Fremsat den
[22. februar]
2018 af miljø- og fødevareministeren (Esben
Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Nye muligheder for friluftsreklamer i det åbne land)
§1
I lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 21, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke:
1) Virksomhedsreklamer, som opsættes i umiddelbar tilknytning til
virksomheden, når de ikke virker dominerende i landskabet.
2) Skiltning om virksomheder og om salg af erhvervsgrunde, der
opsættes i et område, der i en lokalplan er udlagt som
erhvervsområde, uanset at området ikke er udbygget.
3) Skiltning om salg af erhvervsgrunde og erhvervsudvikling, der
opsættes i et område, der i en kommuneplan er udlagt som
erhvervsområde, uanset at området ikke er udbygget.
4) Mindre skilte, der opsættes højst 30 m fra byer, herunder
landsbyer, med højst 3000 indbyggere beregnet fra grænsen for
den bymæssige bebyggelse, og som oplyser om lokale virksomheder
i byen.
5)
Mindre oplysningskilte vedrørende næringsdrift eller virksomhed,
når skiltet opsættes på egen ejendom eller ved indkørsel til egen
ejendom fra nærmeste offentlige vej eller private fællesvej.
6) Mindre skilte om sæsonbetinget salg af frisk frugt og grøntsager,
blomster samt juletræer og pyntegrønt dyrket på den pågældende
ejendom, der i sæsonen opsættes på egen ejendom, ved indkørsel til
egen ejendom fra nærmeste offentlige vej eller private fællesvej eller
ved en anden nærliggende sidevej eller markvej.
7) Skiltning i forbindelse med trafiksikkerhedskampagner, der er
godkendt af Rådet for Sikker Trafik.
8) Valgplakater, bannere og
lignende
, der opsættes i forbindelse med
folketingsvalg, valg til kommunale, regionale eller andre offentlige
råd eller folkeafstemninger.«
2.
I
§ 21
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk.
3.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke skiltning vedrørende følgende
kortvarige arrangementer, hvortil der er offentlig adgang: