Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 301
Offentligt
1860745_0001.png
Orienteringsnotat til Miljø- og Fødevareudvalget
om udkast til ministererklæring under Helsingforskonventionen
Resumé
Kommissionen har ved WK 1937/2018 INIT af den 16. februar 2018 fremsendt udkast til
ministererklæring i Helsingforskonventionen (HELCOM). Ministererklæringen drøftes på
HELCOM-ministermøde den 6. marts 2018. Formålet med erklæringen er at genbekræfte
forpligtigelsen til at implementere Baltic Sea Action Plan fra 2007 samt de to efterfølgende
ministererklæringer fra 2010 og 2013 samt at sætte rammerne for en fornyelse af den
gældende Baltic Sea Action Plan (BSAP), der udløber i 2021. Forslaget vurderes ikke
umiddelbart at have væsentlige statsfinansielle, erhvervs- eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Baggrund
Kommissionen har ved WK 1937/2018 INIT af den 16. februar 2018 fremsendt udkast til
ministererklæring i Helsingforskonventionen (HELCOM). Ministererklæringen drøftes på HELCOM-
ministermøde den 6. marts 2018. Erklæringen sætter rammerne for en fornyelse af den gældende
HELCOM Baltic Sea Action Plan (BSAP), der udløber i 2021. Baltic Sea Action Plan blev vedtaget i
2007 og er en handlingsplan, der sætter rammen for arbejdet under HELCOM med henblik på at nå
god miljøtilstand i Østersøen i 2021.
Udkast til ministererklæring er blevet udarbejdet i fire tematiske skrivegrupper, hvor Danmark har
deltaget i den mest centrale. Det samlede udkast til erklæring er efterfølgende blevet drøftet ved
HELCOM Head of Delegations-møde 12-13. december 2017 samt efterfølgende skriftligt.
Ministererklæringen er desuden blevet drøftet i regi af Rådets internationale miljøarbejdsgruppe
(WPIEI), og udkastet ventes forelagt Rådet med henblik på godkendelse af, at EU tilslutter sig
erklæringen. Det endelige udkast foreligger endnu ikke.
Formål og indhold
Hovedformålene med ministererklæringen er at:
1) Genbekræfte de kontraherende parters forpligtigelse til at implementere Baltic Sea Action
Plan fra 2007 samt de to efterfølgende ministererklæringer fra 2010 og 2013.
2) Sætte rammerne for den kommende opdatering af Baltic Sea Action Plan.
Ministererklæringen har som hovedfokus at sætte rammerne for opdatering af HELCOMs Baltic Sea
Action Plan (BSAP) fra 2007, der udløber i 2021. Den opdaterede handlingsplan forventes at skulle
dække perioden 2021-2030. Ministererklæringen indeholder nu 61 punkter under 11 overskrifter. De
væsentligste områder er eutrofiering, miljøfarlige stoffer, biodiversitet og maritime aktiviteter, hvilket
flugter med handlingsplanen fra 2007. Derudover er der øget fokus på nyere områder som
undervandsstøj, marint affald og fysisk forstyrrelse af havbunden, der er vigtige elementer i EU's
havstrategidirektiv fra 2008 og Kommisionsbeslutningen om fastsættelse af god miljøtilstand fra 2017.
Desuden indeholder erklæringen ambitioner om styrket regionalt samarbejde, øget fokus på fælles
forvaltning af havområder og synergi med aftaler og forpligtigelser indgået i andet regi (fx under
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 301: Orienteringsnotat om HELCOM ministererklæring, fra miljø- og fødevareministeren
1860745_0002.png
ballastvandskonventionen, biodiversitetskonventionen, og i forbindelse med FN's bæredygtighedsmål
mm).
Overordnet set matcher udkast til ministererklæring i høj grad eksisterende forpligtelser under EU´s
miljødirektiver samt eksisterende forpligtelser i regi af HELCOM.
Nedenfor gennemgås de væsentligste punkter i ministererklæringen:
Indledende formuleringer
Forpligtigelsen til at implementere BSAP 2007 og de efterfølgende ministererklæringer fra 2010
og 2013 genbekræftes.
Det besluttes, at opdateringen af BSAP skal være færdig senest i 2021.
Eutrofiering
Det synliggøres, at på grund af ændrede data er de reduktionsmål for næringsstofudledning, der
blev vedtaget med HELCOM ministererklæringen i 2013, ikke længere altid tilstrækkelige til at
opnå god miljøtilstand, og at dette skal tages i betragtning i forbindelse med opdateringen af
Baltic Sea Action Plan frem mod 2021.
Der skal ske et øget samarbejde med myndigheder, som er ansvarlige for vandplanlægning, med
henblik på at tilpasse fremtidige HELCOM reduktionsmål bedre til reduktionsmål i kystvandene.
Der skal laves en strategi for genanvendelse af næringsstoffer.
Der opfordres til øget viden om ophobning af næringsstoffer i havbunden og udvikling af en
risikovurdering for eventuelle tiltag.
Miljøfarlige stoffer
Effektiviteten af eksisterende tiltag og anbefalinger i forhold til kendte forurenende stoffer
undersøges og størrelsen af problemet med (nye) forurenende stoffer, som vækker stigende
bekymring, identificeres og mulige omkostningseffektive tiltag overvejes.
Forurenende miljøfarlige stoffer fra offshore kilder identificeres og vurderes og passende tiltag
udvikles.
Biodiversitet
Der skal gøres tiltag for at forhindre tab af biodiversitet i Østersøen, og der skal ske en forbedring
af tilstanden for truede rødlistede arter, biotoper og habitater fx gennem forvaltningsplaner eller
andre relevante programmer eller tiltag.
Forpligtelserne til at etablere et sammenhængende, repræsentativt og velforvaltet netværk af
beskyttede områder genbekræftes, og forståelsen af de beskyttede områders rolle ift.
naturværdier og -ressourcer skal styrkes.
Marint affald, undervandsstøj og fysisk forstyrrelse af havbunden
Der skal udvikles en handlingsplan for undervandsstøj og arbejdes hen imod en handlingsplan
for fysisk forstyrrelse af havbunden.
HELCOM vil bidrage med fagligt input til EU-processen under havstrategidirektivet vedr.
fastsættelse af tærskelværdier for marint affald og undervandsstøj.
Der skal udvikles kvantitative reduktionsmål for at reducere nationale input af marint affald og
fysisk forstyrrelse af havbunden, såfremt det er nødvendigt for at nå god miljøtilstand.
Der skal udvikles regionalt kordinerede tiltag til at reducere de negative effekter af
undervandstøj.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 301: Orienteringsnotat om HELCOM ministererklæring, fra miljø- og fødevareministeren
1860745_0003.png
Maritime aktiviteter
Der skal ske en forbedring af tilgængeligheden af modtagefaciliteter i havne i regionen for affald
fra skibe.
Gældende dansk ret
Danmark er en del af Helsingforskonventionen som part. Konventionen er tiltrådt af EU, hvilket efter
EU-domstolens praksis betyder, at sådanne aftaler som udgangspunkt har samme retlige status som
rene EU-retlige aftaler, når der er bestemmelser i aftalerne, der henhører under EU's kompetence. Da
dette er tilfældet, henhører Helsingforskonventionen under EU's kompetence og udgør en integreret
del af EU-retten.
HELCOM-landene har ved en række ministermøder vedtaget beslutninger og anbefalinger med det
formål at nå det overordnede mål om god miljøtilstand i Østersøen i 2021, hvilket også følger af
havstrategidirektivet. Beslutninger og anbefalinger vedtaget i HELCOM er ikke i sig selv retligt
bindende, men har betydning for dansk ret, idet havstrategidirektivet (2008/56/EF) er implementeret
i dansk ret i havstrategiloven (LBK nr. 117 af 26/01/2017).
Havstrategidirektivet
har som overordnet mål at sikre god miljøtilstand i havet i 2020. Efter
havstrategidirektivets artikel 5 og 6 er der en pligt for EU-landene til at gennemføre regional
koordinering af deres gennemførelse af direktivet. HELCOM-landene har besluttet at etablere
HELCOM som en koordinationsplatform i forhold til havstrategidirektivet (jf. ministererklæring fra
ministermødet i 2010).
Koordineringen gælder i forbindelse med udarbejdelsen af de nationale havstrategier, som jf.
havstrategilovens § 4 skal indeholde
a) basisanalyser, jf. § 6 med beskrivelser af den aktuelle
miljøtilstand, b) beskrivelse af god miljøtilstand jf. § 7 og c) fastsættelse af miljømål samt d) i
forbindelse med udarbejdelse af et indsatsprogram, jf. § 10, der beskriver de indsatser, hvert land vil
gennemføre for at nå miljømålene og det overordnede mål om god miljøtilstand.
Ifølge § 18 i havstrategiloven er statslige, regionale og kommunale myndigheder ved udøvelse af
beføjelser i medfør af lovgivningen bundet af de miljømål og indsatsprogrammer, der fastsættes i den
danske havstrategi.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den foreliggende ministererklæring har ikke på nuværende tidspunkt lovgivningsmæssige
konsekvenser, men enkelte af de konkrete initiativer, der nævnes i ministererklæringen, som
eksempelvis den kommende opdatering af HELCOM Baltic Sea Action Plan kan medføre behov for
tilpasning af dansk ret, navnlig udformningen af Danmarks havstrategier.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have væsentlige statsfinansielle, erhvervs- eller
samfundsøkonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige. Der kan dog blive tale om
erhvervsøkonomiske konsekvenser i forbindelse med de efterfølgende forhandlinger om opfølgning på
elementer i ministererklæringen, eksempelvis opdatering af Baltic Sea Action Plan.
Der vil i forbindelse med de konkrete forhandlinger af BSAP blive taget særskilt politisk stilling til de
enkelte elementer, der indgår i planen og konsekvenserne heraf vil blive vurderet i den forbindelse.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 301: Orienteringsnotat om HELCOM ministererklæring, fra miljø- og fødevareministeren
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes i den nuværende udformning at have en neutral til positiv effekt for
beskyttelsesniveauet i Danmark og i de øvrige HELCOM lande, idet der som konsekvens af
ministererklæringen vil forventes styrket samarbejde, styrket forskning og vidensindsamling.
4