Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 3
Offentligt
1796297_0001.png
Analyse af overvågningen og indberetningen af
nitratindholdet i grundvand i Danmark
Præsentation for
Miljø- og Fødevareudvalget
Karsten Sten Pedersen, Markedschef & Projektleder
Rasmus Dilling, Chefjurist
Joachim Raben-Levetzau, Senior konsulent
Vand og Natur
1
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0002.png
Fem temaer i analysen
Formålet med EU-direktiverne
og de
juridiske krav
til overvågning og indberetning om nitrat i grundvandet
Opbygningen af og udviklingen i
overvågningssystemet i Danmark
med datakilder
Danmarks indberetninger og kommunikation med EU-Kommissionen
dvs. vurdering af:
om Danmarks indberetninger og det underliggende datagrundlag er i
overensstemmelse med EU-direktivkravene
udviklingstendenser
for nitratindholdet i grundvand
hvordan danske
myndigheder følger op
i forhold til EU-Kommissionen
Vurdering af i hvilket omfang
kvælstofreguleringen siden vandmiljøplan II
har været begrundet i hensynet til
nitratindholdet i grundvandet, som dette er blevet indrapporteret til EU.
Vurdering af konsekvenser af danske indberetninger:
i hvilket omfang den faktiske overvågning og indberetning af nitrat i grundvandet har betydet en
over- eller underestimering
af nitratindholdet
om det har ført til en selvstændig regulering (som udtryk for en eventuel overimplementering) af landbruget, som har haft
erhvervsøkonomiske konsekvenser
2
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0003.png
Opsamling på konklusioner
Hovedkonklusioner
Danske myndigheder har i det store og hele indberettet i overensstemmelse med direktivkravene og
eksisterende vejledninger
Udviklingstendens for nitratindholdet generelt i grundvandet er indberettet som faldende
Vi har ikke konstateret regulering, eller begrundelser herfor, begrundet i det danske grundvands indhold af
nitrat som rapporteret til EU-Kommissionen
Rapporteringen af nitrat i grundvandet har ikke haft selvstændig erhvervsøkonomisk betydning
Andre konklusioner
Vejledninger/templates for overvågning og indberetning følges - enkelte forhold mangler/er under udbedring
(opfølgning overfor grundvandsforekomster i ringe tilstand)
Medlemsstaterne har råderum til at tilrettelægge nationale overvågningsprogrammer og indberetninger
Grundvandsdefinitionen er og har været klar
Danske myndigheder har fulgt op på data og indberetningerne med EU-Kommissionen
i enkelte tilfælde
med nogen forsinkelse
3
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0004.png
Observationspunkter og anbefalinger
En
række mindre fejl i de digitale dataindberetninger
(dataformatfejl, fortegnsfejl, indtastningsfejl,
manglende indtastninger) i henhold til nitratdirektivet
Miljøstyrelsen kan som led i den
løbende dynamiske udvikling af overvågningsnettet
og ved
indrapporteringerne til EU,
skabe øget klarhed
ved at præcisere sammenhængen mellem indtag i skov-,
natur-, kyst- og byområder og landbrugets nitratforurening
Danmark har
ikke foretaget en opfølgende vurdering af grundvandsforekomster kategoriseret i ringe
tilstand,
som det anbefales i vejledning CIS 18, pga. manglende viden/metode.
Indsendelsen af vandplaner i første fase af vandrammedirektivet var forsinket, hvilket frem til 2014 har
resulteret i, at de danske
overvågnings- og rapporteringssystemer tidsmæssigt ikke levede op til
vandrammedirektivets bestemmelser
4
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0005.png
EU Direktiverne generelt
EU er klar i krav til overvågning/rapportering
forstået som:
Bindende normer
Anbefalinger til Medlemsstaterne (primært vejledninger)
Råderum/diskretion for medlemsstater
Direktiver skal læses selvstændigt
og i sammenhæng
5
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0006.png
EU Direktiverne
Nitratdirektivet
vedtaget i 1991:
Formål: nedbringe vandforurening forårsaget af nitrat der stammer fra landbruget,
Formål: forebygge yderligere forurening af denne art
Repræsentativitet beskrevet i vejledning fra 2004
Vandrammedirektivet
vedtaget i 2000:
Formål: sikre beskyttelse af samtlige vandressourcer, herunder grundvand
Formål: sikre bæredygtig, koordineret og sammenhængende forvaltning af vandressourcerne på langt
sigt
Repræsentativitet beskrevet i CIS-vejledninger
Grundvandsdirektivet
vedtaget i 2006:
Formål: forebygge og kontrollere forurening af grundvand (generelt
ikke kun nitrat)
Formål: begrænse udledningen af forurenende stoffer til grundvandet
6
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0007.png
Nitratdirektivet og repræsentativitet
Artikel 5 stk. 6:
Medlemsstaterne udarbejder og gennemfører passende
overvågningsprogrammer med henblik på at vurdere effektiviteten
af de handlingsprogrammer, der er udarbejdet i medfør af denne artikel .
De medlemsstater, som lader artikel 5 gælde for hele deres
nationale område, skal overvåge nitratindholdet i vand
(overfladevand og grundvand) på udvalgte målesteder, som
gør det muligt at fastslå omfanget af nitratforureningen i
vandet hidrørende fra landbrugsvirksomhed.
7
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0008.png
Overvågningssystemet
NOVANA
(Nationale Overvågningsprogram for
Vandmiljø og Natura):
GRUMO
landsdækkende
grundvandsovervågning.
GRUMO stationsnet
antal indtag
Periode
start - 2015
I alt
Etablerede
Antal indtag
2324
Aktive
Antal indtag
1260
Lukkede
Antal indtag
1064
Heraf op til 10% af boringer placeret i skov-, natur-, kyst-
og byområder. Disse boringer kan være påvirket af
landbrugsaktivitet.
8
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0009.png
Repræsentativitet af målinger
Udgangspunkt i Danmarks geologi og
kompleksitet
Danmark bruger konceptuelle modeller
Indtagene er placeret i hele landet og
tilpasses løbende til nationalt behov
Der måles i boringer med indtag i bestemt
dybde. Flest boringer i øverste 30 m
Grundvandets alder bestemmes
Fokus er på det yngste grundvand
det er
her effekten af indsatser først kan måles
Oprindeligt ca. 70 GRUMO-områder udpeget
af amter og stat
i dag knap 1300 indtag
Der måles både under landbrugsarealer og
under andre arealer
9
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0010.png
Rapportering
Nitratdirektivet
Der rapporteres hvert 4 år (ND)
Artikel 10 rapport og dataindberetning
Specielt fokus på
'common points'
(ca. 80 % i seneste 3 perioder)
Kommissionen udarbejder en artikel 11 rapport og et 'Commission
Staff Working Document'
Kommissionen hører medlemslandene inden endelig fremlæggelse
Danmark har konsistent rapporteret faldende nitratindhold i grundvandet
Vandrammedirektivet
Der er rapporteret i to omgange 2009-2015 (i 2014-2015) og 2015-2021 (i 2016-2017)
Grundvandsforekomsters afgrænsning og metodisk tilgang til tilstandsvurdering ændret
fra 1. til 2. periode og kan ikke sammenlignes mellem perioderne
10
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0011.png
Specifikt om metodeændringen
i 2008 (de 228 %)
Metode før og efter:
2000-2003
data aggregeret for 69 områder. 4 områder har
en median over 50 mg/l = 5,8 % af områderne.
2004-2007
(aggregering ikke tilladt) 1479 indtag heraf 251
med et gennemsnit over 50 mg/l = 17 % af indtag
De indberettede data behandles af kommissionens
konsulent og præsenteres i et CSWD
Danmark gør indsigelse i høringsprocessen og rapporten
korrigeres
Metodeændringen fremstår i kommissionens CSWD men
ikke i den formelle danske artikel 10 rapport
11
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0012.png
Trend i rapporteret nitratindhold
Art. 10 rapportering til EU sammenligner
kun mellem forrige og aktuelle periode .
Eksempel: 2008-2011 til 2012-2015
(common points)
COWIs trendanalyse over tre perioder for 919
indtag, som er fælles for alle tre perioder
2004-2007
NO
3
mg/l
0-25
25-40
40-50
>50
Antal filtre
543/59 %
104/11 %
58/6 %
214/23 %
2008-2011
Antal filtre
573/62 %
107/12 %
61/7 %
178/19 %
2012-2015
Antal filtre
586/63 %
97/10 %
68/7 %
168/18 %
Konklusion i Artikel 10 rapporter har for sidste 3 rapporteringsperioder entydigt vist at
nitratindholdet er faldende
(sammenligning med brug af "common points")
12
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0013.png
Kvælstofreguleringen efter VMPII er ikke begrundet i
indberetninger til EU
Hovedkonklusioner
Vi har
ikke konstateret regulering,
der er vedtaget af Folketinget eller udstedt af ministeren,
begrundet i det danske grundvands indhold af nitrat som rapporteret til EU-Kommissionen.
Vi har
ikke konstateret begrundelser
for, at regulering er indført eller ændret under
henvisning til
krav fra EU-Kommissionen
som følge af de til EU indberettede grundvandsdata.
Vi har konstateret, at den nationale kvælstofregulering siden 1998 enten er vedtaget for at
implementere vandmiljøplan II eller for at videreføre reguleringsmekanismer, der kan spores
tilbage til vandmiljøplan II.
Baggrund for analysen
Analyse af begrundelser for love og lovændringer som udtrykt i lovbemærkningerne, samt af
politiske aftaler der danner baggrund for love og lovændringer.
Analyse af begrundelser for bekendtgørelser i høringsbreve, samt politiske aftaler der danner
baggrund for bekendtgørelser og bekendtgørelsesændringer.
13
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0014.png
Over/underimplementering af EU-krav og
erhvervsøkonomiske konsekvenser
Hovedkonklusioner
De danske indberetninger af nitrat i grundvandet lever op til direktivernes formål og
rammerne for form og indhold, som stilles i diverse vejledninger
dermed er der
ikke tale
om at overvågningen resulterer i over/underestimering
De skriftlige rapporteringer i henhold til direktiverne peger for seneste perioder på
faldende
tendens i indholdet af nitrat i grundvandet
(og tekniske fejl i den digitale indrapportering er
nu rettet)
Der er
ikke konstateret selvstændig regulering af landbruget
begrundet i nitratindholdet i
grundvandet som indrapporteret til EU
Som følge heraf vurderes det, at
rapporteringen af nitrat i grundvandet ikke har haft
selvstændig erhvervsøkonomisk betydning
14
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0015.png
Konklusion på efterlevelse af direktivkrav
15
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0016.png
Ekstra slides
hvis der er spørgsmål
16
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0017.png
Terminologi om grundvand
Grundvand
i EU direktiverne:
Vand under overfladen i den mættede zone
Mættet zone,
mættede zoner
teknisk er der tale om alt grundvand
Grundvand
findes i den mættede zone, og det gør ingen forskel om man taler om flere mættede
zoner
Grundvandsmagasin:
Sand-, grus- eller kalkaflejringer der giver mulighed for strømning eller
indvinding af betydelige mængder grundvand
Grundvandsalder
overvåges i DK og fokus er grundvand dannet efter 1940.
17
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0018.png
Grundvandsspejl
Primære og sekundære
grundvandsmagasiner
begreberne bruges ofte i DK men
findes ikke i direktiverne
Hængende grundvand
optræder sjældent i DK, men er
en del af den mættede zone
18
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0019.png
Rapporteringsproces ND
19
28 SEPTEMBER 2017
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 3: Præsentation fra COWIs gennemgang af deres rapport Nitratovervågning og Indberetning til EU + invitation
1796297_0020.png
Etablering af GRUMO områder
(MST miljøprojekt nr. 115, 1989)
Formålet med grundvandsovervågningen er, dels at følge mængden af kvælstof og fosfor i
grundvandet, dels at få kendskab til den generelle udvikling i grundvandsressourcens kvalitet
og kvantitet
Overvågning af udviklingen i grundvandet sker, dels gennem en række særligt udvalgte
indvindingsoplande, der repræsenterer karakteristiske nationale eller regionale
reservoirtyper, dels gennem det løbende tilsyn med kvaliteten af det grundvand, der
indvindes til vandforsyningsformål
Områderne er udvalgt således, at de er repræsentative for forskellige reservoirtyper og for de
enkelte regioner.
Hensigten med grundvandsovervågningen er at opnå en indgående forståelse for
grundvandets kvalitet og de naturlige og menneskeskabte kvalitetsændringer
For at beskrive sammenhængen mellem ændringer i landbrugsdriften og grundvandets
kvalitet kræves overvågning af vandkvaliteten i overfladenære, sekundære reservoire og
kilder under forskellige dyrkningsmæssige forhold.
20
28 SEPTEMBER 2017