Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 185
Offentligt
1842529_0001.png
400
Artikler
230
Borgerne kan håndhæve EU’s krav til luftkvalitet
Af professor, dr.jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
Med udgangspunkt i EF-Domstolens dom af
25/7 2008 i sag C-237/07 Janecek mod Freista-
at Bayern belyser artiklen, hvordan EU’s krav
til luftkvalitet kan håndhæves af borgerne,
hvilket tidligere har været betvivlet i den mil-
jøretlige teori i Danmark. Samtidigt giver
dommen på flere punkter problemer for den
hidtidige danske gennemførelse af EU’s krav
til ren luft og de foranstaltninger, som myn-
dighederne er forpligtet til at træffe. Først er
det dog nødvendig med en kort indføring i
EU’s regler om luftkvalitet.
Retlige krav om ren luft i form af bindende
grænseværdier for luftens indhold af en række
sundhedsfarlige stoffer og partikler er ingen
dansk opfindelse. I den første miljøbeskyttelses-
lov fra 1973 var spørgsmålet så vidt ses slet ikke
overvejet. Og selv om der ved en ændring af
miljøbeskyttelsesloven i 1982 blev indført
hjemmel til at gennemføre EU’s bindende luft-
kvalitetsnormer, har reglerne været stort set upå-
agtet af de lokale og statslige miljømyndighe-
der. Den stedmoderlige behandling af reglerne
understreges af, at det først er inden for de sene-
ste år, der er fastsat luftkvalitetsnormer for bly,
uanset det første direktiv herom var fra 1982.
1
I
praksis har opfyldelsen af direktiverne i en lang
periode bestået i, at direktivernes parametre er
anvendt i DMU’s overvågning og monitering.
Ideen om at sætte ren luft på kemiske formler
med bindende luftkvalitetsnormer er næppe op-
stået i Bruxelles, men stammer så vidt ses fra
USA, der allerede i 1970 med Clean Air Act’s
bindende krav til luftkvalitet for en række for-
urenende stoffer. Opfyldte luften i et område
ikke kravene (non-attainment area), kan der ikke
TfM 2008, 230
etableres nye stationære forureningskilder uden
en samtidig reduktion af luftforureningen fra de
eksisterende kilder, og denne reduktion skal
overstige udledningen fra den nye kilde.
2
1. EU’s regler om luftkvalitet
Formentlig inspireret af de amerikanske regler
vedtog EU i løbet af 1980’erne tre direktiver
med bindende krav til udendørs luftkvalitet for
bl.a. partikler, svovldioxid, kvælstofoxider og
bly.
3
Direktiverne krævede overvågning og in-
deholdt klare grænseværdier, men hvordan for-
pligtelsen skulle opfyldes var ikke specificeret,
men angivet som “de nødvendige foranstaltnin-
ger”. Tilsvarende var der til forskel fra de ame-
rikanske regler ingen stillingtagen til retsvirk-
ninger af overskridelser. Dette måtte formentlig
forstås på den måde, at direktivernes grænse-
værdier var afskærende for afvejning ved god-
kendelse af nye anlæg
4
og i øvrigt forpligtede
myndighederne til at iværksætte de nødvendige
tiltag for at opfylde grænseværdierne i forhold
til diffus forurening.
Den manglende specifikation af grænsevær-
diernes retsvirkning har dog givet anledning til
tvivl om direktivernes retsvirkning.
Allerede i 1991 fastslog EF-Domstolen i sag
C-59/89
Kommissionen mod Tyskland
om direk-
tivet om luftkvalitet for bly, at medlemsstaterne
skal tilvejebringe
“et generelt retligt grundlag, der sikrer, at direk-
tivet efterleves fuldt ud [...] den pålagte forplig-
telse til at fastsætte en grænseværdi [...] er ind-
ført for at bidrage konkret til at beskytte menne-
sket mod virkningerne af bly i miljøet [...] direk-
tivet indebærer, at i alle tilfælde, hvor der ved en
© Tidsskrift for Miljø, August 2008
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842529_0002.png
401
overskridelse af grænseværdier vil kunne opstå
fare for menneskers sundhed, består en mulig-
hed for de pågældende for at gøre deres rettighe-
der gældende, idet de kan påberåbe sig bindende
retsregler.
5
Med dommene fra 1991 var fastslået, at med-
lemsstaterne skulle sikre, at borgerne kunne på-
beråbe sig direktiverne om luftkvalitet. Da det
var traktatbrudssager var ikke hermed afgjort,
om direktiverne om luftkvalitet også havde di-
rekte effekt og fandt anvendelse, hvis direktiver-
ne ikke var korrekt implementeret – om end EF-
Domstolens argumentation kunne tyde på et be-
kræftende svar.
6
Til forskel fra de tre første di-
rektiver om luftkvalitet indeholdt direktiv 92/72
om smog-forurening også bestemmelser om
retsvirkningerne grænseværdierne.
7
Ved over-
skridelser af grænseværdierne havde medlems-
staterne pligt til at sikre, at befolkningen blev
advaret.
Med henblik på en fælles retlig ramme for
reglerne om luftforurening vedtog EU i 1996
direktiv 96/62 om vurdering og styring af luft-
kvalitet – også betegnet luftrammedirektivet.
Principperne i direktivets regler kan sammenfat-
tes således.
8
Under rammedirektivet vedtages
datterdirektiver med grænseværdier for luftens
indhold af forskellige farlige stoffer, hvilket er
sket efterfølgende.
9
Efter rammedirektivets
art. 6 skal medlemsstaterne sikre effektiv over-
vågning og monitering af luftkvaliteten på alle
områder af medlemsstaternes område, når der er
fastsat grænseværdier. Den tidligere generelle
forpligtelse til at sikre, at grænseværdierne over-
holdes, er opretholdt i direktivets art. 7(1), men
suppleret af tre særskilte pligter: (1) kortsigtede
handlingsplaner; (2) udpegning af zoner hvor
grænseværdierne er overskredet og vedtagelse
og iværksættelse af handlingsplan for disse zo-
ner; og (3) en varsling af befolkningen, når
grænseværdierne er overskredet.
Vedrørende de kortsigtede handlingsplaner,
stiller art. 7(3) krav om, at
“Medlemsstaterne udarbejder handlingsplaner,
der skal iværksættes på kort sigt, hvis der er risi-
ko for overskridelser af grænseværdierne og/el-
ler tærskelværdierne for forureningsvarsling, så-
ledes at risikoen for og varigheden af overskri-
© Tidsskrift for Miljø, August 2008
delsen mindskes. Disse planer kan eventuelt
omfatte kontrolforanstaltninger og, når det er
nødvendigt, foranstaltninger til indstilling af ak-
tiviteter, herunder biltrafik, der bidrager til, at
grænseværdierne overskrides.”
Som det fremgår, er det ikke nok at overholde de
af EU fastsatte grænseværdier. Er der risiko for
overskridelse, kræver direktivet, at medlemssta-
terne udarbejder handlingsplaner for nedbrin-
gelse af luftforureningen. Formuleringen af reg-
len kan antyde, at disse kortsigtede handlings-
planer skal være udarbejdet på forhånd, men en
sådan udlægning er der ikke støtte til i den sene-
ste dom.
Efter direktivets art. 8(1) er medlemsstaterne
tillige forpligtet til at opstille en liste over zoner,
hvor grænseværdierne overskrides. For disse
områder skal medlemsstaterne efter art. 8(3)
træffe:
“foranstaltninger for at sikre, at der udarbejdes
eller iværksættes en plan eller et program, som
sikrer, at grænseværdien overholdes inden for
den fastsatte tidsfrist. Planen eller programmet,
som skal være tilgængelig for offentligheden,
skal mindst indeholde de oplysninger, der er an-
ført i bilag IV.”
Forskellen mellem de i art. 7(3) og art. 8(3) kræ-
vede handlingsplaner er, at den i art. 8(3) kræve-
de pligt til at udarbejde handlingsplaner kun
gælder for de zoner, som medlemsstaterne har
registreret som overtrædende grænseværdierne.
Pligten til at udarbejde handlingsplaner efter
art. 8(3) er derfor betinget af en forudgående ud-
lægning som zone. Derimod er pligten til at ud-
arbejde handlingsplaner efter art. 7(3) gælden-
de, når der er risiko for en overskridelse eller
sket en overskridelse uafhængig af udpegnin-
gen. For handlingsplaner efter art. 8(3) kræves
tillige, at planen sikrer, at de af EU fastsatte
grænseværdier overholdes inden for de i EU-di-
rektiverne fastsatte frister, mens art. 7(3) ikke
anfører noget om, hvornår grænseværdien skal
overholdes...
Som følge af EU’s senere tiltræden af Århus-
konventionen om borgernes rettigheder på mil-
jøområdet, er der krav om offentlig høring forud
for vedtagelse af handlingsplaner efter art. 8(3)
TfM 2008, 230
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842529_0003.png
402
– men ikke efter art. 7(3) – jf. direktiv 2003/35
om mulighed for offentlig deltagelse i forbindel-
se med udarbejdelse af visse planer og program-
mer på miljøområdet. Det følger modsætnings-
vis heraf, at det ikke er tilstrækkeligt, at myndig-
hederne underretter den berørte offentlighed om
overskridelser af grænseværdierne. Myndighe-
derne har tillige pligt til at vedtage og iværksæt-
te handlingsplaner.
Ved de efterfølgende datterdirektiver til
luftrammedirektivet er der tillige indføjet et krav
om, at overtrædelse af direktivernes regler om
vurdering og styring af luftkvalitet effektivt
sanktioneres. Reglen lyder:
“Medlemsstaterne fastsætter sanktioner i tilfæl-
de af overtrædelse af de nationale bestemmelser
til gennemførelse af dette direktiv. Sanktionerne
skal være effektive, stå i rimeligt forhold til
overtrædelsen og have en afskrækkende virk-
ning.
10
I maj 2008 vedtog EU direktiv 2008/50 om luft-
kvaliteten og renere luft i Europa. Når bortses
fra sammenskrivninger og en række tekniske
specifikationer bygger det nye direktiv på de
samme reguleringsprincipper som luftrammedi-
rektivet fra 1996. Reglerne om handlingsplaner
i det gamle luftrammedirektivs art. 7 og 8 er
med mindre ændringer videreført som art. 23 og
24 og suppleret af en særlige regel i art. 25 for
grænseoverskridende luftforurening.
2. Sag C-237/07 Dieter Janecek mod
Freistaat Bayern
Baggrunden for sag C-237/07
Janecek
var, at
den tyske borger Dieter Janecek, som bor i Mün-
chen, var utilfreds med luftkvaliteten og anlagde
sag mod delstatens myndigheder. Janecek hen-
viste til, at der 900 meter fra hans bopæl var en
målestation, hvis målinger viste, at luftens ind-
hold af småpartikler (PM10) i mere end 35 til-
fælde
oversteg
det
tilladte
efter
direktiv 1999/30, selv om 35 overskridelser var
det maksimalt tilladelige efter de tyske gennem-
førelsesbestemmelser. Under sagen anlagde Ja-
necek påstand om, at delstaten var forpligtet til
at udarbejde og iværksætte en handlingsplan for
området, der sikrede at grænseværdierne ikke
blev overskredet i mere end 35 tilfælde om året.
TfM 2008, 230
Freistaat Bayern påstod sagen afvist og gjor-
de i øvrigt gældende, at der var vedtaget en plan
for luftkvalitet i byen München, og at planen al-
lerede i december 2004 var gjort bindende. Den
tyske forvaltningsdomstol i første instans (Ver-
waltungsgericht) afviste sagen, hvorimod appel-
retten (Verwaltungsgerichthof) gav Janecek del-
vist medhold, idet den fandt, at de berørte bebo-
ere kan kræve, at de kompetente myndigheder
udarbejder en handlingsplan, men at de ikke kan
kræve, at denne plan omfatter de foranstaltnin-
ger, der skal sikre overholdelsen på kort sigt af
grænseværdierne for udledning af PM10.
Dommen blev af både Janecek og delstaten
anket til forbundsforvaltningsdomstolen (Bun-
desverwaltungsgericht). Denne domstol lagde
til grund, at Janecek ikke efter sædvanlig tysk ret
kunne føre en sådan sag ved domstolene, idet
den ikke fandt, at art. 7(3) i luftrammedirektivet
gav borgeren en individuel ret til at få udarbejdet
en handlingsplan. Supplerende fandt den tyske
domstol, at selv hvis den manglende vedtagelse
af en handlingsplan måtte tilsidesætte Janeceks
rettigheder, var Janecek ikke uden midler til at
tilskynde til, at reglerne overholdes. Med hen-
visning til juridisk teori og dommen i sag 59/89
Kommissionen mod Tyskland
fandt den tyske
forbundsforvaltningsdomstol imidlertid, at der
var tvivl om, hvorvidt Janecek på grundlag af
EU-retten og luftramme-direktivet havde krav
på søgsmålskompetence, hvilket førte til en præ-
judiciel forelæggelse for EF-Domstolen.
EF-Domstolen lagde indledningsvis til
grund, at luftrammedirektivets art. 7(3)
“pålægger medlemsstaterne en klar pligt til at
udarbejde handlingsplaner såvel i tilfælde af ri-
siko for overskridelse af grænseværdier som i
tilfælde af risiko for overskridelse af vars-
lingstærskel-værdier. Denne fortolkning, der
følger af ordlyden af art. 7(3) i direktiv 96/62, er
i øvrigt bekræftet ved direktivets tolvte betragt-
ning. Det, der er fremført for grænseværdierne,
gælder så meget desto mere for varslingstær-
skelværdierne, for hvilke bl.a. samme direktivs
art. 2, der fastlægger de forskellige udtryk, der
anvendes i direktivet, foreskriver, at medlems-
staterne “øjeblikkelig skal træffe foranstaltnin-
ger efter dette direktiv”.”
© Tidsskrift for Miljø, August 2008
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842529_0004.png
403
Herefter fastslog EF-Domstolen, at borgerne ge-
nerelt har ret til over for myndighederne at påbe-
råbe sig direktivbestemmelser, der er ubetingede
og tilstrækkeligt præcise, og at de nationale
domstole har pligt til at fravige nationale regler,
der er uforenelige med direktivet. Med henvis-
ning til dommene i sag 361/88
Kommissionen
mod Tyskland
og sag 59/89
Kommissionen mod
Tyskland
konkluderede EF-Domstolen derfor
“at fysiske og juridiske personer, der er direkte
berørt af en risiko for overskridelse af vars-
lingstærskelværdier eller grænseværdier, fra de
kompetente myndigheder, eller i givet fald ved
de kompetente domstole, skal kunne opnå, at der
udarbejdes en handlingsplan, når en sådan risiko
er til stede.”
Berørte borgere har således krav på, at forvalt-
ningen udarbejder en handlingsplan, hvis der er
risiko for overskridelse af grænseværdierne.
Undlader myndigheden dette, kan borgeren gå
til de nationale domstole. Denne konklusion
kunne ifølge EF-Domstolen ikke ændres af den
omstændighed, at disse personer havde andre
handlemuligheder i form af krav om konkrete
foranstaltninger til nedbringelse af forurenin-
gen, da reglen om handlingsplaner i art. 7(3)
ikke indeholder forbehold for sådanne konkrete
foranstaltninger.
EF-Domstolen skulle for det andet tage stil-
ling til, om de nationale myndigheder er forplig-
tede til at fastsætte foranstaltninger, som på
kort
sigt
giver mulighed for at nå grænseværdien, el-
ler om det er tilstrækkeligt at træffe foranstalt-
ninger, der alene giver mulighed for en
gradvis
forbedring
af situationen ved at mindske over-
skridelsen og varigheden heraf. Med henvisning
til ordlyden af art. 7(3) fandt EF- Domstolen
ik-
ke,
at det kan kræves, at handlingsplanen fører
til overholdelse af grænseværdierne på kort tid.
Det er tilstrækkeligt, at medlemsstaterne på kort
tid vedtager og iværksætter en handlingsplan,
“der kan mindske risikoen for overskridelse af
grænseværdier eller varslingstærskelværdier
mest muligt, og gradvist at vende tilbage til et
niveau, der ligger under disse værdier eller
tærskler, under hensyntagen til de faktiske om-
stændigheder og samtlige de berørte interesser.”
© Tidsskrift for Miljø, August 2008
Med sidste del af dommen er understreget, at de
nationale myndigheder i udformningen af hand-
lingsplanen har et betydeligt skøn, når blot pla-
nen vedtages og iværksættes hurtigt og langsig-
tet sikrer overholdelse af grænseværdierne.
3. Generelle konsekvenser af dom-
men i sag C-237/07 Janecek
Den umiddelbare konsekvens af dommen i sag
C-237/07 er, at borgerne kan anlægge sag ved
domstolene og kræve, at der udarbejdes nationa-
le handlingsplaner for nedbringelse af forure-
ningen, hvis grænseværdierne overskrides. Det
samme gælder, hvis der er risiko for en overskri-
delse. Den omstændighed, at myndighederne
måtte have iværksat andre tiltag til nedbringelse
af forureningen, fritager ikke myndighederne
for at udarbejde en handlingsplan. Borgerne kan
derfor få dom for en sådan forpligtelse. Det er
nærliggende at antage, at det samme gælder for
de øvrige tilfælde, hvor andre af EU’s miljødi-
rektiver stiller krav om handlingsplaner.
11
Selv om myndighederne har et betydeligt
skøn ved udformning af handlingsplanen, vil
borgerne kunne få dom for, at planen udarbejdes
og vedtages hurtigt, og at planen gradvist vil
føre til en opfyldelse af grænseværdierne. Sikrer
planen ikke, at grænseværdierne på lang sigt op-
fyldes, skal berørte borgere kunne tilsidesætte
planen ved de nationale domstole – og dette gæl-
der, uanset om den formelle implementering er
mangelfuld. Men borgerne vil ikke kunne få til-
sidesat en handlingsplan, hvis denne opfylder de
anførte kriterier – uanset der vil gå et betydeligt
tidsrum, før grænseværdierne vil blive over-
holdt.
Dette tyder imidlertid på, at dommen i C-
237/07 har afledte retsvirkninger. Når borgerne
har krav på at få dom for, at myndighederne skal
udarbejde handlingsplanen for nedbringelse af
luftforureningen, må dette betyde, at handlings-
planen skal være retligt bindende for myndighe-
der og borgere. Det er på dette punkt tilstrække-
ligt at henvise til, at
hensigter
ikke har en sådan
karakter, at de isoleret kan gøres til genstand for
judiciel prøvelse. Men derfor forudsættes, at der
i national ret er hjemmel til at tillægge hand-
lingsplanen sådanne bindende retsvirkninger.
Det er herefter næppe tilstrækkeligt, at der i na-
tional ret er hjemmel til at vedtage handlingspla-
TfM 2008, 230
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842529_0005.png
404
ner, hvis disse handlingsplaner ikke er tillagt
retsvirkning over for myndigheder og borgere.
I relation til de kortsigtede handlingsplaner,
der kræves efter luftrammedirektivets art. 8(3),
er det nærliggende at udlægge dommen således,
at berørte borgere tilsvarende har krav på at få
dom for at vedtage planer i de udlagte zoner,
hvor grænseværdien overskrides. Og i forhold
til art. 8(3) må tillige kunne kræves, at planen
skal indeholde en tidsfrist for opfyldelse af
grænseværdierne for ren luft. Da handlingspla-
ner efter art. 8(3) er omfattet af direktiv 2003/35
om mulighed for offentlig deltagelse i forbindel-
se med udarbejdelse af visse planer og program-
mer på miljøområdet, har berørte borgere krav
på at blive hørt forud for vedtagelse af disse
handlingsplaner. Det følger tillige af
direktiv 2003/35, art. 2(1), at også miljøorgani-
sationer skal have adgang til at rejse indsigelse
mod vedtagne handlingsplaner. Er en handlings-
plan efter art. 8(3) vedtaget uden den i
direktiv 2003/35 krævede inddragelse af den be-
rørte offentlighed, må det antages, at borgere og
NGO’er kan få underkendt handlingsplanens
gyldighed og kræve en ny handlingsplan vedta-
get i overensstemmelse med direktiv 2003/35.
Det er derimod mere tvivlsomt, om procesad-
gangen tillige kan udstrækkes til, at miljøorgani-
sationer kan rejse krav om, at der vedtages hand-
lingsplaner efter art. 8(3). Formålsbetragtninger
kan dog begrunde et bekræftende svar, idet
direktiv 2003/35 har til formål at implementere
Århus-konventionen om borgernes rettigheder.
Pligten til at overholde EU’s grænseværdier
for ren luft og vedtage handlingsplaner kan dog
ikke udstrækkes til at tilsidesætte andre EU-reg-
ler, som det fremgår af sag T-182/06
Holland
mod Kommissionen.
Her fastslog Retten i Første
Instans, at det var korrekt, at Kommissionen af-
viste anmodning fra Holland om godkendelse
under miljøgarantien af nye skærpede emission-
snormer for dieselkøretøjer, da der ikke forelå
specifikke problemer med part.forurening i Hol-
land, uanset Holland ikke kunne overholde EU’s
krav til luftkvalitet.
12
Tilsvarende kan direktiverne om luftkvalitet
ikke i sig selv begrunde en fravigelse af Trakta-
tens regler om frihandel, som det fremgik af sag
C-320/03
Kommissionen mod Østrig,
hvor
Østrigs forbud mod tung lastbiltrafik på transit-
TfM 2008, 230
motorvej for at begrænse luftforurening blev an-
set som ulovlig handelshindring, da Østrig ikke
havde godtgjort, at der forud var foretaget for-
nødne undersøgelser af mulig alternativ trans-
port.
Ovenstående generelle konklusioner ses ikke
ændret, når det nyligt vedtagne direktiv 2008/50
om luftkvalitet og renere luft i Europa i juni
2010 afløser de nuværende direktiver om luft-
kvalitet.
4. Dommens konsekvenser for den
danske gennemførelse af EU’s luft-
kvalitetsnormer
Mere generelt indebærer dommen, at berørte
borgere skal have adgang til at få dom over myn-
dighederne, hvori myndigheden tilpligtes at ud-
arbejde handlingsplaner, når der i EU-direktiver
er krav om sådanne handlingsplaner. I forhold til
miljømålsloven må det formentlig betyde, at
danske borgere vil kunne rejse sag ved domsto-
lene om vedtagelse af vandplaner og bevarings-
planer for Natura 2000-områder, når fristen for
disse planers vedtagelse er udløbet i 2009.
I forhold til den danske gennemførelse af
EU’s krav til ren luft viser dommen, at det er en
misforståelse at anse EU’s luftkvalitetsnormer
som “miljøkrav uden adressat”, hvis betydning
beror på myndighedernes kraft og evner.
13
Tværtimod viser dommen, at luftkvalitetsnor-
mer både har et pligtsubjekt (den kompetente
myndighed i medlemsstaterne) og rettigheds-
subjekter (de borgere, der kan blive berørt).
Såfremt Danmark fuldt ud havde gennemført
og opfyldt EU’s krav til luftkvalitet, ville dette
alene have teoretisk interesse. Sådan forholder
det sig imidlertid ikke.
4.1 Den lovgivningsmæssige ramme for
luftkvalitetsnormer
Den lovgivningsmæssige ramme for en dansk
gennemførelse af EU’s luftkvalitetsnormer (og
vandkvalitetsnormer) blev vedtaget ved en æn-
dring i 1982 af den daværende miljøbeskyttel-
seslovs § 8, idet der frem til 1982 alene var
hjemmel til vejledende grænseværdier. Bestem-
melsen, der er videreført stort set uændret i den
nuværende miljøbeskyttelseslovs § 14, stk. 2,
lyder:
© Tidsskrift for Miljø, August 2008
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842529_0006.png
405
“Ministeren kan til opfyldelse af internationale
forpligtelser fastsætte bindende regler om kvali-
tetskrav til luft, vand og jord samt om tilladeligt
støjniveau.”
Efter det i motiverne til bestemmelsen er oplyst,
at der hidtil kun har været hjemmel til vejleden-
de grænseværdier, anføres:
“Indenfor EF er der imidlertid i de seneste år
vedtaget en række direktiver, der bygger på så-
kaldte bindende immissionsregler, og flere til-
svarende kan ventes i fremtiden. Til at opfylde
disse direktiver er der derfor nu behov for at ska-
be direkte hjemmel for ministeren til at fastsætte
kvalitetskrav, der er bindende for myndigheder-
nes administration og planlægning i medfør af
loven.
Ved den foreslåede ændring af § 8 søges der
derfor skabt hjemmel for, at ministeren kan fast-
sætte sådanne kvalitetskrav med den virkning, at
myndighederne skal lægge dem til grund ved lo-
vens administration, og således at der kan gribes
ind over for eksisterende eller fremtidige forure-
nende virksomheder, anlæg m.v. i det omfang
dette måtte være nødvendigt for at tilgodese op-
fyldelse af kvalitetskravene.
14
Som det fremgår, giver bestemmelsen bemyndi-
gelse til at udstede bekendtgørelse til opfyldelse
af EU’s direktiver om luftkvalitet – men kun for
så vidt dette er muligt efter miljøbeskyttelseslo-
ven. Nedbringelse af luftforurening fra biltrafik,
jernbaner og skibe lader sig således næppe regu-
lere på grundlag af miljøbeskyttelsesloven. Mht.
direktiv 2003/35’s krav om offentlig deltagelse
er der ved lov nr. 309 af 2/5 2005 indføjet føl-
gende bemyndigelse i miljøbeskyttelseslovens
§ 79, stk. 2:
“Ministeren kan fastsætte regler om inddragelse
af offentligheden i forbindelse med udarbejdelse
af planer og programmer på lovens område.”
På grundlag af miljøbeskyttelseslovens § 14,
stk. 2, er luftrammedirektivet og datterdirektiver
implementeret ved bekendtgørelse nr. 137 af
10/2 2007 om mål- og grænseværdier for luftens
indhold af visse forurenende stoffer.
15
Bekendt-
gørelsens § 3 slår fast, at de i direktiverne fast-
© Tidsskrift for Miljø, August 2008
satte mål og grænseværdier for luftkvalitet “har
gyldighed i Danmark, jf. lovens § 14, stk. 2.”
Efter bekendtgørelsen er Miljøstyrelsen den
kompetente myndighed, der har ansvaret for
vurdering af luftkvalitet (§ 2), der skal kontrol-
lere overholdelsen af grænseværdierne (§ 3,
stk. 2 og 3) og har ansvaret for måling (§ 4). Ef-
ter § 5 har Miljøstyrelsen ansvaret for opdeling
af landet i zoner i overensstemmelse med
luftrammedirektivets krav. For de forskellige
zoner skal Miljøstyrelsen efter § 6 udarbejde en
fortegnelse om luftkvalitetsniveauet. Hvis græn-
seværdierne overskrides i disse zoner, skal Mil-
jøstyrelsen efter § 8, stk. 1, udarbejde hand-
lingsplaner i overensstemmelse med luftramme-
direktivets art. 8(3). Overskrides tærskelværdi-
erne for varsling af befolkningen, er det Miljø-
styrelsens ansvar at varsle befolkningen, jf.
§ 12. I bekendtgørelsens § 7, stk. 1, bestemmes
endvidere:
“Miljøstyrelsen udarbejder handlingsplaner, der
skal iværksættes på kort sigt, hvis der er risiko
for overskridelser af grænseværdier eller tær-
skelværdier for varsling, således at risikoen for
og varigheden af overskridelsen mindskes. Ud-
arbejdelsen af handlingsplaner, programmer
m.v. sker i tæt samarbejde med kommunalbesty-
relserne og andre relevante myndigheder.”
Som det fremgår, indeholder bekendtgørelsen
hjemmel til, at Miljøstyrelsen i samarbejde med
kommunerne og andre myndigheder’ udarbejder
handlingsplaner. Ordlyden modsvarer kravet i
luftrammedirektivets art. 7(3). Når der alligevel
kan rejses indvendinger mod den danske gen-
nemførelse, skyldes det, at der trods overskridel-
ser af grænseværdierne tilsyneladende ikke er
udarbejdet handlingsplaner. Hertil kommer, at
handlingsplanerne ikke efter bekendtgørelsen er
tillagt retsvirkning for borgere og myndigheder.
Uanset det i motiverne er forudsat, at grænse-
værdierne er bindende for kommunernes med-
delelse af tilladelser og påbud efter miljøbeskyt-
telseslovens kapitel 5, savnes hjemmel til, at så-
danne handlingsplaner kan omfatte nedbringelse
af luftforurening fra trafik.
Hvad angår overskridelser og manglende
handlingsplaner, har jeg undersøgt oplysninger-
TfM 2008, 230
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842529_0007.png
406
ne på Miljøstyrelsens hjemmeside vedrørende
luft,
16
hvor det bl.a. er anført:
“I 2002 og 2003 er der konstateret overskridel-
ser for NO
2
(kvælstofdioxid) på en enkelt måle-
station i København (H.C. Andersens Boule-
vard). Overskridelsen er ikke sundhedsfarlig, og
skyldes primært, at EU har skærpet grænsevær-
dierne på området. Der er altså ikke tale om, at
luftkvaliteten i København er blevet dårligere. I
2004 tyder målingerne på, at der ikke er nogle
overskridelser.”
Når bortses fra de mere detaljerede oplysninger
om målinger af luftkvalitet, indeholder hjemme-
siden ikke opdaterede informationer om over-
skridelser, men ifølge
Moe
blev der også i 2005
målt overskridelser, hvilket får
Moe
til at kon-
kludere: “Altså skal der udarbejdes handlings-
plan.”
17
Det er imidlertid ikke lykkes på Miljøstyrel-
sens hjemmeside at finde en eneste handlings-
plan for forbedring af luft. Under “regulering af
luftkvalitet” er anført, at reguleringen af luftkva-
litet i Danmark omfatter
“kontrol og vurdering af luftens indhold af [en
række stoffer] [og] målinger af luftkvalitet mht.
de ovennævnte stoffer samt opstilling af forteg-
nelser over zoner og bymæssige områder, hvor
niveauerne af disse stoffer overskrider fastsatte
målværdier eller langsigtede målsætninger,
samt hvor niveauerne opfylder de langsigtede
målsætninger. Danmarks Miljøundersøgelser
(DMU) er ansvarlig herfor.”
For yderligere oplysninger om luftkvaliteten, er
der link til DMU’s hjemmeside om luft.
18
Her
oplyses om de forskellige målinger på de enkelte
målestationer, målemetoder samt rapporter,
hvoraf en betydelig del er på engelsk. Så vidt ses
er der ingen sammenstilling af direktivernes
grænseværdier med de konkrete målinger. Det
kræver derfor mere omfattende sammenlignin-
ger mellem en række tabeller for at fastslå, i
hvilket omfang der er problemer med EU’s
grænseværdier.
I mangel af tilstrækkelig naturvidenskabelig
indsigt kan jeg ikke bedømme, i hvilket omfang
TfM 2008, 230
grænseværdierne giver problemer. Så vidt jeg
forstår tabellerne, vil jævnligt tilbagevendende
meldinger om “høj” forurening for nogle stoffer
være udtryk for en overskridelse af EU’s græn-
seværdier. Og hvis dette er korrekt, skal der ud-
arbejdes handlingsplaner.
Da luftdirektiverne kræver lettilgængelige
oplysninger for offentligheden, er det tvivlsomt,
om den foreliggende formidling af måleresulta-
ter opfylder EU-direktivernes krav. Hvis det er
korrekt, at grænseværdierne for luftkvalitet lej-
lighedsvis overskrides, vil dette efter direktiver-
ne udløse krav om handlingsplaner, der nødven-
digvis ikke kan være hemmelige, men må være
let tilgængelige for offentligheden. Med det for-
behold, at jeg ikke er den rette til at bedømme
egne evner til at afsøge sådanne oplysninger,
forekommer det nærliggende at konkludere, at
Miljøstyrelsen har tilsidesat pligten til at vedta-
ge og offentliggøre handlingsplaner, da det ikke
er lykkes mig at finde blot ét eksempel på en
handlingsplan for forbedring af luftkvaliteten.
Selv hvis en sådan handlingsplan måtte blive
vedtaget, savnes der i bekendtgørelsen regler,
som kan sikre den bindende virkning af sådanne
handlingsplaner for myndigheder og borgere.
Uanset den usikkerhed de ovenfor anførte an-
tagelser er behæftet med, synes der i alle tilfælde
grund til at genoverveje den danske gennemfø-
relse af direktiverne om luftkvalitet. Dels må
etableres fornøden hjemmel i bekendtgørelsen
til at tillægge handlingsplanerne bindende rets-
virkning, dels må i relevant omfang udarbejdes
handlingsplaner, og endelig må der tages højde
for, at de nugældende danske regler mangler be-
stemmelser om sanktioner som krævet i direkti-
vet.
Noter
1) Se herom
Pagh:
UfR 1992B. 361 (fodnote 27).
2) Se herom mere indgående,
Pagh:
Amerikansk miljøret,
1994, p. 435.
3) Direktiv 80/779 om grænseværdier og vejledende vær-
dier for luftkvalitet mht. svovldioxid og svævestøv,
direktiv 82/884 om grænseværdi for bly i luften,
direktiv 85/203 om luftkvalitetsnormer for så vidt angår
nitrogendioxid.
4) Den bindende virkning af luftkvalitetsnormer er således
anført i direktiv 84/360 om industriens luftforurening og
hertil
Pagh:
EU-miljøret, 1996, p. 475f og
Pagh:
UfR 1992B. 361.
© Tidsskrift for Miljø, August 2008
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842529_0008.png
407
5) En lignende formulering er medtaget i sag 361/88
Kom-
missionen mod Tyskland
vedrørende direktivet om
svovldioxid og svævestøv – se hertil uddybende,
Pagh:
Miljøansvar, 1998, p. 534 f.
6) Se hertil,
Pagh:
EU-miljøret 1996, p. 363 f og
Krämer:
European Environmental Law Casebook, 1993, 161 f.
7) Direktiv 85/203 om luftkvalitetsnormer for så vidt angår
nitrogendioxid indeholder dog krav om varsling af
offentligheden ved overskridelse af direktivets grænse-
værdier.
8) For en mere fyldig gennemgang af luftrammedirektivet,
se
Pagh:
Miljøretten 1, 2006, p. 289 f; og
Basse:
Miljø-
retten 4, 2007, p. 41 ff.
9) Se: direktiv 1999/30 om luftkvalitetsgrænseværdier for
svovldioxid, nitrogendioxid og nitrogenoxider, partikler
og bly i luften; direktiv 2000/69 om grænseværdier for
benzen og carbonmonoxid i luften, direktiv 2002/3 om
luftens indhold af ozon og direktiv 2004/107 om arsen,
cadmium, kviksølv, nikkel og polycykliske aromatiske
kulbrinter i luften. De nye direktiver har afløst de tidli-
gere direktiver 80/779 om svovldioxid, direktiv 82/884
om bly og direktiv 92/72 om smog – mens
direktiv 85/203 om luftkvalitetsnormer for så vidt angår
nitrogendioxid fortsat er gældende, men er nu tillige
omfattet af de generelle principper i luftrammedirekti-
vet.
10)Se: direktiv 1999/30, art. 11; direktiv 2000/69, art. 9;
direktiv 2002/3, art. 14; direktiv 2004/107, art. 9.
11)Se f.eks. affaldsdirektivets art. 7 om affaldsplaner,
direktiv 76/464 om udledning af visse farlige stoffer i
vandmiljøet, direktiv 91/676 om nitratforurening, vand-
rammedirektivet og habitatdirektivet.
12)Dommen er anket til EF-Domstolen, og når denne frem
til et andet resultat, må udsagnet naturligvis revideres.
13)Se
Moe:
Miljøret, 2008 (6. udg.), p. 82, hvor luftkvali-
tetsnormer og andre miljøkvalitetsnormer belyses under
overskriften: “miljøkrav uden adressat” – og hvor det
anføres, at disse krav “ikke retter sig mod bestemte for-
urenere. De retter sig mod miljømyndighederne – som
ikke selv forurener. Derfor virker de som miljøkrav uden
adressat. Hvis myndighederne har kraft og evne, kan
disse miljøkrav blive omsat til operationelle krav.”
14)FT 1981/82, A, sp. 342.
15)For en mere indgående gennemgang af bekendtgørelsen,
se
Basse:
Miljøret 4, 2007, p. 257 ff.
16)Se http://www.mst.dk/Luft/Maaling+af+luftforurening/.
17)Se
Moe:
Miljøret, 2008 (6. udg.), p. 85.
18)Se
http://www2.dmu.dk/1_Viden/2_miljoe-til-
stand/3_luft/4_maalinger/default.asp.
© Tidsskrift for Miljø, August 2008
TfM 2008, 230