Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 333
Offentligt
1866581_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 12. marts 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om
ændring med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende en undtagelse for bly i stållegeringer (delegeret retsakt).
Kommissionen har den 1. marts 2018 fremlagt forslag til en delegeret retsakt om ændring med henblik på
tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 333: Grundnotat om undtagelse for bly i stållegeringer (RoHS-direktivet), delegeret retsakt
1866581_0002.png
Den 12. marts 2018
MFVM 468
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændring med henblik på til-
pasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende en undtagelse for bly i stål-
legeringer (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 1. marts 2018 fremlagt forslag til en delegeret retsakt om ændring med hen-
blik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU. Forslaget indebærer, at undtagelsen om bly i stållegeringer forlænges i en tidsbegræn-
set periode, med en skærpelse i forhold til den i dag gældende undtagelse, da grænsen for bly i visse
typer af galvaniseret stål sættes lavere end tidligere. Den delegerede retsakt vurderes generelt at
have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes ikke at have væ-
sentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Der
er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet neutral miljøvirkning. Rege-
ringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 1. marts 2018 fremsendt forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af
bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet). Forslaget er modtaget i Rådsse-
kretariatet den 1. marts 2018.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra a, som en
delegeret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den
videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil 1. maj 2018. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Eu-
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 333: Grundnotat om undtagelse for bly i stållegeringer (RoHS-direktivet), delegeret retsakt
ropa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut fler-
tal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne inden den 20. marts
2018.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om undtagelse fra de begræns-
ninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III og IV indeholder en optegnelse
over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er
fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages på bilag III og IV skal det
fastslås, at en optagelse ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH), og en af følgende betingelser skal være opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved
hjælp af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse
af materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge
af substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
fordele herved.
Med forslaget gives to fem-årige undtagelser til anvendelse af bly i stållegeringer:
- Blyindhold på op til 0,35 % til bearbejdningsformål og i galvaniseret stål i kategori 8,9 og 11, da
der ikke findes egnede bly-fri alternativer, hvorfor substituion ikke er videnskabelig eller teknisk
mulig.
- Blyindhold på op til 0,35 % i stål til bearbejdningsformål, samt op til 0,2% i ”hot-dip”
galvanisering, hvor bly ofte utilsigtet forefindes grundet anvendelse af zink i kategori 1-7.
Bly i stållegeringer er indlejret i legeringen og øger legeringens bearbejdelighed. Det giver legeringen
fordelagtige egenskaber som for eksempel smøring og rette temperaturforhold under dybe boringer og
i hurtigt maskineri. Der findes blyfri alternativer til visse anvendelser for eksempel bismuth. Det er
dog usikkert, hvorvidt brugen af bismuth er pålidelig, og om der kan være tale om negativ indvirkning
på miljøet. Bly er stadig også en nødvendighed i ”batch hot dip” galvaniseret stål, hvor bly ofte
utilsigtet kan findes grundet anvendelsen af zink. Her er det muligt at sænke grænsen fra 0,35 % til
0,2%, hvilket er en skærpelse i forhold til den gældende undtagelse.
Der findes p.t. en undtagelse, for bly i stållegeringer og i galvaniseret stål med en koncentration op til
0,35 %, som skulle have været udløbet den 21. juli 2016. Eftersom der er blevet indsendt en ansøgning
om fornyelse af undtagelsen efter proceduren i RoHS-direktivet, fortsætter undtagelsen med at være
gyldig, indtil Kommissionen træffer afgørelse om ansøgningen om fornyelse. Med dette forslag træffer
Kommissionen afgørelse om at forlænge undtagelsen i fem år, og dermed forslag om at undtagelsen
skal udløbe den 21. juli 2021 – fem år fra den oprindelige udløbsdato. Dette gælder for produkttyper
omfattet af kategori 1-7 og 10 (for eksempel store og små husholdningsapparater, legetøj og fritid- og
sportsudstyr, it- og teleudstyr).
Samtidig skrives de udløbsdatoer ind, som gælder for den eksisterende undtagelse for elektrisk og
elektronisk udstyr, som er blevet omfattet af reglerne i RoHS på et senere tidspunkt, hvilket er
tilfældet for kategori 8 (medicinsk udstyr, herunder medicinsk udstyr til in vitro diagnostik), 9
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 333: Grundnotat om undtagelse for bly i stållegeringer (RoHS-direktivet), delegeret retsakt
(overvågnings-
og
reguleringsinstrumenter,
herunder
industrielle
overvågnings-
og
reguleringsinstrumenter) og 11 (andet udstyr, som ikke tidligere har været omfattet af RoHS-reglerne).
Undtagelsen udløber syv år fra det tidspunkt produktkategorierne 8 og 9 blev omfattet af RoHS, og
fem år fra produktkategori 11 bliver omfattet.
Det betyder, at de nævnte kategorier, som har følgende udløbsdatoer, nu vil fremgå direkte af
undtagelsen:
- Kategori 8 og 9 (dog ikke medicinsk udstyr til in vitro diagnostik og industrielle overvågnings- og
reguleringsinstrumenter): Undtagelsen udløber den 21. juli 2021.
- Kategori 8 (medicinsk udstyr til in vitro diagnostik): Undtagelsen udløber den 21. juli 2023.
- Kategori 9 (industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter): Undtagelsen udløber den 21.
juli 2024.
- Kategori 11 (andet udstyr): Undtagelsen udløber den 21. juli 2024.
Undtagelserne opfylder betingelserne, for at kunne optages på bilag III, da det vurderes, at den ikke
svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH),
og da kravet i artikel 5, stk. 1, litra a), anden pind, vurderes at være opfyldt for den specifikke
anvendelse, da der ikke findes egnede alternativer, og da det er vurderingen, at det ikke er sandsynligt,
at der vil komme egnede alternativer inden for den periode, hvor undtagelsen løber.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den 1.
maj 2018, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i RoHS-bekendtgørelsen, så
undtagelsen fremgår heraf.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser eller nævne-
værdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, da der
er tale om en forlængelse af en eksisterende undtagelse. Den undtagelse, der fornyes har været tilladt
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 333: Grundnotat om undtagelse for bly i stållegeringer (RoHS-direktivet), delegeret retsakt
indtil nu og tillades nu fortsat. Dermed har det reelle forbud for disse anvendelser omfattet af undta-
gelsen ikke været gældende.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, og der er ikke modtaget høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Sverige har kommenteret i en EU- høringsperiode, hvori de anmoder om, at det specificeres for hvil-
ken applikation undtagelsen gælder. Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret
flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet neutral miljøvirkning. Re-
geringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4