Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 187
Offentligt
1842822_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 9. januar 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til gennemførselsretsakt om nødforan-
staltninger i form af støtte til landmænd som følge af oversvømmelser i visse dele af Litauen, Letland, Estland
og Finland, komitésag.
Forslaget forventes sat til afstemning i komitéen for Den Fælles Markedsordning den 17. januar 2018.
En vedtagelse af et muligt kommende forslag vurderes ikke at have indflydelse på beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 187: Notat om støtte til landmænd som følge af oversvømmelser i visse dele af Litauen, Letland, Estland og Finland, komitésag
1842822_0002.png
Den 9. januar 2018
MFVM 422
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til gennemførselsretsakt om nødforanstaltninger i form af støtte til
landmænd som følge af oversvømmelser i visse dele af Litauen, Letland, Estland
og Finland (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om gennemførelsesretsakt vedrørende nødforanstaltninger i
form af støtte til landmænd som følge af oversvømmelser i visse dele af Litauen, Letland, Estland og
Finland. Ifølge forslaget vil landmænd i de pågældende medlemsstater kunne søge om kompensation
i form af et støttebeløb pr. hektar, såfremt mindst 30 % af deres areal ikke kan anvendes til vinterså-
ning som følge af oversvømmelser forudsat, at de samtidig ikke har modtaget anden kompensation.
EU-støtten kan suppleres med tilsvarende nationale midler. En vedtagelse af et muligt kommende
forslag vurderes ikke at have indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget for-
ventes sat til afstemning i komitéen for Den Fælles Markedsordning den 17. januar 2018. Regeringen
agter at støtte forslaget.
Baggrund
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 221 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1308/2013 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter.
Forslag fremsat med denne hjemmel behandles i undersøgelsesprocedure i komitéen for Den Fælles
Markedsordning. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller
indenfor en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/indenfor to måneder forelægge komitéen et
ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 187: Notat om støtte til landmænd som følge af oversvømmelser i visse dele af Litauen, Letland, Estland og Finland, komitésag
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i komitéen for Den Fælles Markedsordning (horisonta-
le regler) den 17. januar 2018.
Formål og indhold
Det forventede forslag vil have til formål delvist at kompensere landmænd i Litauen, Letland, Estland
og Finland for tab lidt som følge af oversvømmelser mellem august og oktober 2017, der i et større
omfang har forhindret vintersåning. Forslaget ventes fremsat med hjemmel i artikel 221 i Den Fælles
Markedsordning for landbrugsprodukter, hvorefter Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsak-
ter vedrørende nødforanstaltninger, der er nødvendige og berettigede for at løse specifikke problemer.
Støtten i medfør af forslaget finansieres under EU’s landbrugsbudget for 2018. Kommissionen har
vurderet, at situationen i de pågældende medlemsstater falder ind under anvendelsesområdet for arti-
kel 221. Dette begrundes med, at der er tale om en ekstrem situation med betydelig skade på den loka-
le økonomi i de berørte områder.
Ifølge det forventede forslag vil landmænd i de pågældende lande kunne modtage kompensation i form
af et støttebeløb pr. hektar, såfremt mindst 30 % af deres areal ikke kan anvendes til vintersåning som
følge af oversvømmelser. For at være støtteberettiget må landmændene desuden ikke have modtaget
andre former for kompensation til dækning af deres tab. Støtten kan ydes i tillæg til direkte betalinger.
Forslaget fastsætter maksimale nationale lofter for antallet af støtteberettigede hektar samt det totale
støttebeløb.
For Litauen forventes det maksimale støttebeløb at udgøre
9.120.000 €/67,8 mio. kr., fordelt på op til
291.722 hektar. For Letland forventes det tilsvarende beløb, at udgøre
3.460.000 €/25,7 mio. kr., for-
delt på op til 110.483 hektar. For Estland forventes
1.340.000 €/9,97 mio. kr. fordelt på 42.821 hektar.
For Finland udgør det maksimale forventede
støttebeløb 1.080.000 €/8 mio. kr. fordelt på 34.564
hektar. Det endelige støttebeløb pr. hektar i de pågældende medlemsstater vil være afhængigt af, hvor
mange landmænd, der ansøger og kan dokumentere, at de er støtteberettigede. Der skal ligeledes for-
tages fysisk og administrativ kontrol. EU-støtten skal senest være udbetalt den 30. september 2018.
Forslaget forventes at give de berørte medlemsstater mulighed for at yde en tilsvarende national støtte.
Den samlede støtte pr. hektar må ikke overstige støttebeløbet i form af direkte støtte pr. hektar i de
pågældende medlemsstater for 2017.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
Regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Konsekvenser
En vedtagelse af et eventuelt kommende forslag vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinan-
sielle eller administrative konsekvenser. Finansieringen af forslaget, der jf. det aktuelle forslag beløber
sig til maksimalt 15 mio. €
(111,7 mio. kr.) i 2018-prisniveau,
sker via EU’s landbrugsbudget
for 2018.
En vedtagelse af et muligt forslag vurderes ikke at have indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark
og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug). Der er indkommet følgende høringssvar:
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 187: Notat om støtte til landmænd som følge af oversvømmelser i visse dele af Litauen, Letland, Estland og Finland, komitésag
1842822_0004.png
Landbrug og Fødevarer påpeger, at forslaget giver landmænd i de nævnte medlemslande mulighed for
at få en kompensation i form af et støttebeløb per hektar, såfremt mindst 30 % af deres areal ikke kan
anvendes til vintersåning som følge af oversvømmelser. Landbrug & Fødevarer mener, at det er yderst
relevant at få Danmark med på denne liste, da Danmark har haft det vådeste efterår siden 1984.
Landbrug & Fødevarer har rejst problemstillingen vedrørende det meget våde efterår i flere forskellige
sammenhænge, både over for Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen og Landbrugskommis-
sær Phil Hogan, samt DG Landbrug. Det er blandt andet sket i form af en fælles henvendelse til Phil
Hogan sammen med landbrugsorganisationerne i Sverige, Litauen, Letland, Estland og Finland.
Landbrug & Fødevarer nævner, at SEGES’ umiddelbare vurdering er, at der gennemsnitligt er ca. 20
%
af det areal, der skulle være etableret med vinterafgrøder i Danmark, som ikke er blevet etableret i
efteråret. Det er som følge af det meget våde vejr, der har gjort det umuligt at færdes på arealerne med
landbrugsmaskiner. De 20 % dækker over store svingninger. Nogen landmænd har slet ikke kunnet
etablere vinterafgrøder, mens andre har kunnet etablere vinterafgrøder stort set som forventet.
Der er arealer, som har været decideret oversvømmet, men overvejende er der tale om, at
arealerne har været så vandmættede, så det ikke har været muligt at færdes på arealerne og få dem
tilsået. Ifølge Landbrug & Fødevarer bør betydningen af ordet ”oversvømmelse” derfor også udfordres.
Landbrug & Fødevarer mener i den sammenhæng, at det bør være tilstrækkeligt, hvis det har været for
vådt til at færdes på arealerne med landbrugsmaskiner, så arealerne ikke kunne tilsås. Det vil sige en
bredere definition end et blankt vandspejl, som der lægges op til i forslaget.
Et af de problemer, som Landbrug & Fødevarer også tidligere har påpeget overfor Miljø- og
Fødevareministeriet, er, at det kan give problemer med at overholde de grønne krav til næste til
næste år, det vil sige kravet om at etablere to eller tre forskellige afgrøder. Derfor mener Landbrug &
Fødevarer, at der skal arbejdes for, at kriseforanstaltningerne også indbefatter en dispensation for
dette krav.
Endelig ønsker Landbrug & Fødevarer at henlede opmærksomheden på, at der har været store pro-
blemer med snegleangreb i etablerede marker med vinterafgrøder. Snegleangrebene har været sværere
at bekæmpe, da det mange steder ikke har været muligt at køre i markerne. Derudover betyder de dår-
ligere betingelser for at tilså arealerne også, at der vil ske en større udvintring af vinterafgrøder end
normalt. Der er allerede afgrøder som er gået til i efteråret på grund af det våde vejr.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen agter at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3