Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 148
Offentligt
1832605_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af landbrugsstøtteloven
(Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen)
§1
I landbrugsstøtteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 765 af 19. juni 2017, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ӥ
3 a.
Pant i betalingsrettigheder skal meddeles til miljø- og fødevareministeren
for at opnå beskyttelse mod aftaler, der i god tro indgås med pantets ejer, og mod
retsforfølgning.
Stk. 2.
Pant i betalingsrettigheder efter stk. 1, der skal fortrænge en ikke meddelt
panteret, skal selv være meddelt ministeren, og erhververen ifølge aftalen være i
god tro.
Stk. 3.
Pant i betalingsrettigheder meddelt ministeren inden den 7. juli 2017 har
opnået beskyttelse mod aftaler, der i god tro indgås med pantets ejer, og mod
retsforfølgning fra tidspunktet for meddelelsen til ministeren med respekt for
tinglyst pant i betalingsrettigheder, jf. stk. 4.
Stk. 4.
Pant i betalingsrettigheder, tinglyst efter tinglysningslovens § 47, bevarer
beskyttelsen mod aftaler og mod retsforfølgning i overensstemmelse med
tinglysningsloven, indtil et af ministeren nærmere fastsat tidspunkt, medmindre
pantet forinden er meddelt ministeren i henhold til stk. 1. Ved registrering af
sådanne tinglyste rettigheder opkræves ikke det beløb, der er fastsat efter regler i
medfør af § 3 b.
Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om pant i betalingsrettigheder,
herunder grundlaget for meddelelse af pant til ministeren, de nødvendige
oplysninger til registrering af meddelelser, hvornår pant anses for meddelt, pligt til
at give meddelelse om ophørt pant, hvilken dokumentation, der skal ledsage
begæringer om registrering af pant efter stk. 4.
§ 3 b.
Til hel eller delvis dækning af omkostningerne forbundet med registrering
af pant i betalingsrettigheder betaler panthaver et beløb pr. pantsætning.
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler om beløbets
størrelse, herunder ændre det, og om opkrævning og betaling af beløbet.”
§2
Loven træder i kraft 1. marts 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Landbrugs-
og Fiskeristyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780 København V
Tlf. 33 95 80 00
• EAN 5798000877955 • [email protected] • www.lfst.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Udkast til lovforslag om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen), fra miljø- og fødevareministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre, at pant i betalingsrettigheder alene ved
meddelelse til miljø- og fødevareministeren kan opnå beskyttelse mod godtroende
aftaleerhververe og retsforfølgning. Samtidig bemyndiges ministeren til at
fastsætte nærmere regler angående registrering af pantsætningen af disse
betalingsrettigheder samt om opkrævning af gebyr for registrering af pantet.
Rådighed over et antal betalingsrettigheder er én ud af flere støttebetingelser, som
en landbruger skal opfylde for at få udbetalt støtte efter grundbetalingsordningen
tidligere kendt som hektarstøtte.
Betalingsrettigheder er frit omsættelige og kan overdrages ved f.eks. et salg enten
med eller uden et tilhørende landbrugsareal. Det betyder, at betalingsrettigheder i
sig selv har opnået en formueværdi. Realkredit- og pengeinstitutter og lign. kan
derfor have en interesse i at få pant i selve den formueværdi, som
betalingsrettighederne udgør uafhængigt af den støtteudbetaling, som
betalingsrettighederne kan udløse i sammenhæng med et støtteberettiget
landbrugsareal. Betalingsrettigheder eksisterer alene som registreringer i et
elektronisk system, der føres af Landbrugsstyrelsen.
Miljø- og Fødevareministeriet har hidtil anset betalingsrettigheder for at være en
simpel fordring, hvorefter panthavers rettigheder ved meddelelse til ministeriet (i
praksis Landbrugsstyrelsen) opnår beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe
og kreditorer efter reglerne i gældsbrevsloven.
Henover sommeren 2017 har det imidlertid vist sig, at domstolene anser
betalingsrettigheder for at være et løsøre, hvor pant alene kan sikres mod
godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning ved tinglysning efter reglerne i
tinglysningsloven.
Lovforslaget skal derfor sikre, at den hidtidige ordning i Miljø- og
Fødevareministeriet vedrørende registrering af pant i betalingsrettigheder mod
betaling af et gebyr kan fastholdes.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Udkast til lovforslag om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen), fra miljø- og fødevareministeren
2. Lovforslagets baggrund
I 2003 vedtog landbrugsministrene i EU en omfattende reform af
landbrugspolitikken. Reformen indebar bl.a. en omlægning af reglerne om
udbetaling af landbrugsstøtte. Det væsentligste element i reformen var den
såkaldte afkobling af støtte, hvilket betød, at støtten blev uafhængig af
produktionen. Eksisterende støtteordninger som hektarstøtteordningen,
markfrøstøtten og en række dyrepræmier blev i stedet samlet i en afkoblet
støtteordning i form af enkeltbetalingsordningen (nu grundbetalingsordningen).
Ved reformen i 2005 blev også begrebet
”betalingsrettigheder” indført.
Betalingsrettigheder blev tildelt aktive landbrugere, som drev jorden, som enten
ejer eller forpagter. En betalingsrettighed giver som udgangspunkt mulighed for at
opnå støtte til én hektar landbrugsareal.
Betalingsrettighedernes værdi i relation til støtteudbetalingen afhænger af, hvilke
og hvor mange støtteordninger den enkelte landbruger var omfattet af i 2004.
Gennemsnitsværdien af en betalingsrettighed er ca. 1.600 kr., men værdien
varierer fra ca. 800 kr. pr. ha. til ca. 55.550 kr. pr. ha.
Rådighed over et antal betalingsrettigheder og et støtteberettiget landbrugsareal
var på samme måde, som det også gør sig gældende i dag under
grundbetalingsordningen, nødvendige for at modtage støtte efter
enkeltbetalingsordningen.
Betalingsrettigheder er registreret i et elektronisk system, der føres af
Landbrugsstyrelsen, og er frit omsættelige. De kan overdrages ved f.eks. et salg
enten med eller uden tilhørende landbrugsareal. Det er alene aktive landbrugere,
der kan eje eller leje betalingsrettigheder.
Betalingsrettigheder har i sig selv en formueværdi, som bestemmes af udbud og
efterspørgsel blandt landbrugere. En betalingsrettighed er således et formueaktiv
på linje med en landbrugers øvrige aktiver. Realkredit- og pengeinstitutter og lign.
kan derfor have en interesse i at få pant i selve den formueværdi, som
betalingsrettighederne udgør.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Miljø- og Fødevareministeriet (i praksis Landbrugsstyrelsen) er ansvarlig
myndighed for udbetalingen af EU-støtte fra Den Europæiske Garantifond for
Landbruget til landbrugere. Reguleringen og udbetalingen af direkte arealstøtte til
danske landbrugere er baseret på Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1307/2013 af 17. december 2013 om fastsættelse af regler for direkte betalinger til
landbrugere under støtteordninger inden for rammerne af den fælles
landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 73/2009.
Ved en reform
af EU’s landbrugspolitik for 2014-2020
blev den direkte arealstøtte
etableret. Den direkte arealstøtte er sammensat af følgende ordninger:
Grundbetaling, grøn støtte, unge nyetablerede landbrugere og Ø-støtte.
Grundbetalingsordningen, som erstattede enkeltbetalingsordningen ved reformen,
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Udkast til lovforslag om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen), fra miljø- og fødevareministeren
er den grundlæggende og økonomisk største støtteordning. Ved ordningen
videreføres
begrebet ”betalingsrettigheder”.
Grundbetaling kan søges af landbrugere, der råder over et landbrugsareal, og som
udfører mindst én landbrugsaktivitet inden for landbrug- eller gartneriproduktion.
Samtidig skal landbrugerne have et antal betalingsrettigheder svarende til
størrelsen på deres landbrugsareal og opfylde visse betingelser for at modtage
støtte.
Støttebeløbet for grundbetaling beregnes på baggrund af betalingsrettighedernes
værdi, hvortil lægges den grønne støtte, som svarer til omtrent 45 % af
betalingsrettighedens værdi. I 2016 udbetalte Landbrugsstyrelsen ca. 6 mia. kr. i
direkte arealstøtte efter grundbetalingsordningen, hvoraf den grønne støtte
udgjorde knap 2 mia. kr.
Når betalingsrettigheder har opnået en selvstændig formueværdi på linje med
andre aktiver, kan realkredit- og pengeinstitutter og lign. have en interesse i at få
pant i selve den formueværdi, som betalingsrettighederne udgør, som sikkerhed
for en landbrugers gæld.
Miljø- og Fødevareministeriet har hidtil anset betalingsrettigheder for at være
simple fordringer således, at en panthaver har kunne give meddelelse om pantet til
ministeriet (i praksis Landbrugsstyrelsen) og dermed opnået beskyttelse mod
godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning efter reglerne i gældsbrevsloven.
For denne notering af pant i betalingsrettigheder har Landbrugsstyrelsen med
hjemmel i tekstanmærkning nr. 136 på finanslovene siden 2005 og senest
finansloven for 2017 opkrævet et gebyr på 575 kr. Gebyrets størrelse er ikke blevet
reguleret siden indførelsen i 2005.
Landbrugsstyrelsen havde den 7. juli 2017 registreret 521.717 betalingsrettigheder
som pantsat ved 5.175 pantsætninger. Værdien af den støtte, der potentielt kan
udbetales i et givent år på baggrund af de pantsatte betalingsrettigheder inkl. den
grønne støtte udgør ca. 1,3 mia. kr.
Vestre Landsret har dog ved kendelse af 7. juli 2017 slået fast, at i den konkrete sag
kunne et ejerpantebrev med pant i betalingsrettigheder med en underpanthaver
tinglyses ved Tinglysningsretten.
Kendelsen medfører, at pant i betalingsrettigheder skal tinglyses i henhold til § 47 i
tinglysningsloven for at opnå beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe og mod
retsforfølgning.
3.2 Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser
Miljø- og Fødevareministeriet finder det væsentligt, at ministeriet fortsat kan
understøtte en ordning, hvorefter pant i betalingsrettigheder efter meddelelse til
ministeriet kan opnå beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe og
retsforfølgning. Dette er bl.a. henset til, at Miljø- og Fødevareministeriet allerede i
en lang årrække har registreret pant i betalingsrettigheder.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Udkast til lovforslag om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen), fra miljø- og fødevareministeren
1832605_0005.png
Det er Miljø- og Fødevareministeriets opfattelse, at en sådan ordning er den mest
enkle og omkostningseffektive måde for både den finansielle sektor og
landbrugserhvervet, når pant i betalingsrettigheder skal sikres. Samtidig er
betalingsrettigheder særegne for landbrugserhvervet og afgørende for den enkelte
landbrugers mulighed for at opnå støtte efter grundbetalingsordningen, hvorfor
det er mest hensigtsmæssigt, at Miljø- og Fødevareministeriet som ressort for
udbetaling af EU-midler til landbrugserhvervet og regulering af erhvervets forhold
i øvrigt også tilvejebringer og varetager muligheden for, at panthavere kan opnå
beskyttelse af pant i betalingsrettigheder.
3.3 Den foreslåede ordning
Den foreslåede ordning vil sikre, at miljø- og fødevareministeren kan modtage
meddelelse om pant i betalingsrettigheder med den virkning, at pantet dermed
sikres mod godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning. Den relevante
sikringsakt til beskyttelse af panthavers rettigheder i pantet mod godtroende
aftaleerhververe og retsforfølgning vil herefter være meddelelse til miljø- og
fødevareministeren. Det er hensigten, at miljø- og fødevareministeren vil henlægge
sin kompetence at modtage sådanne meddelelser til Landbrugsstyrelsen.
Den foreslåede bestemmelse i § 3 a vil betyde, at pant i betalingsrettigheder ikke
længere kan tinglyses ved Tinglysningsretten, uanset at betalingsrettigheder er et
løsøre.
Henset til, at Miljø- og Fødevareministeriet allerede i en lang årrække har
registeret pant i betalingsrettigheder baseret på en antagelse om, at
betalingsrettigheder var at anse som simple fordringer efter gældsbrevslovens § 31,
hvorefter den korrekte sikringsakt ved pantsætninger er meddelelse til debitor,
foreslås det, at pant i betalingsrettigheder, der frem til 7. juli 2017 er blevet
meddelt ministeriet er sikret mod godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning
fra tidspunktet for meddelelsen til ministeriet. Panthaver skal således ikke give
fornyet meddelelse til miljø- og fødevareministeren om pantet for at opnå
beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning. Denne beskyttelse
vil dog ikke kunne gøres gældende overfor en eventuel anden panthaver, hvis
rettigheder er blevet tinglyst efter tinglysningslovens § 47.
For så vidt angår pant i betalingsrettigheder, der er blevet tinglyst i perioden fra 7.
juli til tidspunktet for lovens ikrafttræden 1. marts 2018, foreslås det, at panthaver
kan give miljø- og fødevareministeren meddelelse om tinglysningen af pantet,
såfremt panthaver ønsker at opretholde beskyttelsen mod godtroende
aftaleerhververe og retsforfølgning fra tidspunktet for tinglysningen. Denne
meddelelse skal være indgivet til ministeren inden for den frist ministeren
fastsætter. Hvis panthaver vælger ikke at give ministeren meddelelse om pantet,
vil panthaver miste den beskyttelse mod aftaler og retsforfølgning opnået ved
tinglysning efter tinglysningslovens § 47 efter denne ovenfornævnte frist. Det
foreslås, at ministeren fastsætter fristen til ikke mindre end seks måneder.
Samtidig foreslås det, at ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
hvilken dokumentation, der skal ledsage sådanne begæringer og inden for hvilken
periode denne dokumentation skal fremsendes med henblik på at kunne
opretholde gyldigheden af tinglysningen.
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Udkast til lovforslag om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen), fra miljø- og fødevareministeren
Det foreslås videre, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, grundlaget
for meddelelse af pantet, registrering af meddelelse og dokumentation ved gebyrfri
registrering af pantet for så vidt angår pant, der er tinglyst.
Derudover foreslås det, at miljø- og fødevareministeren får mulighed for at
opkræve et gebyr i forbindelse med registreringen af pantet og for at fastsætte
nærmere regler om dette. Der vil ikke blive fastsat regler, som betyder, at der vil
blive opkrævet et gebyr for ministerens registrering af allerede tinglyste
pantsætninger.
Gebyret vil blive fastsat således, at der sikres balance mellem ordningens
indtægter og udgifter over en 4-årig periode i henhold til Finansministeriets
Budgetvejledning 2016. Forholdet mellem indtægter og omkostningerne overvåges
derfor løbende.
Til brug for registreringen af meddelelser om pant i betalingsrettigheder vil
Landbrugsstyrelsen udvikle et nyt IT-system, som skal anvendes ved
administration af ordningen. Det forventes, at systemet indrettes således, at når
pantet er registreret, vil både panthaver og pantsætter modtage bekræftelse på
registreringen. Af bekræftelsen vil fremgå oplysninger om andre pantforhold,
panthavers prioritet ved pantsætningen samt hvilke betalingsrettigheder
pantsætningen omfatter. Panthaver vil modtage meddelelse om en pantsætters
salg af de pantsatte betalingsrettigheder, og en køber af betalingsrettigheder vil
modtage meddelelse om, at de købte betalingsrettigheder er pantsatte. Videre vil
panthaver og pantsætter modtage bekræftelse ved aflysning, udvidelse og
overdragelse af pantforholdet til anden panthaver.
Både pantsætter og panthaver vil kunne tilgå samtlige meddelelser fra
Landbrugsstyrelsen samt en oversigt over pantforholdet via Miljø- og
Fødevareministeriets Tast selv-service. Det vil ikke umiddelbart blive muligt at
tilgå IT-systemet for offentligheden, men ved henvendelse til Landbrugsstyrelsen,
vil det være muligt at få oplyst om konkrete betalingsrettigheder er registreret som
pantsatte.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Gebyret for registrering af pant i betalingsrettigheder fastsættes i henhold til
Finansministeriets Budgetvejledning 2016 således, at der opnås balance i
indtægter og omkostninger over en 4-årig periode fra og med regnskabsåret. Det
vurderes, at lovforslaget vil medføre mindre administrative omkostninger for
staten i forbindelse med registrering af tinglyst pant i betalingsrettigheder.
Lovforslaget har derudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser
for stat, regioner eller kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.1. Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Den foreslåede ordning medfører, at pant i betalingsrettigheder ved meddelelse til
miljø- og fødevareministeren kan opnå beskyttelse mod godtroende
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Udkast til lovforslag om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen), fra miljø- og fødevareministeren
1832605_0007.png
aftaleerhververe og kreditorforfølgning mod betaling af et mindre gebyr. På
nuværende tidspunkt skal et sådant pant tinglyses for at opnå denne beskyttelse.
Det vurderes, at den foreslåede ordning medfører en årlig besparelse for erhvervet
på 1.625.000 kr. ved 500 registreringer af pant i betalingsrettigheder.
5.2. Administrative konsekvenser
Det vurderes, at der vil være mindre administrative omkostninger forbundet med
at indsende meddelelse om pant til miljø- og fødevareministeren, men disse
omkostninger i forhold til omkostningerne forbundet med tinglysning af pantet vil
ikke være væsentligt ændret.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke
kvantificeret yderligere.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, men det bemærkes, at
betalingsrettigheder under grundbetalingsordningen er reguleret i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 1307/2013 af 17. december 2013 om
fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere under støtteordninger
inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets
forordning (EF) nr. 73/2009.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at den foreslåede ordning ikke
udgør statsstøtte som defineret EUF-Traktaten art. 107. Den foreslåede ordning
indebærer, at enhver panthaver med pant i betalingsrettigheder mod betaling af et
ensartet gebyr kan få registreret pantet ved miljø- og fødevareministeren med
henblik på at opnå beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe og
retsforfølgning. Den foreslåede ordning gælder alene for det særlige formueaktiv
betalingsrettigheder under grundbetalingsordningen.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og
Positive
konsekvenser/mindreudgifte
r (hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifte
r (hvis ja, angiv omfang)
Ingen
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Udkast til lovforslag om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen), fra miljø- og fødevareministeren
1832605_0008.png
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og
regioner
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Det vurderes, at lovforslaget
vil medføre en årlig
besparelse på 1.625.000 kr.
Ingen
Det vurderes, at
lovforslaget vil medføre
mindre administrative
omkostninger for staten i
forbindelse med
registrering af tinglyst
pant i
betalingsrettigheder.
Ingen
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Overimplementering
af EU-retlige
minimumsforpligtelse
r
Ingen
Det vurderes, at
lovforslaget vil medføre
mindre administrative
omkostninger ved
meddelelse om pant til
miljø- og
fødevareministeren i
forhold til tinglysning.
Ingen
Ingen
Ingen
JA
[…]
Ingen
NEJ
[X]
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Udkast til lovforslag om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen), fra miljø- og fødevareministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§3a
Stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at pant i betalingsrettigheder under
grundbetalingsordningen skal meddeles til miljø- og fødevareministeren for at
opnå beskyttelse mod aftaler, der i god tro indgås med ejeren af
betalingsrettighederne om disse og mod retsforfølgning mod
betalingsrettighederne.
Det foreslås med bestemmelsen, at sikringsakten ved pant i betalingsrettigheder er
meddelelse til ministeren. Ved iagttagelse af sikringsakten vil en panthaver opnå
beskyttelse mod en aftaleerhverver, der i god tro indgår en aftale med pantsætter
om de allerede pantsatte betalingsrettigheder. Det forudsættes, at
aftaleerhververen er i god tro, såfremt han har forespurgt miljø- og
fødevareministeren (i praksis Landbrugsstyrelsen), hvorvidt de konkrete
betalingsrettigheder er registreret som pantsatte.
Panthaver vil ved meddelelse til ministeren samtidig også opnå beskyttelse mod
retsforfølgning mod betalingsrettighederne. Retsforfølgning mod
betalingsrettigheder vil kunne finde sted, når indehaveren af betalingsrettigheder
ikke betaler sine kreditorer. Kreditorforfølgningen kan enten ske som
individualforfølgning ved f.eks. udlæg i betalingsrettigheder eller som
universalforfølgning ved f.eks. konkurs efter konkurslovens regler. Det bemærkes,
at en kreditor ikke skal være i god tro for at kunne fortrænge en ikke meddelt
panteret i betalingsrettigheder.
Det bemærkes, at gyldigheden af pantsætningsaftalen ikke påvirkes af en
manglende meddelelse til ministeren. Meddelelse til ministeren har alene
betydning i forhold til tredjemand.
Det forventes, at ministeren vil henlægge kompetencen til at modtage meddelelse
om pant i betalingsrettigheder til Landbrugsstyrelsen.
Det forventes, at ministeren med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i stk. 6 vil
fastsætte regler om, at et dokument anses for meddelt til ministeren, når det er
noteret i Landbrugsstyrelsens register, og styrelsen har afsendt meddelelse om
dette. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til stk. 5.
Sikringsakten fastlægger den indbyrdes prioritetsstilling mellem konkurrerende
pantsætninger. Samtidig kan pantsætters kreditorer eller aftaleerhververe ved at
kontakte Landbrugsstyrelsen få oplyst om pantsætters eller sælgers
betalingsrettigheder er pantsatte og dermed om, at en efterfølgende pantsætning
eller salg skal respektere allerede stiftet pant. Videre medfører sikringsaktens
iagttagelse, at det vil være vanskeligt at råde retligt over pantsatte
betalingsrettigheder i strid med pantsætningen. Det skal ses i sammenhæng med
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Udkast til lovforslag om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen), fra miljø- og fødevareministeren
den foreslåede bestemmelse i stk. 6, hvorefter ministeren kan fastsætte regler om
hvilke oplysninger der er nødvendige for at kunne registrere et pant.
Stk. 2
Efter forslaget til stk. 2 vil en panteret meddelt miljø- og fødevareministeren
kunne fortrænge en panteret, der ikke er meddelt ministeren, uanset om den ikke
meddelte panteret er givet tidligere end den panteret, der senere meddeles
ministeren.
Stk. 3
Det foreslås, at pant i betalingsrettigheder, hvor panthaver før 7. juli 2017 har givet
meddelelse til miljø- og fødevareministeren om pantet, har opnået beskyttelse
mod godtroende aftaleerhververe og mod retsforfølgning fra det tidspunkt, hvor
meddelelsen er givet til ministeren. Bestemmelsen har til formål at sikre
beskyttelsen af panthavers rettigheder for så vidt angår pant, der er blevet meddelt
ministeren i perioden 2005-2017 på baggrund af ministeriets hidtidige antagelse
om, at en betalingsrettighed skulle anses for en simpel fordring. Dog vil disse
allerede meddelte og registrerede betalingsrettigheder skulle respektere den
prioritet en senere tinglyst panterettighed har opnået ved tinglysningen, se
bemærkningerne til stk. 4.
Stk. 4
Med bestemmelsen foreslås det, at pant i betalingsrettigheder, der er blevet
tinglyst i henhold til tinglysningslovens § 47 efter den 7. juli 2017 bevarer
beskyttelsen mod godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning indtil et vist
tidspunkt, som fastsættes af ministeren. Det forventes, at dette tidspunkt vil blive
fastsat til ikke mindre end seks måneder efter lovens ikrafttræden. Frem til dette
tidspunkt vil Landbrugsstyrelsen være forpligtet til at efterse personbogen, når
styrelsen modtager meddelelse om pant i betalingsrettigheder for at kunne sikre,
at pantet registreres med den rette prioritet. I samme tidsrum vil
Landbrugsstyrelsen også være forpligtet til at undersøge, om en betalingsrettighed
er tinglyst, såfremt styrelsen modtager forespørgsel om dette fra en evt.
kommende aftaleerhverver eller en kreditor.
Det foreslås videre, at beskyttelsen efter tinglysningsloven kan opretholdes udover
det af ministeren fastsatte tidspunkt, hvis panthaver giver meddelelse til
ministeren om pantsætningen. Det foreslås, at ministeren ikke opkræver et gebyr
for registreringen af sådanne tinglyste rettigheder.
Stk. 5
Det foreslås, at miljø- og fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om pant i betalingsrettigheder. Ministeren vil således kunne fastsætte regler
om, hvilke oplysninger panthaver skal meddele ministeren med henblik på
registrering af pantet og selve ministerens registrering af pantet. Ministeren vil
herefter kunne fastsætte regler om, at et dokument skal efter sit indhold gå ud på
at fastslå, stifte, forandre eller ophæve en ret over en betalingsrettighed for at
kunne registreres af ministeren. Derudover skal dokumentet være udstedt af
indehaveren af den konkrete betalingsrettighed efter Landbrugsstyrelsens register
over betalingsrettigheder eller som bemyndiget til at råde over på indehaverens
vegne. Videre vil ministeren kunne fastsætte regler om, at et dokument anses for
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Udkast til lovforslag om ændring af landbrugsstøtteloven (Pant i betalingsrettigheder efter grundbetalingsordningen), fra miljø- og fødevareministeren
1832605_0011.png
meddelt til ministeren, når det er noteret i Landbrugsstyrelsens register, og
styrelsen har afsendt meddelelse om registreringen. Derudover foreslås det, at
ministeren kan fastsætte regler om, at pant, der ophører, skal meddeles ministeren
med henblik på, at registreringen slettes fra registeret. Endelig kan ministeren
fastsætte regler om, hvilke oplysninger en panthaver skal indsende til ministeren
for at få registeret et allerede tinglyst pant gebyrfrit. Det forventes, at ministeren
vil fastsætte regler om, at panthaver vil skulle indsende relevant dokumentation til
brug for registreringen f.eks. en udskrift af tingbogssiden og samtidig bekræfte
pantets fortsatte beståen.
§3b
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 1
medfører, at panthaver skal betale et gebyr til
hel eller delvis dækning af omkostningerne i forbindelse med miljø- og
fødevareministerens notering af pant i betalingsrettigheder under
grundbetalingsordningen. Gebyret opkræves pr. pantsætning og er således
uafhængigt af hvor mange betalingsrettigheder, der pantsættes ved en konkret
pantsætning. Miljø- og fødevareministeren vil ikke opkræve et særskilt gebyr for
aflysning af pant.
Det foreslås i
stk. 2,
at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om
størrelsen af gebyret for notering af pant i betalingsrettigheder. Gebyret vil blive
fastsat således, at det dækker de faktiske omkostninger til administration af
ordningen, hvilket svarer til et gebyr på 2.250 kr. pr. pantsætning. Videre foreslås
det, at ministeren kan fastsætte regler om opkrævningen af gebyret og panthavers
betaling af dette gebyr.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2018.
Til § 3
Bestemmelsen foreskriver lovens territoriale anvendelsesområde.
Efter landbrugsstøttelovens § 32 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland. Det
foreslås derfor, at nærværende ændringslov ikke skal gælde Færøerne og
Grønland.
11