat
regi fastsættes til 15.000 kr.
Ved fastlæggelsen af bødestørrelsen er det lagt til grund, at den skal afspejle overtrædelsens alvor
for derved at øge den præventive effekt. Dette kan medvirke til at undgå udbrud af de pågældende
17
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
sygdomme i Danmark med deraf følgende væsentlige samfundsøkonomiske og
dyrevelfærdsmæssige konsekvenser.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Til § 3
Efter § 6, stk. 1, i foderstofloven straffes overtrædelse af de nærmere opregnede bestemmelser med
bøde. Det fremgår endvidere af § 6, stk. 2, at der kan fastsættes straf af bøde for overtrædelser af
regler udstedt i medfør af loven eller EU-retsakter omfattet af loven.
Det foreslås med det nye stk. 4 at der ved udmålingen af bødestraf for overtrædelse af
bestemmelser nævnt i stk. 1 eller overtrædelse af regler fastsat efter stk. 2 i almindelighed skal
indgå som en skærpende omstændighed, hvis der ved overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare
for spredning, herunder indslæbning, af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme
hos klovbærende dyr, som til enhver tid er fastlagt i medfør af § 25 i lov om hold af dyr.
Med hensyn til en nærmere afgrænsning af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme
sygdomme hos klovbærende dyr henvises til pkt. 3.1.4.
Bestemmelsen vil således alene være relevant i de tilfælde, hvor handlingen eller undladelsen har
medført en nærliggende fare for, at der kan ske smittespredning. Dette vil typisk være i situationer,
hvor overtrædelsen er knyttet til områder, zoner eller lande med udbrud af én af de omfattede
sygdomme.
Som eksempler på konkrete situationer hvor bestemmelsen vil være relevant kan nævnes at en
fodervirksomhed køber foder fra en restriktionszone og markedsfører det uden for zonen.
Endvidere kan nævnes en situation, hvor en landmand forsyner sig selv med foder fra en
restriktionszone, fører det ud af zonen og fodrer sine svin med det. I begge tilfælde er der tale om
overtrædelser af de regler, som gælder for restriktionszoner.
Formålet med den foreslåede ændring er at medvirke til at sikre Danmarks veterinære stade, for
blandt andet at kunne fastholde de nuværende eksportmuligheder, idet en introduktion eller
spredning af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr, vil
have meget negative samfundsøkonomiske konsekvenser. På den baggrund forudsættes det, at
udgangspunkt for en overtrædelse i disse sager, hvor de nævnte skærpende omstændigheder
foreligger, er en bøde på 40.000 kr., da de pågældende overtrædelser vil blive begået som led i
kommercielle aktiviteter.
Ved fastlæggelsen af bødestørrelsen er det lagt til grund, at den skal afspejle overtrædelsens alvor
for derved at øge den præventive effekt. Dette kan medvirke til at undgå udbrud af de pågældende
sygdomme i Danmark med deraf følgende væsentlige samfundsøkonomiske og
dyrevelfærdsmæssige konsekvenser.
18
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2018. Ikrafttrædelsestidspunktet er herved i
overensstemmelse med de fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet lovgivning.
Til § 5
Lovforslagets § 5 indeholder bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Den foreslåede
bestemmelse indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men loven kan dog ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
19
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
Lovforslaget
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
§1
I lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr.
21 af 11. januar 2018, foretages følgende
ændringer:
§ 70. ---
Stk. 2-6. ---
1. I
§ 70
indsættes efter stk. 4 som nyt
stykke:
»Stk. 5.
Ved udmåling af bødestraf for
overtrædelse af bestemmelser nævnt i stk.
1 eller overtrædelse af regler fastsat efter
stk. 3 skal det i almindelighed indgå som
en skærpende omstændighed, hvis der
ved
overtrædelsen
er
fremkaldt
nærliggende fare for spredning, herunder
indslæbning,
af
de
alvorlige
indberetningspligtige
smitsomme
sygdomme hos klovbærende dyr, som til
enhver tid er fastlagt i medfør af § 25«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6
§2
§ 60. --
Stk. 2-7. ---
I lov om fødevarer, jf. lovbekendtgørelse
nr.46 af 11. januar 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 60
indsættes efter stk. 6 som nyt
stykke:
»Stk.
7.
Ved udmåling af bødestraf
for overtrædelse af bestemmelser nævnt i
stk. 1 eller overtrædelse af regler fastsat
efter stk. 3 skal det i almindelighed indgå
som en skærpende omstændighed, hvis
der ved overtrædelsen er fremkaldt
nærliggende fare for spredning, herunder
indslæbning,
af
de
alvorlige
indberetningspligtige
smitsomme
sygdomme hos klovbærende dyr, som til
enhver tid er fastlagt i medfør af § 25 i lov
om hold af dyr.«
20
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Lovudkast: Lovpakken om afrikansk svinepest m.m., fra miljø- og fødevareministeren
§ 6. ---
Stk. 2-3. ---
I lov om foderstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr.
52 af 11. januar 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 6
indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke:
»Stk.
4.
Ved udmåling af bødestraf for
overtrædelse af bestemmelser nævnt i stk.
1 eller overtrædelse af regler fastsat efter
stk. 3 skal det i almindelighed indgå som
en skærpende omstændighed, hvis der
ved
overtrædelsen
er
fremkaldt
nærliggende fare for spredning, herunder
indslæbning,
af
de
alvorlige
indberetningspligtige
smitsomme
sygdomme hos klovbærende dyr, som til
enhver tid er fastlagt i medfør af § 25 i lov
om hold af dyr.«
21