Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 306
Offentligt
1861555_0001.png
Økonomi og Miljø, 2018
Fremlagt på møde i Det Miljøøkonomiske Råd
Tirsdag d. 27. februar 2019
De Økonomiske Råd’
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 306: Præsentation fra mødet 28/2-18 med Det Miljøøkonomiske Råd om rapporten for 2018
1861555_0002.png
Ikke-kvotesektoren frem mod 2030
C02e-reduktion på 39 pct. i forhold til emissionsniveau i 2005
Samfundsøkonomisk gevinst ved at reducere udledningen af
drivhusgasser i 2030 på Ca. 380 mio. kr. pr. år
Gevinsten afspejler afledte miljøgevinster ud over C02e
Gevinst forudsætter, at det er de rigtige sektorer, som bidrager
Dyrt at reducere udledningen af CO2 fra personbiler
Personbiler allerede højt beskattet i forvejen
Billigt at reducere udledning af C02e fra landbruget
Afledte miljøgevinster (f.eks. kvælstof og ammoniak)
I dag ingen direkte regulering af C02e fra landbruget
Omkostning ved fortsat at friholde landbruget fra regulering (310 mio. kr. pr. år)
De Økonomiske Råds”
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 306: Præsentation fra mødet 28/2-18 med Det Miljøøkonomiske Råd om rapporten for 2018
1861555_0003.png
Ikke-kvotesektoren frem mod 2030
C02e-reduktion på 39 pct. i forhold til emissionsniveau i 2005
Samfundsøkonomisk omkostning
pr. ton C02e-reduktion i 2030
kr. pr. ton
1.000
-1.000
—2.000
-——
——-—--—
0,0
0,5
1,0
1,5
2,0
3,0
Mio, ton C02e
Personbiler
—4
2,5
i
—---
—-——-—-
3,5
4,0
4,5
—Landbrug
--
—øvrig
De Økonomiske Rådb1
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 306: Præsentation fra mødet 28/2-18 med Det Miljøøkonomiske Råd om rapporten for 2018
1861555_0004.png
Landbrugets udledning af drivhusgasser
Forslag til regulering af landbrugets udledning
Afgift på beregnet C02e-udledning fra landbrugsaktiviteter, som
medfører udledning af drivhusgasser:
Afgifter på dyr, kunstgødning og forskellige afgrøder
Afgifter skal afspejle udledning af C02e
Kræver ikke nødvendigvis flere oplysninger fra bed rifterne end i dag
C02-afgiften kan relativt enkelt kombineres med afgifter på betegnet udledning
af anden forurening som f.eks. ammoniak og kvælstof
Reduktion i landbrugets udledning af drivhusgasser, hvis kvælstof
reduceres i henhold til EU’s vandrammedirektiv
Fjerner 2 ud af 11 mio. ton C02e fra landbruget i 2030
Reducerer behov for yderligere regulering af drivhusgasser i ikke-kvotesektor
De Økonomiske Råd”
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 306: Præsentation fra mødet 28/2-18 med Det Miljøøkonomiske Råd om rapporten for 2018
1861555_0005.png
Landbrugets ud ledning af drivhusgasser
Kvælstofregulering afgørende for omkostningerne
Samfundsøkonomisk C02e-reduktionsomkostning i 2030
afhængig af opnåelse af 2027 mål for kvælstof
Kr. pt. ton C02e
5.000
4.000
2.000
2.000
T
H
2,5
3,0
3,5
4,0
4,5
-
-‘-
0,0
0,5
1,0
1,5
2,0
Mio, ton C02e
—Kvælstofmål ikke opfyldt
Kvælstofmål opfyldt
De Økonomiske Råd
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 306: Præsentation fra mødet 28/2-18 med Det Miljøøkonomiske Råd om rapporten for 2018
1861555_0006.png
Personbiler og 002
Nuværende beskatning for høj og ikke målrettet miljøeffekter
Tredobbelt C02-beskatning på biler
Afgift på benzin og diesel
(-i-)
Difterentiering af registreringsafgift
(±)
Difterentiering af ejerafgift (±)
Største miljøproblemer fra biler er trængsel, ulykker og støj
I mindre grad CO2
Beskatning af personbiler bør sænkes og omlægges
Kørselsafgifter i stedet for registrerings- og ejerafgifter
Brændstofafgifter bør reduceres
De Økonomiske Råd
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 306: Præsentation fra mødet 28/2-18 med Det Miljøøkonomiske Råd om rapporten for 2018
1861555_0007.png
Personbiler og CO2
Nuværende beskatning for høj og ikke målrettet miljøeffekter
Beskatning og eksterne omkostninger pt. km
Kr. pt. km
0,9
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
I.
[*
cl)
1.
cl)
I.
cl)
i5
i5
cl)
CO
cl)
(0
cl)
ø
w
Benzin
0
Afgifter
D
Afgifter
w
Diesel
El
w
(bil)
(brændstof)
o Eksterne effekter (kørsel)
o Eksterne effekter (brændstof)
e
De Økonomiske Råd
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 306: Præsentation fra mødet 28/2-18 med Det Miljøøkonomiske Råd om rapporten for 2018
1861555_0008.png
Nationalt mål om VE-andel på 50 pct. i 2030
Er et selvvalgt delmål for VE-andel fornuftigt?
Hvis langsigtet mål er et lavemissionssamfund bør delmål også
være på emissionsniveauer
Mål for VE-andel
skævt
(f.eks indgår landbruget ikke og VE-mål sikrer ikke, at
udledningen af drivhusgasser reduceres)
Dyrere at mindske udledning af drivhusgasser via mål for VE-andel (og
energisparremål)
Delmål på vej til 2050
Vanskeligt at sætte omkostningseffektivt
Bør være fleksibelt
Hvis mål for VE-andel fastholdes:
Bør opfattes som pejlemærke
Politik bør tilrettelægges efter omkostningseffektiv reduktion af
drivhusgasudledningen
De Økonomiske Råd1”
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 306: Præsentation fra mødet 28/2-18 med Det Miljøøkonomiske Råd om rapporten for 2018
1861555_0009.png
Kvotesektoren frem mod 2030
Ny aftale om 4. fase af EU’s C02-kvotesystem
Ny aftale fra november2017 ændrer p EU’s C02-kvotesystem
Kvoter fjernes permanent, når kvoteoverskuddet bliver stort
Mindsker C02-udledning i kvotesektor i hele EU med
4-16
pct. på langt sigt
Øger kvoteptis med Ca. 9 pct.
Ændrer effekt af nationale tiltag i kvotesektoren:
Før ny aftale:
Ingen langsigtet effekt af f.eks. VÉ støtte og 100% effekt af
kvoteannullering
Efter ny aftale:
Langsigtet effekt af både VÉ støtte og kvoteannullering (men ikke
fuld effekt)
Kvoteannullering gennem fleksibilitetsmekanismen har mere end 100% effekt
Ny aftale gør kvotesystemet mere komplekst
Usikker effekt af nationale tiltag (VÉ, kvoteannullering m.v.)
Usikker effekt af overflytning til kvotesektor (elbiler i stedet for benzinbiler
øger
udledning i kvotesektoren i EU)
De
Økonomiske Råd’