Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 339
Offentligt
1866617_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 12. marts 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om
ændring med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) for så vidt angår en undtagelse for bly i loddemateriale med højt
smeltepunkt (delegeret retsakt).
Kommissionen har den 1. marts 2018 fremlagt forslag til en delegeret retsakt om ændring med henblik på
tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 339: Grundnotat om en undtagelse for bly i loddemateriale med højt smeltepunkt (RoHS-direktivet), delegeret retsakt
1866617_0002.png
Den 12. marts 2018
MFVM 474
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændring med henblik på til-
pasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) for så vidt angår en undtagelse for bly i
loddemateriale med højt smeltepunkt (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 1. marts 2018 fremlagt forslag til en delegeret retsakt om ændring med hen-
blik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU. Forslaget indebærer, at undtagelsen om bly i loddemateriale med højt smeltepunkt
forlænges i en tidsbegrænset periode. Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral
påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige sam-
fundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Der er tale om en
midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet neutral miljøvirkning. Regeringen kan
støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra
oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 1. marts 2018 fremsendt forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af
bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet). Forslaget er modtaget i Rådsse-
kretariatet den 1. marts 2018.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra a, som en
delegeret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den
videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil 1. maj 2018. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Eu-
ropa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut fler-
tal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 339: Grundnotat om en undtagelse for bly i loddemateriale med højt smeltepunkt (RoHS-direktivet), delegeret retsakt
Modtager formandsskabet for Rådet ingen indsigelser inden den 20. marts 2018, vil Rådets sekretariat
foreslå Coreper at anbefale, at Rådet bekræfter, at det ikke vil gøre indsigelse imod den delegerede
retsakt samt informere Europa-Parlamentet og Kommission herom.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om undtagelse fra de begræns-
ninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III og IV indeholder en optegnelse
over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er
fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages på bilag III og IV skal det
fastslås, at en optagelse ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH), og en af følgende betingelser skal være opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved
hjælp af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse
af materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge
af substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
fordele herved.
Med forslaget gives en fem-årig undtagelse til anvendelse af bly i loddemateriale med et højt
smeltepunkt (dvs. blylegeringer med 85 vægtprocent bly eller mere), da substitution eller eliminering
af bly i loddemateriale med højt smeltepunkt i øjeblikket stadig ikke er videnskabeligt eller teknisk
gennemførligt i praksis. Bly tilfører loddemateriale vigtige egenskaber som et højt smeltepunkt,
elektrisk ledeevne, varmeledningsevne, duktilitet (formbarhed), korrosionsbestandighed, passende
oxideringskarakter og befugtningsevne. Bly indeholder disse egenskaber, og det er det eneste kendte
grundstof med en kombination af disse egenskaber.
Der findes p.t. en undtagelse, som skulle have været udløbet den 21. juli 2016, men eftersom der er
blevet indsendt ansøgning om fornyelse af undtagelsen efter proceduren i RoHS-direktivet, fortsætter
undtagelsen med at være gyldig, indtil Kommissionen træffer afgørelse om ansøgningen om fornyelse.
Med dette forslag træffer Kommissionen afgørelse om at forlænge undtagelsen i fem år, og dermed
forslag om at undtagelsen skal udløbe den 21. juli 2021 – fem år fra den oprindelige udløbsdato. Dette
gælder for produkttyper omfattet af kategori 1-7 og 10 (for eksempel store og små
husholdningsapparater, legetøj og fritid- og sportsudstyr, it- og teleudstyr). For at undgå at
anvendelsesområderne for undtagelserne i bilag III overlapper hinanden, præciseres det i den
foreslåede ordlyd, at de anvendelser, der er omfattet af undtagelse 24 (loddemateriale til lodning af
gennempletterede huller i skiveformede og "planar array" flerlags keramiske kondensatorer),
udelukkes fra undtagelse 7.a.
Samtidig skrives de udløbsdatoer ind, som gælder for den eksisterende undtagelse for elektrisk og
elektronisk udstyr, som er blevet omfattet af reglerne i RoHS på et senere tidspunkt, hvilket er
tilfældet for kategori 8 (medicinsk udstyr, herunder medicinsk udstyr til in vitro diagnostik), 9
(overvågnings-
og
reguleringsinstrumenter,
herunder
industrielle
overvågnings-
og
reguleringsinstrumenter) og 11 (andet udstyr, som ikke tidligere har været omfattet af RoHS-reglerne).
Undtagelsen udløber syv år fra det tidspunkt produktkategorierne 8 og 9 blev omfattet af RoHS, og
fem år fra produktkategori 11 bliver omfattet.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 339: Grundnotat om en undtagelse for bly i loddemateriale med højt smeltepunkt (RoHS-direktivet), delegeret retsakt
Det betyder, at de nævnte kategorier, som har følgende udløbsdatoer, nu vil fremgå direkte af
undtagelsen:
- Kategori 8 og 9 (dog ikke medicinsk udstyr til in vitro diagnostik og industrielle overvågnings- og
reguleringsinstrumenter): Undtagelsen udløber den 21. juli 2021.
- Kategori 8 (medicinsk udstyr til in vitro diagnostik): Undtagelsen udløber den 21. juli 2023.
- Kategori 9 (industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter): Undtagelsen udløber den 21.
juli 2024.
- Kategori 11 (andet udstyr): Undtagelsen udløber den 21. juli 2024.
Undtagelsen opfylder betingelserne for at kunne optages på bilag III, da det vurderes, at den ikke
svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) og
da kravet i artikel 5, stk. 1, litra a), anden pind, vurderes at være opfyldt for den specifikke anvendelse,
da der ikke findes egnede alternativer, og da det er vurderingen, at det ikke er sandsynligt, at der vil
komme egnede alternativer inden for den periode, hvor undtagelsen løber.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den 1.
maj 2018, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i RoHS-bekendtgørelsen, så
undtagelsen fremgår heraf.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser eller nævne-
værdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, da der
er tale om en forlængelse af en eksisterende undtagelse. Den undtagelse, der fornyes har været tilladt
indtil nu og tillades nu fortsat. Dermed har det reelle forbud for disse anvendelser omfattet af undta-
gelsen ikke været gældende.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 339: Grundnotat om en undtagelse for bly i loddemateriale med højt smeltepunkt (RoHS-direktivet), delegeret retsakt
1866617_0005.png
Det Økologiske Råd anbefaler, at der er særlig fokus på udfasning af komponenter med indhold af bly
som anvendes i kategori 1-7 og 10, som blandt andet omfatter store og små husholdningsapparater,
legetøj og fritid- og sportsudstyr, it- og teleudstyr. Videre anføres, at i betragtning af, hvor skadeligt bly
er særligt i forhold til børn, så bør undtagelserne som minimum ikke forlænges til legetøj, og at det bør
være vigtigere, at børn ikke udsættes, end at de har adgang til specifikt legetøj, hvor anvendelsen af bly
er nødvendig. Desuden beskrives, at generelt bør muligheden for genanvendelse og recirkulation af
elektroniske materialer og komponenter have en høj prioritet i reguleringen. Det Økologiske Råd be-
mærker videre, at de ikke har haft mulighed for at se på, hvordan man definerer blyindhold - om det er
afgivelse eller totalindhold, og det derfor vigtigt, at der er grænser for totalindhold af bly – og tungme-
taller i det hele taget – og ikke blot afgivelse.
Hertil bemærkes, at undtagelsen fra blyindhold på 0,1 % kun gælder den omtalte komponent og resten
af komponenterne i artiklen skal overholde grænsen i RoHS direktivet på 0,1 %. Der er endvidere sæd-
vanligvis tale om mindre dele af artiklerne, som børn under normalt og forudsigelig brug i legetøj ikke
kan forventes at kunne komme i direkte kontakt med.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forbindelse med en offentlig EU-høringsperiode, anførte Finland, at de mente at beskrivelsen af
undtagelse 7(a) er for bred og kan fortolkes til at gælde alle produktkategorierne. Kommissionen har
hertil skrevet, at det ikke er muligt at indsnævre anvendelsdesområdet for undtagelsen på grund af den
store mangfoldighed af de berørte anvendelser. Man er fra dansk side ikke bekendt med andre offent-
lige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet neutral miljøvirkning. Re-
geringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4