Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 225
Offentligt
1850393_0001.png
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0002.png
Aktionær og europæiske investorer
100%
Aktionær
Finansielle
investorer
Anlægsinvesteringer for 39 mia. kr.
Hver finansiel investor har forpligtet sig til op
mod 7 mia. kr. hver
33 mia. kr. er allerede forpligtet kontraktuelt
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0003.png
Behov for naturgas i Europa
Naturgasforbruget i EU
forventes at ligge stabilt
eller stige
Rusland
Europæisk gasforbrug
2015
2035
Fald i EUs egenproduktion
og lavere produktion fra
andre forsyningskilder
LNG
Nordafrika
Norge
Importunderskud
(Azeri)
Behov for øget import
EU
Sources:
adapted from Prognos 2017, based on EU Reference Scenario 2016, adapted with NOP 2015, OGA (Oil and Gas Authority) production projections,
February 2016, NEP Gas 2016, Norwegian Petroleum Directorate; The Oxford Institute for Energy Studies, Algerian Gas: Troubling Trends, Troubled
Policies, May 2016; The Oxford Institute for Energy Studies, Azerbaijan’s gas supply squeeze and the consequences for the Southern Corridor, July 2016,
BP Statistical Review of World Energy, June 2016; demand includes EU-28 and Switzerland, excludes western imports to Ukraine
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0004.png
Nord Stream 2 leverer bæredygtige fordele
>
Mest miljøvenlige af de fossile brændstoffer
>
Udleder
50 % mindre CO
2
end kul
>
Bedre CO2 aftryk
end LNG
>
Ideel partner til vedvarende energikilder -afgørende
for at EU kan nå sit overordnede klimamål
>
Nord Stream 2 støtter europæiske energimål
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0005.png
L43 - Lovgivning der regulerer Nord Stream 2
Nationalt
ligger nu hos Udenrigsministeren, Anders
Beslutningen
Samuelsen
Der er ingen mulighed for at efterprøve beslutningen i retten
eller at få aktindsigt i årsagerne til en afgørelse
Før 1. januar 2018 blev rørledningsprojekter vurderet ud fra
miljø- og sikkerhedshensyn
Efter ikrafttrædelse af L43 tilsidesættes miljøhensyn til fordel
for udenrigspolitiske hensyn
Internationalt
Udenrigspolitiske hensyn gælder kun for rørledninger inden for
dansk territorial farvand
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0006.png
Tidligere undersøgte ruter
Nationalt
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0007.png
Den foretrukne rute for Nord Stream 2
Nationalt
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0008.png
Energistyrelsen anbefalede den nuværende rute
”Energistyrelsen pålagde derefter Nord Stream at undersøge en rute som svarer til den nu tilladte
S-rute øst og syd for Bornholm. Denne rute befinder sig delvist inden for, delvist uden
for dansk territorialfarvand. Pålægget blev givet med baggrund i det såkaldte ALARP princip.
ALARP står for As Low As Reasonably Possible, og bruges i forhold til offshore projekter til
nedbringelse af risikoen. Energistyrelsen var, efter drøftelse med de andre involverede myndigheder,
af den opfattelse, at denne rute ville være den bedste ud fra både miljø- og sikkerhedsmæssige
hensyn.”
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0009.png
Sammenfatning af påvirkninger
Miljø
Ressource / receptor
Bathymetri
Sedimentkvalitet
Hydrografi
Vandkvalitet
Klima og luftkvalitet
Plankton
Bentisk flora and fauna
Fisk
Havpattedyr
Fugle
Beskyttede områder
Natura 2000
Biodiversitet
Søfart og sejlruter
Erhvervsfiskeri
Kulturarv
Mennesker og sundhed
Turisme og rekreative områder
Eksisterende og planlagte installationer
Råstofindvinding
Militære øvelsesområder
Miljø-målestationer
Anlæg
Drift
Fysisk og kemisk
Ingen påvirkning
Ubetydelig påvirkning
Mindre påvirkning
Moderat påvirkning
Markant påvirkning
Biologisk
Anlæg og drift af NSP2 kan medføre
ubetydelige eller mindre påvirkninger.
Påvirkningerne, enten individuelt eller
i kombination, vurderes ikke at være
væsentlige.
Socioøkonomisk
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0010.png
Den foretrukne rute er den bedste for miljøet
Rambøll har konkluderet, at der
ikke
vil være nogen
moderate eller betydelige påvirkninger på miljøet
Undersøgelser og erfaringer fra den eksisterende
Nord Stream rørledning underbygger dette
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0011.png
Undersøgelsesområde for rutealternativ
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 225: Materiale fra Nord Stream 2 til brug for foretrædet for udvalget 31/1 om de miljømæssige aspekter ved projektet
1850393_0012.png
For yderligere information
Markela Dedopoulos
Communication & Public Affairs Manager, Danmark
[email protected]
T: +45 60 18 78 60
Samira Kiefer Andersson
Permitting Manager, Danmark
[email protected]
T: +41 79 874 31 48
Nord Stream 2 AG
Baarerstrasse 52, 6300 Zug, Schweiz
T: +41 41 414 54 54
[email protected]
www.nord-stream2.com