Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 136
Offentligt
1828997_0001.png
Miljøstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Fremsendes pr. email til
[email protected]
og
[email protected]
30. november 2017
J.nr. SVANA-400.00072 - Deres ref.nr. JOEHA/MIHAL
Udkast til
ændring af bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter
Miljøstyrelsen har ved høringsbrev af 15. november 2017 anmodet om
Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaers (herefter ”Brancheforeningen”)
eventuelle kommentarer til udkast til ændring af bekendtgørelse om
forebyggelse og bekæmpelse af rotter (herefter ”Rottebekendtgørelsen”).
Brancheforeningen støtter meget, at der fokuseres på rotteproblemer i Danmark.
I forbindelse med den store revision af rottebekendtgørelsen i 2012 udtrykte vi
stor forundring over, hvorfor autoriserede personer ikke måtte bekæmpe rotter i
den kommunale åbningstid, og gjorde allerede i den forbindelse opmærksom på,
at den kommunale rottebekæmpelse var utilstrækkelig, særligt i de
komplicerede sager.
Vores bud på, hvorfor det på trods af den store indsats ikke er lykkedes (for
kommunerne) at få løst rotteproblemet, er formentlig, at både midler og metoder
er strammet så voldsomt op, at de tilstrækkelige og nødvendige redskaber og
ressourcer ikke er til stede. Der henvises desuden til de indledende kommentarer
til Brancheforeningens bemærkninger til handlingsplanen.
Generelt bemærkes endvidere, at vi mener, at det er fuldstændigt urealistisk, når
Miljøstyrelsen anfører, at de påtænkte ændringer af bekendtgørelsen vil være
omkostningsneutrale. Ændringerne vil hverken være omkostningsneutral for
kommunerne, borgere og virksomheder eller de private rottebekæmpere.
Udkastet til bekendtgørelse giver anledning til følgende bemærkninger:
§ 1 - Definitioner
I § 1 savnes en definition af begrebet ”indendørs”.
Definitionen
af begrebet ”bygningsgennemgang”
(nr. 2) er endvidere ikke
særlig præcis, idet det bør præciseres, hvad der ligger i ”omkringliggende
arealer”.
”Sikringsordning”
(nr. 15) er defineret som en kontrakt mellem en R1-
autoriseret person og en ejer eller lejer af fast ejendom, der som minimum
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 136: Kopi af høringssvar til Miljøstyrelsen fra Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer om ændring af bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter og styrelsens svar herpå
omfatter forebyggelse af rotter ved en bygningsgennemgang. (Vores
fremhævelse)
Det bør præciseres, at en sikringsordning også omfatter elektroniske og
mekaniske fælder og udlægning af gift efter gældende regler. Sådan som
bestemmelsen er formuleret i høringsudkastet, vil den kunne udlægges som om,
at mekaniske eller elektroniske fælder eller udlægning af gift ikke regnes som
en sikringsordning og derfor ikke skal indberettes. Dette kan næppe været
hensigten, da det er ønsketænkning at tro, at man udelukkende kan forebygge
sig ud af rotteproblemer, særligt på landbrug og andre særligt udsatte
ejendomme.
§ 6
Bekæmpelse af rotter
Det er Brancheforeningens forståelse af udkastet til bekendtgørelse, at der nu
indføres en adgang for kommunalbestyrelsen til at udelukke al privat
bekæmpelse og forebyggelse af rotter, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr. 2, jf.
§ 6, stk. 4. Ved indførelsen af en sådan adgang skabes grundlaget for et de facto
kommunalt
monopol
rottebekæmpelsesområdet,
manglende
konkurrenceudsættelse og forøgelse af de offentlige udgifter til
rottebekæmpelse. Det skal vi på det kraftigste fraråde.
Et kommunalt monopol er efter vores opfattelse ikke sagligt velbegrundet, når
der findes en velfungerende autorisationsordning, der sikrer, at rottebekæmpelse
kun må udføres af kvalificeret personale. Ydermere er det Brancheforeningens
forståelse, at indsættelsen af førnævnte bestemmelser i Rottebekendtgørelsen er
sket
baggrund af
miljøbeskyttelseslovens
§ 17, hvorved
kommunalbestyrelsen har ansvaret for gennemførelse en effektiv
rottebekæmpelse.
Miljøbeskyttelseslovens § 17 er en videreførelse af den tidligere § 4A, som blev
indsat i 1973. Bestemmelsen udgør derfor ikke et nyt tiltag fra lovgivers side,
og det kan derfor undre, at Miljøstyrelsen nu, uden en nærmere saglig
begrundelse, finder anledning til at indføre så radikale tiltag
tilsyneladende
uden nogen politisk behandling, og med den i yderste konsekvens afskaffelse af
privat rottebekæmpelse i samtlige kommuner. Et sådant indhold i en
bekendtgørelse forudsætter helt udtrykkelig hjemmel i miljøbeskyttelseslovens
§ 17’s
ordlyd.
En sådan hjemmel forligger ikke.
Miljøbeskyttelseslovens § 17, stk. 1 har følgende ordlyd:
”Kommunalbestyrelsen
rottebekæmpelse.”
har
ansvaret
for
gennemførelsen
af
en
Hidtil er denne bestemmelse
i overensstemmelse med bestemmelsens ordlyd
blevet fortolket som indeholdende en præcisering af, at kommunalbestyrelsen
har den fulde tilsynsbeføjelse og pligt i forhold til en effektiv rottebekæmpelse
og intet andet.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 136: Kopi af høringssvar til Miljøstyrelsen fra Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer om ændring af bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter og styrelsens svar herpå
Tillige har tilføjelsen af bestemmelsens stk. 5 givet kommunen hjemmel til at
foretage de nødvendige foranstaltninger som selvhjælpshandlinger og for
grundejernes
regning.
Hvis
Miljøstyrelsens
fortolkning
af
bemyndigelsesadgangen i Miljøbeskyttelseslovens § 17, stk. 1 var rigtig, havde
det ikke været nødvendigt at indsætte den særlige hjemmel i
Miljøbeskyttelseslovens § 17, stk. 5 til selvhjælpshandlinger og tilbagekaldelse
af autorisationer.
Det har da næppe heller været lovgivers intentioner, at rottebekæmpelse skulle
overgå til at være et kommunalt monopol, og det ligger næppe heller i tråd med
regeringens ønske om et borgerligt liberalt samfund. Hvis den reelle baggrund
for indførelsen af bestemmelsen er, at Miljøstyrelsen er bekymret for, at de
kommende indehavere af R2 autorisationen foretager den fornødne og
tilstrækkelige rottebekæmpelse, så er løsningen ikke at indfører R2
autorisationen.
Dette er et så drastisk indgreb i firmaers ret til at drive erhvervsvirksomhed, at
der reelt er tale om ekspropriation, idet kommunen blot ved simpelt flertal i
byrådet kan fratage de private rottebekæmpere en væsentlig del af deres
forretningsgrundlag. Bekæmpelse af rotter i privat regi er i dag en stor og
væsentlig del af den samlede bekæmpelse af rotter.
Kommunernes ansvar for gennemførelse af en effektiv rottebekæmpelse kan
sikres via langt mindre indgribende foranstaltninger, herunder sikre den
nødvendige uddannelse, tilsyn samt nem og hurtig anmeldelsesadgang for
borgerne.
Brancheforeningen står fuldstændig uforstående over for denne nye mulige
udelukkelse af privat bekæmpelse af rotter, og ordningen er helt uacceptabel for
branchen.
Såfremt denne del af rottebekæmpelsen fremadrettede skal varetages i
kommunalt regi, vil dette utvivlsomt forøge de kommunale udgifter til
rottebekæmpelse. Denne forøgede udgift vil med al sandsynlighed medføre
forøget
rottebekæmpelsesgebyr,
og
dermed
være
endnu
en
omkostningsforøgelse for samtlige boligejere i de respektive kommuner.
Bestemmelsen i bekendtgørelsens § 6, stk. 5, indeholder en regulering af
løbetiden af allerede eksisterende og gyldige bekæmpelsesaftaler ved en
kommunalbeslutning efter § 6, stk. 4. Eksisterende og gyldige aftaler indgået
mellem virksomheder og private bekæmpere bortfalder efter 1 år.
Kommunalbestyrelsens beslutning om bortfald af godkendelse efter
bekendtgørelsens § 6, stk. 4, er fuldstændig uacceptabel. De aftaler, de private
rottebekæmpere har indgået med virksomheder, er ofte løbende aftaler, med en
meget længere de facto længde end 1 år. En bestemmelse, der afkorter dem til 1
år, er uacceptabel.
Brancheforeningen har derimod forståelse for, at det bør være muligt for
kommunerne at beslutte at overtage en konkret privatbekæmpelse på et område,
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 136: Kopi af høringssvar til Miljøstyrelsen fra Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer om ændring af bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter og styrelsens svar herpå
forudsat der foretages en tilstrækkelig effektiv rottebekæmpelse. En sådan
konkret beslutning efter § 6, stk. 7, må dog forudsætte, at kommunen sagligt
kan dokumentere, at den private bekæmpelse på det pågældende område/den
pågældende ejendom ikke lever op til kommunens anvisninger i den
kommunale handlingsplan. Dette bør udtrykkeligt fremgå af bekendtgørelsen.
Endvidere bør det udtrykkeligt anføres i bekendtgørelsen, at kommunen først
bør give den private ejer et påbud efter bekendtgørelsens § 10 om at undersøge
for rotter og udføre de fornødne foranstaltninger i forbindelse med forebyggelse
og bekæmpelse af rotter, inden der træffes beslutning efter § 6, stk. 7. Dette bør
også udtrykkeligt fremgå af bekendtgørelsen.
§ 7
Kommunal rottebekæmpelse
Konsekvensen af udvidelsen af tidsrummet for den kommunale
rottebekæmpelse til også at omfatte weekend og helligdage for den kommunale
rottebekæmpelse i bekendtgørelsens § 7, stk. 2, vil medføre en væsentlig
udgiftsstigning for kommunerne, jf. også bemærkninger til handlingsplanen pkt.
2.6. Det skal endvidere fremhæves, at denne udvidelse af den kommunale
bekæmpelse er endnu et indgreb i private bekæmperes forretningsgrundlag, idet
bekæmpelse uden for kommunal åbningstid fratages som en del af
bekæmpelsesfirmaernes forretningsgrundlag. Der henvises i det hele til det
anførte til § 6.
Det fremgår ikke af bekendtgørelsen, om forpligtelsen for kommunal
rottebekæmpelse gælder hele døgnet, eller om forpligtelsen er begrænset til
tidsrummet 8 til 16 eller lignende. Dette bør præciseres.
Bestemmelsen i § 7, stk. 4, om, at ejere, lejere eller deres repræsentanter alene
behøver at være til stede ved det første besøg, hilses velkomment. Forpligtelsen
til at være til stede ved det første besøg er god, og er med til at sætte en
kvalificeret retning for den efterfølgende bekæmpelse.
§ 8
Tilsynspligtige ejendomme
Brancheforeningen støtter op om, at antallet af tilsynsbesøg søges reduceret, og
at tilsynsbesøgene bør koncentreres om de ejendomme, hvor der er forøget
risiko for rotter. Brancheforeningen støtter derfor op om, at der indføres
tilsynspligt for visse typer af ejendomme, nemlig erhvervsejendomme med
dyrehold, primærproduktion af fødevarer og foder til dyr samt opbevaring af
foderstoffer til dyr eller planteprodukter, som anvendes til produktion af
fødevarer til mennesker.
Miljøstyrelsen bør overveje, om der skal udarbejdes en vejledning til med
henblik på identifikation af, hvilke ejendomme, der er omfattet af tilsynspligten
særligt afgrænsningen af, hvornår en ejendom er en erhvervsejendom.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 136: Kopi af høringssvar til Miljøstyrelsen fra Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer om ændring af bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter og styrelsens svar herpå
1828997_0005.png
Udarbejdes denne vejledning ikke, kan man risikere, at det overlades til
rottebekæmpere at finde og vurdere de tilsynspligtige ejendomme.
For at udjævne arbejdsbyrden
og risikoen for spidsbelastningsomkostninger
bør Miljøstyrelsen overveje, at tilsynet fordeles med �½ delen i første halvår, og
�½ delen i andet halvår.
§ 11
Orientering af borgere
Miljøstyrelsen bør overveje at gennemføre orientering af borgerne om, at
forekomst af rotter skal anmeldes til kommunen elektronisk via e-Boks.
Efterhånden er der rigtigt mange mennesker, der ikke længere læser aviser
heller ikke lokale aviser.
§ 13
Rottespærrer
Det fremgår af Miljøstyrelsens høringsbrev, at kommunerne pålægges at
installere rottespærrer på samtlige skoler, plejehjem, daginstitutioner og
hospitaler.
Det følger imidlertid af § 13, stk. 1, at kommunalbestyrelsen, hvor det er teknisk
muligt, på kommunale skoler, plejehjem og daginstitutioner skal opsætte
rottespærrer på kloakledninger, der fører ind til de pågældende institutioner.
Medmindre at begrebet ”teknisk muligt” defineres/specificeres,
vil det medføre,
at kommunen reelt selv bestemmer, om de mener, det er teknisk muligt eller kan
gennemføres uden gener for driftsforstyrrelser på kloaknettet, og bestemmelsen
vil derfor være uden reelt indhold.
§ 16
Opsætning af rottespærre
Det bør præciseres, hvad en opstrøms undersøgelse skal indeholde.
Brancheforeningen foreslår, at undersøgelserne eksempelvis består af følgende
tiltag:
Ophængning og kontrol af giftblokke over en 14-dages periode og
Visuel kontrol af spor samt røgprøve, hvor det er teknisk muligt.
Kamera eller andet overvågningsudstyr
§ 17 - Autorisation
Begrebet ”en væsentlig del af vedkommende arbejdstid” bør præciseres enten i
selve bekendtgørelsen eller i en af Miljøstyrelsen udarbejdet vejledning.
Et generelt krav om fornyelse af autorisation hvert 5. år er efter
Brancheforeningens opfattelse overflødig. Det bemærkes i den forbindelse, at
indehaveren af autorisationen i forvejen har pligt til at gøre brug af den
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 136: Kopi af høringssvar til Miljøstyrelsen fra Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer om ændring af bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter og styrelsens svar herpå
1828997_0006.png
gældende lovgivning i arbejdet. Der er ingen garanti for, at kravet om fornyelse
af autorisation har nogen positiv effekt. Kravet vil alene medføre øgede
omkostninger for branchen.
Fastholdes ønsket om fornyelse af autorisation hvert 5. år, opfordrer
Brancheforeningen til, at der sondres mellem autorisationsholdere, der udnytter
sin autorisation erhvervsmæssigt, dvs. beskæftiger sig med rottebekæmpelse, og
autorisationsholdere, der blot er i besiddelse af autorisationen.
Brancheforeningen mener, at en tidsbegrænsning af autorisationer er
hensigtsmæssigt i de tilfælde, hvor autorisationen ikke bruges, men ikke i de
tilfælde, hvor den autoriserede beskæftiger sig med rottebekæmpelse.
Miljøstyrelsen opfordres endvidere generelt til at finde en ny form for
afholdelse af kurser til opnåelse af autorisation. Brancheforeningen foreslår, at
kurserne gennemføres som e-leaningskurser, hvor der logges på med NemID og
med en efterfølgende eksamination.
§ 25
R2 autorisation
Brancheforeningen har noteret sig, at R2 autorisationen er gennemført for at
imødekomme et ønske fra landbrugserhvervet om selv at kunne foretage
rottebekæmpelse på egen ejendom.
Brancheforeningen mangler imidlertid i bekendtgørelsen en stillingtagen til
følgende forhold:
Hvilken stoffer må en person med R2 autorisation anvende?
Hvem har det endelige ansvar for rottebekæmpelsen, når en person med
R2 autorisation har fået/købt rottegift?
Hvem skal udlevere rottegiften?
Hvem skal betale for rottegiften?
Hvilke mængder må en person med R2 autorisation købe/få udleveret i
forhold til det område, hvor der er konstateret problemer med rotter?
Hvem har tilsynsforpligtelsen i forhold til R2 autorisationen, og dermed
tilsynet med,
at der alene anvendes ”det begrænsede udvalg af
giftstoffer til rottebekæmpelse”,
og at gældende lovgivning overholdes i
forbindelse med udlægningen?
§ 27
R2 autorisationens anvendelsesområde
Der savnes en beskrivelse af, hvilke kriterier der vil blive lagt til grund for, om
bekæmpelsesmidler kan godkendes til R2 autoriserede.
Brancheforeningen skal på det kraftigste opfordre Miljøstyrelsen til, at styrelsen
i de i bestemmelsen nævnte retningslinjer tager hensyn til
resistensproblematikken, der uomtvisteligt er ved at give fx. landmænd lov til
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 136: Kopi af høringssvar til Miljøstyrelsen fra Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer om ændring af bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter og styrelsens svar herpå
selv at foretage bekæmpelsen. Al erfaring (bl.a. fra kommunal bekæmpelse)
viser, at der per automatik altid bruges det kraftigste middel først. Det er et
kæmpe problem, som de professionelle skadedyrsbekæmpelsesfirmaer har
måttet kæmpe med i årevis.
Brancheforeningen skal ikke lægge skjul på, at foreningen er meget bekymret
for, om man åbner døren til "det vilde vesten" ved at indføre R2 autorisationen,
jf. også bemærkningerne til Handlingsplanen pkt. 2.4.
§ 28
Kemisk bekæmpelse af rotter
Det fremgår af stk. 1, at der alene må iværksættes bekæmpelse af rotter med
kemiske bekæmpelsesmidler, herunder antikoagulanter, når der er konstateret
forekomst af rotter. Betyder det, at de kommende d-vit produkter heller ikke må
anvendes, før rotter er konstateret. Miljøstyrelsen bedes om udtrykkeligt at tage
stilling til denne problematik.
Bestemmelsen i § 28, stk. 2, om, at ejere, lejere eller deres repræsentanter alene
behøver at være til stede ved det første besøg, hilses velkomment. Forpligtelsen
til at være til stede ved det første besøg er god, og er med til at sætte en
kvalificeret retning for den efterfølgende bekæmpelse.
§ 29
Resistens
Miljøstyrelsens bør i resistensstrategien udtrykt ved § 29 forholde sig til,
hvordan Miljøstyrelsen vil indarbejde nye produkter, der ikke indeholder
antikoagulanter, og som er på vej på markedet, jf. også Brancheforeningens
bemærkninger til handlingsplanens pkt. 4.1.
§ 31
Orientering
Det følger af § 31, at privat bekæmpelse kan påbegyndes efter, at den R1 eller
R2 autoriserede person skriftlig har givet kommunalbestyrelsen besked herom.
Brancheforeningen tillader at gå ud fra, at der alene er tale om en
anmeldeordning, og at kommunalbestyrelsens accept ikke er nødvendig, før
arbejdet kan igangsættes. Indfortolkning af et krav om accept vil betyde store
praktiske udfordringer ved rottebekæmpelse i akutte sager uden for for normal
arbejdstid.
Brancheforeningen tillader sig endvidere at gå ud fra, at meddelelsesformen er
formløs, bare den er skriftlig. Meddelelse vil således kunne ske pr. mail.
Miljøstyrelsen opfordres til at tydeliggøre dette i bestemmelsen.
Bilag 4
Kursus
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 136: Kopi af høringssvar til Miljøstyrelsen fra Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer om ændring af bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter og styrelsens svar herpå
Brancheforeningen mener, at det vil være relevant med undervisning i
anvendelse af foderstationer og giftudlægning i praksis.
_______
Vedlagt nærværende brev er desuden Brancheforeningens bemærkninger til
handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Med venlig hilsen
Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer