Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 275
Offentligt
1857915_0001.png
17. august 2017
Kære Karen Ellemann
Tillykke med dit job som Fiskeriminister.
Dit system forvalter og kontrollerer ikke kvotesystemet i overensstemmelse med EU
reglerne.
Alle fangster skal ”registreres og afskrives på kvoterne”, og de skal ”dokumenteres
detaljeret ved fx observatører eller kameraløsninger”. Det gælder uanset om fangsterne
måtte blive ulovligt udsmidt. Det følger af Grundforordningens artikel 15, af
Kontrolforordningens artikel 33(5) og 105 og af Kommissærens svar til Ole Christensen
E-000088/2015.
Det er ærgerligt for Danmark, som med Eva Kjer Hansen satte sig i spidsen for reformen
af fiskeripolitikken. Danmark og UK har med det omfattende frivillige forsøg med ”fuldt
dokumenteret fiskeri” siden 2008 påvist, at en forvaltning kan tilvejebringes i
overensstemmelse med reformkravene og med stærke incitamenter for fiskerne.
EKH introducerede ordningen på en konference i 2009. Du kan se videoen her:
http://bit.ly/2wcJXaI
I 2017 blev der fulgt op med denne video, som bl.a. viser
hvorledes dit system kan forvalte ordningen i dag:
http://bit.ly/2uwNZ9R
Det ulovlige udsmid I Østersøen er ikke præcist opgjort. Det skønnes at være en del
over 15 % med en stigende tendens. ICES har til gengæld en konkret vurdering af
udsmid på over 40 % oven i de landede fangstmængder af vigtige arter som rødspætte
og torsk i Nordsøen for 2018.
Danmark bør bringe orden i regnskabet, men det vil ikke være heldigt, hvis andre
medlemslande ikke følger trop. Du bør derfor arbejde for en EU løsning, og jeg vil
foreslå, at du allerede nu forbereder dette, og at du indhenter mandat hertil i
Europaudvalget forud for kvoteforhandlingerne i oktober (Østersøen) og i december
(alle øvrige områder).
Dit forhandlingsoplæg kunne fx se således ud:
Vi må desværre konstatere, at reformen af fiskeripolitikken ikke har stoppet udsmid
af fiskefangster, og udsigterne for 2018 er ikke gode. [Decemberråd: Det
Internationale Havundersøgelsesråd ICES vurderer således, at der for vigtige arter
som rødspætte og torsk i Nordsøen vil være uønskede fangster på over 40 % oven i
de landede fangstmængder]. Regeringen prioriterer, at udsmidet stoppes, og at de
fiskere, der afregner og ilandbringer alle deres fangster får en fordel heraf i form af
øgede fartøjskvoter.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 275: Henvendelse af 19/2-18 fra Mogens Schou, Humlebæk, om udsmid af fisk
1857915_0002.png
Regeringen vil derfor arbejde for en ordning hvor TAC’en og de nationale kvoter
fastsættes på et højt niveau, der afspejler at alle fangster afregnes, således som
reformen forudsætter. Regeringen vil samtidig arbejde for, at den del af
TAC/kvoterne, der svarer til det forventede udsmid reserveres i en pulje, der alene
frigives til fiskerier hvor alle fangster afregnes.
Når alle fangster afregnes og dokumenteres vil der ikke være behov for en
detailregulering af de redskaber og metoder fiskerne anvender til fiskeriet. Den
enkelte fisker vil have et stærkt incitament til at fiske selektivt på de store fisk for
derved opnå høje priser. Regeringen vil derfor arbejde for, at der i en forsøgsordning
gives frit redskabsvalg. Friheden omfatter dog ikke redskabernes bundpåvirkning.
Tilsvarende betyder fuld kvoteafregning, at kravet om, at undermålsfisk ikke må
sælges til konsum bør fjernes.
Det kan være fornuftigt at genudsætte fisk med en høj overlevelse. Lad hellere en
lille rødspætte vokse sig stor end ende som billig fiskemel. Regeringen vil derfor
arbejde for at genudsætning af arter med høj overlevelse tillades mod at den
genudsatte fisk afregnes på fartøjskvoten fx med en faktor, der afspejler den
gennemsnitlige overlevelse.
I bilaget er modellen konkretiseret. Det er min vurdering at Fiskeriorganisationerne,
DTU Aqua og STECF (Kommissionens rådgivende komité) langt hen ad vejen støtter
modellen. Der vil være en modstand i de lande hvor man har vanskeligt ved at tilpasse
sig reformen.
Venlig hilsen
Mogens Schou
[email protected]
Tel 22610575
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 275: Henvendelse af 19/2-18 fra Mogens Schou, Humlebæk, om udsmid af fisk
Dansk forhandlingsmodel TAC/kvoter 2018
Modellen er drøftet med myndigheder, organisationer og NGO’er i flere lande.
Resultatet har været positivt, men dog uforpligtende.
Det afgørende i forhandlingerne er at holde fast i konceptets principper om fuld
afregning og dokumentation og at give imødekommelser på relevante modaliteter.
Genudsatte rødspætter fx har formentlig kun en overlevelse på omkring 20 %. Hvis
fiskeren afregne 40 % er der en overdødelighed. Men bestanden er sund og denne
overdødelighed, hvor man opnår fuld viden om den udsmidte mængde er bedre end et
uafregnet udmid - på i dag skønnet 39.000 tons i Nordsøen.
Modellen ser konkret således ud:
Ministerrådet fastsætter TAC/kvoter for 2018, der afspejler, at alle fangster tæller
på kvoten (fuld top-up). Den del af fangsten, der statistisk forventes udsmidt, låses i
en reservation (accountability pool). For torsk vil kvotegrundlaget for Greater North
Sea blive 41.309 tons, og adgang til en kvotetilskrivning på 18.579 tons.
Der knyttes 4 fodnoter til TAC/kvoterne - foreløbig for nogle få udvalgte bestande:
torsk Østersøen og Nordsøen og rødspætte Nordsøen og Skagerrak.
1) Reservationen frigives på grundlag af medlemslandets foranstaltninger til
sikring af, at alle fangster afregnes, jf. artikel x
2)
Fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fiskeri undtages fra de tekniske
bevaringsforanstaltninger jf. Reg. 850/98 artikel 4-13
3)
Fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fiskeri undtages fra Reg. 1380/2013
artikel 15.11 (kravet om at fangster under mindstemålet ikke må sælges til
konsum)
4)
Fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fiskeri efter rødspætte (måske
Nephrops, som Skotland er interesseret i) må genudsætte fisk under
mindstemålet. Disse fangster afregnes på kvoten med en vægt på 40 %.
Artikel x
Fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fiskeri kan få adgang til en proportionel
andel af reservationen uden fradrag. Andre fartøjer kan få adgang til en del af
reservationen på grundlag af statistisk dokumentation af udsmidsraten i den
anvendte redskabstype
(NOTE: Medlemslandene fastlægger individuelt hvorledes de vil udnytte puljen: De
kan afstå, anvende en simpel model eller en model hvor hvert fiskeri betaler for sit
udsmid - garn har måske et udsmid på < 5% og trawl > 20% - det betyder, at de små
garnfartøjer, som næsten ikke har udsmid kan få adgang til reservationen)
Modellen har karakter af pilot projekt jf. Reg. 1380/2013 art 14, og den svarer i sin form
til forsøgsordningen for fuldt dokumenteret fiskeri fra 2009 til 2015.
3