Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 25
Offentligt
1800898_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 9. oktober 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens delegerede forord-ning (EU) af
20. september 2017 om ændring af Kommissionens for-ordning (EF) nr. 589/2008 for så vidt angår
handelsnormer for æg fra frilandshøns, hvis adgang til udendørsarealer er begrænset (delegeret retsakt).
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1308/2013 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter, artikel 227, som en delegeret retsakt. Den
delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en
frist på 2 måne-der. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet
træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Den delegerede retsakt vurderes ikke af have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 25: Grundnotat om handelsnormer for æg fra frilandshøns, hvis adgang til udendørsarealer er begrænset (delegeret retsakt)
1800898_0002.png
Fødevarestyrelsen
J.nr. 2017-10027
Den 9. oktober 2017
MFVM 385
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede forordning (EU) af 20. september 2017 om
ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 589/2008 for så vidt angår
handelsnormer for æg fra frilandshøns, hvis adgang til udendørsarealer er
begrænset (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en delegeret retsakt om ændring af Kommissionens forordning
(EF) nr. 589/2008 for så vidt angår handelsnormer for æg fra frilandshøns, hvis adgang til
udearealer er begrænset. I forslaget forslås perioden, hvor æg fortsat kan markedsføres som
”frilandæg”, selvom hønsene er lukket inde på grund af veterinære restriktioner,
forlænget fra 12 til
16 uger. Derudover er det præciseret, at perioden starter fra og med den dato, hvor den pågældende
gruppe af høns rent faktisk får begrænset sin adgang til udearealer. Den delegerede retsakt vurderes
ikke af have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte, at
Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen
af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om bilag til Kommissionens delegerede forordning (EU) om
ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 589/2008 for så vidt angår handelsnormer for æg fra
frilandshøns, hvis adgang til udendørsarealer er begrænset. Forslaget er modtaget i dansk
sprogversion den 21. september 2017.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1308/2013 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter, artikel 227, som en
delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet
ikke gør indsigelse indenfor en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder
efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om
indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 25: Grundnotat om handelsnormer for æg fra frilandshøns, hvis adgang til udendørsarealer er begrænset (delegeret retsakt)
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at skabe bedre muligheder for at producere frilandsæg i perioder, hvor
hønsene skal være lukket inde på grund af veterinære restriktioner og samtidig sikre, at forbrugernes
forventninger stadig tilgodeses.
Ifølge de nugældende regler er der en periode på 12 uger, hvor æg fra fritgående høns kan
markedsføres som frilandsæg, selvom hønerne har fået begrænset deres adgang til udendørsarealer,
som følge af veterinære restriktioner.
Det seneste længerevarende udbrud af Aviær Influenza (AI), i vinteren 2016/2017, førte til, at
æglæggende høners adgang til udearealer blev begrænset i en længere periode end 12 uger.
Producenterne var herefter nødt til at nedklassificere æggene til skrabeæg, hvilket medførte betydelige
økonomiske konsekvenser.
Da det må forventes, at der i fremtiden vil komme flere længerevarende udbrud af Aviær Influenza,
har flere medlemsstater ønsket en løsning, der i højere grad giver mulighed for at opretholde
produktionen af frilandsæg. Med den nuværende 12-ugers periode frygter branchen, at frilandsæg vil
forsvinde helt fra markedet, idet der er for store økonomiske konsekvenser for producenterne ved
veterinære restriktioner.
Med en vedtagelse af forslaget forlænges perioden, hvor æg fra fritgående høns kan markedsføres som
frilandsæg, fra 12 til 16 uger. Derudover præciseres det, at perioden starter på den dato, hvor den
pågældende gruppe af høns rent faktisk får begrænset sin adgang til udearealer. Denne præcisering er
indarbejdet for at sikre en ensartet administration af reglerne i medlemsstaterne. På nuværende
tidspunkt starter perioden den dag, hvor restriktionen indføres i de enkelte medlemsstater.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af forordning 589/2008 (EF) om handelsnormer for æg. Ændringen vil
være direkte gældende i Danmark, og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningen.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, idet Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 589/2008 og de heraf afledte delegerede retsakter er umiddelbart
gældende i Danmark.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget vurderes at have positive økonomiske konsekvenser for erhvervet, idet perioden, hvor
frilandsæggene opretholder deres status under veterinære restriktioner, forlænges. Forslaget vurderes
ikke at medføre administrative konsekvenser for erhvervet.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 25: Grundnotat om handelsnormer for æg fra frilandshøns, hvis adgang til udendørsarealer er begrænset (delegeret retsakt)
1800898_0004.png
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Landbrug & Fødevarer og Danske Æg finder det positivt, at Kommissionen har fremlagt et forslag, der
i højere grad imødekommer udfordringerne for produktionen af frilandsæg, når hønerne skal holdes
inde grundet veterinære restriktioner, og som samtidig tager hensyn til forbrugerne og deres adgang til
frilandsæg i fremtiden. Det støttes, at den nuværende periode med begrænset adgang til udearealet
grundet veterinære restriktioner forlænges, men havde dog gerne set en forlængelse af perioden til 20
uger. Endvidere findes det hensigtsmæssigt, at det i forslaget præciseres, at periodens begyndelse
regnes fra den dato, hvor den pågældende gruppe af høns får begrænset sin adgang til udearealer.
Landbrug & Fødevarer er dog bekymret for, hvorledes forslaget tager hensyn til hønniker, idet
handelsnormer for æg kun omfatter æglæggende høner.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til forslaget, idet det vil medvirke til at opretholde produktionen af
frilandsæg i Danmark, under hensyntagen til forbrugernes interesse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3