Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 151
Offentligt
1832773_0001.png
Second Opinion
Foretræde for Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0002.png
Second Opinion
Foretræde for Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg
Onsdag, den 13. december 2017 kl. 13.00 - 13.15 i værelse S-092
www.omlandbruget.nu
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0003.png
Kompendium for Second Opinion på rapporten:
Dansk Landbrugs Rammevilkår og Konkurrenceevne
3
Indholdsfortegnelse
CV
CV
CV
Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs .................................................................4
Rupert Gorm Reventlow-Grinling ..................................................5
Ole Hald ...............................................................................................6
Hvorfor ”Second Opinion”?
Af Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs
.............................7
Bedre miljø - baseret på viden
Af Rupert Gorm Reventlow-Grinling
...........9
(Indlæg mangler)
Af Ole Hald
......................................................................... 10
Der refereres i øvrigt til “Kompendium for Second
Opinion på rapporten: Dansk Landbrugs Rammevilkår og
Konkurrenceevne”. Kompendiet er fremsendt i elektronisk form
til Miljø-og Fødevareudvalget den 10. december, 2017.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0004.png
Kompendium for Second Opinion på rapporten:
Dansk Landbrugs Rammevilkår og Konkurrenceevne
4
CV
Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs
Født 1950
1970
1971
1984
1993
1998 - 2006
2002 - 2006
2006
2007 - 2009
2011 -2017
Status
Matematisk student Kildegaards Gymnasium, Gentofte
Niels Brock’s handelsskoleeksamen
Cand.jur.
Advokatbestalling
Medlem af Højreby Byråd for Venstre
Borgmester i Højreby Kommune
Næstformand for sammenlægningsudvalget i Lolland Kommune
Viceborgmester, Lolland Kommune
Hofdame for H.M. Dronningen
Hovedbeskæftigelse som landmand.
Medlemskab af diverse nævn, råd og bestyrelser herunder:
1992 – 2001
1999 – 2009
2002 – 2005
2006 – 2009
2006 – 2009
2006 – 2009
2006 – 2009
2008 – 2016
Formand for Halsted Menighedsråd
Formand for Reventlow-Museet, Pederstrup
Medlem af ”Det skæve Danmark”
Medlem af Kommunekontaktråd Sjælland
Formand for Lolland Energi Holding (LOKE)
Næstformand for Institut for Forskning og Udvikling i Landdistrikterne (IFUL)
Medlem af Statens Kunstfonds Repræsentantskab
Medlem af Nykredits Repræsentantskab
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0005.png
Kompendium for Second Opinion på rapporten:
Dansk Landbrugs Rammevilkår og Konkurrenceevne
5
CV
Rupert Gorm Reventlow-Grinling
Født 1946 i England.
1953 - 1965 Westbourne House.
1953 -1964 Harrow School.
1965 - 1968 Lloyds of London.
1970 - 1972 Rolcut Ltd.
1972 - 2012 Landmand i Danmark.
Status:
Pensionist.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0006.png
Kompendium for Second Opinion på rapporten:
Dansk Landbrugs Rammevilkår og Konkurrenceevne
6
CV
Ole Hald
Født 1939
Landmand, Advokat
1963
1963-1965
1968
1970
1975
1995
Cand.jur. Københavns Universitet.
Sergent, Kronens Artilleri regiment.
Advokatbestalling.
Møderet for Landsret,.
Møderet for Højesteret.
Landmand.
Associeret partner i Advokatfirmaet Bech Bruuns afdeling for Fast Ejendom & Entreprise i
København indtil ultimo 2005 og har deltaget som partner siden 1972 i et af de advokatfirmaer,
der er indgået i Bech Bruun ved fusion.
Status
Hovedbeskæftigelse som landmand.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0007.png
Kompendium for Second Opinion på rapporten:
Dansk Landbrugs Rammevilkår og Konkurrenceevne
7
Af Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs
Hvorfor ”Second Opinion”?
Som menig landmand må man se sig udskældt i dagspressen stort
set hver eneste dag. Landbruget fremstilles af medierne som et slags
samfundsundergravende parallelsamfund.
Det kan ikke undgå at gøre indtryk
Ikke mindst fordi man som landmand betragter sig selv som arbejdsom
og positiv bidrager til det danske velfærdssamfund, og man ligesom alle
andre danskere ønsker et godt miljø nu og i fremtiden.
Påvirket heraf er vi en lille gruppe landmænd, som har sat sig sammen
med det formål at undersøge metoder og muligheder for på en
konstruktiv måde at bidrage med løsningsforslag til et bedre vandmiljø.
Vores udgangspunkt er dialog ikke konfrontation.
I det arbejde blev vi opmærksomme på CBS- rapporten fra august 2016,
“Dansk Landbrugs Rammevilkår og Konkurrenceevne”.
Udover at rapporten behandler dansk landbrugs økonomiske rammevilkår
i forhold til vore nabolande beskæftiger den sig tillige med den politisk
besluttede miljømæssige håndtering af landbruget i Danmark og vore
nabolande.
Det gav stof til eftertanke.
For at sikre at rapportens sammenligning af Danmark med vore
nabolande står til troende, besluttede vores gruppe at få foretaget en
videnskabelig “second opinion” af rapporten.
Den foreligger nu og understøtter sammenligneligheden vore lande
imellem.
Rapporten peger på, at dansk landbrug økonomisk belastes betydeligt i
form af danske afgifter, kvælstofkvoter og restriktioner for husdyrhold.
Afgifter og restriktioner vore naboer ikke har.
Omregnet betyder de yderligere byrder i Danmark, at landbruget i
virkeligheden selv financierer det EU-tilskud, som landbruget så ofte
klandres for at modtage.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0008.png
Kompendium for Second Opinion på rapporten:
Dansk Landbrugs Rammevilkår og Konkurrenceevne
8
Rapporten viser, at den miljømæssige regulering fundamentalt bliver
grebet forskelligt an i Danmark i forhold til vore nabolande.
Den svenske måde at regulere på finder vor gruppe interessant.
Den metode man har valgt og arbejdet med i Sverige gennem årtier tager
udgangspunkt i den enkelte landmands ansvar for at overholde gældende
lovgivning. Hver landmand har ansvar for at dokumentere sin udledning
af kvælstof.
Med den målemetode fokuseres der ikke alene på den enkelte landmands
udledning, men man opnår tillige at kunne lokalisere og sætte ind overfor
andre forureningskilder til glæde for miljøet, herunder vandmiljøet.
Det er fastslået, at vort vandmiljø i Danmark for 50 %`s vedkommende
forurenes af andre kilder end landbruget.
Af uforklarlige årsager er det besluttet at lade landbruget tage ansvaret
for hele udledningen. Politisk lukker man dermed bevidst øjnene for
kilderne til 50 % af den forurenende udledning.
Vor gruppe finder dette bekymrende
I den sidste tid har man gentagne gange i medierne hørt om den store
udledning af urenset spildevand, som løber direkte ud i vort vandmiljø.
Endvidere ved man, at den offentlige tilskyndelse til spredning af
spildevandsslam på vore landbrugsarealer kan være problematisk.
Hvis målet virkelig er et ønske om et bedre vandmiljø, er dette blot
eksempler på forhold, man bør synliggøre og politisk forholde sig til.
Landbruget kan ikke løse opgaven alene.
Ud fra den landbrugsmæssige erfaring vores gruppe besidder, er det
opfattelsen, at den indsats der pågår i øjeblikket er ”vanetænkning”
og hverken tjener vandmiljøet, landbruget eller det danske
velfærdssamfund.
Vores ønske er at bidrage til et bedre miljø og vi håber derfor på en
konstruktiv og fremadrettet dialog.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0009.png
Kompendium for Second Opinion på rapporten:
Dansk Landbrugs Rammevilkår og Konkurrenceevne
9
Af Rupert Gorm Reventlow-Grinling
Bedre miljø - baseret på viden
Miljøet er alt for vigtigt til at blive forsøgt beskyttet af teoretiske
modeller. Vi skal have målbare systemer, som kan give praktisk vejledning
om optimal anvendelse af kvælstof i landbruget og til gavn for miljøet.
Svenskerne har netop gjort det siden 1995 med positivt resultat
for miljøet. De benytter sig af moderne teknologi som håndholdt
og traktormonterede systemer til måling af kvælstofindholdet
i den voksende afgrøde, så de kan fordele gødning i henhold til
vækstpotentialet for afgrøden og ikke på basis af en u-fleksibel fast,
årlig kvote. Sverige opfylder EUs Vandplan Direktiv og Ida Auken
fortæller, at Danmark IKKE gør det.
Den Britiske Regering er involveret i flere forsøg i samarbejde
med forskere, landmænd, politiske beslutningstagere, NGO’er og
industrigrupper. Ved at beslutte sig for en åben og gennemsigtig
tilgang til afvandingsforskning er målet at accelerere den kollektive
forståelse af diffus forurening og dens overførsel til politisk behandling,
for at hjælpe med at opnå et praktisk og omkostningseffektivt
resultat. Arbejdsmiljømæssige tilgange giver dem de bedste
muligheder for at styre jord og vand på en afbalanceret måde, beskytte
værdifulde økosystemer og sikre langsigtet bæredygtighed i deres
landbrugsoplande.
Landbrugsindtjeningen er vigtig for den nationale økonomi og
bidrager til vores velfærdssamfund. Ved brug af moderne teknologi
kan vi optimere landbrugs forholdene til gavn for miljøet og vores
velfærdssamfund.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0010.png
Kompendium for Second Opinion på rapporten:
Dansk Landbrugs Rammevilkår og Konkurrenceevne
10
Af Ole Hald
Landbruget – fortsat et for
samfundsøkonomien væsentligt
hovederhverv
Landbruget er fortsat et hovederhverv i Danmark og afgørende for
samfundsøkonomien/for størrelsen af bruttonationalproduktet.
Primærlandbruget tilvejebringer råvaregrundlaget for en af landets
største erhvervsklynger, landbrugs-og fødevareindustrien, der tegner
sig for 20% af Danmarks eksport og ca. 60% af handelsoverskuddet og
beskæftiger ca. 170.000.
Derfor er det vigtigt for landets økonomi, at landbruget ligesom andre
erhverv reguleres korrekt baseret på videnskabelige data og ikke følelser.
Dette er for landbruget en svær øvelse, fordi produktionsgrundlaget er
jorden/naturen, som alle kan have en stærk også stærk følelsesmæssig
holdning til.
Netop sværhedsgraden gør, at det på dette område er særlig vigtigt,
at politik, forskning, miljø og landbrug samarbejder på et korrekt
videnskabeligt grundlag.
Det kan man i vore nabolande, f.eks. Sverige og England med langt bedre
resultater for samfundsøkonomien end i Danmark, som det fremgår af
det tilsendte materiale, herunder CBS rapporten.
Heraf fremgår bl.a. at i Skåne, hvor der styres efter næringsstofbalance
med anvendelse af ” smart gødskning”, opnås et ligeså rent vandmiljø
som i Danmark.
” Smart gødskning” er tildeling under ansvar af gødning/ kvælstof til
empirisk ligevægt, d.v.s. planterne tilføres kun det kvælstof, de kan
optage, hvorved udledning af kvælstof til miljøet, udover det kvælstof
også udyrket jord afgiver, stort set undgås.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0011.png
Kompendium for Second Opinion på rapporten:
Dansk Landbrugs Rammevilkår og Konkurrenceevne
11
I Danmark anvender vi en fast kvælstofkvote på al landbrugsjord,
”one size fits all”, uden hensyn til jordtype, nedbør, lys, temperatur og
planteart, d.v.s. en anvendelse af kvoten fuldtud. Dette til trods for, at
man nogen steder kunne opnå samme udbytte med mindre kvælstof og
andre steder har planten brug for at optage mere kvælstof for at kunne
yde optimalt.
Vort formål med det fremsendte materiale er at give de politiske
beslutningstagere et korrekt forskningsgrundlag for at træffe væsentlig
bedre beslutninger for samfundsøkonomien og naturen end hidtil om
landbrugets driftsforhold indenfor gødning, afgifter, skatter m. v.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Materiale fra Om Landbruget Nu v/ Jytte Krag-Juel-Vind-Frijs, Ole Hald og Rupert Gorm Reventlow-Grinling til brug ved foretrædet 13/12-17 om landbruget rammevilkår og konkurrenceevne
1832773_0012.png
www.omlandbruget.nu