400
Artikler
230
Borgerne kan håndhæve EU’s krav til luftkvalitet
Af professor, dr.jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
Med udgangspunkt i EF-Domstolens dom af
25/7 2008 i sag C-237/07 Janecek mod Freista-
at Bayern belyser artiklen, hvordan EU’s krav
til luftkvalitet kan håndhæves af borgerne,
hvilket tidligere har været betvivlet i den mil-
jøretlige teori i Danmark. Samtidigt giver
dommen på flere punkter problemer for den
hidtidige danske gennemførelse af EU’s krav
til ren luft og de foranstaltninger, som myn-
dighederne er forpligtet til at træffe. Først er
det dog nødvendig med en kort indføring i
EU’s regler om luftkvalitet.
Retlige krav om ren luft i form af bindende
grænseværdier for luftens indhold af en række
sundhedsfarlige stoffer og partikler er ingen
dansk opfindelse. I den første miljøbeskyttelses-
lov fra 1973 var spørgsmålet så vidt ses slet ikke
overvejet. Og selv om der ved en ændring af
miljøbeskyttelsesloven i 1982 blev indført
hjemmel til at gennemføre EU’s bindende luft-
kvalitetsnormer, har reglerne været stort set upå-
agtet af de lokale og statslige miljømyndighe-
der. Den stedmoderlige behandling af reglerne
understreges af, at det først er inden for de sene-
ste år, der er fastsat luftkvalitetsnormer for bly,
uanset det første direktiv herom var fra 1982.
1
I
praksis har opfyldelsen af direktiverne i en lang
periode bestået i, at direktivernes parametre er
anvendt i DMU’s overvågning og monitering.
Ideen om at sætte ren luft på kemiske formler
med bindende luftkvalitetsnormer er næppe op-
stået i Bruxelles, men stammer så vidt ses fra
USA, der allerede i 1970 med Clean Air Act’s
bindende krav til luftkvalitet for en række for-
urenende stoffer. Opfyldte luften i et område
ikke kravene (non-attainment area), kan der ikke
TfM 2008, 230
etableres nye stationære forureningskilder uden
en samtidig reduktion af luftforureningen fra de
eksisterende kilder, og denne reduktion skal
overstige udledningen fra den nye kilde.
2
1. EU’s regler om luftkvalitet
Formentlig inspireret af de amerikanske regler
vedtog EU i løbet af 1980’erne tre direktiver
med bindende krav til udendørs luftkvalitet for
bl.a. partikler, svovldioxid, kvælstofoxider og
bly.
3
Direktiverne krævede overvågning og in-
deholdt klare grænseværdier, men hvordan for-
pligtelsen skulle opfyldes var ikke specificeret,
men angivet som “de nødvendige foranstaltnin-
ger”. Tilsvarende var der til forskel fra de ame-
rikanske regler ingen stillingtagen til retsvirk-
ninger af overskridelser. Dette måtte formentlig
forstås på den måde, at direktivernes grænse-
værdier var afskærende for afvejning ved god-
kendelse af nye anlæg
4
og i øvrigt forpligtede
myndighederne til at iværksætte de nødvendige
tiltag for at opfylde grænseværdierne i forhold
til diffus forurening.
Den manglende specifikation af grænsevær-
diernes retsvirkning har dog givet anledning til
tvivl om direktivernes retsvirkning.
Allerede i 1991 fastslog EF-Domstolen i sag
C-59/89
Kommissionen mod Tyskland
om direk-
tivet om luftkvalitet for bly, at medlemsstaterne
skal tilvejebringe
“et generelt retligt grundlag, der sikrer, at direk-
tivet efterleves fuldt ud [...] den pålagte forplig-
telse til at fastsætte en grænseværdi [...] er ind-
ført for at bidrage konkret til at beskytte menne-
sket mod virkningerne af bly i miljøet [...] direk-
tivet indebærer, at i alle tilfælde, hvor der ved en
© Tidsskrift for Miljø, August 2008