Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 171
Offentligt
1839573_0001.png
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Redegørelse og handlingsplan om forløbet, hvor et større antal virksomheder ikke har indsendt gødningsregnskaber til Landbrugsstyrelsen
1839573_0002.png
Fristen for indberetning af gødningsregnskabet er fastsat ved bekendtgørelse, og udløber den 31. marts
i det kalenderår, der følger efter planperiodens udløb. I planperioden 2012/2013 skal
4
5
gødningsregnskabet være indberettet 31. marts 2014 , i planperioden 2013/2014 den 31. marts 2015, i
6
7
planperioden 2014/2015 den 31. marts 2016 og i planperioden 2015/2016 den 31. marts 2017 .
Efter gødskningslovens § 23, skal virksomhedens gødningsregnskab opbevares på virksomheden i
mindst 5 år.
Efter gødskningslovens § 28 har kontrolmyndigheden adgang til at gennemgå virksomhedens
regnskaber og forretningsbøger m.v. i forbindelse med kontrol, herunder virksomhedens
gødningsregnskab, som skal foreligge på virksomheden.
Efter gødskningslovens § 29, stk. 1, nr. 1, kan manglende udarbejdelse og indsendelse af
gødningsregnskabet medføre straf af bøde. Efter gødskningslovens § 29, stk. 4, er forældelsesfristen 4
år for overtrædelser af lovens bestemmelser eller regler udfærdiget i medfør af loven. I sager om
manglende indsendelse af gødningsregnskab udløber forældelsen dermed fra 1. april 4 år efter
indberetningsfristens udløb, medmindre fristen afbrydes ved en sigtelse.
Gødningsregnskabet er en del af kontrolgrundlaget for overholdelsen af gødskningslovens § 5,
hvorefter registreringspligtige eller registrerede virksomheders forbrug af kvælstof til gødningsformål,
som opgjort efter lovens §§ 10-14, ikke må overstige virksomhedens kvote for kvælstof, jf. §§ 6-8.
Gødskningslovens § 5 er ligeledes strafbelagt i gødskningslovens § 29, stk. 1, nr. 1. Forældelsen for
sådanne overtrædelser regnes dog efter retspraksis fra sidste gødningsudbringning, jf. U.1997.509/2.
Dette betyder, at forældelsen i overgødskningssager (overtrædelser af § 5) vil indtræde ca. et år
tidligere end forældelsen af strafansvaret for manglende indsendelse af gødningsregnskabet
(overtrædelse af § 22).
I den foreliggende sag vil der som udgangspunkt indtræde forældelse på følgende tidspunkter:
Planperioden 2012/2013
Overgødskning: Foråret 2017
Manglende indsendelse: 1. april 2018.
Planperioden 2013/2014
Overgødskning: Foråret 2018
Manglende indsendelse: 1. april 2019.
Planperioden 2014/2015
Overgødskning: Foråret 2019
Manglende indsendelse: 1. april 2020.
Planperioden 2015/2016
Overgødskning: Foråret 2020
Manglende indsendelse: 1. april 2021.
Jf. § 38, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 804 af 18/07/2012 om jordbrugets anvendelse af gødning i planperioden
2012/2013 og om plantedække.
5
Jf. § 45, stk. 1, i bekendtgørelse975 af 29/07/2013 om jordbrugets anvendelse af gødning i planperioden
2013/2014 og om plantedække
6
Jf. § 45, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 903 af 29/07/2014 om jordbrugets anvendelse af gødning i planperioden
2014/2015 og om plantedække
7
Jf. § 2, stk. 1, i bekendtgørelse om udskydelse af visse frister m.m. i forbindelse med jordbrugets anvendelse af
gødning i planperioden 2015/2016, 1244 af 14/10/2016
4
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Redegørelse og handlingsplan om forløbet, hvor et større antal virksomheder ikke har indsendt gødningsregnskaber til Landbrugsstyrelsen
1839573_0003.png
De faktiske omstændigheder i sagen
Det kan konstateres, at styrelsen siden planperioden 2012/2013 har haft en restpopulation af
ubehandlede sager om manglende indsendelse af gødningsregnskaber for tidligere planperioder, som
ikke er blevet færdigbehandlet.
Det bemærkes, at antallet af sager, der er forældet, er justeret i forhold til det, der blev oplyst til
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg den 13. december 2017. I modsætning til det oplyste er der ikke
indtrådt forældelse i de 762 sager for planperioden 2013/2014.
Det bemærkes endvidere, at gennemgangen af de faktiske omstændigheder baserer sig på den
tilgængelige viden hos de få resterende medarbejdere i styrelsen, som tidligere har arbejdet med
området, og en rekonstrueret og ujournaliseret procedurebeskrivelse for håndtering af manglende
indberetning af gødningsregnskabet for 2014/2015.
Der findes flere årsager til, at der er opstået en større sagspukkel.
Beslutning om eventuel politianmeldelse i sagerne om manglende indsendelse, der typisk vedrører
mindre jordbrugsbedrifter, har på administrativt niveau været underkastet en prioritering.
Prioriteringen har været foretaget ud fra en vurdering af virksomhedernes besætnings- og
arealmæssige størrelse.
Baggrunden for denne vurdering har været baseret på en tilsvarende sondring som den, der findes i
gødskningslovens § 2, hvorefter visse virksomheder er forpligtet til at være registreret i Register for
Gødningsregnskab (virksomheder med en husdyrproduktion), jf. stk. 2, og andre virksomheder har
mulighed for frivilligt at blive registreret, jf. stk. 3. Optagelse i registeret er en forudsætning for at
kunne købe kvælstofholdig gødning uden at blive afgiftspligtige efter lov om afgift af kvælstof
indeholdt i gødninger. Kvælstofafgiften udgør 5 kr. pr. kg. kvælstof. Muligheden for at lade sig
registrere frivillig i registret er indført i loven for at give de mindre virksomheder muligheden for at
8
indkøbe afgiftsfri gødning.
Der har således været foretaget en prioritering i håndtering af sagerne, som har ført til en uensartet
praksis for håndhævelse af kravet om indberetning af gødningsregnskaber. Der har således primært
været fokus på indberetningen af de gødningsregnskaber, som vedrører de registreringspligtige
virksomheder, og der er foretaget behandling af sagerne enkeltvis med henblik på udredning af
årsagen til manglende indsendelse (dødsfald, konkurs m.v.) og undersøgelse af mulighed for
prioritering af sager til politianmeldelse.
For så vidt angår de sager, som vedrører planperioden 2013/2014, som skulle have været indberettet
den 31. marts 2015 og de sager, som vedrører planperioden 2014/2015, som skulle have været
indberettet den 31. marts 2016, så har sagsbehandlingen endvidere været præget af betydelig
personaleudskiftning bl.a. som følge af udflytningen af sagsområdet til Augustenborg.
Der er årligt indberettet omkring 98 pct. af gødningsregnskaberne for de virksomheder, der er
registreret i Register for Gødningsregnskab. Det betyder, at der udestår indsendelse af ca. 2 pct. af
gødningsregnskaberne.
Efter udløb af fristen for indsendelse af gødningsregnskab den 31. marts udsender styrelsen
rykkerbrev til alle virksomheder, som ikke har indsendt. For planperiode 2013/2014 har styrelsen
8
Jf. Bemærkningerne til § 2 i lovforslag nr. L 58, FT-samling 1997-98/2, forslag til lov om jordbrugets anvendelse
af gødning og om plantedække
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Redegørelse og handlingsplan om forløbet, hvor et større antal virksomheder ikke har indsendt gødningsregnskaber til Landbrugsstyrelsen
udsendt rykkerbreve i maj 2015. Der er ikke foretaget videre sagsbehandling efter rykkeren, hvorefter
der udestår 433 sager med manglende indsendelse for planperioden. Styrelsen udsendte rykkerbreve
for planperioden 2014/2015 i juni 2016. En første gennemgang af sagerne for perioden resulterede i, at
styrelsen i juli 2017 udsendte 50 politianmeldelser på de højst prioriterede mens 469 virksomheder
mangler fortsat at blive sagsbehandlet. For planperioden 2015/2016 har styrelsen udsendt rykkerbreve
i maj 2017, hvorefter der udestår 652 sager med manglende indsendelse.
I alt udestår dermed 1.555 sager med manglende indsendelse af gødningsregnskab, heraf 433 for
2013/2014 (ca. 2,0 % af alle virksomheder i Register for Gødningsregnskab), 469 for 2014/2015 (1,3 %
af alle virksomheder) og 653 for 2015/2016 (1,9 % af alle virksomheder).
Styrelsen kan ikke fastlægge størrelsen og andre informationer om de pågældende bedrifter præcist,
idet de pågældende oplysninger netop indberettes til styrelsen ved indsendelsen af
gødningsregnskabet. Styrelsen har dog data for en stor del af de pågældende virksomheder fra deres
senest indsendte gødningsregnskab, hvilket typisk er fra planperioden før den planperiode, der ikke er
indsendt for. Disse data indikerer for alle tre planperioder, at ca. 20 procent af sagerne i restgruppen
vedrører virksomheder, som heller ikke har indberettet for planperioden før eller efter den
pågældende planperiode (gengangere). Virksomhederne i restgruppen råder samlet over et areal på
10.000-14.000 ha, hvilket svarer til omkring 0,5 % af det samlede landbrugsareal registreret i
registeret. Over halvdelen af virksomhederne er mindre virksomheder med få hektar landbrugsareal
og husdyr. For de tre perioder gælder, at mellem 20 og 44 af virksomhederne er større virksomheder
med over 100 hektar eller mere.
De pågældende data indikerer samlet set, at de udestående regnskaber repræsenterer en meget
begrænset del af den samlede landbrugsmæssige aktivitet, hvorfor informationstabet i forhold til
restpopulationen og den potentielle miljøeffekt heraf vurderes begrænset.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Redegørelse og handlingsplan om forløbet, hvor et større antal virksomheder ikke har indsendt gødningsregnskaber til Landbrugsstyrelsen
Handlingsplan
1)
Planperioden 2012/2013 (426 sager)
I planperioden blev der indgivet politianmeldelse i 174 sager ud af 600 sager.
Der indgives ikke politianmeldelse for de resterende 426 manglende indsendelser af
gødningsregnskaber i planperioden 2012/2013, da der vil være indtrådt forældelse af strafansvaret
i forhold til en evt. overgødskningssag, som konstateres på baggrund af de manglende
gødningsregnskaber.
2)
Planperioden 2013/2014 (433 sager)
a) Der indgives politianmeldelse for de manglende indsendelser af gødningsregnskaber i
planperioden 2013/2014.
b) Der er risiko for, at der i foråret 2018 indtræder forældelse af strafansvaret i forhold til
overgødskningssagerne for planperioden.
Styrelsen er i besiddelse af visse fortrykte oplysninger om virksomhederne, men har ikke uden
gødningsregnskabet tilstrækkeligt med oplysninger til automatisk at danne et fyldestgørende
grundlag for en politianmeldelse.
En gennemgang vil dermed kræve foretagelse af en manuel screening af de virksomheder, som
ikke har indberettet gødningsregnskabet med henblik på politianmeldelse af den potentielle
overgødskning. Da der er tale om en yderst begrænset population, og en manuel gennemgang
vil være yderst ressourcekrævende, vurderer styrelsen, at den nødvendige ressourceindsats
ikke står i rimeligt forhold til problemets omfang, hvorfor politianmeldelse for potentiel
overgødskning opgives på grundlag af de eksisterende fortrykte oplysninger.
c) Erfaringsmæssigt indsender mange virksomheder gødningsregnskabet, når de er blevet
politianmeldt. Når de manglende gødningsregnskaber er indsendt til styrelsen, vil de
stikprøvevist blive kontrolleret. Viser kontrollen af regnskaberne en overtrædelse af
gødningskvoten, vil disse sager blive sanktioneret med bøde.
3)
Planperioderne 2014/2015 - 2015/2016 (1122 sager)
Der indgives politianmeldelse for de manglende indsendelser af gødningsregnskaber i de to
planperioder. Erfaringsmæssigt indsender mange virksomheder gødningsregnskabet, når de er
blevet politianmeldt. Når de manglende gødningsregnskaber er indsendt til styrelsen, vil de
stikprøvevist blive kontrolleret. Viser kontrollen af regnskaberne en overtrædelse af
gødningskvoten, vil disse sager blive sanktioneret med bøde.
4)
Opdatering og justering af sagsbehandlingsproceduren
Styrelsen vil med henblik på at forbedre og ensarte sagsbehandlingen på området, således at der
ikke opstår spørgsmål om forældelse af strafansvaret, opdatere og justere
sagsbehandlingsproceduren på området. Alle sager om manglende indsendelse af
gødningsregnskaber vil således fremover blive politianmeldt.
5)
Styrkelse af informationsindsatsen fremadrettet
Styrelsen vil styrke informationsindsatsen over for virksomhederne fremadrettet eventuelt i
samarbejde med landbrugets organisationer. Der vil f.eks. blive tale om målrettede
informationskampagner om indberetningsfristen.
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Redegørelse og handlingsplan om forløbet, hvor et større antal virksomheder ikke har indsendt gødningsregnskaber til Landbrugsstyrelsen
6)
Afsøge andre muligheder for at øge virksomhedernes indberetninger
Styrelsen vil afsøge andre muligheder for at øge virksomhedernes incitament til at indberette
gødningsregnskabet, herunder om andre håndhævelsesinstrumenter end straf, og på et senere
tidspunkt forelægge et forslag til eventuelle nødvendige lovgivningsændringer.
6