Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 155
Offentligt
1833477_0001.png
Fremsat den
[22. februar]
2018 af miljø- og fødevareministeren (Esben
Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
§1
I lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 21, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke:
1) Virksomhedsreklamer, som opsættes i umiddelbar tilknytning til
virksomheden, når de ikke virker dominerende i landskabet.
2) Skiltning om virksomheder og om salg af erhvervsgrunde, der
opsættes i et område, der i en lokalplan er udlagt som
erhvervsområde, uanset at området ikke er udbygget.
3) Skiltning om salg af erhvervsgrunde og erhvervsudvikling, der
opsættes i et område, der i en kommuneplan er udlagt som
erhvervsområde, uanset at området ikke er udbygget.
4) Mindre skilte, der opsættes højst 30 m fra byer, herunder
landsbyer, med højst 3000 indbyggere beregnet fra grænsen for
den bymæssige bebyggelse, og som oplyser om lokale virksomheder
i byen.
5)
Mindre oplysningskilte vedrørende næringsdrift eller virksomhed,
når skiltet opsættes på egen ejendom eller ved indkørsel til egen
ejendom fra nærmeste offentlige vej eller private fællesvej.
6) Mindre skilte om sæsonbetinget salg af frisk frugt og grøntsager,
blomster samt juletræer og pyntegrønt dyrket på den pågældende
ejendom, der i sæsonen opsættes på egen ejendom, ved indkørsel til
egen ejendom fra nærmeste offentlige vej eller private fællesvej eller
ved en anden nærliggende sidevej eller markvej.
7) Skiltning i forbindelse med trafiksikkerhedskampagner, der er
godkendt af Rådet for Sikker Trafik.
8) Valgplakater, bannere og
lignende
, der opsættes i forbindelse med
folketingsvalg, valg til kommunale, regionale eller andre offentlige
råd eller folkeafstemninger.«
2.
I
§ 21
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk.
3.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke skiltning vedrørende følgende
kortvarige arrangementer, hvortil der er offentlig adgang:
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
Skiltning til lokale arrangementer som f.eks. loppemarkeder,
lokale sportsarrangementer og byfester, der afholdes i en by
eller i det åbne land, når skiltningen placeres ved
indfaldsvejen eller indfaldsvejene til en by højst 30 m fra
grænsen for den bymæssige bebyggelse og inden for en radius
af 5 km fra adressen, hvor arrangementet afholdes.
2)
Skiltning til små, enkeltstående arrangementer i det åbne
land som f.eks. ”åben gård”-
arrangementer, når skiltningen
opsættes på den pågældende ejendom eller ved indkørsel til
ejendommen fra nærmeste offentlige vej eller private
fællesvej.
3)
Skiltning til større arrangementer som f.eks. dyrskuer,
omrejsende cirkus, koncerter eller musikfestivaller, der
afholdes i det åbne land, når:
a) skiltningen placeres på det sted, hvor arrangementet
finder sted, eller ved indkørsel til ejendommen fra
nærmeste offentlige vej eller private fællesvej, eller
b) skiltningen placeres ved indfaldsvejen eller
indfaldsvejene til en by højst 30 m fra grænsen for den
bymæssige bebyggelse og inden for en radius af 30 km
fra adressen, hvor arrangementet afholdes.
Stk. 4.
Skiltning som nævnt i stk. 3 må kun vedrøre arrangementer af
højst en uges varighed og må tidligst opsættes 14 dage før arrangementet
afholdes og skal være nedtaget senest en uge efter arrangementets
afslutning, medmindre andet er bestemt i regler fastsat efter stk. 5.
Stk. 5.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler om
skilte og skiltning som nævnt i stk. 2 og 3, herunder om varigheden af
skiltningen og om størrelse, udformning og placering m.v.
Stk. 6.
Miljø- og fødevareministeren kan i særlige tilfælde dispensere
fra forbuddet i stk. 1 til en virksomheds opsætning af et mindre
oplysningsskilt ved en nærliggende by, hvor virksomheden ikke er
beliggende, hvis helt særlige tilkørselsforhold eller andre særlige
geografiske forhold fratager virksomheden muligheden for at opsætte et
skilt i overensstemmelse med stk. 2, nr. 4«
Stk. 3 bliver herefter stk. 7.
3.
I
§ 67, stk. 2,
ændres »§ 21, stk. 3« til: »§ 21, stk. 7«.
4.
I
§ 74, stk. 5,
ændres »§ 21, stk. 2, nr. 2 og 5« til: »§ 21, stk. 5«.
1)
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Plakater, afbildninger, fritstående skilte, lysreklamer og
andre indretninger i reklame- og propagandaøjemed, der er opsat i
strid med forbuddet i § 21, stk. 1, men som vil være lovlige som følge af
bestemmelserne i § 21, stk. 2 og 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1
og 2, kan opretholdes, uanset om de er påbudt lovliggjort efter de
hidtil gældende regler i lov om naturbeskyttelse, jf. dog stk. 3.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af § 21, stk. 2, nr. 2 og 5, jf. senest
lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af nye regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1 Gældende ret
3.1.1 Naturbeskyttelseslovens regler om skiltning i det åbne land
3.1.2 Forholdet til skiltningsreglerne i færdsels- og
vejlovgivningen
3.2 Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgere
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give borgere, private virksomheder og
offentlige myndigheder bedre muligheder for at opsætte skilte, der
reklamerer for turistmål, lokale erhverv m.v. og kortvarige arrangementer i
det åbne land. Hermed forbedres mulighederne for at tiltrække besøgende
eller kunder og dermed understøttes mulighederne for vækst og udvikling i
landdistrikterne.
Det foreslås på denne baggrund, at de gældende undtagelser fra
naturbeskyttelseslovens forbud mod friluftsreklamer udvides med henblik
på at muliggøre opsætning af skilte i flere situationer end i dag.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag til en mindre sproglig
modernisering af dele af bestemmelsen om forbud mod friluftsreklamer
samt en udbygning af bemyndigelsen for miljø- og fødevareministeren til at
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
fastsætte nærmere regler om placering og udformning m.v. af skiltning i
det åbne land.
2. Lovforslagets baggrund
Med regeringsudspillet
”Vækst og udvikling i hele Danmark”
fra november
2015 besluttede den daværende regering (Venstre) at igangsætte et
serviceeftersyn af reglerne for skiltning i det åbne land. Det fremgik af
udspillet,
at ”Med bedre skiltning bliver det
nemmere at finde vej til lokale
erhverv og turistattraktioner som overnatningsmål, spisesteder,
naturområder, badestrande, golfbaner og lokale eller nationale
seværdigheder. Dermed vil det blive lettere for lokale erhverv og turistmål
at tiltrække besøgende, og det vil understøtte mulighederne for udvikling i
landdistrikterne.”
Af aftalen fra juni 2016 mellem regeringen (Venstre), Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om ”Danmark i bedre
balance
Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele
landet” fremgik, at ”når resultatet af serviceeftersynet foreligger efter
sommeren 2016, vil aftaleparterne nærmere drøfte mulige initiativer”, og
endelig indgik det i regeringsgrundlaget fra november 2016 ”For et friere,
rigere
og mere trygt Danmark”, at regeringen i forhold til turismen bl.a. vil
sikre
”en
bedre skiltning i Danmark, så turisterne let kan komme til og
rundt i Danmark”.
På baggrund af regeringsudspillet fra november 2015 blev der i maj 2016
nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med repræsentanter fra
Erhvervsministeriet (tidligere Erhvervs- og Vækstministeriet), Miljø- og
Fødevareministeriet og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet (tidligere
Transport- og Bygningsministeriet) med Vejdirektoratet som formand, der
skulle gennemføre det ovennævnte serviceeftersyn.
Arbejdsgruppen skulle bl.a. se på, hvordan reglerne i
naturbeskyttelsesloven om skiltning i det åbne land kan ændres, så det
bliver muligt at anbringe skilte m.v. i visse områder, hvor det i dag ikke er
muligt.
Det fremgik af arbejdsgruppens kommissorium, at der endvidere skulle ses
på mulighederne for at give adgang til kortvarig skiltning, og det skulle
vurderes, om reglerne for almindelig og særlig servicevejvisning, som hører
under Transport-, Bygnings- og Boligministeriets ressort, har fulgt med
den samfundsmæssige udvikling inden for geografiske rejsemål, behov for
lejlighedsskiltning, turistskiltning og opfølgende skiltning samt, om der er
mulighed for at foretage de nødvendige helhedsskøn.
Arbejdsgruppen har i august 2017 afgivet rapporten ”Serviceeftersyn af
regler for skilte i det åbne land. Bedre mulighed for skilte til lokale erhverv
og turistattraktioner i landdistrikterne”. Arbejdsgruppen har gennemgået
den relevante lovgivning om skiltning i færdselsloven, lov om offentlige
veje og lov om private fællesveje samt administrationen heraf for så vidt
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
angår geografisk vejvisning, almindelig og særlig servicevejvisning,
lejlighedsskiltning, samt bestemmelsen i § 21 i naturbeskyttelsesloven om
friluftsreklamer og den tilhørende bekendtgørelse, bekendtgørelse nr. 855
af 27. juni 2016, om mindre oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og
reklamer på idrætsanlæg m.v. i det åbne land.
Arbejdsgruppen har peget på en række forslag til ændringer i
vejlovgivningen og naturbeskyttelsesloven, der samlet vil kunne give flere
muligheder for skiltning til virksomheder, spisesteder og turismemål m.v.
Lovforslaget følger op på arbejdsgruppens forslag for så vidt angår reglerne
om friluftsreklamer i naturbeskyttelseslovens § 21.
Der vil også blive fulgt op på anbefalingerne i regler på Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets område efter vejlovgivningen. En
opfølgning forudsætter imidlertid ikke lovændringer, men kan
gennemføres administrativt.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1 Gældende ret
3.1.1 Naturbeskyttelseslovens regler om skiltning i det åbne land
Lovgivning om reklameskilte i det åbne land har siden de første
naturfredningslove i 1917 og 1937 haft til formål at medvirke til beskyttelse
af landskabet og det åbne land. Reglerne har gennem et par mindre senere
ændringer givet flere muligheder for at opsætte reklameskilte inden for
rammerne af de landskabelige hensyn.
Efter den nugældende naturbeskyttelseslovens § 21 må der ikke anbringes
”plakater, afbildninger, fritstående skilte, lysreklamer og andre
indretninger i reklame-
og propagandaøjemed” i det åbne land, uanset om
skiltningen er kortvarig. Forbuddet omfatter skilte, flag, bannere og
reklamegenstande m.v., herunder reklamer påsat f.eks. vogne, biler mv.,
der er placeret med henblik på reklamering. Reglerne gælder ikke i byer,
dvs. i bymæssig bebyggelse, men kun i det åbne land, hvad enten der er tale
om byzone, sommerhusområder eller landzone.
Naturbeskyttelseslovens formål er blandt andet at beskytte naturen og de
landskabelige og kulturhistoriske værdier.
Formålet med forbuddet mod reklameskilte og lignende i det åbne land er
at beskytte de landskabelige værdier ved at friholde det åbne land for
reklameskilte, reklameflag og andre store og små reklamegenstande i
overensstemmelse med lovens formål.
§ 21 indeholder en række undtagelser fra forbuddet, bl.a. for
virksomhedsreklamer opsat i tilknytning til en virksomhed, skiltning i
lokalplanlagte erhvervsområder om virksomhederne i området og om salg
af erhvervsgrunde i området og mindre oplysningsskilte, der opsættes ved
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
indkørslen til en virksomhed. Valgplakater er også undtaget fra forbuddet.
For en mere detaljeret beskrivelse af de enkelte undtagelser henvises til
bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser.
Den gældende bekendtgørelse nr. 855 af 27. juni 2016 om opsætning af
mindre oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og reklamer på
idrætsanlæg m.v. i det åbne land fastsætter nærmere regler om størrelse,
placering, valg af farver, anvendelse af logoer m.v. i forhold til mindre
oplysningsskilte og skilte i lokalplanlagte erhvervsområder, jf. § 21, stk. 2,
nr.2 og 5. Bekendtgørelsen fastsætter endvidere nærmere regler om
kommunalbestyrelsens administration af reglerne i § 21, stk. 3, jf. § 67, stk.
2, om reklamer på idrætsanlæg i det åbne land.
Forbuddet i lovens § 21 er absolut, det vil sige, at der ikke er mulighed for
at meddele dispensation. Dog kan kommunalbestyrelsen dispensere til
reklamer på idrætsanlæg i det åbne land.
Det følger af lovens § 73, at kommunalbestyrelsen skal påse, at reglerne
overholdes. Kommunalbestyrelsen skal som tilsynsmyndighed endvidere
påse, at påbud og forbud efterkommes, ligesom den skal foranledige et
ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet
betydning. Det følger endvidere af § 9, stk. 2, i førnævnte bekendtgørelse,
at Vejdirektoratet fører tilsyn med overholdelse af bekendtgørelsen og af
forbuddet i naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 1, for så vidt angår skiltning
og opsætning af andre indretninger i reklameøjemed langs statsvejene.
Kommunalbestyrelsens henholdsvis Vejdirektoratets afgørelser som
tilsynsmyndighed kan ikke påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf.
lovens § 78, stk. 1. Det følger af nævnets praksis, at afgørelser kan påklages
for så vidt angår fortolkning af lovgrundlaget, herunder om der er tale om
ulovlige forhold.
3.1.2 Forholdet til skiltningsreglerne i færdsels- og vejlovgivningen
Reguleringen i naturbeskyttelseslovens § 21 vedrører reklameskilte m.v. i
det åbne land, der er udformet og opsat af en person og i reglen på den
pågældendes ejendom, og som vedrører den pågældendes virksomhed,
virksomhedens produkter eller formål og dens beliggenhed på den
pågældende vej m.v. Skiltning om salg af erhvervsgrunde kan også være
opsat af den pågældende kommune som grundejer.
Reklameskilte kan være ganske simple og
”hjemmelavede”
eller være større
og mere professionelt udført.
Færdselsloven, lov om offentlige veje og lov om private veje eller regler
udstedt i medfør heraf indeholder ligeledes regler om skiltning. Reglerne
henhører under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Til forskel fra
naturbeskyttelseslovens regler vedrører denne regulering skiltning om
f.eks. geografisk vejvisning og almindelig servicevejvisning, der er til
vejledning for færdslen. Der er tale om en autoriseret skiltning om
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
almindelig servicevejvisning til oplysning for trafikanterne, som er placeret
efter nærmere regler, som også fastsætter indholdet af skiltningen.
Skiltning efter førnævnte lovgivning tjener som udgangspunkt trafikale
formål og anses ikke for at være omfattet af forbuddet i
naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 1.
Naturbeskyttelseslovens § 21, stk. 2, nr. 4, (der foreslås justeret sprogligt),
undtager valgplakater fra lovens forbud mod at anbringe plakater og skilte
m.v. i reklame- og propagandaøjemed i det åbne land.
Der findes også regler i vejlovgivningen og færdselsloven om ophængning
af valgplakater. Valgplakater, der opsættes på vejarealer, f.eks. på
lygtepæle, lysmaster og træer, er omfattet af regler i lov om offentlige veje,
jf. lov nr. 1520 af 27. december 2014, der i § 3 definerer valgplakater som
”Valgagitatoriske
meddelelser på en vejrbestandig plade, der ikke er større
end 0,8 m2”, og i §§ 84-85
fastsætter nærmere regler om ophængning og
ophængningsperiode m.v.
Lov om private fællesveje, jf. lov nr. 1234 af 4. november 2015, indeholder i
§§ 66-66 b tilsvarende regler om brug af vejarealet og lysmaster m.v. til
ophængning af valgplakater. Efter disse regler må der ophænges
valgplakater fra den 4. lørdag før valgdagen op til 8 dage efter valgdagen.
Placering af skilte i vejsiden og i lygtepæle m.v. på statslige og kommunale
veje kræver tilladelse fra den pågældende vejmyndighed i henhold til både
vejloven og privatvejsloven.
Skiltning, herunder valgplakater, må ikke dække for autoriseret
færdselsafmærkning og vejledende vejvisningstavler eller lignende udstyr
og forhindre hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i øvrigt udgøre en fare
for trafiksikkerheden. De må bl.a. ikke ophænges på eller over motorveje,
motortrafikveje og disses rampeanlæg eller anbringes i midterrabatter,
rundkørsler og lignende ved nærmere fastsatte fartgrænser, ligesom der er
krav om minimumsafstand til vejbane og cykelsti.
Efter færdselslovens § 99 om vildledende afmærkning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, kan valgplakater og bannere
m.v. kræves fjernet, hvis de f.eks. hænges op sammen med autoriseret
vejafmærkning, er vildledende eller forhindrer oversigtsforhold.
3.2 Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det følger af regeringsudspillet
”Vækst og udvikling i hele Danmark” fra
november 2015, at det på baggrund af et serviceeftersyn af regler om
skiltning i det åbne land skal gøres lettere for lokale erhverv og turistmål at
tiltrække besøgende og understøtte mulighederne for udvikling i
landdistrikterne, ligesom regeringen som følge af regeringsgrundlaget fra
november 2016 ”For et friere, rigere og mere trygt Danmark” bl.a. vil sikre
en bedre ”skiltning i Danmark, så turisterne let kan komme til og rundt i
Danmark”.
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
En tværministeriel arbejdsgruppe har som beskrevet i afsnit 1 ovenfor
peget på en række muligheder for at ændre lovgivningen for at muliggøre
mere skiltning. I forhold til naturbeskyttelsesloven peger arbejdsgruppen
blandt andet på en række nye muligheder for at opstille skilte i det åbne
land.
Arbejdsgruppen foreslår blandt andet, at det bliver muligt at opsætte skilte
i det åbne land om salg af erhvervsgrunde i kommuneplanlagte, kommende
erhvervsområder, og at virksomheder i mindre byer får mulighed for at
opsætte reklameskilte lige uden byen. Det foreslås endvidere, at det bliver
muligt med skiltning at reklamere for salg af produkter fra marken i
sæsonen samt for kortvarig skiltning i det åbne land til forskellige større og
mindre arrangementer.
Arbejdsgruppens forslag har dels til formål at give flere muligheder for
virksomheder og arrangementer for at opsætte reklameskilte, dels at sikre,
at skilte ikke opsættes spredt i hele det åbne land, men tilknyttes bymæssig
bebyggelse eller i nogle tilfælde f.eks. en indkørsel.
Det foreslåede krav om en 30 meter zone om mindre byer, hvor
virksomheder kan opsætte et reklameskilt, er udtryk for en sådan
afvejning. Det samme gælder forslaget om, at der ligesom i dag fastsættes
nærmere regler om blandt andet skiltnings udformning og placering i det
åbne land med henblik på at beskytte landskabet og det åbne land.
De foreslåede regler følger op på arbejdsgruppens forslag. Ministeriet har i
den forbindelse overvejet, hvorledes de nye muligheder kan udformes, så
de gøres operationelle og enkle at forstå og at håndhæve.
Det foreslås herefter, at det gældende forbud i § 21, stk. 1, mod at anbringe
reklamer m.v. i det åbne land opretholdes, men at der fremover gives
mulighed for, at lokale virksomheder beliggende i mindre byer skal kunne
opsætte reklameskilte lige uden for bygrænsen og højst 30 meter herfra.
Det foreslås, at miljø- og fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte de
nærmere regler for skiltes udformning og indhold, der skal gøre
mulighederne klare og håndhævelsen så enkel som muligt.
Det foreslås endvidere, at de gældende muligheder for at opsætte skilte for
salg af erhvervsgrunde, der i dag kun gælder i lokalplanlagte
erhvervsområder, også skal gælde for områder, der i kommuneplanens
rammer for lokalplanlægningen er udlagt til erhvervsområde. I disse
områder foreslås det endvidere som noget nyt at give mulighed for
opsætning af skiltning om erhvervsudvikling. De gældende regler om
skiltning i lokalplanlagte erhvervsområder, der også giver mulighed for
skiltning om virksomhederne i området, videreføres uændret.
For at begrænse antallet af skilte og minimere den landskabelige
påvirkning af sådanne skilte foreslås ministeren også på dette område
bemyndiget til i en bekendtgørelse at fastsætte nærmere krav til
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
skiltningen, f.eks. om. at der kun må opsættes et skilt ved hver indfaldsvej
til erhvervsområdet, og at skiltning skal placeres så tæt på bymæssig
bebyggelse som muligt.
Det foreslås endvidere, at der gives flere muligheder for at opsætte skilte
om sæsonbetinget salg af frisk frugt og grønt, blomster og juletræer og
pyntegrønt fra marken, således som det trods det gældende forbud ses ved
landevejene i dag.
Det foreslås herudover, at det som noget nyt skal være muligt at opsætte
lejlighedsskiltning, dvs. skiltning, der reklamerer for forskellige kortvarige
arrangementer.
Det er dels skiltning for lokale arrangementer, f.eks. loppemarkeder, der
blandt andet kan være arrangeret af spejdere eller sportsklubber og lokale
by- eller havnefester, der afholdes i en by eller i det åbne land, samt helt
små enkeltstående arrangementer på en ejendom i det åbne land, som
f.eks. ”åben-gård
-arrangement”
på et
landbrug. I sidstnævnte tilfælde
foreslås det, at der kan skiltes på stedet, hvor arrangementet afholdes eller
ved indkørslen hertil, mens skiltning til førstnævnte arrangementer skal
placeres i tilknytning til byer højst 30 meter fra den bymæssige bebyggelse.
Dels er det skiltning for større arrangementer, der foregår i det åbne land,
og som er rettet mod en bredere kreds end de lokale beboere, som f.eks.
større dyrskuer eller musikfestivaller. Det foreslås for disse typer skiltning,
at skiltet højst må placeres 30 meter fra den bymæssige bebyggelse,
ligesom der foreslås fastsat en grænse for, hvor langt en sådan skiltning må
opsættes fra det pågældende arrangement. Der foreslås endvidere
mulighed for skiltning, hvor et sådant arrangement afholdes eller ved
indkørslen hertil.
For at begrænse antallet af skilte og den landskabelige påvirkning på grund
af deres placering foreslås, at ministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler herom.
Der foreslås samtidig en tidsbegrænsning for, hvor længe skiltning
vedrørende kortvarige arrangementer må være opsat. Det foreslås således,
at skiltningen kun må angå arrangementer af højst en uges varighed, og
skiltningen må tidligst opsættes 14 dage før afholdelsen af arrangementet
og skal nedtages senest 1 uge efter arrangementets afslutning. Ministeren
bemyndiges til evt. at fravige disse regler ved en bekendtgørelse.
Endelig går forslaget ud på at forenkle og modernisere de gældende
bestemmelser i loven om undtagelser fra forbuddet, herunder at lempe
kravet om, at virksomhedsreklamer ikke må være synlige over store
afstande.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Kommunalbestyrelsen er tilsynsmyndighed i forhold til § 21 om reklamer i
det åbne land og den tilhørende bekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 855
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
af 27. juni 2016 om opsætning af mindre oplysningsskilte, skilte i
erhvervsområder og reklamer på idrætsanlæg m.v. i det åbne land. På
statsvejene påser Vejdirektoratet, at forbuddet i § 21 og de regler, der er
udstedt i medfør heraf, overholdes.
Efter de gældende regler er opsætning af skilte, bannere og genstande i
reklame- og propagandaøjemed i det åbne land omfattet af forbuddet i §
21. Der gælder nogle undtagelser for bl.a. virksomhedsreklamer, mindre
oplysningsskilte og skilte i lokalplanlagte erhvervsområder.
Lovens forbud kan ikke fraviges ved dispensation, bortset fra dispensation
til reklamer på idrætsanlæg i det åbne land. Et skilt, der ikke er i
overensstemmelse med reglerne, er derfor ulovligt, og tilsynsmyndigheden
skal påbyde det fjernet.
I forbindelse med tilsyn skal tilsynsmyndigheden i det konkrete tilfælde
foretage en vurdering af, om et skilt, et banner eller lignende er omfattet af
forbuddet, f.eks. om det er placeret i det åbne land, om en
virksomhedsreklame er dominerende, om den er placeret i tilknytning til
virksomheden, og om krav i bekendtgørelsen til placering og udformning
er overholdt.
Forslaget indebærer, at en række af de ulovlige skilte, der i dag ses i det
åbne land, vil blive lovlige med forslaget. Det gælder f.eks. for mindre
skilte, der ofte ses ved indfaldsvejen til byer, hvor der reklameres for en
virksomhed i byen, f.eks. for den lokale kro eller supermarked eller
skiltning om arrangementer som byfester, loppemarkeder og dyrskuer. Det
gælder ligeledes skilte om salg af erhvervsgrunde i kommuneplanlagte
erhvervsområde og skilte om salg af grøntsager og frugt fra marken i
sæsonen.
Med forslaget må det forventes, at der vil blive opsat flere skilte i
reklameøjemed end i dag, men da en del af de skilte, der opsættes ulovligt i
dag, med forslaget vil kunne opsættes lovligt, forventes tilsynsopgaven ikke
at blive øget nævneværdigt. Der vil endvidere blive fastsat nærmere regler i
den gældende bekendtgørelse om opsætning af mindre oplysningsskilte,
skilte i erhvervsområder og reklamer på idrætsanlæg i det åbne land med
hensyn til placering og udformning af disse skilte.
Med den foreslåede 30 meter zone omkring mindre byer med op til 3000
indbyggere for så vidt angår opsætning af reklameskilte for virksomheder i
byen og 30 meter zonen omkring byer i forhold til lejlighedsskiltning for
forskellige arrangementer forventes den ellers vanskelige vurdering af
grænsen mellem bymæssig bebyggelse og det åbne land at blive mindre og
dermed indebære en administrativ lettelse. Endelig er det tanken at
forenkle den gældende bekendtgørelse, navnlig i forhold til udformning af
skilte. Færre krav til udformningen af skiltningen forventes at ville lette
kravene til virksomhederne og forenkle tilsynet for tilsynsmyndighederne.
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
Det forventes derfor, at lovforslaget samt forenklingen af bekendtgørelsen
om skiltning i det åbne land samlet set vil betyde, at
tilsynsmyndighedernes opgaver ikke øges, da der samlet set forventes et
beskedent antal ulovlige skilte efter lovforslagets ikrafttræden.
Kommunerne har ikke pligt til at føre et opsøgende systematisk tilsyn, men
skal reagere, når de bliver opmærksomme på et ulovligt forhold, f.eks.
gennem en anmeldelse.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget har positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Det vil
dels gælde landmænd og andre, der sælger sæsonbetinget frisk frugt og
grøntsager, blomster samt juletræer og pyntegrønt fra marken, hvor
almindelig annoncering i aviser eller på elektroniske medier, som
virksomheder normalt anvender, er mindre egnet i forhold til turister eller
andre forbipasserende trafikanter. Dels forventes det at give en vis positiv
effekt i forhold til turister og andre trafikanter på stedet for de
virksomheder i mindre byer, der med forslaget får mulighed for at opsætte
et skilt om virksomheden lige uden for byen.
Endelig forventes den foreslåede lejlighedsskiltning til både lokale
arrangementer og større arrangementer, der vedrører en bredere kreds end
beboerne i lokalområdet, at kunne give mulighed for flere besøgende og
dermed en positiv effekt.
Hertil kommer, at der ikke er krav om indsendelse af ansøgninger, da
reglerne gælder direkte. Kun den foreslåede bestemmelse i § 21, stk. 6,
giver miljø- og fødevareministeren hjemmel til i særlige tilfælde at
dispensere til opsætning af et skilt uden for en anden by, end hvor
virksomheden er beliggende, hvis helt særlige tilkørselsforhold eller andre
særlige geografiske forhold fratager virksomheden muligheden for at
opsætte et skilt i henhold til den foreslåede bestemmelse i stk. 2, nr. 4.
Dispensationsadgangen forudsættes kun anvendt helt undtagelsesvist og
vurderes derfor alene at medføre helt bagatelagtige negative konsekvenser
for erhvervslivet.
Samlet set vurderes forslaget at have positive konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere,
da forslaget ikke indeholder en dispensationsordning, og der dermed ikke
er krav om ansøgning.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget om ændring af § 21 om skiltning i det åbne land giver mulighed
for at opsætte flere reklameskilte end i dag og vurderes derfor at medføre
11
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
1833477_0012.png
risiko for en større påvirkning af landskabet, end det hidtil har været
tilfældet.
For at begrænse denne påvirkning er der foreslået en række begrænsninger
i, hvor skiltning kan opsættes. Hertil kommer, at der i en kommende
bekendtgørelse forventes at blive fastsat nærmere regler om størrelse,
udformning og placering m.v. af skiltning.
Hvor muligheden for at opsætte skilte m.v. efter forslaget skal ske ved
indfaldsvejen til byer i den foreslåede 30 meter zone, vurderes skiltningen
landskabsmæssigt på den ene side at kunne indebære en påvirkning af
landskabet og indsigten til byen, navnlig på åbne ubebyggede arealer, hvor
skiltning hidtil ikke har været mulig. Begrænsningen til alene at kunne
opsætte skilte i en 30 meter zone fra en bymæssig bebyggelse, og som er
forbeholdt nærmere bestemt skiltning, vurderes på den anden side at
begrænse påvirkningen.
Landskabsmæssigt vurderes forslaget, der muliggør skiltning til større
arrangementer i det helt åbne land uden tilknytning til bymæssig
bebyggelse, at kunne indebære en negativ påvirkning af landskaber.
Da forslaget alene vedrører de relativt få arrangementer, der både er store,
og som vil foregå på ”åben mark”, vurderes den landskabsmæssige
påvirkning imidlertid at være begrænset, idet muligheden samtidig knyttes
til en meget kort opsætningsperiode. Hertil kommer, at der i mange
tilfælde ikke er mulighed for at kræve, at skiltningen opsættes ved en
bebyggelse.
De øvrige forslag vurderes ligeledes at kunne indebære påvirkning af
landskabet, men med krav til placering, antal skilte og opsætningsperiode
vurderes påvirkningen at være begrænset.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Tekst …..
10. Sammenfattende skema
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og
Positive
konsekvenser/mindr
e udgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifte
r
Ingen
12
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
1833477_0013.png
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Positive
konsekvenser for
bl.a. jordbrugere, der
får mulighed for at
opsætte et skilt om
salg af frisk frugt og
grønt, blomster samt
juletræer og
pyntegrønt i sæsonen
fra vejen, og for
virksomheder i
mindre byer, der får
mulighed for at
opsætte et mindre
skilt i en 30 meter
zone uden for mindre
byer.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Med den foreslåede
dispensationsordning i §
21, stk. 6, får
virksomheder i helt
særlige tilfælde mulighed
for at søge om
dispensation til opstilling
af et skilt uden for en
mindre by. Reglen
forventes kun anvendt
helt undtagelsesvist og
medfører derfor alene helt
bagatelagtige negative
administrative
konsekvenser for
erhvervslivet. Der stilles
heller ikke særlige krav til
udformning af
ansøgninger.
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
En større påvirkning af
landskabet end efter
13
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
1833477_0014.png
gældende regler
Forholdet til EU-
retten
Overimplementering
af EU-retlige
minimumsforpligtelse
r
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 21, stk. 1, at det ikke er tilladt at anbringe plakater,
afbildninger, fritstående skilte, lysreklamer og andre indretninger i
reklame- og propagandaøjemed i det åbne land.
Forbuddet gælder overalt i det åbne land, og der kan ikke dispenseres
undtagen til placering af reklamer på idrætsanlæg.
Bestemmelsen i § 21, stk. 2, indeholder en undtagelser fra forbuddet i stk. 1
for en række reklameskilte m.v., som under nærmere betingelser kan
placeres i det åbne land.
Efter den gældende bestemmelse i stk. 2, nr. 1, undtages
virksomhedsreklamer, som anbringes i umiddelbar tilknytning til
virksomheden, når de ikke virker dominerende i landskabet og ikke er
synlige over store afstande. Efter stk. 2, nr. 2, undtages skiltning for
virksomheder og for salg af erhvervsgrunde m.v., der opstilles i et område,
der i en lokalplan er udlagt som erhvervsområde, uanset at området ikke er
udbygget. Trafikpropaganda, der er godkendt af Rådet for Større
Færdselssikkerhed, og plakater, der opsættes i forbindelse med bl.a.
folketingsvalg, er undtaget efter stk. 2, nr. 3 og 4. Endelig er mindre
oplysningsskilte vedrørende næringsdrift eller virksomhed opsat på egen
ejendom eller ved indkørsel til egen ejendom fra nærmeste offentlige vej
eller private fællesvej undtaget.
Bekendtgørelse nr. 855 af 27. juni 2016 om opsætning af mindre
oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og på idrætsanlæg m.v. i det
åbne land, indeholder nærmere regler om størrelse og placering af mindre
oplysningsskilte, skiltning i lokalplanlagte erhvervsområder og skiltning på
idrætsanlæg.
14
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
Med den foreslåede
§ 21, stk. 2, nr. 1,
videreføres den gældende undtagelse
i § 21, stk. 2, nr. 1, hvorefter virksomhedsreklamer, der anbringes i
umiddelbar tilknytning til virksomheden, er undtaget fra forbuddet i stk. 1
mod at anbringe virksomhedsreklamer i det åbne land. Dog ændres
”anbringes” til ”opsættes”, med henblik på at anvende samme terminologi i
§ 21, hvor dette er muligt. Der er ikke tilsigtet nogen realitetsændring.
Kravet om umiddelbar tilknytning skal som hidtil forstås således, at
reklamen skal indgå i den helhed, der omfattes af beboelsesbygninger,
driftsbygninger, gårdsplads, parkeringsplads og lignende.
Bestemmelsen i § 21, stk. 2, nr. 1, om virksomhedsreklamer fik sin
nuværende udformning med naturbeskyttelsesloven, jf. lov nr. 9 af 3.
januar 1992, jf. Folketingstidende 1991-92, Tillæg A spalte 1365 og Tillæg B
spalte 245 og 533, der afløste naturfredningsloven. Naturfredningslovens §
57 indeholdt ligeledes en undtagelse for virksomhedsreklamer opsat i
umiddelbar tilknytning til virksomheden, men med naturbeskyttelsesloven
fra 1992 kom det til at fremgå direkte af loven, at virksomhedsreklamer
ikke må virke dominerende i landskabet og ikke må være synlige over store
afstande. Det fremgik af lovbemærkningerne til naturbeskyttelsesloven, at
tilsynsmyndigheden herved fik mulighed for i tilfælde af overtrædelser
umiddelbart at påbyde ændringer i skiltningen og eventuelt forbyde den.
Med forslaget ophæves kravet om, at virksomhedsreklamer ikke må være
synlige over store afstande, mens kravet om, at de ikke må virke
dominerende i landskabet, videreføres.
Alle reklameskilte har til formål at være synlige for den forbipasserende på
kortere eller længere afstande, og kravet er derfor i et vist omfang upræcist.
Forslaget giver derfor - ud over forenkling - øget mulighed for at kunne
udforme skilte uden en vurdering af, hvor langt væk et skilt vil kunne ses.
Kravet om, at det ikke må virke ”dominerende”, f.eks. ved udformning,
bevægelse eller belysning, tjener derimod fortsat et landskabsbeskyttende
formål.
Eksempelvis kan lysskærme (”tv- skærme”) forstyrre opmærksomheden
betydeligt og virke dominerende i landskabet. En konkret sag i Natur- og
Miljøklagenævnet vedrørte opsætning af en 18 m
2
LED- skærm, der skulle
være tændt døgnet rundt, hvilket de fleste steder i det åbne land må
antages at ville virke meget dominerende. Natur- og Miljøklagenævnet
fandt, at skærmen ville virke dominerende i det åbne land og derfor ikke
var omfattet af undtagelsen fra lovens forbud for så vidt angår
virksomhedsreklamer i § 21, stk. 2, nr. 1.
Lovens krav om, at virksomhedsreklamer ikke må virke dominerende,
foreslås derfor opretholdt med henblik på at sikre beskyttelsen af
landskabet, så der ikke eksempelvis må anvendes en sådan belysning eller
blink og andre lyseffekter, der kan skæmme landskabet det pågældende
15
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
sted og i øvrigt kan være til fare for trafiksikkerheden og være til gene for
de omboende.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 21, stk. 2, nr. 2,
om skiltning i
lokalplanlagte erhvervsområder videreføres de gældende regler, der blev
indsat i naturbeskyttelsesloven ved lov nr. 454 af 9. juni 2004, jf.
Folketingstidende Tillæg A side 5430 og 5595 og Tillæg B side 1567 og
1956.
Det foreslås således, at forbuddet som hidtil ikke skal omfatte skiltning for
virksomheder og for salg af erhvervsgrunde, der opsættes i et område, der i
en lokalplan er udlagt som erhvervsområde, uanset området endnu ikke er
udbygget og mere eller mindre har karakter af åbent land. Reglen giver
mulighed for, at der i lokalplanlagte erhvervsområder i det åbne land kan
opsættes skilte om salg af erhvervsgrunde og om reklame eller vejvisning
for virksomheder, selvom skiltet ikke opsættes lige ved virksomheden, dvs.
umiddelbart ved bygningerne, som det ellers kræves for
virksomhedsreklamer efter § 21, stk. 2, nr. 1. Forslaget muliggør således
som hidtil skiltning i et område, hvor der ved lokalplan er truffet
beslutning om, at området skal bebygges, men hvor de første byggerier
endnu ikke fratager området karakteren af åbent land.
Den gældende bemyndigelse for miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte nærmere regler om skiltning i lokalplanlagte erhvervsområder
foreslås dog flyttet til en samlet bemyndigelse for miljø- og
fødevareministeren til at fastsætte nærmere regler, jf. lovforslagets § 1, nr.
2, om den foreslåede § 21, stk. 5. Der forventes som hidtil fastsat nærmere
regler om skiltning i erhvervsområder, der beskriver, hvor skiltene kan
opstilles, hvor store de må være osv.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 21, stk. 2, nr. 3,
er ny og giver mulighed
for, at kommunalbestyrelsen eller ejeren af en ejendom på et tidligt
tidspunkt kan opsætte et eller flere skilte for salg af fremtidige
erhvervsgrunde og erhvervsudvikling i et område, der i en kommuneplan
er udlagt som erhvervsområde, uanset at området endnu ikke er udbygget
og dermed åbent land. Efter de gældende regler er det kun muligt at skilte
for virksomheder og salg af erhvervsgrunde i lokalplanlagte
erhvervsområder. Der vil ikke efter forslaget kunne opsættes reklameskilte
for specifikke, kommende virksomheder i området.
Formålet med forslaget er, at de forbipasserendes opmærksomhed i videre
omfang vil kunne henledes på den fremtidige erhvervsudvikling i den
pågældende kommune og de muligheder, der måtte være for erhvervelse af
en erhvervsgrund og for, at en virksomhed vil kunne placere sig i den
pågældende kommune.
Erhvervsområder, der er udlagt i en kommuneplan, kan være meget store.
For at begrænse antallet af reklameskilte og minimere den landskabelige
påvirkning af sådanne skilte, forventes det, at miljø- og fødevareministeren
16
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse i § 21, stk. 5, fastsætter regler
om placering og udformning af skiltningen.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 21, stk. 2, nr. 4,
er ny og giver
erhvervsdrivende i mindre byer, herunder landsbyer, mulighed for at
opsætte reklameskilte umiddelbart uden for byen og maksimalt 30 meter
fra grænsen for den bymæssige bebyggelse. Efter de gældende regler er
dette ikke muligt.
Det foreslås, at der i en 30 meter zone omkring mindre byer skal være
mulighed for at opsætte skilte, der viser hen til eller oplyser om en lokal
virksomhed i byen, f.eks. en købmand, et spisested eller et
overnatningssted.
Den foreslåede zone har til formål på den ene side at give lokale
virksomheder i mindre byer mulighed for at opsætte et reklameskilt uden
for byen og dermed gøre opmærksom på deres eksistens og på den anden
side at sikre, at skilte ikke opsættes spredt i hele det åbne land, men
tilknyttes bymæssig bebyggelse. Kravet er en afvejning af hensynet til det
lokale erhvervslivs ønske om at kunne henlede forbipasserendes
opmærksomhed på virksomheden og hensynet til landskabet.
Muligheden for skiltning foreslås forbeholdt lokale virksomheder, der
ligger i mindre byer på højst 3000 indbyggere, hvor det vurderes, at lokale
virksomheder i forhold til turister og øvrige trafikanter i området har et
særligt behov for ved indfaldsvejen til byen at kunne gøre opmærksom på
virksomhedens placering i byen, og hvor afstanden mellem skilt og
virksomhed ikke bliver for stor og derfor ikke tilgodeser formålet med
skiltningen. Forslaget omfatter derimod ikke virksomheder m.v., der ligger
uden for byen eller i andre byer.
Mindre samlinger af mere eller mindre spredt bebyggelse i det åbne land er
ikke omfattet af bestemmelsen, men der skal være tale om en egentlig by
med relativt tætliggende huse, der er afgrænset mod det åbne land. Hvor
der er tale om bebyggelse i det åbne land, vil virksomheder have mulighed
for at skilte efter reglerne i § 21, stk. 2, nr. 1,om virksomhedsreklamer, der
opsættes i umiddelbar tilknytning til virksomheden, og nr. 5, om mindre
oplysningskilte, der opsættes på egen ejendom eller ved indkørsel til egen
ejendom fra nærmeste offentlige vej eller private fællesvej.
Den foreslåede 30 meter zone skal udmåles fra grænsen for den bymæssige
bebyggelse ved haver, f.eks. hæk eller hegn, knyttet til den bymæssige
bebyggelse, eller til selve bebyggelsen, hvor der ikke er hæk eller hegn.
Forslaget vil begrænse behovet for at foretage den til tider vanskelige
vurdering af, om der konkret er tale om det åbne land eller bymæssig
bebyggelse og vil dermed danne grænsen mod det åbne land.
Landskabsmæssigt vurderes skiltning i det åbne land i byranden i den
foreslåede 30 meter zone at kunne indebære en påvirkning - som hidtil
17
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
ikke har været mulig - af landskabet og indsigten til byen, ikke mindst på
åbne ubebyggede byzonearealer ved indfaldsvejene. Dette ville navnlig
være tilfældet, hvis der blev mulighed for at opsætte billboards og lignende
meget store reklameskilte, som det kendes fra udlandet og i et vist omfang
fra danske byer. Den mulighed gives ikke med forslaget, idet den foreslåede
bestemmelse kun muliggør ”mindre” skilte.
I en kommende bekendtgørelse med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse i § 21, stk. 5, forventes der fastsat krav til placering og
udformning af skilte. Formålet er at sikre en afvejning af på den ene side
virksomhedernes muligheder for at kunne gøre opmærksom på
virksomheden og på den anden side til varetagelse af hensyn til landskabet.
Uanset at det med forslaget bliver lovligt efter naturbeskyttelsesloven at
opsætte reklameskilte i byranden skal anden lovgivning og den private
ejendomsret selvsagt fortsat respekteres. Det vil således naturligvis kun
være muligt at opsætte private skilte på privat og offentlig ejendom, hvis
den pågældende virksomhed, arrangør eller forening m.v. har rådighed
over ejendommen enten som ejer eller efter aftale med ejeren.
Den foreslåede bestemmelse
i § 21, stk. 2, nr. 5,
viderefører uændret den
gældende undtagelse i § 21, stk. 2, nr. 5, hvorefter mindre oplysningsskilte
vedrørende næringsdrift eller virksomhed opsat på egen ejendom eller ved
indkørsel til egen ejendom fra nærmeste offentlige vej eller private
fællesvej er undtaget fra forbuddet.
Bemyndigelsen i den gældende bestemmelse til at fastsætte nærmere regler
foreslås imidlertid flyttet til en samlet bemyndigelse, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2 om en ny § 21, stk. 5. Bemyndigelsen er i dag udnyttet ved
bekendtgørelse nr. 855 af 27. juni 2016, der indeholder de nærmere regler
om skiltes placering, udformning, størrelse og indhold, herunder at skiltet
udelukkende må oplyse om en virksomheds navn, adresse, art og
produktion.
Bestemmelsen om mindre oplysningsskilte blev indsat i
naturbeskyttelsesloven ved lovændringen i 1992, jf. ovenfor. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at formålet var at gøre det muligt, at der
på egen ejendom i begrænset omfang kan opstilles beskedne skilte, der
udelukkende tjener som oplysning om beliggenheden af en næringsdrift,
selvom der er nogen afstand mellem skilt og virksomhed.
Det fremgik, at bestemmelsen først skulle have virkning, når ministeren
havde fastsat nærmere regler. Sådanne regler blev første gang fastsat i
bekendtgørelse nr. 573 af 25. juni 1992 om opsætning af mindre
oplysningsskilte samt reklamer på idrætsanlæg m.v. i det åbne land, og er
revideret flere gange siden. Om reglernes indhold fremgik det endvidere af
lovbemærkningerne, at reglerne forudsattes at indeholde bestemmelser
om, at skiltene kun skal kunne opsættes i tilknytning til veje og indkørsler,
og at reglerne skulle være enkle og administrerbare for skiltenes størrelse
og øvrige udformning m.v.
18
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
Forslaget forventes fortsat at sikre, at mindre oplysningsskilte ikke spredes
i landskabet i det åbne land. I en kommende bekendtgørelse med hjemmel
i den foreslåede bemyndigelse i § 21, stk. 5, forventes der som hidtil fastsat
krav til placering og udformning af mindre oplysningsskilte. Det forventes
dog, at miljø- og fødevareministeren i de kommende regler om mindre
oplysningsskilte vil forenkle og lempe de gældende regler i forhold til
skiltes størrelse og udformning.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 21, stk. 2, nr. 6,
er ny, og giver mulighed
for i sæsonen at anbringe mindre skilte om sæsonbetinget salg af frisk frugt
og grøntsager, blomster samt juletræer og pyntegrønt ved indkørslen til
ejendommen eller en anden nærliggende sidevej eller markvej.
Efter de gældende regler kan der opsættes en virksomhedsreklame på
virksomhedens bygninger eller i umiddelbar tilknytning til bygningerne,
dvs. der hvor virksomhedens almindelige salgssted er, og der kan opsættes
et mindre oplysningsskilt ved indkørslen til virksomheden, og hvis
indkørslen støder ud i en privat fællesvej, ved vejens udmunding i
nærmeste større vej, med oplysning om virksomhedens navn, adresse,
produktion og art. Dette følger af de gældende regler i lovens § 21, stk. 2,
nr. 1 og 5, samt bekendtgørelse nr. 855 af 27. juni 2016 om opsætning af
mindre oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og reklamer på
idrætsanlæg m.v. i det åbne land.
Forslaget til en ny bestemmelse i nr. 6 skal give flere muligheder for at
opsætte mere reklamebetonede skilte ved vejen om salg af frugt og grønt
m.v., end de gældende regler muliggør, i de perioder hvor den
sæsonbetingede vare sælges.
Det foreslås således, at der skal kunne opsættes et mindre skilt ved
indkørslen til ejendommen eller ved en anden nærliggende sidevej eller
markvej, der reklamerer for salg af f.eks. jordbær fra ejendommen. Den
nærmere udformning af sådanne skilte forventes fastsat i en kommende
bekendtgørelse efter den foreslåede § 21, stk. 5. Den foreslåede
bestemmelse giver mulighed for at opsætte skilte i sæsonen om salg af frugt
og grønt m.v. fra ejendommen, og bestemmelsen giver således ikke
mulighed for at opsætte reklameskilte om andre produkter eller varer.
Skilte for disse varer opsættes i vidt omfang ulovligt i dag, hvorfor den
faktiske konsekvens i landskabet af forslaget forventes at være begrænset.
Den foreslåede bestemmelse vedrører skilte, der opsættes relativt
kortvarigt, dvs. i sæsonen, og omfatter ikke egentlige permanente udsalg
fra gårdbutikker, gallerier, keramikere, glaspustere og lignende. Skiltning
til disse erhvervsdrivende må ske efter de øvrige undtagelser fra forbuddet
i lovens § 21, hvis dette er muligt, dvs. reglerne i stk. 2, nr. 1 og 5 om
virksomhedsreklamer eller mindre oplysningsskilte, eller
i det omfang
lov om offentlige veje indeholder muligheder herfor
efter disse regler.
19
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
De nærmere regler om skiltes udformning og placering vil blive fastsat i en
kommende bekendtgørelse. Der henvises herom til bemærkningerne til
lovforslaget § 1, nr. 2, om den foreslåede bemyndigelse i § 21, stk. 5, til at
fastsætte nærmere regler.
Det foreslås i
§ 21, stk. 2, nr. 7,
at skiltning i forbindelse med
trafiksikkerhedskampagner, der er godkendt af Rådet for Sikker Trafik,
undtages fra forbuddet.
Bestemmelsen fandtes også i naturfredningsloven, der i 1992 blev en del af
naturbeskyttelsesloven. Den gældende bestemmelse anvender begrebet
”trafikpropaganda” i stedet for det nu foreslåede begreb
”trafiksikkerhedskampagner”.
Den foreslåede lidt ændrede ordlyd har alene til formål at modernisere
bestemmelsen sprogligt og at ændre den gældende bestemmelses
henvisning til Rådet for Større Trafiksikkerhed, som i dag er afløst af Rådet
for Sikker Trafik. Der er ikke med den nye formulering tilsigtet nogen
indholdsmæssig ændring.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 21, stk. 2, nr. 8,
viderefører med en mindre
justering den hidtil gældende undtagelse fra forbuddet for så vidt angår
opsætning af valgplakater i forbindelse med folketingsvalg, valg til
kommunale eller andre offentlige råd eller folkeafstemninger.
Bestemmelsen omhandler således plakater, der opsættes i det åbne land
f.eks. på en privat mark - relativt kortvarigt med det formål at opfordre folk
til at stemme på et bestemt parti eller en opstillet kandidat eller en
opfordring til at stemme til en folkeafstemning.
Naturbeskyttelseslovens § 21 indeholder ikke særlige regler om
udformning og placering af valgplakater i modsætning til lov om offentlige
veje, der indeholder regler om opsætning af valgplakater på vejareal,
ligesom der heller ikke i naturbeskyttelsesloven er tilsvarende præcise
tidsrammer for varigheden af ophængningen. Der henvises til afsnittet om
forholdet til vejlovgivningen i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Udformningen af valgplakater, der placeres uden for vejarealet og
lysmaster m.v., dvs. på marker og i haver i det åbne land, har udviklet sig
de senere år. I dag er kandidaternes portræt og opfordringer til at stemme
på partiet eller kandidaten ofte trykt på andet materiale end på papir og
pap, eksempelvis på stof som bannere eller flag, herunder store bannere
over bigballer.
I forbindelse med valg får Miljø- og Fødevareministeriet ofte henvendelser
om forståelsen af begrebet ”plakater”, dvs.
om plakater skal forstås som
traditionelle plakater, som f.eks. kravene i vejlovgivningen, eller om der
kan anlægges en anden fortolkning. Miljøstyrelsen har i vejledende
udtalelser anlagt en fortolkning af bestemmelsen, hvorefter også
valgagitation trykt på andre materialer end papir såsom bannere og flag er
20
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
omfattet af undtagelsen i den gældende § 21, stk. 2, nr. 4, fra forbuddet i
stk. 1. Miljøstyrelsen er ikke bekendt med eventuelle afgørelser fra Miljø-
og Fødevareklagenævnet eller domstolene herom.
Det foreslås på denne baggrund, at undtagelsen for ”plakater” ændres til
”valgplakater, bannere og lignende”. Forslaget er udtryk for en
modernisering af bestemmelsen og svarer som nævnt til de senere års
fortolkning af bestemmelsen. Bestemmelsen indeholder ikke regler om,
hvor store skilte og bannere må være, eller om deres udformning.
Bestemmelsen giver som hidtil kun mulighed for opsætning i kortere
perioder.
Den foreslåede bestemmelse indeholder ikke i øvrigt ændringer i forhold
til, at der kan anbringes valgplakater og lignende valgmateriale i det åbne
land i forbindelse med folketingsvalg og valg til andre offentlige råd eller
folkeafstemninger. Valg til regionale råd foreslås dog udtrykkelig nævnt,
parallelt til valg til kommunale råd.
Bestemmelsen i den foreslåede
§ 21, stk. 5,
der udvider den gældende
bemyndigelse til miljø- og fødevareministeren til at udstede nærmere
regler om placering, udformning og varighed af reklamer, skal bl.a. give
ministeren mulighed for at fastsætte regler om, hvor lang tid valgplakater
m.v. kan være opsat i det åbne land. Hensigten er at forenkle og præcisere
reglerne i forhold til borgerne, men også for tilsynsmyndigheden, f.eks.
således at varigheden af opsætningsperioden kommer til at svare til
vejlovgivningens regler. Bemyndigelsen forventes ikke pt. at skulle
udnyttes til at fastsætte krav til den nærmere udformning af valgplakater.
Til nr. 2
De foreslåede bestemmelser i
§ 21, stk. 3, nr. 1-3,
giver som noget nyt
mulighed for i en kortere periode at anbringe skilte og lignende i det åbne
land, der reklamerer for forskellige arrangementer. De gældende regler i §
21 indeholder ikke mulighed for at anbringe sådanne lejlighedsskilte i det
åbne land, selvom det er ganske kortvarigt. Der henvises til de almindelige
bemærkninger herom.
Bestemmelserne vedrører dels lokale arrangementer, der afholdes i en by
eller i det åbne land, dels visse små, enkeltstående arrangementer, der
foregår f.eks. på et landbrug i det åbne land og endelig større
arrangementer, der foregår i det åbne land.
Bestemmelserne fastsætter forskellige krav til placering af skiltningen,
afhængig af om der er tale om et lokalt arrangement, der må forventes i det
væsentlige alene at tiltrække lokale beboere, eller om der er tale om et
større arrangement, der forventes at tiltrække mange flere besøgende fra et
stort opland.
21
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
For at undgå skiltning i det åbne land i strid med lovens formål om
varetagelse af hensyn til landskabet, foreslås det, at lejlighedsskilte
vedrørende arrangementer, der skal foregå i større eller mindre afstand fra
skiltningen, skal placeres ved indkørslen til byer, dvs. både større eller
mindre byer og bysamfund og op til 30 meter fra grænsen for den
bymæssige bebyggelse. Der foreslås endvidere begrænsninger i, hvor langt
væk sådanne skilte kan opsættes fra det pågældende arrangement.
Endelig giver de foreslåede regler mulighed for skiltning på selve den
ejendom, hvor et arrangement i det åbne land finder sted, eller ved
indkørslen til ejendommen fra nærmeste offentlige vej eller private
fællesvej.
Formålet med de foreslåede bestemmelser er, at det også skal være muligt
uden for byerne og den bymæssige bebyggelse at opsætte private og
offentlige reklamer for visse arrangementer i en kort periode.
Ved skiltning forstås skilte, standere og lignende, der oplyser om et
enkeltstående arrangement af kort varighed, hvortil der er offentlig
adgang, og som nedtages ved arrangementets afslutning.
Landskabsmæssigt vurderes skiltning i det åbne land ved bymæssig
bebyggelse at kunne indebære en påvirkning af landskabet og indsigten til
byen, som hidtil ikke har været mulig. Med en afgrænsning af ”det åbne
land” til 30 meter
fra en bymæssig bebyggelse, som kan være et ganske lille
bysamfund, en landsby eller en større by, vil forslaget derfor indebære en
vis, men dog begrænset negativ påvirkning af landskabet og indsigten til en
mindre by samt oplevelsen af denne i landskabet. Med fastsættelse af krav i
en bekendtgørelse til udformning af skilte vil den landskabelige påvirkning
blive søgt begrænset.
I modsætning til autoriserede vejskilte om f.eks. fartbegrænsninger eller
oplysning om geografiske afstande til byer vil disse private lejlighedsskilte
være individuelt udformet i tekst og farve og må i mange tilfælde i
modsætning til virksomhedsreklamer forventes at blive placeret på en
anden ejendom end der, hvor virksomheden er beliggende, f.eks. på en
mark eller åbent areal ved indfaldsvejen til en by.
Den ansvarlige for skiltningen må i så fald forud for opsætningen indgå
aftale med ejendommens private eller offentlige ejer og sikre sig ret til at
placere f.eks. et skilt. Placering af skilte i vejsiden og i lygtepæle m.v. på
statslige og kommunale veje kræver tilladelse fra den pågældende
vejmyndighed i henhold til såvel vejloven som privatvejsloven.
Det forventes, at der vil blive fastsat nærmere regler i en kommende
bekendtgørelse om størrelse og udformning m.v. af sådanne skilte. Der
henvises til bemærkningerne til § 21, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne nedenfor vedrørende de enkelte
forslag.
22
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
Den foreslåede bestemmelse i
§ 21, stk. 3, nr. 1,
giver mulighed for skiltning
i en kortere periode om lokale arrangementer, som f.eks. loppemarkeder
arrangeret af sportsklubber, lokale foreninger, spejdere eller andre, lokale
sportsarrangementer, havne- eller byfester m.v.
Forslaget skal medvirke til at understøtte de mange lokale arrangementer i
byer og på landet. Den foreslåede bestemmelse omfatter arrangementer,
der foregår i byen eller i det åbne land, og som forventes i det væsentlige at
tiltrække lokale beboere.
Det foreslås, at skiltningen skal anbringes ved indfaldsvejen eller
indfaldsvejene til en by og højst 30 meter fra grænsen for den bymæssige
bebyggelse. Afstandskravet på 30 meter fra grænsen til den bymæssige
bebyggelse skal beregnes fra hæk eller hegn om haver. Mod åbne
landskaber, hvor den bymæssige bebyggelse ikke afsluttes med haver med
hæk eller hegn, beregnes 30 meter zonen fra den yderste bebyggelse i den
bymæssige bebyggelse.
Det foreslås endvidere, at skiltningen opsættes højst 5 km fra det
arrangement, der reklameres for. Dette findes passende under hensyn til,
at der er tale om lokale arrangementer, dvs. arrangementer, der primært
retter sig mod beboerne i lokalområdet.
Formålet med de foreslåede krav til placering af skiltning er at undgå, at
der anbringes skilte og lignende spredt i det åbne land i strid med lovens
formål om at varetage hensyn til landskabet.
Miljø- og fødevareministeren forventes at fastsætte nærmere regler, jf. den
foreslåede bestemmelse i stk. 5, herunder om udformning og indhold af
skilte og bannere m.v. Der henvises til bemærkningerne til § 21, stk. 5,
nedenfor.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 21, stk. 3, nr. 2,
muliggør skiltning til små
enkeltstående arrangementer på en ejendom i det åbne land, når skiltet
opsættes på den pågældende ejendom eller ved indkørslen til ejendommen
fra nærmeste offentlige vej eller private fællesvej.
Bestemmelsen skal give f.eks. landbrug eller beboere i det åbne land
mulighed for helt kortvarigt at opsætte skilte om et kortvarigt arrangement
på selve ejendommen, f.eks. et ”åben gård”-arrangement,
således at også
forbipasserende på vejen kan gøres opmærksom på arrangementet. Der
henvises til bemærkningerne til stk. 5 om fastsættelse af nærmere regler.
De foreslåede bestemmelser i
§ 21, stk. 3, nr. 3, litra a og b,
omfatter
skiltning til større arrangementer, dvs. arrangementer, der er rettet mod en
bredere kreds end beboerne i lokalområdet, som f.eks. dyrskuer,
omrejsende cirkus, koncerter eller musikfestivaller, der afholdes i det åbne
land.
23
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
Da forslaget således muliggør skiltning, der er rettet mod en bredere kreds
end de lokale beboere, foreslås det, jf. den foreslåede bestemmelse i § 21,
stk. 3, nr. 3, litra b, at skiltningen kan placeres inden for en radius af 30 km
fra adressen, hvor arrangementet afholdes. Meget store arrangementer,
som f.eks. musikfestivaller, må forventes at ville benytte sig af denne
mulighed.
Ligesom for skiltning til lokale arrangementer, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 21, stk. 3, nr. 1, foreslås det, at skiltningen skal placeres
ved indfaldsvejen eller indfaldsvejene til en by højst 30 meter fra grænsen
for den bymæssige bebyggelse. Der henvises til bemærkningerne til stk. 3,
nr. 1, om den foreslåede 30 meter zone omkring byer.
Alternativt eller som supplement kan arrangører for større arrangementer
vælge at placere skiltningen på ejendommen, hvor arrangementet finder
sted, eller ved indkørsel til ejendommen fra nærmeste offentlige vej eller
private fællesvej. Reglen muliggør således en skiltning, der vil være synlig
fra nærmeste indfaldsvej eller større vej, der passerer arealet, og hvor det
kan tiltrække de passerendes opmærksomhed.
Der forventes fastsat krav i en kommende bekendtgørelse til udformning af
skilte med henblik på at begrænse den landskabelige påvirkning.
Med bestemmelsen i
§ 21, stk. 4,
foreslås det at begrænse varigheden af
skiltningen for de arrangementer, der er omfattet af stk. 3, nr. 1-3. Det
foreslås således, at skiltningen kun må vedrøre arrangementer af højst én
uges varighed. Skiltningen må endvidere tidligst opsættes 14 dage før
arrangementets afholdelse og skal være nedtaget senest én uge efter
arrangementets afslutning.
Formålet hermed er at begrænse varigheden af den landskabsmæssige
påvirkning, som disse skiltninger indebærer.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at ministeren kan fravige disse
regler i en bekendtgørelse, fastsat i henhold til stk. 5. Der henvises herom
til bemærkningerne til stk. 5.
Det foreslås med bestemmelsen i
§ 21, stk. 5,
at miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler om den skiltning, der
efter § 21, stk. 2 eller 3, er undtaget fra forbuddet i § 21, stk. 1.
Bestemmelsen er til dels ny.
Efter den gældende § 21, stk. 1, nr. 2, kan miljø- og fødevareministeren
fastsætte nærmere regler om skiltning for virksomheder og for salg af
erhvervsgrunde m.v., der opstilles i lokalplanlagte erhvervsområder,
uanset området ikke er udbygget. Ministeren kan ligeledes fastsætte regler
for opsætning af mindre oplysningsskilte, jf. den gældende § 21, stk. 1, nr.
5.
24
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
De gældende regler findes i bekendtgørelse nr. 855 af 27. juni 2016 om
opsætning af mindre oplysningsskilte, skilte i erhvervsområder og
reklamer på idrætsanlæg m.v. i det åbne land. Reglerne har til formål at
sikre, at påvirkningen af landskabet af den skiltning, der er undtaget fra
lovens forbud, begrænses ved fastsættelse af krav til skiltes udformning,
placering og størrelse og belysning.
Med de foreslåede bestemmelser i § 21, stk. 2 og 3, gives en række nye
muligheder for at opsætte skilte i det åbne land.
Den foreslåede § 21, stk. 5, bemyndiger miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte nærmere regler om alle skilte, der efter § 21, stk. 2 og 3, er
undtaget fra lovens forbud og ikke kun, som hidtil, regler med krav til
mindre oplysningsskilte og skilte i lokalplanlagte erhvervsområder. Der vil
herunder kunne fastsættes regler om varigheden af skiltningen,
udformning og placering m.v., f.eks. at skiltningen ikke må være lysende
eller bevægelig, med henblik på at begrænse den landskabelige påvirkning
af skiltningen.
I forhold til den foreslåede § 21, stk. 2, nr. 3, om skiltning om kommende
erhvervsområder, der kan vedrøre meget store arealer, forventes det, at
miljø- og fødevareministeren fastsætter nærmere regler om placering og
udformning af skiltningen med krav om, at der kun må opsættes et skilt
ved hver indfaldsvej til erhvervsområdet, at skiltet skal placeres så tæt på
bymæssig bebyggelse eller lignende som muligt, krav til skiltets størrelse,
og at det ikke må indeholde andre reklamer end reklame for salg af
erhvervsgrunde og reklamering for erhvervsudvikling i området. Der vil
således f.eks. ikke kunne anbringes reklamer for de byggefirmaer mv., der
skal stå for udførelsen af byggeri og andet i området, eller om nuværende
eller kommende konkrete virksomheder i området.
I forhold til den foreslåede § 21, stk. 3, nr. 4, om skiltning uden for mindre
byer til virksomheder i byen, forventes der fastsat krav til placering og
udformning af skiltningen. Formålet er at sikre en afvejning af på den ene
side virksomhedernes muligheder for at kunne gøre opmærksom på
virksomheden og på den anden side til varetagelse af hensyn til landskabet.
Der forventes fastsat regler, der blandt andet skal sikre, at skilte skal være
enkle men dog muliggøre f.eks. logo, virksomhedsnavn eller lignende, en
pil og afstand til adresse. Der forventes ligeledes fastsat krav om, at de ikke
må være lysende, bevægelige eller på anden måde dominerende i
landskabet.
Den hidtil gældende hjemmel § 21, stk. 2, nr. 5, til at fastsætte nærmere
regler for mindre oplysningsskilte videreføres med bestemmelsen.
Der forventes ligeledes fastsat nærmere regler om udformning af den
skiltning, der er mulig efter den foreslåede § 21, stk. 2, nr. 6, om skiltning
for sæsonbetinget salg af frugt og grønt samt juletræer og pyntegrønt.
25
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
I forhold til den foreslåede § 21, stk. 2, nr. 8, om valgplakater m.v. er der
hjemmel til at fastsætte regler om, hvor lang tid valgplakater m.v. kan være
opsat i det åbne land, f.eks. således at varigheden af opsætningsperioden
kommer til at svare til vejlovgivningens regler. Bemyndigelsen forventes
ikke pt. at skulle udnyttes til at fastsætte krav til den nærmere udformning
af valgplakater.
Det forventes endelig, at miljø- og fødevareministeren vil fastsætte
nærmere regler i en kommende bekendtgørelse om lejlighedsskiltning, jf.
de foreslåede bestemmelser i stk. 3, nr. 1-3, herunder om udformning og
indhold af skilte og bannere m.v.
Ministeren kan herunder fastsætte særlige regler om skiltning til lokale
arrangementer, der gentager sig løbende hen over en periode, som f.eks.
afholdelse af loppemarked en bestemt ugedag hele sommeren. Der kan
eksempelvis fastsættes regler, der sikrer, at det ikke skal være muligt at
opsætte mere eller mindre permanente skilte, eksempelvis ved at begrænse
skiltningen til en periode på 6-8 uger.
I forhold til den foreslåede bestemmelse i stk. 3, nr. 2, om skiltning til små,
enkeltstående arrangementer i det åbne land forventes, at der fastsættes
nærmere regler om, at opsætningsperioden kun må være ganske kort
under hensyn til, at skiltningen kan placeres i det åbne land uden
tilknytning til bymæssig bebyggelse.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 21, stk. 6,
giver miljø- og
fødevareministeren hjemmel til i særlige tilfælde at dispensere fra
forbuddet, til at en virksomhed kan opsætte et mindre oplysningsskilt, som
nævnt i § 21, stk. 2, nr. 4, ved en anden nærliggende by, end den by, hvor
virksomheden ligger. Der kan f.eks. være tale om tilfælde, hvor helt særlige
tilkørselsforhold eller andre særlige geografiske forhold fratager
virksomheden muligheden for at opsætte et skilt i overensstemmelse med
stk. 2, nr. 4, f.eks. hvis der etableres en omfartsvej om byen, der ændrer
den hidtidige færdsel gennem byen.
Da muligheden kun kan finde anvendelse helt ekstraordinært, foreslås det,
at kompetencen til at meddele tilladelse henlægges til miljø- og
fødevareministeren og ikke til kommunalbestyrelsen. Beføjelsen forventes
delegeret til Miljøstyrelsen.
Til nr. 3
Den gældende bestemmelse i § 67, stk. 2, indeholder en bemyndigelse for
miljø- og fødevareministeren til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens administration af § 21, stk. 3, § 27, stk. 1, og § 65,
stk. 1 og 2.
Det foreslås, at henvisningen i § 67, stk. 2, til § 21, stk. 3, ændres til § 21,
stk. 7, som konsekvens af de foreslåede ændringer af § 21.
Til nr. 4
26
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
Det følger af den gældende bestemmelse i § 74, stk. 5, at såfremt et påbud
om at berigtige et ulovligt forhold omfattet af § 21, stk. 1, eller af regler
udstedt efter § 21, stk. 2, nr. 2 og 5, ikke efterkommes rettidigt, kan
tilsynsmyndigheden umiddelbart lade det nødvendige arbejde udføre på
den forpligtedes regning.
Det foreslås, at henvisningen i § 74, stk. 5, til § 21, stk. 2, nr. 2 og 5, ændres
til § 21, stk. 5, som konsekvens af, at bemyndigelsen til at fastsætte regler
efter forslaget fremgår af dette stykke.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Med
stk. 2
foreslås det, at plakater, afbildninger, fritstående skilte,
lysreklamer og andre indretninger i reklame- og propagandaøjemed, der er
opsat i strid med forbuddet i § 21, stk. 1, men som vil være lovlige som følge
af de foreslåede bestemmelser i § 21, stk. 2 og 3, og regler udstedt i medfør
af § 21, stk. 5, jf. senest lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017, kan
opretholdes, uanset om de er påbudt lovliggjort efter de hidtil gældende
regler i lov om naturbeskyttelse.
Bestemmelsen indebærer, at overtrædelser af de hidtil gældende regler
ikke skal håndhæves, forudsat at skiltningen overholder de regler, der
gælder efter lovens ikrafttræden, herunder regler, der efter stk. 3 forbliver i
kraft.
Det foreslås i
stk. 3,
at regler fastsat i medfør af de gældende
bemyndigelser forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler.
Bestemmelsen foreslås indsat af ordensmæssige hensyn for at sikre, at
bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af bestemmelser, der hidtil har
indeholdt bemyndigelsen
men hvor bemyndigelsen efter forslaget er
indeholdt i en anden bestemmelse - fortsat har gyldighed, indtil de
ophæves eller afløses af nye regler.
27
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
1833477_0028.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
Friluftsreklamer
I lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 934
af 27. juni 2017, foretages følgende ændringer:
§ 21.
I det åbne land må der ikke anbringes
plakater, afbildninger, fritstående skilte,
lysreklamer og andre indretninger i reklame-
og propagandaøjemed.
Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke
1) virksomhedsreklamer, som anbringes i
umiddelbar tilknytning til virksomheden,
når de ikke virker dominerende i landskabet
og ikke er synlige over store afstande,
2) skiltning for virksomheder og for salg af
erhvervsgrunde m.v., der opstilles i et
område, der i en lokalplan er udlagt som
erhvervsområde, uanset at området ikke er
udbygget. De nærmere regler herom
fastsættes af miljø- og fødevareministeren,
3) trafikpropaganda, der er godkendt af
Rådet for Større Færdselssikkerhed,
4) plakater, der opsættes i forbindelse med
folketingsvalg, valg til kommunale eller
andre offentlige råd eller folkeafstemninger,
og
5) mindre oplysningsskilte vedrørende
næringsdrift eller virksomhed opsat på egen
ejendom eller ved indkørsel til egen ejendom
fra nærmeste offentlige vej eller private
fællesvej. De nærmere regler herom
fastsættes af miljø- og fødevareministeren.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tillade, at
der anbringes reklamer på idrætsanlæg.
1.
§ 21, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke:
1) Virksomhedsreklamer, som opsættes i
umiddelbar tilknytning til virksomheden, når de
ikke virker dominerende i landskabet.
2) Skiltning om virksomheder og om salg af
erhvervsgrunde, der opsættes i et område, der i en
lokalplan er udlagt som erhvervsområde, uanset at
området ikke er udbygget.
3) Skiltning om salg af erhvervsgrunde og
erhvervsudvikling, der opsættes i et område, der i en
kommuneplan er udlagt som erhvervsområde,
uanset at området ikke er udbygget.
4) Mindre skilte, der opsættes højst 30 m fra
byer, herunder landsbyer, med højst 3000
indbyggere beregnet fra grænsen for den bymæssige
bebyggelse, og som oplyser om lokale virksomheder i
byen.
5) Mindre oplysningskilte vedrørende
næringsdrift eller virksomhed, når skiltet opsættes
på egen ejendom eller ved indkørsel til egen
ejendom fra nærmeste offentlige vej eller private
fællesvej.
6) Mindre skilte om sæsonbetinget salg af frisk
frugt og grøntsager, blomster samt juletræer og
pyntegrønt dyrket på den pågældende ejendom, der i
sæsonen opsættes på egen ejendom, ved indkørsel til
egen ejendom fra nærmeste offentlige vej eller
private fællesvej eller ved en anden nærliggende
sidevej eller markvej.
7)Skiltning i forbindelse med
trafiksikkerhedskampagner, der er godkendt af
Rådet for Sikker Trafik.
8) Valgplakater, bannere og lignende, der
opsættes i forbindelse med folketingsvalg, valg til
kommunale, regionale eller andre offentlige råd eller
28
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
1833477_0029.png
folkeafstemninger.«
2 .
I
§ 21
indsættes efter
stk. 2
som nye stykker:
»Stk.
3.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke skiltning
vedrørende følgende kortvarige arrangementer, hvortil
der er offentlig adgang:
1) Skiltning til lokale arrangementer som f.eks.
loppemarkeder, lokale sportsarrangementer og
byfester, der afholdes i en by eller i det åbne land,
når skiltningen placeres ved indfaldsvejen eller
indfaldsvejene til en by højst 30 m fra grænsen
for den bymæssige bebyggelse og inden for en
radius af 5 km fra adressen, hvor arrangementet
afholdes.
2) Skiltning til små, enkeltstående arrangementer i
det åbne land som f.eks. ”åben gård”-
arrangementer, når skiltningen opsættes på den
pågældende ejendom eller ved indkørsel til
ejendommen fra nærmeste offentlige vej eller
private fællesvej.
3) Skiltning til større arrangementer som f.eks.
dyrskuer, omrejsende cirkus, koncerter eller
musikfestivaller, der afholdes i det åbne land,
når:
a) skiltningen placeres på det sted, hvor
arrangementet finder sted, eller ved
indkørsel til ejendommen fra nærmeste
offentlige vej eller private fællesvej, eller
b) skiltningen placeres ved indfaldsvejen eller
indfaldsvejene til en by højst 30 m fra
grænsen for den bymæssige bebyggelse og
inden for en radius af 30 km fra adressen,
hvor arrangementet afholdes.
Stk. 4.
Skiltning, som nævnt i stk. 3 må kun
vedrøre arrangementer af højst en uges varighed og
må tidligst opsættes 14 dage før arrangementet
afholdes og skal være nedtaget senest en uge efter
arrangementets afslutning, med mindre andet er
bestemt i regler fastsat efter stk. 5.
Stk. 5.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler om skilte og skiltning som nævnt i
stk. 2 og 3, herunder om varigheden af skiltningen
og om størrelse, udformning og placering m.v.
Stk. 6.
Miljø- og fødevareministeren kan i særlige
tilfælde dispensere fra forbuddet i stk. 1 til en
virksomheds opsætning af et mindre oplysningsskilt
ved en nærliggende by, hvor virksomheden ikke er
beliggende, hvis helt særlige tilkørselsforhold eller
29
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
1833477_0030.png
andre særlige geografiske forhold fratager
virksomheden muligheden for at opsætte et skilt i
overensstemmelse med stk. 2, nr. 4«
Stk. 3 bliver herefter stk. 7.
2.
I
§ 67, stk. 2,
ændres »§ 21, stk. 3« til: »§ 21, stk.
7«.
3.
I
§ 74, stk. 5,
ændres »§ 21, stk. 2, nr. 2 og 5« til:
»§ 21, stk. 5«.
30