Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 259
Offentligt
1855678_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 9. februar 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag).
Forslaget forventes sat afstemning i REACH-komiteens den 20.-21. februar 2018.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig
om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden demonstreret,
at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle
befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er væsentligt lavere end
Arbejdstilsynets grænseværdi. Regeringen agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag til god-
kendelse.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Grundnotat om 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion - Komitésag
1855678_0002.png
Den 8. februar 2018
MFVM 446
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produkti-
on i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet 1,2-dichlorethan (Ethylendichlorid, EDC) som proceskemikalie til sulfonering af polystyren-
divinylbenzen-copolymer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag). Forslaget giver den tyske virksomhed Lanxess Deutscland GmbH
tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en
periode på 4 år for anvendelse 1 og 12 år for anvendelse 2 fra ”solnedgangsdatoen” den 22. novem-
ber 2017. Forslaget forventes sat afstemning i REACH-komiteens den 20.-21. februar 2018. Forslaget
vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse
anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,
eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om specifikke anvendelser
af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden demonstreret, at de foreslåede
risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolk-
ning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er væsentligt lavere
end Arbejdstilsynets grænseværdi. Regeringen agter på den baggrund at støtte Kommissionens for-
slag til godkendelse.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Grundnotat om 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion - Komitésag
1855678_0003.png
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat afstemning i REACH-komiteens den 20.-21. februar 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Lanxess Deutschland GmbH fra Tyskland
om fortsat anvendelse af op til 100 tons om året af EDC:
1. Til anvendelse som proceskemikalie til sulfonering af polystyren-divinylbenzen co-polymer
2. Til anvendelse som proceskemikalie til ftalimidomethylering af polystyren-divinylbenzen co-
polymer
Lanxess Deutschland GmbH fremsendte 18. februar 2016 ansøgning om godkendelse af EDC til oven-
nævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været be-
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Grundnotat om 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion - Komitésag
handlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som den 23. januar 2017 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 4 år for anvendelse 1 og 12 år for an-
vendelse 2 fra solnedgangsdatoen frem til henholdsvis den 22. november 2021 og den 22. november
2029 under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesfor-
hold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren
gennemfører årlige målinger af arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt målinger af udledning til
miljøet, og at ansøgeren på basis heraf vurderer, om risikoforanstaltningerne er effektive.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet pro-
ceskemikalie til henholdsvis sulfonering og ftalimidomethylering af polystyren-divinylbenzen co-
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Grundnotat om 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion - Komitésag
1855678_0005.png
polymer i en årlig mængde på op til 100 tons, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer
for ansøgeren, som er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagentu-
rets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er
tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via
miljøet, men RAC har dog anført, at der er mindre mangler i risikovurderingen. Kemikalieagenturets
socioøkonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele opvejer risici
for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrø-
rende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 4 og 12 år for henholdsvis anven-
delse 1 og 2, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslut-
ning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal gennemføre årlige målinger af arbejdstagernes ud-
sættelse for EDC, samt jævnlige målinger af udledning til miljøet, og at resultaterne herfra anvendes til
at evaluere om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive med henblik på
yderligere reduktion af arbejdstageres udsættelse for stoffet samt udslip til miljøet.
Ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt
gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er den beregnede maksimale koncentration i luften i
arbejdsmiljøet (op til 0,085 mg/m
3
) væsentligt lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi for arbejds-
miljøet (på 4 mg/m
3
). Endelig er der en meget lav risiko for den generelle befolkning.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd anfører, at en tidsfrist på 4 år til at substituere 1,2-dichlorethan til sulfonerings-
procesessen virker rimelig, men fristen på 12 år for udfasningen af 1,2-dichlorethan i ftalimidomethy-
lerings-processen er for lang og giver ikke tilstrækkeligt incitament til at mindske risikoen for arbejds-
tagere og miljøet og til at finde alternativer, og fristen bør afkortes til 5-6 år.
LO savner konkret begrundelse for den foreslåede frist for fornyet vurdering i forhold til anvendelse 2
og mener, at fristen børe være på maksimalt 4 år. LO anfører videre, at der med en frist på 12 år er alt
for ringe motivation til at gennemføre substitutionsovervejelser af kræftfremkaldende stoffer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil stemme for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I den konkrete sag drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer.
Ansøgeren har desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstræk-
kelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale
koncentration i arbejdsmiljøet er væsentligt lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Regeringen ag-
ter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag til godkendelse.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Grundnotat om 1,2-dichlorethan (EDC) som proceskemikalie i industriel produktion - Komitésag
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5